Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Cobra2 skrev:
    Ja, OC9 mkIII har "Line contact" / "Micro-line"-nål.
    Ja, en finere slipning varer (teoretisk) lengre.
    Mr "Sreten" har LANG fartstid med vinyl.
    Takk for avklarende ... oppklaring! :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    LPGear? Har du en stereoversjon av AT33 også, så man kan glede seg til en relativ omtale med monopressinger?

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    LPGear? Har du en stereoversjon av AT33 også, så man kan glede seg til en relativ omtale med monopressinger?
    Bestilte via Joynet. Beklager, men noen stereoversjon av AT 33 har jeg ikke.

Meldinger fra nogenlunde greie kilder hevder at monoplater lyder bedre med en «billig» monoPU enn en dyr stereoPU (les XV-1S). Jeg tar sjansen på det, så får det vise seg. Men den gode omtalen av AT33 stereo gjorde at jeg gikk for denne monoutgaven fremfor Denon sin 102.

Men du skal få en sammenlikning med billig mono mot dyr stereo på en monoplate. Faenskapet er jo bare at armrøret til VPIarmen ikke er billig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. XV-1S sammenliking er jo relevant også for meg. Må forte seg så jeg i så fall rekker å kjøpe et nytt armrør til min Aro før det forsvinner... de bytter man jo simpelthen ved å løfte av og sette på. Hadde vært moro med en mono pu så mye mono skiver som jeg spiller...

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.099
    Torget vurderinger
    15
    Ny AT33 i drift hjemme hos meg. Har valget mellom 100 - 300 - 47K - user på min gamle (og gode?) Counterpoint SA-5000.
    Har lyst til prøve noe i størrelsesorden 500 - 700 ohm også. Noen som har gode forslag til hvor jeg kjøper gode motstander til slikt? Dynabel ?
    GunnarS

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er parallelt, og imo evig bra nok med vanlige metallfilm fra f.eks Elfa. Det er det som står i riaaer som f.eks Audiolab, EC og Naim også.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Parelius skrev:
    Lagga skrev:
    AT33 Mono Limited Edition MC

Vennlig hilsen

Morten
    Da er den bestilt. Spanderer du et ekstra armrør til VPIarmen min?
    ;D

Mnjaa, jeg bidrar gjerne med en god malt til en kommende lytteseanse........?

Vennlig hilsen

Morten

P

Parelius

Gjest
    Lagga skrev:
    Parelius skrev:
    Lagga skrev:
    AT33 Mono Limited Edition MC

Vennlig hilsen

Morten
    Da er den bestilt. Spanderer du et ekstra armrør til VPIarmen min?
    ;D

Mnjaa, jeg bidrar gjerne med en god malt til en kommende lytteseanse........?

Vennlig hilsen

Morten
    Ja ja, jeg forstår mindre og mindre. Men nå kom det altså en i posten, og det er en Anniversary (og ikke Limited Edition). Ikke greit å bli klok på noe her.

Så avventer jeg bare et armrør som ($#%&) er nesten dobbel pris av PU. SJUK er jeg.

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det er i det minste en sjukdom som deles av mange Parelius..... ::)

Gratulerer med ny pickup, håper den innfrir alle forventninger!

Vennlig hilsen

Morten

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.059
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    coolbiz skrev:
    Uansett har AT33EV og OC9/MLIII så ulik compliance at de vel i liten grad er kandidater til samme arm(?)
    Ikke egentlig vel, fordi de er vel oppgitt med forskjellig hz her og der, som gjør det hele vanskelig sammenliknbart noen ganger.

Statisk compliance, begge ved 100hz, er faktisk temmelig lik, med 35 vs 40x106 cm/dyne.
    Det er vel dynamisk compliance som er mest relevant i denne sammenheng, er det ikke?

(Det gir vel forresten ikke mening å snakke om statisk compliance ved en frekvens?)

Jeg sakser fra Audio-Technica:

AT-OC9ML3
    • Static compliance: 35 x 10-6 cm/dyne
    • Dynamic compliance: 18 x 10-6 cm/dyne (100 Hz)

AT33EV
    • Static compliance: 40 × 10-6 cm/dyne
    • Dynamic compliance: 10 × 10-6 cm/dyne (100Hz)

18 vs. 10, altså.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det kan stemme, selv om endel (også på nettressurser) hevder at det er noen form for gylden samregning av statisk og dynamisk. Om man regner på en slags snittverdi (som jeg ser er populært), så er det vel slik at man havner i greit område for resonansfrekvens med begge på en rekke av de vanligste armer.

Nå er det kanskje slik at den dynamiske tar med sideveis bevegelser, mens den statiske ikke gjør det; og man kan kanskje trøye seg med å lese om hva mer oppdaterte medentusiaster mener om relevansen av den sideveise compliancen. Dette er ting jeg for min del ikke har dykket i, så kan ikke mene så mye annet enn at jeg tror man kanskje bør ha med statisk compliance som en signifikans i regnestykket.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Har "forsket" litt på AT33EV/PTG/PTG-II...og funnet at compliance @ 10Hz er 25cu.
    (Folk på vinyl-asylum/+ div. fora har testet& målt i kjente kombinasjoner).
    Noe som betyr at denne pickupen er blandt de få MC'er som passer i en lettere arm!
    Men, det er tydeligvis ikke kritisk med armvekt, da "P"-modellen kommer med et heftig tungt headshell som std-pakke.

Er sugen på å prøve PTG-II ;-)

Arne K

alibeba

Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Antall liker
    8
    Sted
    Øverbygd
    Torget vurderinger
    20
    Hei
    Må bare si meg enig. Har selv en AT 33 PTG/II som jeg kjøpte fra Japan Pris fortollet ble 4300,- Utrolig dynamiske og godt spark i bassen. Prøvde den både på LP 12èn og en Rega P3/24 og den låt best på Regaen. Tror den passer best på (harde) spillere. Uanset så spiller den skjorta av andre pickuper i samme prisklasse og langt oppover

Steinj

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2006
    Antall liker
    2
    Dette er en bra tråd som desverre har stilnet av. Mye bra informasjon her.
    Den har ført til at jeg har kjøpt inn og brukt litt tid i påsken på å montere min nye AT33EV.
    Umiddelbart virker dette svært så lovende på min Avid Diva II med Michell Tecnoarm og Trichord Dino.

Kjøpte pickupen i New York basert på inspirasjon herfra og tester jeg har lest andre steder. NOK 2600 tror jeg er en bra deal for det jeg hører nå!

Over tid må jeg nok teste annen last og gain, men dette er litt tidlig og Dino'en gir ikke allverden av valg her. Kan virke som PU'en har behov for mer gain enn hva jeg først antok ut fra ATs specs.
    Kjører med downforce på 2,0g som anbefalt. Mulig dette er en tanke mye hos meg, men jeg må kalibrere med noen flere skiver.

Til å være fullstendig rookie på bytte av pickup samt at jeg har vært av vinylkjøret i mange år må jeg si at det gikk relativt greit å montere denne PU'en til tross for at skruene skal inn fra undersiden. Riktig verktøy er halve jobben har jeg kunnet konstatere nå ;)

Takk til alle som har skrevet mye bra i denne tråden. AT har vunnet en ny venn.

Stein

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer!

Det var en meget god pris (Hadde bare ikke reisen kommet i tillegg... ;D )

Tenker du har mange hyggelige timer foran deg...

Vennlig hilsen

Morten

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har merket meg at mange her har god erfaring med pickup'er og flere har endel å bytte rundt på............

Kan noen si meg hvordan en AT 33 EV spiller sammenliknet med en Denon 103 R

Har blitt litt bitt av vinylbasillen igjen, og er i ferd med å bygge opp en vinylrigg til her

AT 33 EV er så langt min sterkeste kandidat til den riggen......................

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke den største responsen her, men jeg tok sjansen og bestilte en AT 33 EV fra Hong Kong...........så da får jeg etterhvert svar på hvordan den spiller opp mot en Denon 103R. Får mulighet til å teste i 2 spillere også....................

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Ikke den største responsen her, men jeg tok sjansen og bestilte en AT 33 EV fra Hong Kong...........så da får jeg etterhvert svar på hvordan den spiller opp mot en Denon 103R. Får mulighet til å teste i 2 spillere også....................
    Håper du deler dine erfaringer med oss:)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det skal jeg gjøre. Jeg har en Thorens 521 / Jelco 750 LB / Denon 103 R, og skal bygge opp en Sony PS 2250 (DD verk) med MASSIV plinth, Audiocraft AC 300 arm.

Begge pickuper skulle funke bra i begge spillere / armer slik at jeg bør få et bra sammenlikningsgrunnlag. Tenker dog¨å bruke AT 33 Ev i Sony / Audicraft spilleren,
    men skal bli artig å teste litt rundt på de forskjellige kombinasjonene.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke testet de to opp mot hverandre, men kjørte en DL 103 hjemme i en periode, et års tid
    før den første AT 33'n dukket opp her.

(Vel og merke en standard 103, ikke en R)

I den grad det går an å stole på minner av inntrykk, - DL 103 er en Cerwin Vega, AT 33 er en Bowers & Wilkins...

Så spørs det bare hva du foretrekker. :rolleyes:

Vennlig hilsen

Morten

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12
    Den konklusjonen ble jeg overrasket over. Mine erfaringer med denon dl103 gjennom mange år samt en AT pickup er tvert om. Å kalle en Denon for CW forstår jeg faktisk ikke. De låter veldig forskjellig i mine ører.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg lett igjen jeg. Analogien med CW og B&W som hhv 103 vs AT33 er imo en veldig god en for illustrasjonens del, og gir en god preview av hva man kan vente.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Matchingen mellom komponentene i en vinylrigg er jo veldig viktig - og utfordrende. Tror nok det er noe av årsaken til at en enkelt komponent oppleves veldig forskjellig i diverse oppsett. Personlige preferanser kommer selfølgelig inn også. Jeg støtter de som mener at Denon 103 R er "value for Money" av det sjeldne slaget, men det er klart
    at den er ikke "perfekt". Gleder meg til å se hva AT 33EV kan bidra med, og det er ikke uten grunn jeg har valgt å teste ut nettopp denne pickupen heller.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    DL103 er klart en PU som gir mye for pengene, det er det ingen tvil om.
    Som du nevner over - hva man vil ha, er en smakssak.

Du gjør uansett rett i å glede deg til en AT33's komme...

Vennlig hilsen

Morten

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12
    AT33 er sannsynligvis en meget bra pickup. Jeg er likevel forundret over analogien over da mine erfaringer (riktignok ikke helt ferske) med disse 2 merkene var omvendt. Denon låt "analogt mørkt" og AT lyst. Samme foskjell opplevde jeg ved direkte sammenligning med samme merkers hodetelefoner. Jeg har alltid likt DL103 godt, men fikk veldig lyst til å prøve AT33 :).

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker begge godt, og har hørt 103'ere spille forbløffende godt, bl.a. hos Rudi. Har ingenting imot den, men det er en pickup jeg ville velge for
    f.eks. 70talls hardrock, i mine ører er den litt "rough and ready".
    AT lyst, hmm, jo - det er slik f.eks. en OC9 spiller. AT 33 er i mine ører en divisjon over, den er luftig, den har finesse, og den har et solid bassfundament.

Derav analogien mellom CV og BW.....

Vennlig hilsen

Morten

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har fått testet AT 33 EV litt nå, og du verden...............det spiller bra. Så langt er den satt i et Ortofon LH-9000 headshell og testet på min Thorens TD 521 med Jelco 750L 12 tommers arm. Funket absolutt best med Tag McLaren riaa'en min, og ikke Primare Riaa'en som jeg synes spiller bedre med Denon 103R pickupen.

Skal få rigget opp en Thorens TD-125 (muligens til helgen) og får da testet begge pickuper i forskjellige kombinasjoner.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Har hatt PTG/II på armen et par dager. Her er noen bilder av mitt eksemplar i første omgang. Kjøpte brukt av en hyggelig kar her lokalt.

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.206
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig å høre dette, Soundscape og Andreas!

AT33'ene gjør ikke skam på seg, ille moro at flere får høre hva den gi av musikalsk glede!

Vennlig hilsen

Morten

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    702
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Har fått testet AT 33 EV litt nå, og du verden...............det spiller bra. Så langt er den satt i et Ortofon LH-9000 headshell og testet på min Thorens TD 521 med Jelco 750L 12 tommers arm. Funket absolutt best med Tag McLaren riaa'en min, og ikke Primare Riaa'en som jeg synes spiller bedre med Denon 103R pickupen.

Skal få rigget opp en Thorens TD-125 (muligens til helgen) og får da testet begge pickuper i forskjellige kombinasjoner.
    A propos (har selv Thorens td 126), blir originalarmen tp 16 for lett og laus for AT i denne klassen?

Ole G :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.879
    Sted
    Kongsberg

A propos (har selv Thorens td 126), blir originalarmen tp 16 for lett og laus for AT i denne klassen?

Hei.

Thorens TP-16 er nok ikke optimal sammen med en såpass stiv MC-pickup som AT-33EV.
    Selv om denne armen har en masse som burde gi brukbar verdi for armresonnans, tror
    jeg nok Thorensarmen vil trives bedre med en medium compliance MM-pickup.

Sjekk ut tråden for Soundsmith:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ec-og-rega-rb-250-soundsmith.html#post1383911

og vurder en av medium compliance versjonene. Gå så høyt i pris som du har råd til.

mvh
    Gunnar Brekke

P.S. Inlegget er modifisert da jeg ser at Soundsmith har lagt om sortementet sitt.
    I dag er det kun SMMC-4 (nå omdøpt til Otelle) er den eneste modellen som
    leveres med Akryl/metall-hus mens de større modellene nå kun kommer utført
    i treverk. Sikkert med god grunn.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

Jeg har ikke originalarm fra Thorens, men svaret til Gunnar Brekke er nok fornuftig her.............

Har så langt ikke fått testet AT 33 i annet enn min Jelco 12 tommer, men kan komme med mere feedback (og bilder) etterhvert.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Armen min er et selvbygg/ kit fra Audiomods og som dere ser av bildene er det, etter anbefaling fra Jeff Spall, lagt inn et ekstra lodd mlm pickup og arm for å ha kontroll på armresonans med stiv mc-pickup.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    492
    Torget vurderinger
    2
    Takk til Fidelity og Gunnar Brekke for den flotte protraktoren dem hadde i nr 56,viste seg at overhenget var riv ruskende galt i min RB600 som bærer 33EV. Nå spiller det fantastisk fra inner til ytter :-D RED: det e vel fra ytter til inner....

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte AT33EV for en tid tilbake til min VPI Classic. Du verden for en pickup til usd 499 (på tilbud). Kjøpte akkurat en Lyra Kleos for å ha en referanse-pickup (i min verden med begrenset med midler). Kleos er en bedre pickup på det meste, men det er flere områder som faktisk 33EV er bedre enn Kleos, f.eks. på å spille slitte plater. Den plukker opp mye mindre grums.
    Roger

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    Jeg liker begge godt, og har hørt 103'ere spille forbløffende godt, bl.a. hos Rudi. Har ingenting imot den, men det er en pickup jeg ville velge for
    f.eks. 70talls hardrock, i mine ører er den litt "rough and ready".
    AT lyst, hmm, jo - det er slik f.eks. en OC9 spiller. AT 33 er i mine ører en divisjon over, den er luftig, den har finesse, og den har et solid bassfundament.

Derav analogien mellom CV og BW.....

Vennlig hilsen

Morten
    Tak for en fin beskrivelse med sammenligningen med at-oc9 som jeg har haft.
    Vil give dig ret i oc9 er letfodet og lidt lys,så rart at vide 33 har mere fundament..den må jeg prøve!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn