Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Denne PUen er ikkje en flaskehals i systemet tør æ påstå,løp og kjøp :D Og den spiller flott i mono også,kjøpte nettopp første Bowie,og den va dobbel,dvs ei mono og ei stereo.Usikker på ka æ likte best igrunn,begge har kanonlyd faktisk :eek: Remastra skive fra 67 :eek: Monoskiva har faktisk kanskje best fokus i og med at alt "står" dønn i midten ;D Legger ved et bilde

mvh Filip

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    F.E. skrev:
    Denne PUen er ikkje en flaskehals i systemet tør æ påstå,løp og kjøp :D Og den spiller flott i mono også,kjøpte nettopp første Bowie,og den va dobbel,dvs ei mono og ei stereo.Usikker på ka æ likte best igrunn,begge har kanonlyd faktisk :eek: Remastra skive fra 67 :eek: Monoskiva har faktisk kanskje best fokus i og med at alt "står" dønn i midten ;D Legger ved et bilde

mvh Filip
    Har du sjekket ut monoutgaven at AT, eller har du bare spilt en monoplate med stereoutgaven? Jeg er interessert i det første.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    F.E. skrev:

mvh Filip
    Har du sjekket ut monoutgaven at AT, eller har du bare spilt en monoplate med stereoutgaven? Jeg er interessert i det første.
    Har ikkje testet det første..Mulig æ sier noe dumt nu men undres på ka som kan bli bedre ::)

mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    EV-slipningen (den nåværende elliptiske) er jo bare en av flere slipninger i AT33-serien gjennom årene. At det er en AT33 betyr ikke at den låter som en AT33EV. Forresten, come to think about it; det at det er en AT33EV betyr heller ikke at den vil låte som den gjør i min og F.E. sine platespillere (armer), så slikt forbehold bør man ha i bakhodet.

Her låter EV'en iallefall himmelsk bra for prisen, og jeg blir stadig mer fornøyd… merker det på hvordan jeg "glemmer" platespilleren i det hele, bare setter på plater og er glad for hva jeg hører hver gang :)

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    EV-slipningen (den nåværende elliptiske) er jo bare en av flere slipninger i AT33-serien gjennom årene. At det er en AT33 betyr ikke at den låter som en AT33EV. Forresten, come to think about it; det at det er en AT33EV betyr heller ikke at den vil låte som den gjør i min og F.E. sine platespillere (armer), så slikt forbehold bør man ha i bakhodet.

Her låter EV'en iallefall himmelsk bra for prisen, og jeg blir stadig mer fornøyd… merker det på hvordan jeg "glemmer" platespilleren i det hele, bare setter på plater og er glad for hva jeg hører hver gang :)
    Du kunne ikkje sagt det bedre VidarP,man glemmer alt uten musikken :D Min står i RB600,funker flotters :D Men og det er et men; ville ikkje kjørt tung last med denne,da får man ikkje alt ut av den,bruker ca 400ohm "sett" last via stepup..

mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig; jeg bruker den i Naim Aro arm, med 500? eller så selv (Naim SuperLine riaa), og med mer last (lavere ?) så dør den litt ut i energinivå og "bounce", som så mange andre pu'er av idag.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Har valgene 83,169,277,405,650 og 1300ohm via velger på fronten,83ohm va rimelig dødt ja :p 277-650 va de beste valgene med 405 som det foretrukne :) Blir bare mer og mer glad for at æ kjøpte denne PUen,den sluker alle skiver rått hehe

mvh Filip

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Har også kjørt min EV med 500?, og opplevde mest "liv" på den settingen, i mitt anlegg.

Monoutgaven av AT33, vel strengt tatt monoutgavene:

AT33 Mono LP MC

AT33 Mono SP MC

AT33 Mono Limited Edition MC

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Som Oscar Wilde, er jeg en enkel mann, med en enkel smak...... ;)

Så er det nok AT33 Mono LP du har fattet interesse for, kjære Parelius.
    SP-utgaven er bygget for de riktig gamle 78'ere og desslike-

Ltd Ed - er nok veldig spennende...... ::)

Det ender alltid med disse valgene; Dita eller Scarlett

Aberlour 15yrs eller Penderyn

I det siste tilfellet ble det, som synes, begge deler.... 8)

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Aah, så kommer jeg dessverre til kort.

Har ikke lest noen test av Ltd Ed, skjønt jeg har sant å si,
    ikke lett etter en heller.

Så i synsingens ånd, litt som når USA angrep Irak, kan man i det minste fastlå at AT33 Stereo PU'ene har en
    riktig så fin progresjon - jeg vil bli meget forbauset, om ikke det samme er tilfellet med Monoutgavene...

Vennlig hilsen

Morten

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Parelius skrev:
    Men hva er forskjellen fra den jeg lenket til?
    Mon tro om ikke limitasjonen ligger i bruken av "Pure Copper Ohno Continuous Casting" kobber. Der har i alle fall hunden ligget begravet i forhold til flere tidligere begrensede utgaver.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ny AT33PTG/II i salg.

Audio-Technica presents AT33PTG/II.
    The High quality MC type cartridge boasts a beautiful mid-high range of sound quality and lightweight AT33PTG pursuit aimed at the base of MC type cartridge.

Improved boron pure tapered cantilever and lighter vibration system
    High performance and life long Micro linear stylus (average 1000hours)
    Dramatically increased magnetic energy for neodymium magnet
    PCOCC(Pure Copper by Ohno Continuous Casting process) coil reproduces more purer sound
    High separation and wide response dual moving coil
    ?
    Specification

Type: MC type
    Playback frequency range: 15 - 50,000Hz
    Output voltage: 0.3mV (1kHz and 3.54cm/sec.
    Channel separation: 30dB (1kHz)
    Output balance: 0.5dB (1kHz)
    Stylus pressure: 1.8 - 2.2g (2.0g standard)
    Coil impedance: 10 Ohms (1kHz)
    Direct current resistance: 10 Ohms
    Load resistance: 100 Ohms or more
    Coil inductance: 22 mu H (1kHz)
    Static compliance: 40 x +/- 10 - 6 cm/dyne
    Dynamic compliance : 10 x +/- 10 - 6 cm/dyne (100Hz)
    Needle tip form: Micro linear
    Vertical tracking angle: 23 degrees
    External size: L16 x W 16.6 x H26.5mm
    Mass (cartridge): 6.9g

Accessories Included

Non-magnetic Body Driver x 1
    Washer x 2
    Protector x 1
    Cartridge Installation Screw : 13 mm x 2, 19 mm x 2
    Nut x 2
    Brush x 1
    PCOCC lead line set x 1<
    PCOCC=Pure Copper by Ohno Continuous Casting process

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Jan_I skrev:
    Er det forresten noen som har testet den nye OC9 mot noen av disse 33erne?
    sammenligning?
    Ingen sålangt i denne tråden etter hva jeg kan se. Ser her i tråden at AT33EV sies å bringe mer fylde til klangkarakteren i forhold til den "gamle" OC9/MLII og den originale OC9. Men altså ingen som har fått prøve den nye OC9/MLIII opp mot 33EV, eller si opp mot OC9/MLII eller original OC9? (Har selv en OC9/MLII i en P3-24)

Ellers må jeg få lov til å si at det er en fornøyelse å lese tråder som dette! Litt missunnelig blir en unektelig når en hører om utvalget av pickuper enkelte har i heimen. Får meg til å tenke på... etter at jeg sluttet å røyke i vår fant jeg stadig ligthere liggende overalt, i skuffer og skap, i jakkelommer og under sofaputer. Innbiller meg nå at noen av dere har det med pickuper som jeg har hatt det med lightere, selv om de kanskje ikke dukker frem fra sofaputene, eller? :)

Edit, ingen førstehåndserfaring, med Vidar P postet kopi av en nylig review av OC9/MLIII i flg: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18788.msg1020012.html#msg1020012 . Noen kommentarer fra forumister her følger i de fortløpende innleggene derfra og ut i den tråden.

tunhovd

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Antall liker
    9
    Heisann, lurer på om noen kan hjelpe meg? Vurderer Dynavector Dv-20x low eller AT33 Ev. Har en Oracle Delphi 5 og DP6 gold Mørk arm. Til riia Har jeg DP 2.2. Mvh Bjørn :)

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Leser på vinylengine der en kar (Sreten) hevder at levetiden for stiften på en OC9 (MicroLine) blir bortimot 3 ganger levetiden til stiften på en AT33EV (eliptical). Noen som har en formening om i hvilken grad det han sier medfører riktighet? Han skrev i tråden http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=32267 om AT33EV at:
    Its a lot for a cartridge where the tip will last at best less than half
    the life of the OC9 and probably around a third. I've been on the
    stylus life bandwagon for any expensive cartridges for years, it
    seems to me a value criteria many do not consider.

e.g. Ortofon nude ellipticals generally sound better (new) than
    the Fine Line models, but given the FL models last ~ twice as
    long and maintain performance better, they look better value.
    (Not with the latest 2M ranges ridiculous pricing.)
    og litt lengre ned i samme tråd
    The OC9 has a far more advanced tip than the AT33EV,
    (as I alluded to earlier, this does not mean better sound),
    comparing recommended tracking weights I'd say the OC9
    stylus would last ~ 3 times along as the 33EV stylus, after
    all its apparently a plain (but presumably square shanked
    nude) 0.3x0.7 elliptical, and related to that a relatively
    mundane duralumin tapered cantilever versus the OC9's
    gold plated boron jobby, its very hard to see what your
    extra pennies / pounds are actually paying for IMO.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Har ingen erfaringer som sådan, men tenker at vi må ha en tålmodig kar her.
    Ved "vanlig" bruk snakker vi om en test over, tja mellom 3 - 5 år for EV'n og 4 - 12 år for OC'n?

Tenker også at det er en pussig holdning til hobbyen; å velge slitestyrke framfor lydkvalitet,
    hvem av oss gjør det?

Som sagt; har ingen tanker om eventuell sannhetsgehalt i sitatene, men fikk den der følelsen av
    at noen forteller deg:

"Du kan da ikke kjøpe den Ferrarien der, er du klar over hva en service koster?"

::)

Morten

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå har vel AT droppet ML-stiften i OC/III.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Lagga skrev:
    Har ingen erfaringer som sådan, men tenker at vi må ha en tålmodig kar her.
    Ved "vanlig" bruk snakker vi om en test over, tja mellom 3 - 5 år for EV'n og 4 - 12 år for OC'n?

Tenker også at det er en pussig holdning til hobbyen; å velge slitestyrke framfor lydkvalitet,
    hvem av oss gjør det?

Som sagt; har ingen tanker om eventuell sannhetsgehalt i sitatene, men fikk den der følelsen av
    at noen forteller deg:

"Du kan da ikke kjøpe den Ferrarien der, er du klar over hva en service koster?"

::)
    Morten
    He he, skjønner hva du sier...men...her er det bare snakk om å putte noen variabler i en skål og veie for og i mot. Spesielt når man ikke får hørt noen av de selv før man handler, og må legge andres inntrykk til grunn. Tviler ikke på de gode skussmål du og andre har gitt AT33EV her, at den er veldig god(!!), men om OC9/III etter hvert får like gode skussmål(??), ja da blir jo levetiden også et moment man legger i skålen - sammen med andre momenter man måtte fokusere på. OC9/III koster dessuten bare vel en tusing mer, og det er vel noen som hevder at MicroLine både i teori og praksis hente mer ut av rillene enn en elliptisk (??), så om jeg også tar slikt med i betraktningen, så er vel ikke det fullstendig irrasjonelt vel? Uansett, så lærer jeg jo noe – også om jeg tar helt feil. :p

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Bach_Man skrev:
    Nå har vel AT droppet ML-stiften i OC/III.
    Siden de kaller den AT-OC9/III, ikke AT-OC9 ML/III? Mulig du ha rett, men ikke ikke iflg http://www.soundhifi.com/at-oc9ml.html
    "The Audio-Technica AT-OC9 III phono cartridge features a Microline stylus, PCOCC coil windings for low-loss signal transmission, a high-flux samarium cobalt magnet and a low resonance, gold-plated boron cantilever."
    (min uthevning)

På ATs eu-sider, der de bruker "ML" i navnet og kaller den OC9ML3 , http://www.eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=6&subID=42&prodID=4027, skriver de:
    "Introducing Audio-Technica's new OC9ML3 cartridge.

The OC9ML3 replaces the critically acclaimed OC9MLII. Building on the enduring reputation of its predecessor, the OC9ML3 features a special line contact stylus embedded into a low profile solid boron cantilever, ensuring the music signals read by the tip of the stylus are transmitted reliably to the coils.
    [...]
    Stylus: Line contact stylus (curvature radius: 40 x 7µm)"
    (min uthevning)

"Line contact stylus", er ikke det bare en litt mer upresis(?) måte å si "MicroLine" på mon tro?

Noen her som er stødig i japansk?: http://www.audio-technica.co.jp/products/cartridge/at-oc9_3.html

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er svært skeptisk til at AT33EV skulle ha noe redusert levetid i den grad du siterer. Da skulle min iallefall begynt å vise tegn til slitasje etter 500+ timer, noe den overhodet ikke gjør. Kan ikke umiddelbart se noen logisk teknisk forklaring på det heller. Jeg tror den siterte blander kortene litt, og sammenlikner levetid for hele elementsystemer heller en diamantprofiler (eks SPU vs moderne Ortofoner).

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.076
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ja, OC9 mkIII har "Line contact" / "Micro-line"-nål.
    Ja, en finere slipning varer (teoretisk) lengre.
    Mr "Sreten" har LANG fartstid med vinyl.

Arne K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da skulle det ha vært interessant å høre hans forklaring på hvorfor den billigere utgaven av AT33, nemlig den sorte Prestige med sin ML-nål, iflg opplysninger man har sett ikke har noe lengre levetid enn Evolution-utgaven.

Han sammenlikner nude elliptical på SPU med FL-slipning på andre elementer, men det nevnes ikke i sitatet iallefall at SPU'ene typisk er dobbelt så stivt hengt opp, og har typisk den dobbelte VTF i tillegg. Ikke rart de slites fortere. Jeg tror han blander kortene uansett hans fartstid (hvem har vel ikke fartstid), og forblir skeptisk til denne informasjonen ikke minst basert på at jeg selv har en 500+ timer EV som låter som ny. Om ytterligere 500 timer eller deromkring så får vi se om han hadde rett. Jeg tror ikke det.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Hadde den originale OC9 for "hundre" år siden. Det er den eneste PU jeg har hatt hvor levetiden sto oppgitt i manualen. Den var satt til 700-1000 timer spilletid. Så etter ca. 700 timer ble den byttet ut, men hadde sannsynligvis mange mil igjen å gå..........
    Vet forøvrig ikke hvordan slipning den hadde.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Hadde den originale OC9 for "hundre" år siden. Det er den eneste PU jeg har hatt hvor levetiden sto oppgitt i manualen. Den var satt til 700-1000 timer spilletid. Så etter ca. 700 timer ble den byttet ut, men hadde sannsynligvis mange mil igjen å gå..........
    Vet forøvrig ikke hvordan slipning den hadde.
    Den var elliptisk, eller som de kalte det "special elliptically polished nude diamond". Det var først ML/II som fikk MicroLine. Jeg har også en slik original, den har passert tusen timer forlengst (eid den i over 20 år) og den virker den. AT oppgir levetid ja, men ikke på de nye nettsidene (som jeg har funnet). Har imidlertid sett at de oppgir samme levetid for ML PTG som for elliptisk EV.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Vidar P skrev:
    Jeg er svært skeptisk til at AT33EV skulle ha noe redusert levetid i den grad du siterer. Da skulle min iallefall begynt å vise tegn til slitasje etter 500+ timer, noe den overhodet ikke gjør. Kan ikke umiddelbart se noen logisk teknisk forklaring på det heller. Jeg tror den siterte blander kortene litt, og sammenlikner levetid for hele elementsystemer heller en diamantprofiler (eks SPU vs moderne Ortofoner).
    Mulig han blander kortene. Vet ikke. Men om ingen her på berget har festet seg ved slike mulige forskjeller på valg av elliptisk vs MicroLine slipning (?), så skal ikke jeg heller gjøre det (mer).. For meg står det nå mellom DV20x, AT33EV og OC9/MLIII når min nåværende OC9 må si takk for seg om ikke så alt for lenge. Og alle de tre synes etter det jeg har lest (her og ute) å kunne by på litt mer "varme" i klangkarakteren ifht det lille jeg savner ved min ML/II.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er iallefall uhyre skeptisk til påstandene, og tror de er feil. Det kunne ha vært interessant å høre hans forklaring på hvorfor den elliptiske OC9 hadde like lang levetid som microline OC9 også. Det stemmer ikke med påstandene hans.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Er dette en brukbar forklaring på hvorfor noen mener microline varer lengre enn si elliptisk?

sakser fra http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1228755438&openflup&5&4#5 :
    12-09-08: Jcarr
    Hi Don:

Among cartridge manufacturers, "micro line" is used only to refer to the microline and microridge styli manufactured by Namiki Jewel. Among audiophiles, however, it appears to be used more broadly to designate advanced line-contact styli in general, which is wrong and a source of confusion.

The major hallmark of the microridge profile is that contact with the LP groove is achieved by side wings or ridges that protrude to either side of the stylus. If you could look at a microridge from directly above with a microscope, you would see that these ridges stand proud of the main section of the stylus, and have a very narrow side radius of 2.5um. Due to the small side radius, the microridge has better high-frequency capabilities than any other stylus shape, and due to the protruding nature of the ridges, the microridge can be worn perceptibly and still retain its high-frequency tracking capabilities. With other stylus profiles, wear causes the side radii to become bigger and bigger, and this means that the high-frequency tracking capabilities deteriorate.
    [....]
    [....]
    (min uthevning)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være, men det jeg etterlyste var forklaring på hvorfor de hos AT ikke varer lengre.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.129
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uansett har AT33EV og OC9/MLIII så ulik compliance at de vel i liten grad er kandidater til samme arm(?)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke egentlig vel, fordi de er vel oppgitt med forskjellig hz her og der, som gjør det hele vanskelig sammenliknbart noen ganger.

Statisk compliance, begge ved 100hz, er faktisk temmelig lik, med 35 vs 40x106 cm/dyne.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.129
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    I stand corrected. La bare merke til at tallene for OC9 II og III var ulike og mente å huske at II og EV33 var temmelig like. Skal sjekke målekriteriene bedre neste gang.. :-[

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    I stand corrected. La bare merke til at tallene for OC9 II og III var ulike og mente å huske at II og EV33 var temmelig like.  Skal sjekke målekriteriene bedre neste gang..  :-[
    Jeg tror japanerne forvirrer oss litt med å oppgi compliance ved både 10hz og 100hz om hverandre, og noen steder oppgis dynamisk og statisk compliance litt om hverandre også (noen steder er det ikke er spesifisert f.eks)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Statisk compliance, begge ved 100hz, er faktisk temmelig lik, med 35 vs 40x106 cm/dyne.
    Mulig jeg er på jordet, men er ikke en compliance oppgitt ved en gitt frekvens en dynamisk compliance og ikke en statisk?

Som jeg forstår det er en statisk compliance oppgitt med benevnelsen mikrometer/milliNewton og verdien gir dermed en forkyvning gitt av en gitt kraft, f.eks. compliance 15 betyr at ved en påkjent kraft på en milliNewton vil forskyvningen være 15 mikrometer.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Mulig jeg er på jordet, men er ikke en compliance oppgitt ved en gitt frekvens en dynamisk compliance og ikke en statisk?
    men blir ikke forholdet det samme så lenge man sammeligner like størrelser?, jf: http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html
    "There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C(ompliance). (It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)"
    (min uthev).

Litt uklart eller unøyaktig når "C" er målt ved 100Hz dog - 1,5 eller 2, hva velger man egentlig å gange med? 1,75 kanskje?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn