Audiofili: Deutsche Grammophon The Original Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har Mahler på vei, og Ravel/Debussy og Verdi i bestilling.
    Tror jeg skal ha platen med Ozawa, og Smetana er bankers. Venter på at Presto eller iMusic skal liste dem. Handler ikke mer fra DG Store før de ordner seg VOEC.
    Edit: iMusic lister Ozawa og Smetana nå.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Fanker'n. Bestemte meg nettopp for å handle denne, men så var den selvsagt utsolgt. Forhåpentligvis slipper de et nytt opplag.
    fabelaktig lyd.
    Er litt hvordan det fungerer i dag med at de slipper platene i "begrenset" opptrykk så FOMO skal selge disse. Hadde litt av dette selv når det så ut til at det var slutten for vinyl, men med alt som gis ut på vinyl nå så gidder jeg stort sett ikke å bry meg lenger. Går jeg glipp av noen så er det hundrevis andre plater å bruke penger på. Går man glipp av disse DG utgivelsen og vil ha dem på vinyl så kan man skaffe de fleste originalene rimelig (kanskje ikke like bra men til en brøkdel av prisen). Sannsynligvis så trykkes de opp igjen om det er penger å tjene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke samme serien men prøver her likevel. Nettopp kommet, er det noen som har fått seg denne?


    Jeg har originalutgivelsene av Mozart og Beethoven. Mozart fungerer bedre enn Beethoven synes jeg, men jeg vet at det er mange som liker disse «genserplatene».
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.347
    Antall liker
    9.248
    Jeg har originalutgivelsene av Mozart og Beethoven. Mozart fungerer bedre enn Beethoven synes jeg, men jeg vet at det er mange som liker disse «genserplatene».
    Må sjekke i hyllene selv også, mulig jeg har et par av disse på orig.utgivelse. Synes boksen frister litt, det ser ut som kvalitet og prisen er helt fin synes jeg.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg spilte Stravinsky: Sacre du printemps i går kveld. Det er bare en ting å si: Fantastisk. Meget imponert av lyden på denne samtidig som det er bra spilt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var innom Dussmann das Kultur Kaufhaus i Berlin i går.
    De har en bedre seksjon med klassisk i vinylavdelingen enn noen andre jeg kjenner til, men de var ribbet for disse utgivelsene.
    Hadde satt min lit til å handle noen av disse til fornuftig butikkpris der, men ble skuffet gitt.

    Dig Dipper har dem ikke engang listet som bestillingsvare.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer en ny batch tidlig i januar. Steinberg og Boston 3LP-utgivelse med Holst, Hindemith, Strauss og kanskje Ligeti. Strauss 4 siste sanger med Janowitz/Karajan. Direkte til sniktitt fra Tracking Angle her:

    I den lange videoen over er det også splicet inn en kortere video fra Emil Berliner Studios der de går igjennom 70-tallets mastering og dagens.
    1691146459162.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hekta enda?


    Høres i få sekunder på slutten der nesten ut som at Rainer og Sidney har klart å vise at CK og Wienerne faktisk var enige om tempoet i sistesatsen av LvB7. Veldig lenge siden jeg har hørt på den, må ta fram min Originals CD-remaster igjen trur eg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.563
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En tusenlapp eller så (med frakt) blir alt for mye gitt hvor godt normale utgaver låter. Har ingen interesse av å betale særlig mye ekstra for AAA-mystikken.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke spesielt mystisk det de gjør da. Selvfølgelig ville det vært rimeligere, og minst like bra, å digitalisert greiene og gjort miksingen på en DAW i stedet for å bygge en analog mikser til formålet, men det kan jo "alle".
    Prismessig vet jeg ikke helt: iMusic skal ha 1209,- for 3 LP Solti Rheingold nå og 649,- for 2 LP Karajan Verdi Requiem. Sistnevnte skal Big Dipper ha 1099,- for.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott serie dette. Jeg har mange av disse i orginalutgivelse, og nyter dem som de er. Jeg har også en del fra DG på Bluray Audio. Men det kunne vært fristende å prøve ihvertfall en for sammenlikning. Ma Vlast har jeg i billigserien Resonance, og den er litt slitt, så det er første kandidat. Forellen har jeg ikke på vinyl, den frister. Og så venter jeg på Strauss med Janovitz og Karajan.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg snublet over denne Ma Vlasten i Resonance-utgivelse på den lokale bruktsjappa her i vår, og der er det så mye flott musikk og musisering at jeg slett ikke kan forstå at det bare er Moldau man ser, gjerne slengt med som vedheng til et annet verk. Når jeg så hører med egne ører hva EBS har fått til med den korte signalveien sin var det lite å lure på.

    Forresten artig å notere seg at 4-sporstapen til M5 ble brukt til digitalisering i 1995. Det er så lenge siden at Maillard var så godt som nyansatt hos DG.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    På spørsmål til Imusic vedrørende om Smetana og Ozawa erTOS fra DG, fikk jeg dette svaret:

    Tak for din henvendelse.

    Det er desværre for tidligt til at vi har information om dette - det kunne godt ligne, at det er fra de nye udgivelser, men vi kan simpelthen ikke garantere det på nuværende tidspunkt.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Men ser nå at disse fra Imusic har samme varenummer som de som selges fra Big Dipper. Da må det være TOS.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Har nå både Mahler,Schubert og Strawinsky fra denne serien. De 2 førstenevnte er glimrende (Strawinsky har jeg ikke fått hørt på ennå). Har nå bestilt Verdi og Ravel/Debussy. Da blir det punktum for flere bestillinger.
    Husk! Det er ikke bare lyden enn skal lytte til. Det er og tolkningen som jeg er mest ute etter. Utrolig mye bra fra 50-60 årene. Fritz Reiner, C.Munch, Klemperer etc! Utrolig mye bra fra RCA, CBS, EMI, Philips, Decca og DG!
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Husk! Det er ikke bare lyden enn skal lytte til. Det er og tolkningen som jeg er mest ute etter. Utrolig mye bra fra 50-60 årene. Fritz Reiner, C.Munch, Klemperer etc! Utrolig mye bra fra RCA, CBS, EMI, Philips, Decca og DG!
    Helt enig. Det er lite interessant med musikk med perfekt lyd hvis ikke det musikalske er på plass. Ulike tolkninger er interessant.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    To herrer diskuterer Deutsche Grammophone og The Original Source i 5 kvarter.
    Den eldre (?) herren kjenner jeg ikke til. Den yngre, Michael Johnson er utdannet oboist og symfoniker. Han hadde tidligere en interessant youtube-kanal om klassisk musikk på vinyl under navnet poetryonplastic. Det er ikke så ofte man kommer over noen som snakker godt og kunnskapsrikt om både klassisk musikk, innspillinger, vinyl og lydkvalitet. Mye nerdeinfo her.

     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Denne er usedvanlig bra, både mht lyd og musikk. Var heldig med pressing: Nr 0009.
    20230818_234440.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1693511585846.png


    Brahms Gilels synes å være en fin ny testplate av typen "sporer greiene mine dette?":
    Tracking Angles kritikk:
    EBS sitt tilsvar.
    Såpass interessant at jeg bestilte Brahms Gilels allikevel. An audiophool I am.

    @aiso Hva slags spiller, arm og pickup er det du har?
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    @Valentino
    Jeg har flere spillere, men har for det meste brukt en original Yamaha GT2000 med AT ART20 pu og en oppgradert Technics Sl 1200G med ekstern PSU, SME V arm og Miyajima Kansui pu ++ den siste tiden. Sporer bra begge 2.
    Hva spiller du på?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Thorens TD 125 Mk. II (ikke helt original, men ser slik ut) med Bokrand AS-230 arm.
    Pickuper AT33PTG/II i Korf-hodeskall eller RigB VM540ML i AT-LH13H-hodeskall.
    Stor fan av MicroLine/Microridge/SAS-nåleslipning :)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg. Optimal som presser disse platene. Elektronmikroskopbilde av Metal Mama.
    Hentet fra de lenkede artiklene på TA.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prestomusic har 10% på neste batch (Smetana Kubelik, Berlioz Ozawa, Beethoven Gilels og Mozart Gulda) nå.

    --

    Stig Erik Tangen og jeg var hifinerder (å jøje) for en ukes tid siden. Vi sjekket blant annet forskjellen mellom «gullboksen» min fra 1970 og den nye TOS-utgivelsen av Ravels Pavane (tilfeldig valgt spor) med Boston og Abbado. Forskjellen er så stor at man kunne tro at de kommer fra to fullstendig ulike mikrofonoppsett. Men det gjør de ikke.
    I say! Kjøp TOS-utgivelsen om du får tak i den (noen få igjen til stiv pris hos iMusic ser jeg). Demoskive med deilig musikk.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4346.jpeg
    Side 3 på Brahms’ pianokonserter med Gilels og Jochum.
    Modulert minsteradius er 52 mm.
    Fantastisk innspilling, både musikalsk og teknisk.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Venter og venter på Presto. Bestilte tre album. To av dem kommer ikke grunnet tomsituasjon (albumene lå på nettsiden ved bestilling) Siste albumet aner jeg ikke når kommer. Bestilt tidlig september.

    Brahms er bestilt på nytt via Discogs. Tar tid det også 😩
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har prøvd seg på TOS-versjonen av ørrettkvintetten med Gilels ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Den er ganske rett i trynet, i alle fall side 1. Det virker som at de endret mikrofonplassering etter den første opptaksbolken. Side 2 er ikke så rett i trynet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn