Audiofili: Deutsche Grammophon The Original Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.661
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helanalog transfer av 4-sporsmastere fra 1970-tallet til sort gull. Du vet at du trenger det. Tre nye titler er akkurat lansert, så nå kan men velge mellom sju.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    DG har hevet seg på kjøret de også altså. Jaja, de har selvsagt sett hva flusst av gærninger er villig til å gulpe opp for denslags. Men fine priser da, i forhold til andre "audiofile" tilbud, og jeg hadde langt heller kjøpt disse enn de andre variantene om de hadde vært av interesse.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.661
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Abbado/Debussy/Ravel-plata i 25000 eks limited (!) edition-gullboksen fra 1970:
    1683470399617.png

    Det kunne vært gøy å sammenlikne den med den nye. Man er tross alt audiofil. Vanskelig å benekte det.
    1683470283756.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.286
    Antall liker
    9.134
    Liten avsporing men tar sjansen. Horch House gir ut noen av disse DG titlene på tape, har kun denne ene (foreløpig, kronekursen er ikke på lag for tiden..) nydelige produkter som låter fantastisk bra. Må kanske prøve noen av disse vinylene også, ser veldig bra ut og de har ikke gått bananas når det gjelder prisen heller.

    Spilles på en A-80...


    IMG_1556.jpeg
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Klarte ikke å motstå fristelsen. Mahler og Schubert er nå bestilt. :)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.286
    Antall liker
    9.134
    Schubert og Stravinsky ligger på posten, henter dem senere i dag..
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.286
    Antall liker
    9.134
    Blir spennende å høre hva du synes om Stravinsky. Du kan gjerne gi en kort vurdering når du har fått spilt den.
    Tok litt tid før jeg fikk hørt på, sommer der ute så litt andre ting å finne på også. Har ikke dette stykket av Stravinsky fra før men dette er musikk jeg liker, her skjer det mye. Lydmessig veldig bra! Åpent og naturlig med en nydelig tyngde og fundament i det hele, man får testet ut anlegget her. Selve pressingen er det ingenting å si på, dønn tyst og ikke et eneste knepp el.l. Du har vel noen selv nå så du hører jo hva det er.

    Kort og kjapt herfra, du får ta det for det det er verdt. Men jeg skal ha flere fra denne serien, garantert! Og jeg som egentllig ikke kjøper plater lenger men når noen gjør som dette og tar den helt ut fra a-å så blir det sprekk.


    IMG_1562.jpeg
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Tok litt tid før jeg fikk hørt på, sommer der ute så litt andre ting å finne på også. Har ikke dette stykket av Stravinsky fra før men dette er musikk jeg liker, her skjer det mye. Lydmessig veldig bra! Åpent og naturlig med en nydelig tyngde og fundament i det hele, man får testet ut anlegget her. Selve pressingen er det ingenting å si på, dønn tyst og ikke et eneste knepp el.l. Du har vel noen selv nå så du hører jo hva det er.

    Kort og kjapt herfra, du får ta det for det det er verdt. Men jeg skal ha flere fra denne serien, garantert! Og jeg som egentllig ikke kjøper plater lenger men når noen gjør som dette og tar den helt ut fra a-å så blir det sprekk.


    Vis vedlegget 931940
    Takk for svar. Dette høres veldig bra ut. Har et par innspillinger av denne fra før, men det frister med en helt stille og feilfri pressing, samt at lyden er bra.
    Det stemmer at jeg har fått et par eksemplarer i denne serien i hus, men har ikke fått tid til å høre på de ennå pga ny valp i huset, oppussing mm. Men prøver å lytte litt i kveld når kona er på jobb.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tok litt tid før jeg fikk hørt på, sommer der ute så litt andre ting å finne på også. Har ikke dette stykket av Stravinsky fra før men dette er musikk jeg liker, her skjer det mye. Lydmessig veldig bra! Åpent og naturlig med en nydelig tyngde og fundament i det hele, man får testet ut anlegget her. Selve pressingen er det ingenting å si på, dønn tyst og ikke et eneste knepp el.l. Du har vel noen selv nå så du hører jo hva det er.

    Kort og kjapt herfra, du får ta det for det det er verdt. Men jeg skal ha flere fra denne serien, garantert! Og jeg som egentllig ikke kjøper plater lenger men når noen gjør som dette og tar den helt ut fra a-å så blir det sprekk.


    Vis vedlegget 931940
    Jeg har også kjøpt disse. Veldig fornøyd med de fire jeg har fått til nå.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.661
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte først én plate fra DG Store, men endte da selvfølgelig opp med å betale tysk moms og norsk moms og importgebyr på toppen av det. Har bestilt to fra august-slippet fra Presto, som ikke lister de fire nyeste enda. Sååå planen er da fra slippene i år:
    Schubert, Mahler
    Verdi, Ravel/Debussy*
    Beethoven, Berlioz**, Smetana***

