Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer så mye til Olof og Pye ;D
     

    Pye

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2003
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Tusen takk! Selvfølgelig er anlegget så godt som på plass på barnerommet, så vi skal se om ikke vi kan få opdratt en ny generasjon audiofil ungdom!
    Hilsen Pye, Olof og Tomas
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Godt å høre!

    Gratulere begge to. Snakk om stas :D
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.086
    Antall liker
    660
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Pye skrev:
    Tusen takk! Selvfølgelig er anlegget så godt som på plass på barnerommet, så vi skal se om ikke vi kan få opdratt en ny generasjon audiofil ungdom!
    Hilsen Pye, Olof og Tomas
    Etpar AN Gaku-On™ med matchende Klipsch RF-7 II skulle dra Byssan Lull til nye høyder - det fortjener alle ;D ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ludo skrev:
    Pye skrev:
    Tusen takk! Selvfølgelig er anlegget så godt som på plass på barnerommet, så vi skal se om ikke vi kan få opdratt en ny generasjon audiofil ungdom!
    Hilsen Pye, Olof og Tomas
    Et par AN Gaku-On™ med matchende Klipsch RF-7 II skulle dra Byssan Lull til nye høyder - det fortjener alle ;D ;D
    Minst !

    Tidlig krøkes osv ;D

    /jan
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Gaku On blir det nog inte till att börja med. Men det kommer garanterat bli hög klass på sakerna. Man kan ju inte låta sina barn få hörseln skadad av dåligt ljud! :)
    Tusen tack för alla gratulationer! Det är en fantastisk känsla att ha sitt eget barn som jag aldrig tror att man kan föreställa sig utan att ha ett själv.
    Nu skall vi använda mycket tid på att lära känna varandra.

    Mvh
    Olof
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Har kikket litt på manualene til preampene fra AN UK. Alle fra level 3 og oppover har XLR ut og kun 10 ohm i utgangsimpedanse?? Min M2 har 5000 ohm ut er ikke akkurat lett å matche, det går hvertfall ikke an å bi- eller triampe.

    Stemmer det at level 3 gir så lite som 10 ohm ut?? Hvorfor? Og til slutt, hva har det å si for lydkvaliteten, fordeler / ulemper?


    Jeg spør fordi jeg egentlig vil ha en preamp som tåler bi-amping (utgangsimpedanse på +/- 100 ohm) og som har XLR ut (for da kan jeg brokoble First Watt F4 blokkene mine).
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    AN bruker trafoer på utgangen av sine dyrere forforsterkere og DACer,og tror alle trafoene de bruker i den posisjon har et omsetningsforhold på ca 33:1 . Så ut impedansen steppes ned med en slik trafo.Dette er det samme som gjøres i rør effektforsterkere for å tilpasse de til impedansen i høytalere.

    Har du testet med M2en din at det ikke funker ?
    Jeg kjører ofte biamping med både en AN preamp-kit(forgjengeren til L2 kit) og en L3 med AN HiB c-kjerne 33:1 utgangstrafoer.Kan ikke si jeg merker så himla stor forskjel igrunnen,men L3en virker litt mer lineer og at den har mer kontroll,men det er ikke slik at ene er krise og andre perfekt.Begge spiller musikk så det koster etter ! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke noen erfaring med at det ikke funker. Har lest at forholdet pre og effekt ikke skal ha et forhold som går under 10 gangen.

    Min AN M2 har 5000 ohm ut

    Jeg har følgende effektforstere:

    First Watt F4 (2 stk) med 47000 ohm inn
    First Watt F2J (1 stk) med 10000 ohm inn

    Med biamp med 2 stk F4 blir inngangsimpedansen 23500
    Når jeg legger til F2J, da blir det mye mye lavere (vet ikke hvordan jeg regner det ut)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    JanR skrev:
    Har du prøvd ? La teori være teori.

    Peis på :)

    /jan
    Kommer til å prøve. Når de åpne baflene mine kommer opp å gå så skal de først tunes skikkelig med aktivt filter for å finne ut hvordan de bør deles. Deretter skal jeg bygge et høykvalitets delefilter og teste ut både singel-, bi- og triamping. Om driften blir passiv eller aktiv, det får tiden vise. :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    JanR skrev:
    Har du prøvd ? La teori være teori.

    Peis på :)

    /jan
    Kommer til å prøve. Når de åpne baflene mine kommer opp å gå så skal de først tunes skikkelig med aktivt filter for å finne ut hvordan de bør deles. Deretter skal jeg bygge et høykvalitets delefilter og teste ut både singel-, bi- og triamping. Om driften blir passiv eller aktiv, det får tiden vise. :D


    /jan
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Trenger litt input fra dere erfarne AN entusiaster anngående rør rolling i Audio note dac.

    Har jo som dere sikkert har fått med dere bestillt AN-J/spe høytallere som skal drives av Oto phono SE og Dac 3 ( oppgradert til 3.1x vistnok ;).

    Er fornøyd med lyden i OTOen så tror ikke jeg skal røre noen rør der med det første, men hvilken erfaringer har dere med disse ECC88/6DJ8/6922 rørene i dacen ? Det finnes 2 inni den og de som står i nå er enten JAN sylvania eller JAN phillips. ( skriften er så og si borte ).

    Jeg har lest rundt om kring på nettet og overalt så er det disse Telefunken rørene alle roser opp i skyene ( til og med i manualen ). Problemet med disse er jo at de er vanskelige å få tak i og at de koster en formue :(. Finnes det ikke litt billigere gode alternativer ?

    Vet jeg må høre hvordan lyden er først, men greit å høre om erfaringer som andre har gjort med tube rolling på AN dacer :).
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Jeg hadde en AN 3.1x i 5 års tid. Det ble litt testing av ulike fabrikater like etter at jeg hadde kjøp dacen. La meg si det slik: Her er det nok til syvende og sist smak og behag som vil være avgjørende. Min dac ble levert med Sovtek 6922. Så, litt rom for "forbedring" var det.
    Jeg forsøkte med følgende fabrikat:
    Mullard
    Telefunken
    Adzam
    Valvo
    Philips
    Siemens

    Jeg endte til slutt opp med Philips Miniwatt E88CC. I mitt oppsett synes jeg Philipsrørene var de mest musikalske. Telefunken ble litt for kliniske/analytiske etter min smak. Men igjen, dette munner ut i hva man liker.

    Nå vet ikke jeg hvordan dacen din er satt opp, men jeg skiftet ut kondensatrene på utgangen i min dac. Det ble satt inn AN sølv i olje. Det alene "løftet" lyden mye mer enn et rørbytte kunne klare.

    Mvh
    Tore
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    vikeby skrev:
    Jeg hadde en AN 3.1x i 5 års tid. Det ble litt testing av ulike fabrikater like etter at jeg hadde kjøp dacen. La meg si det slik: Her er det nok til syvende og sist smak og behag som vil være avgjørende. Min dac ble levert med Sovtek 6922. Så, litt rom for "forbedring" var det.
    Jeg forsøkte med følgende fabrikat:
    Mullard
    Telefunken
    Adzam
    Valvo
    Philips
    Siemens

    Jeg endte til slutt opp med Philips Miniwatt E88CC. I mitt oppsett synes jeg Philipsrørene var de mest musikalske. Telefunken ble litt for kliniske/analytiske etter min smak. Men igjen, dette munner ut i hva man liker.

    Nå vet ikke jeg hvordan dacen din er satt opp, men jeg skiftet ut kondensatrene på utgangen i min dac. Det ble satt inn AN sølv i olje. Det alene "løftet" lyden mye mer enn et rørbytte kunne klare.

    Mvh
    Tore
    Takker for info. Gøy å lese at noen foretrekker noe annet en telefunken :). Skal se nærmere på phillips, men venter nok til jeg får høytallerene og får spillt litt før jeg begynner med noe rolling.

    Edit : Ikke det at de var særlig billigere da ::) . Er på jakt etter et nøytralt og relativt billig rør som kan være et greit utgangspunkt.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Telefunken vs Philips - et lite innkast fra sidelinjen:

    Jeg har vært tilhenger av Telefunken i laaang tid. Har også testet ut Mullard og Tung-Sol hvor sistnevnte har kommet best ut. Det som virkelig fikk meg til å sette meg godt tilrette i stolen var Philips A-frame utgavene av ECCxx. Akkurat denne rørkonstruksjonen fra Philips banka TFK ned i støvlene, ettertrykkelig!
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Et lite skudd fra hofta. JJE88CC kan kanskje være et rimelig alternativ i AN 3.1x dacen. De går for å ha en "signatur" som ikke er ulik Europeiske NOS-rør. Det jeg ikke er helt sikker på, er hvor stabile de er.

    Mvh
    Tore
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    vikeby skrev:
    Et lite skudd fra hofta. JJE88CC kan kanskje være et rimelig alternativ i AN 3.1x dacen. De går for å ha en "signatur" som ikke er ulik Europeiske NOS-rør. Det jeg ikke er helt sikker på, er hvor stabile de er.

    Mvh
    Tore
    Takker, kommer nok til å prøve de JJE88CC rørene først. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei det står et 5963 rør i min an dac,er det andre typer rør som kan brukes der?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Og der knelte preampen min for andre gang?

    Den står vanligvis på dempeputer men pga ujevn vektfordeling inne i kabinettet så har den en tendens til å stå litt skjevt.

    Jeg løftet litt på den under spilling. Dro ut dempeputene foran, slapp den forsiktig ned med et mikroskopisk dunk. Når jeg så løftet litt på baksiden for å trekke ut de bakre putene så kom det et svakt knepp eller to. Så ble alt tyst som i graven.

    Hmmm. Audio Note er nesten som å ha en veteranbil, vakkert og skjørt på en gang. Lurer på om jeg bør konvertere ???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Var på full gjennomgang hos UA i fjor for nøyaktig samme problem. Jeg får åpne opp ved leilighet og gå over alle loddepunktene med lupe.

    Ja ja. Sånn går no dagan. Plugget AN dacen rett inn i First Watt F4. Stiller selvfølgelig SONOS på variable level. I og med at F4 er en power buffer så blir det til at jeg kjører 100% level (bit perfect) rett i effektforsterkeren. Da blir det moderat høyt. Altså, ikke en dølle volumpot en gang i mellom. Det kan man vel si er en transparent signalkjede.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    hel skrev:
    Og der knelte preampen min for andre gang?

    Den står vanligvis på dempeputer men pga ujevn vektfordeling inne i kabinettet så har den en tendens til å stå litt skjevt.

    Jeg løftet litt på den under spilling. Dro ut dempeputene foran, slapp den forsiktig ned med et mikroskopisk dunk. Når jeg så løftet litt på baksiden for å trekke ut de bakre putene så kom det et svakt knepp eller to. Så ble alt tyst som i graven.

    Hmmm. Audio Note er nesten som å ha en veteranbil, vakkert og skjørt på en gang. Lurer på om jeg bør konvertere ???
    Er vel neppe meningen at den skal løftes og herjes med under drift?! ::)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Litt får det tåle JO :)

    HEL:
    Du får vurdere å slenge sammen ett linjekort light.
    Koster nesten ingenting, låter ikke dårligere og i samme slengen får du sjekket om problemet forsvinner.

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    JanOlav skrev:
    hel skrev:
    Og der knelte preampen min for andre gang?

    Den står vanligvis på dempeputer men pga ujevn vektfordeling inne i kabinettet så har den en tendens til å stå litt skjevt.

    Jeg løftet litt på den under spilling. Dro ut dempeputene foran, slapp den forsiktig ned med et mikroskopisk dunk. Når jeg så løftet litt på baksiden for å trekke ut de bakre putene så kom det et svakt knepp eller to. Så ble alt tyst som i graven.

    Hmmm. Audio Note er nesten som å ha en veteranbil, vakkert og skjørt på en gang. Lurer på om jeg bør konvertere ???
    Er vel neppe meningen at den skal løftes og herjes med under drift?! ::)
    Jeg gjorde det ekstremt forsiktig, burde vel tåle såpass?
    JanR skrev:
    Litt får det tåle JO :)

    HEL:
    Du får vurdere å slenge sammen ett linjekort light.
    Koster nesten ingenting, låter ikke dårligere og i samme slengen får du sjekket om problemet forsvinner.

    /jan
    Sender du meg oppskrift?



    Forøvrig har jeg koblet til en liten QED passiv preamp (volumknott og kildevelger med 2 innganger). Dynavector riaaen har mer en nok gain til bra volum fra F4.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    JanOlav skrev:
    hel skrev:
    Og der knelte preampen min for andre gang?

    Den står vanligvis på dempeputer men pga ujevn vektfordeling inne i kabinettet så har den en tendens til å stå litt skjevt.

    Jeg løftet litt på den under spilling. Dro ut dempeputene foran, slapp den forsiktig ned med et mikroskopisk dunk. Når jeg så løftet litt på baksiden for å trekke ut de bakre putene så kom det et svakt knepp eller to. Så ble alt tyst som i graven.

    Hmmm. Audio Note er nesten som å ha en veteranbil, vakkert og skjørt på en gang. Lurer på om jeg bør konvertere ???
    Er vel neppe meningen at den skal løftes og herjes med under drift?! ::)
    Jeg gjorde det ekstremt forsiktig, burde vel tåle såpass?
    JanR skrev:
    Litt får det tåle JO :)

    HEL:
    Du får vurdere å slenge sammen ett linjekort light.
    Koster nesten ingenting, låter ikke dårligere og i samme slengen får du sjekket om problemet forsvinner.

    /jan
    Sender du meg oppskrift?
    BHO har vel den i hodet tenker jeg. Det har nenlig ikke jeg ;)
    Men i værste fall kan jeg åpne M2'n, bare huske på å slå av den først ::)


    ps: Har tullet litt rundt med M2'n mens den står på her, forsiktig selvsagt, men har aldri hatt problemer. Noe kronisk med din ?

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Tja si det? får høre med Olof om han har en idee om hva det kan være?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei det er utrolig lav gain på min an dac 1.1.Er det noe jeg kan gjøre med dette? må skru langt høyere på volumet i forhold til cd spillerne mine :-\
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Hei det er utrolig lav gain på min an dac 1.1.Er det noe jeg kan gjøre med dette? må skru langt høyere på volumet i forhold til cd spillerne mine :-\
    Kanskje det er uvanlig høy "gain" i cd spilleren ? Finns noen som er ganske tunge på "foten", cd spillere altså.

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei det er utrolig lav gain på min an dac 1.1.Er det noe jeg kan gjøre med dette? må skru langt høyere på volumet i forhold til cd spillerne mine :-\
    Kanskje det er uvanlig høy "gain" i cd spilleren ? Finns noen som er ganske tunge på "foten", cd spillere altså.

    /jan
    ja mulig det men gjelder begge spillerne samt squeezeboxen!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.365
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det AN ferdigbygget eller kit? Hvordan er bestykningen? Tenker rør etc.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    eddie1 skrev:
    Hei det er utrolig lav gain på min an dac 1.1.Er det noe jeg kan gjøre med dette? må skru langt høyere på volumet i forhold til cd spillerne mine :-\
    Dette høres rart ut.Min kit 1.1 har mer gain enn en standard cd-spiller.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rune S skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei det er utrolig lav gain på min an dac 1.1.Er det noe jeg kan gjøre med dette? må skru langt høyere på volumet i forhold til cd spillerne mine :-\
    Dette høres rart ut.Min kit 1.1 har mer gain enn en standard cd-spiller.
    Helt samme opplevelsen da jeg hadde AN dac. Den ga mer enn de cdspillerne jeg hadde den gang.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    eddie1 skrev:
    Hei det er utrolig lav gain på min an dac 1.1.Er det noe jeg kan gjøre med dette? må skru langt høyere på volumet i forhold til cd spillerne mine :-\
    Er vel satt inn motstand vil jeg tro. :-\
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei takker for svar! for se inni og sammenligne med bilder fra nett så ser jeg vel om det er gjort noe spesielt
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Nå har jeg rullet litt rør i min Audio Note dac 3.1x . Ikke så mange, riktignok bare 3 par. :).

    Er ECC88 som sitter i denne. Og merkelig nok var det de billigste jeg likte best av alle. De jeg prøvde var Jan Sylvania ECC88 / JJ tesla Gold pins og Vanlige Electro Harmonics. De 2 første ( spesielt JJ ) drepte liksom lyden her. Alt ble mer inneklemt. Electro Harmonics er den klare vinner i mitt oppsett for dacen, men dette er vel snakk om en matching sak. Bruker forøvrig Mullard i linje røret i forsterkeren.

    Er klar over at dette er billigrør alle 3, men greit å teste med det først . Føler ikke jeg trenger rolle mere rør for øyeblikket, men jeg VET jo at det finnes enda bedre comboer der ute :). Morsom og dyr hobby dette her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn