Ja jeg tror jeg skjønner hva du mener med denne mattheten. Minner meg om hva jeg tidligere har karakterisert som redusert mikrodynamikk. Men etter en del justeringer så låter Audiolense veldig "sprekt" og "friskt" hjemme hos meg, samtidig som at programmets opplagte lydfordeler er med.orso skrev:Det ble brukt Group Delay+frequency og så lagte Bx noen filtre med en av de eldre. Jeg kan poste litt når høyttalerne er i hus, og jeg har jobbet litt med plassering.
Synes det er vanskelig å sette ord på hva jeg ikke ble fornøyd med. For å ta det postive først. Jeg fikk rettet ut en hengekøye i området 110Hz-400Hz og det ga mer fylde. Diper under 100Hz ble også løftet, og det ga mer bass. Hardhet og litt utstikkende frekvenser i toppen ble fjernet og det fjernet alle lyttetretthet. De beste ordet jeg kan bruke for å beskrive det jeg likte, tror jeg må være unaturlig. En slags matthet som gjorde det kjedelig. Og jeg fikk mindre størrelse på lydbildet, litt som og ta på seg øretelefoner. Synes det ble på en måte for innelukket. Jeg er forøvrig godt vant med å drepe førsterefleksjoner og lytte til mer direkte lyd. Bruker bra antall av både absorbenter og diffusorer, men det har ikke gitt meg et slikt resultat så sant jeg ikke har overdempet enkelte frekvenser. Når det gjaldt bassen så fikk jeg som sagt mer fylde, men mye av stramheten forsvant. Fikk mer bass i mellomgulvet uten Audiolense for å si det slik. Har lurt om det kan skyldes at jeg har vært vant med dip i øvre bass/nedre mellomtone og at det har gitt en falsk følelse av stramhet og hurtighet. Men har jo hørt anlegg som har begge deler.
For meg virket det som om Audiolense fjernet langt mer av rommet enn det jeg foretrekker. Og i tillegg at det muligens er noen bivirkninger med korreksjon kontra akustiske tiltak. Tenker da på denne mattheten. Hvis ikke det skyldes anlegget mitt da eller feil target kurve i forhold til mine preferanser. Noen refleksjoner skal man ha og er positivt for lyden. Utfordringen er å fjerne de negative bidragene fra rommmet, men beholde de positive. Det er jeg usikker på om jeg klarer å få til med Audiolense. Derfor heller jeg pr. dags dato mot å behandle rommet mer med akustiske tiltak og eventuelt bare bruke en form for korreksjon i bassen. Men vi får se. Jeg har ikke gitt opp og har hatt svært gode lytteopplevelser med DEQX. Så det kan godt tenkes at det er kokken som er for dårlig i dette tilfellet....
Filter Procedure Designer: Husker du hvor mange sykler du hadde lagt inn for hhv bass, mellomtone og diskant? -Min erfaring er at lyden (enkelt sagt) "kvikner til" når man har litt kortere tidsvindu. I hvertfall i kombinasjon med GDC. Med kortere tidsvindu blir ikke romkorreksjonen like effektiv, så det gjelder å finne en middelvei. Kanskje du kan tjene på et litt kortere tidsvindu?