    *Har en originalpressing, må sammenlikne.
    **Har ingen skive med Ozawa, og det er jo feil for siden han har skrevet bok sammen med Murakami er han kul.
    ***Har en gjenutgivelse som låter så der. Må bare ha den i TOS. Fantastisk musikk og musisering.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gått på samme "smell" med å kjøpe direkte fra DG Store, ingen økonomisk slinger i valsen der i gården.
    Forøvrig godt med langlesing, og god lesing på TA i artikkelen over, jeg må få bestilt noen av disse platene.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har også gått på denne "smellen" siden jeg trodde at det kun var mulig å bestille fra DG Store. Men det er Presto som gjelder hvis man ønsker å spare noen kroner ?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.286
    Antall liker
    9.134
    Når jeg ser prisene hos Presto ( 703 NOK/stk) så blir ikke det rimeligere enn hos DG.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har dere sammenlignet med originalene? Regner med de er bedre, men har noen av disse fra før og originalene av noen av disse koster bare en brøkdel (ikke som med jazz der originalene normalt koster mye mer).
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.286
    Antall liker
    9.134
    Jeg har DG fra epoken men ikke noen av disse, de fra TOS serien låter fantastisk bra, de har en tyngde og en åpenhet som jeg ikke har hørt fra DG plater før, nå har alle mer DG enn meg men disse nye er noe av det beste jeg har hørt av klassisk på vinyl. Spilte Schubert i går og den er bare helt nydelig! Min favoritt av denne er The Festival Qrt på Classic Records/Grundmann, må sjekke den mot denne en dag..
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg synes nesten det må være en ganske betydelig forbedring fra originalene for å rettferdiggjøre nyutgivelser av klassisk på vinyl i det hele tatt.

    Det renner jo over av klassisk på posesalg på loppis om søndagene, en bærepose for en femtilapp. Det meste av klassisk er pent holdt, lite spilt av entusiaster med store samlinger.

    Uten å være i nærheten av noen kjenner. For meg ser det også ut som de store artistene har vært på de store selskapene, og har solgt godt fra utgivelse og frem til CD tok over. Dette må da være den aller enkleste/ billigste musikken å holde seg med på vinyl?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.661
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den må være feilpriset? Enkel-LP det der.

    Ikke uenig, @aardappeleter. Greia med disse TOS-utgivelsene er at de er en helt ny master. DG har aldri selv gitt ut remastere fra de originale 4-sporstapene (tatt opp for quad i sin tid) før disse vinylutgivelsene hvor 70-talls DG plutselig låter like bra som Decca og EMI fra den tiden. Faens ingeniører.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Da ser jeg konseptet @Valentino. Men tanken slår meg at det som måtte ligge som gode gamle 4-kanalere har størst verdi som DVD-Audio eller lignende og med de fire kanalene?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.661
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @aardappeleter Jeg tror årsaken er at pengene ligger i vinyl for tiden. Og så er det jo besnærende at de gjør nedmiksing til to kanaler og matriseskjæring i sanntid. Hun Sidney sitter jo og ratter skjærehodet med musikken på øret. Tøft.
    Dog ser jeg ikke bort fra at de har en firekanals ADC og en digitalopptaker i sving også når de først holder på og spiller av de tapene. Høres fremtidssikkert ut dét.
     

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    23
    Antall liker
    78
    Sted
    Bryne
    Var innom en FNAC butikk i 🇫🇷 nå i ferien.
    De hadde både Schubert og Stravinsky på lager. 44€ pr.stk.
    Var innom samme butikk nå igjen i dag …og da var også Mahler på lager. Denne var satt litt ned i pris til 56€ (dobbelt album som opprinneleg lå noe over 70€).

    Foreløpig kun hørt helt raskt på Mahler. Selv på mitt «hytteanlegg» her nede var dette skikkelig bra!
    Review i ‘trackingangle.com (linket i en kommentar over) anbefales, og ja …bassen er utrolig fin i denne Mahler-pressingen.
     
    Sist redigert:

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    23
    Antall liker
    78
    Sted
    Bryne
    Var innom en FNAC butikk i 🇫🇷 nå i ferien.
    De hadde både Schubert og Stravinsky på lager. 44€ pr.stk.
    Var innom samme butikk nå igjen i dag …og da var også Mahler på lager. Denne var satt litt ned i pris til 56€ (dobbelt album som opprinneleg lå noe over 70€).

    Foreløpig kun hørt helt raskt på Mahler. Selv på mitt «hytteanlegg» her nede var dette skikkelig bra!
    Review i ‘trackingangle.com (linket i en kommentar over) anbefales, og ja …bassen er utrolig fin i denne Mahler-pressingen.
    Oppdatering: Viser seg at side 3 i Mahler 5’ har heftige feil/sår i pressingen. Skvatt til i stolen da jeg satt og hørte på den i stad. Hmmm, trodde Optimal etterhvert hadde fått skikk på sakene sine.
    Måtte sjekke Schubert og Stravinsky platene mine også, men de er heldigvis helt fine. Var nok bare uheldig med denne Mahler’n.
    Da får den bli igjen her nede, så blir det Schubert og Stravinsky som blir med meg hjem.
    M IMG_6459.jpeg IMG_6458.jpeg
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Nå har jeg endelig fått hørt på både Mahler og Schubert. Det er bare å konstatere at DG har gjort en meget god jobb med disse utgivelsene. Helt strøken pressing og meget god lyd.
    Blir flere bestillinger av disse utgivelsene!
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Måtte bare ha denne siden det er en av mine favoritter. Håper å få spilt den i morgen.

    20230720_231429.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fanker'n. Bestemte meg nettopp for å handle denne, men så var den selvsagt utsolgt. Forhåpentligvis slipper de et nytt opplag.

    Foranledningen var at jeg nylig plukket opp "John Williams in Vienna", også fra DG, som låter aldeles strålende selv i ikke-audiofil drakt. Fullstendig tyst og fabelaktig lyd.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Har nå både Mahler,Schubert og Strawinsky fra denne serien. De 2 førstenevnte er glimrende (Strawinsky har jeg ikke fått hørt på ennå). Har nå bestilt Verdi og Ravel/Debussy. Da blir det punktum for flere bestillinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn