Hvilken versjon av Windows?Ja, fersk ny flott reinstall.
6.17 kjører dotnet 4.0, så kanskje du skal prøve å installere den. I prinsippet så skulle dette kjørt problemfritt, men det skjer ikke alltid. Link på nedlastningssiden til Audiolense.
Hvilken versjon av Windows?Ja, fersk ny flott reinstall.
Jeg er ganske sikker på at dette handler om PC-en din. Når Al krasjer så får du en veldig tydelig feilmelding rett i fjeset.Ok.
Bare for å presisere; 6.17 fungerer her nå altså. Jeg kan kan ta målinger og generere filtere. Men det er litt pussig med disse krasjene, og jeg husker det sjedde 3 ganger den dagen jeg skrev. Allikevel får jeg bare opp én hendelse i loggen. Skjønner ikke hvordan det er mulig. Men jeg skjønner jo ikke helt hva jeg skal se etter, heller. I dag fant jeg en til, når jeg sjekket like etter en krasj. Jeg opplevde i dag også at AL, og beklager den kompliserte tekniske sjargongen, "størknet". Det er når et program låser seg, og blir uresponsivt.
Jeg har ikke lasta ned dotnet 4.0, for uten dette vil vel ikke programmet kjøre i det hele tatt, eller er jeg på jordet her?
Og nå forstår jeg selvfølgelig dette med hvorfor delayen står slik, at det er målt delay fra forrige måling man brukte/tok.
Eyvind
Har en mistanke til at Earthworks 1021 preamp kortet ditt er en medvirkende årsak til at målingene blir så bra med M30 mic-en din. Jeg merket stor forskjell fra Dayton mic-en min da jeg lånte dette av deg.Da er det bare gå opp ennå et steg til Earthworks M30 så blir det ennå bedre.
Ja, det er jo en selvfølge at den er med. Vi leker jo ikkeHar en mistanke til at Earthworks 1021 preamp kortet ditt er en medvirkende årsak til at målingene blir så bra med M30 mic-en din. Jeg merket stor forskjell fra Dayton mic-en min da jeg lånte dette av deg.
Hvilken Preamp bruker du til vanlig? Micpreampene som sitter i RME UFXII for eks har 0,1db avvik i frekvensrespons fra 5hz - 20k ved 44.1khz så jeg trodde nøyaktighet i preamper ikke var et problem idag? Men er det noe annet ved kombinasjon preamp og mic som kan gjøre at preampen ikke klarer å være hørbart nøyaktig nok?Har en mistanke til at Earthworks 1021 preamp kortet ditt er en medvirkende årsak til at målingene blir så bra med M30 mic-en din. Jeg merket stor forskjell fra Dayton mic-en min da jeg lånte dette av deg.
Bruker også RME. Dette har nok ikke noe med frekvens respons å gjøre. Earthworks kortet fjerner støy.Hvilken Preamp bruker du til vanlig? Micpreampene som sitter i RME UFXII for eks har 0,1db avvik i frekvensrespons fra 5hz - 20k ved 44.1khz så jeg trodde nøyaktighet i preamper ikke var et problem idag? Men er det noe annet ved kombinasjon preamp og mic som kan gjøre at preampen ikke klarer å være hørbart nøyaktig nok?
Med nøyaktig frekvensrespons så menes vel volumforandring ved forkjellige frekvenser?Bruker også RME. Dette har nok ikke noe med frekvens respons å gjøre. Earthworks kortet fjerner støy.
Det er etterhvert en del mennesker som har trukket samme konklusjonen om Audiolense vs Dirac, og det gjør meg både glad og stolt. Og jeg har mine teorier om hvorfor det er slik. Det handler dels om hvordan målingen tolkes, dels om hvordan det korrigeres.Jeg har prøvd passiv deling vs aktiv deling med B&W bokhyllehøyttalere og opplevde mer presis gjengivelse med aktiv deling.
Jeg gjorde også en A/B test mellom Dirac Live og Audiolense. Har en NAD-forsterker med dirac live, så koblet den opp til et par B&W, og kobla opp Audiolens med RME til det andre paret -brukte da det interne delefilteret i begge høyttalerparene, så ingen aktiv deling. Oppdaget at det var betydelig forskjell på de to parene med B&W-høyttalere, tror det er samme modell bare at det ene paret er nyere. Og det nyeste paret låt betydelig mer upresist enn det eldre paret, uavhengig Audiolense og Dirac. Vet ikke hvorfor, men uansett, det ble da ikke en rettferdig A/B test, men endte opp med å kun bruke det eldre paret og brukte fem min for å koble om mellom Dirac og Audiolense, men uansett så var det hevet over tvil at Audiolens låt bedre. Gjorde det flere ganger frem og tilbake. Eq er en smaksak, og det varierer alltid mellom to forskjellige DSP selv om man tror man bruker samme kurve, men for meg var forskjellen mellom Dirac og Audiolens tydeligst når det kommer til å presentere et bedre fantombilde av vokalisten, at man instinktivt føler "men, det høres jo ut som at vokalisten står rett foran meg i dette rommet, det høres ikke ut som at lyden kommer ut av to høyttalere". Og selv med "bare" frequencyresponsefilter så var resultatet det samme. 1-0 til Audiolense i min bok.
Vis vedlegget 1041558
Jeg låner gladelig bort og viser frem jeg ogsåJeg låner gladelig bort båre lydkort og mikk om det vil prøves.
En godt kalibrert målemikrofon gjør jobben, prisen på mikrofonen betyr forsvinnende lite. Men målemikrofoner kan endre deg og miste egenskaper, og kvaliteten på kalibreringen må variere.Men det er kanskje nyttig å definere hvilke aspekter ved lyden som blir evt bedre med en annen målemikrofon/preamp.
Man kan jo høre forskjell fra pre-amp til pre-amp, eller mikrofon til mikrofon, og da hører man i praksis en ørliten forandring i EQ (at enkelte frekvenser er høyere og lavere i forhold til hverandre. Og historisk sett har det jo visst seg at vi liker ikke transparent lyd best men derimot de elektroniske apparatene som gir en behagelig eller kul misfarging av lyden, som for eks den legendariske-Neve preampen og konsollene, som Rumors og utallige mange andre album har blitt spilt inn på. Det er forresten mye som tyder på at grunnen til at de 70tallsplatene låt så forbanna kult var at hver elektronisk boks som lyden gikk igjennom (og på 70-tallet var det blitt en en god del av de) hadde en eller flere store transformatorer som lyden måtte igjennom, og som en bieffekt av det ga lyden behagelige harmonier. Mener jeg har hørt uttrykket Iron Sound om den lyden, (Dixie Chicken av Little Feat er en annen plate som jeg mener har plenty av denne Iron Sound) som kommer fra at lyden måtte gå gjennom all jernet på transformatorne.
Uansett er mye av det vi forbinder med god lyd egentlig ørsmå forandringer i eq, som gjør at lyden får kvalitet som fra person til person er mer eller mindre tilfredstillende å høre på. Dette kan i stor grad gjennskapes digitalt idag, og ved å sende signaler gjennom en gammel Huldra 9 for eks kan man se hvilke harmoniske overtoner rørene lager og legge disse over musikken man spiller av fra Tidal.
Så i mitt tilfelle der jeg endelig fikk den bassen jeg ønsket ved å bytte mikrofon så var det nok fordi at den forrige målemikrofonen ga feil frekvensrespons rundt 50hz på en slik måte som jeg ikke klarte å kompansere for med EQ. Hadde jeg visst akkurat hvordan målemikrofonen min målte feil kunne jeg kompensert for det.
Men denne følelsen av at musikerne står i rommet, dette som Audiolense klarer så utrolig bra, er ikke primært pga naturtro EQ -tror jeg, det er vel primært at alle frekvenser treffer ørene våre samtidig, og at ekkoet av hver frekvens er minimert og like i volum og varighet relativt til hverandre? Og en kostbar mikrofon er nok bedre enn en rimelig en når det kommer til hvor raskt den oppdager forandringer i lydtrykk ved de forskjellige frekvensene
-Men er ikke en mikrofon mange ganger raskere enn en høyttaler uansett?
Så min teori per nå er at forskjellige målemikrofoner gir forskjellig eq, og at det kan være tilfeldig hva du liker best, uavhengi av pris på mikrofonen. Men jeg kan ta helt feil, og har ingenting mot å bli motbevisst, eller, lommeboka mi har noe imot det for hvis det er så kommer jeg til å kjøpe en M30
Men generelt sett både i lydverden og på andre felt så er jeg fan av å forsøke å få en oversikt over hvilke komponenter gir hvilke utslag, og ikke minst hvor store utslag hver komponent gir. Og det er det jo mest logisk å starte med delene som gir mest utslag. Så kabler og til og med forsterker kommer ganske langt ned på den lista hos meg, men derimot størrelse på element/horn (membran areal) og Audiolense kommer øverst
Er inngangene du bruker synlig i Totalmix ?Noen som har cd-spiller tilkoblet i Jriver via RME lydkort? Klarer ikke å få lyd i det hele tatt. Mulig jeg ikke router riktig i Totalmix da det ikke er utslag her. Analog tilkobling.
Har ikke du Al convolveren? Det er absolutt enklest....Er inngangene du bruker synlig i Totalmix ?
Har ikke AL convolver.Har ikke du Al convolveren? Det er absolutt enklest....
JaOptisk er fra Tv. Skal det alikavel slik du sier?
Har ikke brukt Jriver på mange år så aner ikke...Har ikke tilgang på trail lenger.
Spotify spiller via AL convolver Jriver lisens.
Slik ser det ut ved forsøk på cd avspilling.
Vis vedlegget 1042487
For lyd i en av kanalene når jeg setter optisk inn i cd spiller utgang. Dette er en eller annen routing feil.
Vis vedlegget 1042493
Hei!Her er kurven jeg bruker ,funker som regel veldig fint hos mange av de setter opp hos ....
Og ikke minst på Rockeloftet
Tilpasser avrullining i bass hos de respektives evt små juteringer til klangbalansen sitter...
Vis vedlegget 1020038