Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Har tenkt litt på å bygge Audio Note AN-E kabinetter i vinter hvis motivasjonen og tiltakslysten tillater. I den forbindelse lurer jeg litt på hvordan avstivninga (hvis en kan kalle det det) er gjort inni høyttalerne. Det er ikke så mange tilgjengelige bilder på hvordan disse høyttalerne ser ut på innsiden, men etter det jeg kan se så er det limt to kryssfinerstykker på hver side som også er limt til front- og bakside. På front- og bakside er det også limt to kryssfinerstykker, men disse går ikke helt ut til sidene. Kan noen bekrefte om dette er riktig?

    Legger ved et bilde som viser hva jeg tror er en "feilkloning"
    Jeg husker i alle fall at de horisontale stykkene ikke skal gå ut til endene. De stopper en cm eller to før.
    Du kan evt. sjekke ut disse:
    http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=340549

    Ellers mener jeg at jeg har tegninger ett eller annet sted.
    Jeg vet at
    DASacustic
    Har tegninger til både versjonen med 21cm og 22cm woofer.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Åpnet nylig begge min AN E kit04,og ene kit03,men har aldri tenkt over oppbyggingen så detaljert.
    Mener jeg har liggende tegninger som følger med kitene…. Men så var det å finne de da i alt rot.


    Deler av fronten er doblet som du sier,og når du sier det så går de ikke helt ut ti sideveggene,for jeg husker jeg nettopp trykket noe av dempingen inni den glippen for å få det til å holde seg litt på plass.
    Får du opp bildet her? https://www.bing.com/images/search?...607996659648237148&selectedIndex=3&ajaxhist=0
    Der ser det ut som den avstiveren i bakkant heller ikke går helt ut i sideveggen som du nemner.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Tegningene er ikke detaljerte nok (etter det jeg kan se) hva gjelder disse avstivningsstykkene....

    Jeg får opp bildet og det er vel et fabrikkbygd kabinett. Her ser det ut til at finerstykket, som antatt, ikke går helt ut til sideveggene. Det er vel en glippe på max. 5mm eller noe slikt.

    Fant et bilde på en russisk nettside. Fabrikkbygd?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt An-e, den rimeligeste modellen. Der gikk disse 50mm avstiverne i front helt ut til sideplatene og de på sidene fra front til bakplate. Den doble frontplaten på 26,8x26,8 var plassert som på tegningen på siden til Gravesen. Er jo mulig det er gjort om på nyere moddeler.?

    Men skal dem virke effektivt som avstiver så bør dem vel gå hele veien..?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Har hatt An-e, den rimeligeste modellen. Der gikk disse 50mm avstiverne i front helt ut til sideplatene og de på sidene fra front til bakplate. Den doble frontplaten på 26,8x26,8 var plassert som på tegningen på siden til Gravesen. Er jo mulig det er gjort om på nyere moddeler.?

    Men skal dem virke effektivt som avstiver så bør dem vel gå hele veien..?
    Var høyttaleren din laget med sponplater, MDF eller kryssfiner?

    En skulle, som du sier, tro at en effektiv avstiver burde gå hele veien. Kanskje de ikke er limt til sidene på høyttalere der front- og bakplate er laget av kryssfiner.

    Her er et bilde fra Mostlyaudio.com (stedet der bildet fra Rune er hentet fra?)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    image1.jpg


    Tegning sendt til meg fra dasacoustic, da jeg snakket med de om bygging av kabinett.
    De hevdet å ha originaltegninger fra AN
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Takk for tegninga bevisfrond. Skal sammenligne med den varianten som finnes ute på nettet et sted. De nyeste basselementene med 6 hull er vel litt større, så hullet for de må naturlig nok freses tilsvarende.

    Fikk du dasacoustic til å bygge kabinett? Hva skulle de ha for jobben?
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Kom over en internettside med en tysk herremann som har bygget to varianter av AN-E. Interessant for å si det mildt. Se på bildene av "avstivningene" og hvordan de IKKE er like på begge sidene:

    Audio Note AN-E

    Audio Note AN-E HE
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    1220 euro inkl. shipping. De var villige til å skrive den verdien jeg bestemte, ift. moms.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Flotte linker VB!
    Jeg regner med jeg skal åpne opp mine kit04 igjen om ikke alt for lenge.Skal prøve å huske og ta noen bilder av de innvendig.
    Tok et par nå sist men de viser ikke allverdens spennende
    HPIM3386.jpg

    HPIM3387.jpg


    Planen min er å ha delefilteret utvendig.Tror det i seg selv er en oppgradering pga vibrasjoner innvendig.
    Må bare finne ut om jeg skal slakte 3meters lengdene jeg har av AN Lexus kobber eller Spa...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    1220 euro inkl. shipping. De var villige til å skrive den verdien jeg bestemte, ift. moms.
    Såpass mye ja. Blir litt for dyrt for min del. Tør heller ikke tenke på alt styret om det hadde blitt skader under transporten til Norge.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Flotte linker VB!
    Ja, var det ikke det? Har tenkt litt på utvendig delefilter selv, men AN-kabler har en lei tendens til å være dyre og så er det alt styret med de der individuelt lakkisolerte litz-trådene da. En må investere i loddebad om dette skal bli gjort skikkelig. Det krever en "colossal investment" som PQ ynder å fortelle oss gjentatte ganger.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ikke så veldig begeistret over å jobbe med de litz-kablene jeg heller.Men har klart meg greit med vanlig loddebolt til nå.
     

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle sammen!
    Har nylig fått meg et sett med an-e kit 03 montert i Snell E2 kasser.
    Det var en som sa til meg at jeg ville få en helt ny opplevelse av dette kittet hvis jeg bygde skikkelige kasser etter Audionote sine spesifikasjoner.
    Noen som har vært borti dette tidligere?
    Koser meg masse etterpå jeg fikk disse høyttalerne i hus, men hvis de kan forbedres så vil jeg jo gjerne det.

    På forhånd takk
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hvordan skiller Snell E2-kabinettene seg ut fra Audio Notes?
     

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skiller Snell E2-kabinettene seg ut fra Audio Notes?
    Har ikke klart å finne spesifikke bilder av de innvendig, med de er laget i mdf mener jeg på og bassporten har en annen størrelse. Mulig jeg er helt ute å kjører her, men det er i allefall sånn jeg har skjønt det.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hvis ikke delefilteret som du har er spesiallaget for Snell E2, så burde det være mye å hente på å bytte til AN-kabinetter. Hold oss oppdaterte med bilder og slikt hvis du går i gang.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.208
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    An bruker baltisk bjørk x-finer. Snell sponplater. Sikkert noen få andre justeringer også..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Etter mange år uten et Audio Note-produkt i huset er jeg på AN-kjøret igjen. En drøyt oppgradert Meishu SE ankom i går. Nå står den her og spiller med et nærvær og en nerve som det er ekstremt uvanlig å oppleve i en lyttesituasjon. Rørene har nok gjort sitt, men selv med et rørsett som skal byttes ut asap, spiller det besnærende bra.
    Er det forresten noen som vet om denne har autobias? Det står ingenting om bias i manualen, og ikke har jeg funnet noe andre steder heller...
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det skal gudene vite! Stor som en liten container, men den er ekspressiv, dynamisk og med en nerve til å dø for..
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Etter mange år uten et Audio Note-produkt i huset er jeg på AN-kjøret igjen. En drøyt oppgradert Meishu SE ankom i går. Nå står den her og spiller med et nærvær og en nerve som det er ekstremt uvanlig å oppleve i en lyttesituasjon. Rørene har nok gjort sitt, men selv med et rørsett som skal byttes ut asap, spiller det besnærende bra.
    Er det forresten noen som vet om denne har autobias? Det står ingenting om bias i manualen, og ikke har jeg funnet noe andre steder heller...
    Gratulerer! Autobias it is.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fantastisk! Da skal den få spille med Psvane WE Replica i kveld!
    Tusen takk!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.244
    Torget vurderinger
    2
    Det skal gudene vite! Stor som en liten container, men den er ekspressiv, dynamisk og med en nerve til å dø for..
    Say what you will; AN er i min verden noe helt for seg selv.
    Her i huset nytes det av en enklere modell; P2SE Signature, allerede på dette nivået, er det latterlig hvor bra det er.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God kveld, Håkon.
    Ja, det mye her som er rimelig unikt, for å si det sånn. Det låter så vanvittig emosjonellt og direkte, på et vis. Filterløst, nærmest. Akkurat nå spiller jeg Joshua Bells versjon av Mendelssohns fiolinkonsert. Jeg har hatt den skiva i årevis, men jeg har aldri hørt den så intens, rett og slett..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.244
    Torget vurderinger
    2
    God kveld, Håkon.
    Ja, det mye her som er rimelig unikt, for å si det sånn. Det låter så vanvittig emosjonellt og direkte, på et vis. Filterløst, nærmest. Akkurat nå spiller jeg Joshua Bells versjon av Mendelssohns fiolinkonsert. Jeg har hatt den skiva i årevis, men jeg har aldri hørt den så intens, rett og slett..
    Fullstendig enig, Trond. Den evnen til rå og nær emosjonsformidling er det punktet jeg synes AN eksellerer. I tillegg til at de oppfører seg som om de ikke har noe forhold itl det faktum at de faktisk ikke har så mange Watt å prale med. Selv Meishu med sine 8 - 9 Watt kan jo trøkke til som et lokomotiv, om den får en fornuftig last å leke med. Og jeg vedder på at Psvane-rørene viser akkurat det med all mulig tydelighet.
    Enjoy!

    Håkon
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God ettermiddag, AN-venner.
    Nå har den såvidt husvarme Meishu-ampen fått kjørt seg en del, og de fleste rørene er byttet ut. Det er ikke annet å si enn at dette er pur magi. Det må være et av Audio Notes aller beste produkter når det kommer til ytelse pr krone. Ikke at den er direkte rimelig, men så spiller den også bedre enn noe annet jeg har hatt i hus på parametre som nerve,ufiltrert tilstedeværelse og evne til å trekke lytteren inn i musikken. Denne blir stående, så mye er sikkert. Skal det gjøres noe mer, blir det en ytterligere forfining av en allerede avsindig god forsterker, vel å merke så lenge matchen med høyttalerne er innafor. Og det er den her.
    Men en ting, til dere med Meishu-erfaring;
    Dette er en relativt tidlig generasjon, og den bruker et russisk likeretterrør merket 6U4n-EB. (Det er også å finne i en del AN-preamper)
    På diverse utenlandske fora menes det bestemt at dette er et 6x4-rør, mens en Meishu-eier sier han har fått beskjed fra AN at pinnekonfigurasjonen ikke er lik, og at man i tilfelle må ha et 6x4R-rør med en annen konfigurasjon. Da jeg sjekket med Audiomix, som må kunne sies å ha god oversikt, kjente han ikke til denne R-versjonen.

    Er det noen som har noen innspill, erfaringer eller tips?
    Alt mottas med takk..
    For ordens skyld, jeg har tatt kontakt med både AN og Audiocompaniet, men ikke fått svar derfra enda..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Der kom responsen fra Olav F, ja. Det er et 6x4-rør. Og han har et lass liggende. No worries, then.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Nå har den såvidt husvarme Meishu-ampen fått kjørt seg en del, og de fleste rørene er byttet ut. Det er ikke annet å si enn at dette er pur magi. Det må være et av Audio Notes aller beste produkter når det kommer til ytelse pr krone. Ikke at den er direkte rimelig, men så spiller den også bedre enn noe annet jeg har hatt i hus på parametre som nerve,ufiltrert tilstedeværelse og evne til å trekke lytteren inn i musikken.
    Kan du skrive litt om forsterkeroppsettet som du hadde før Meishu'en kom i hus?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det blir ofte kos med AN produkt :)

    Ser sånn ut av det skjema jeg postet i tråden din at de brukte 6X4 som likeretter til smårørene den første tiden,og din Meishu tror jeg er fra den tiden,en gang på 90-tallet tipper jeg.
    Siste årene tror jeg de har brukt 6X5. Audio Note

    Hadde forresten vert artig å vite hva slags utgangstrafoer du har i Meishu'en .Vil tro AudioConsult kan svare deg viss du forteller de hva som står skrevet på de.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    VB, jeg har to monoblokker som egentlig er en gamnel RCA-konstruksjon, og som startet livet som Consonance M 500 entakts single ended 300b. Det betraktes som en god forsterker i seg selv, men for en del år siden var de yndede modifikasjonsobjekter på forumet til DIY Hifi supply. En av glødehodene bak både Abbingdon Music Research og ifi audio hadde noen ganske radikale hotrod-ideer som inkluderte trafoer fra Hørning, Jensen papir-i olje, masse black gates , sølv..du vet..hele oppgraderingssurkuset. Så ble det selvfølgelig premium nos rør, LMC var innom og lodda inn Lundahl gitterchoker.. og i det hele tatt har jeg aldri hatt så gode rørforsterkere i hus, uansett pris og merke. I begynnelsen brukte jeg disse med en Hovland HP 100, senere med en cj Premier 16.
    Jeg har hatt støyproblemer med blokkene i det siste, og de venter på «smøring og oljeskift». Derfor ble Meishu kjøpt inn.
    Jeg sier ikke at Meishu totalt sett er bedre enn den komboen, begge ampene har noe den andre ikke har. Men den er jaggu nær nok, og passer kanskje rommet og avstanden til høyttalerne bedre. Juryen er fremdeles på gangen i forhold til hva som blir stående, men det kan være Meishu trekker det lengste strået også av praktiske årsaker. En boks er nå engang lettere å leve med enn tre. Særlig når den boksen er så sjokkerende bra som Meishu.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Rune, du har helt rett. Det ER noe der, altså. Jeg har jo hatt en del Audio Innovations for mange år siden,som jo er litt sjelelig beslektet, og tre konvertere, en hel del kabling og en Meishu fra Audio Note før i verden, så det kjennes som om jeg er hjemme igjen, for å si det sånn. Jeg liker at det er snakk om en kompromissløs boks, ikke tre. Så blir det nok noen flere oppgraderinger etterhvert. Gridchoker, oppgraderte regulatorer, AN-attenuatorer..
    Jeg fant forresten ut av trafoene. De er custombygget av en danmarksresiderende polakk med trafopeiling ned på partikkelnivå. De var visst uanstendig kostbare, men låt bedre enn ANs egne ved direkte sammenlikning. Så da ble det dem.

    Snakket med Olav i dag, det er et 6x4-rør. Får stikke oppom der å hente et i morgen.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    VB, jeg har to monoblokker som egentlig er en gamnel RCA-konstruksjon, og som startet livet som Consonance M 500 entakts single ended 300b. Det betraktes som en god forsterker i seg selv, men for en del år siden var de yndede modifikasjonsobjekter på forumet til DIY Hifi supply. En av glødehodene bak både Abbingdon Music Research og ifi audio hadde noen ganske radikale hotrod-ideer som inkluderte trafoer fra Hørning, Jensen papir-i olje, masse black gates , sølv..du vet..hele oppgraderingssurkuset.
    Takk for svar. Da tror jeg kanskje jeg vet sånn ca. hvordan de gamle monoblokkene dine er bygd opp (hvis den har vært i en eller annen tråd her på sentralen). Var det LCLC-filter eller CLC-filter i strømforsyninga?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn