I hvilken tråd da? Kan du poste linken?Mbare skrev:Hvis du ser på innlegget nr. 580 fra Bx så er det sånn min Filter Procedure Designer ser ut.
I hvilken tråd da? Kan du poste linken?Mbare skrev:Hvis du ser på innlegget nr. 580 fra Bx så er det sånn min Filter Procedure Designer ser ut.
I så fall kan du trygt fortsette å spise.Mbare skrev:Eller har jeg spist noe rart til middag?
Ja, jeg fant den (svar #530).Mbare skrev:Den tråden vi er i nå.
Jeg skal prøve.Mbare skrev:Er det mulig å gi en beskrivelse av hva det filteret Audiolense lager; gjør som er forståelig for folk som ikke har en ingeniørutdanning i data?
Det er kompliserte saker du spør om her, men hvis vi tar utgangspunkt i en syntetisk "måling" med en refleksjon:mutz skrev:Tror jeg ble litt klokere av din forklaring. I frekvensdomenet er det lettere å forstå hva Audiolence gjør enn i tidsdomenet. Har noen spørsmål som kanskje er forklart uten at jeg har forstått det. Fint om noen hinter frempå om spørmålene er besvart før.
1. "Motsignalet" som kansellerer refleksjonen vil vel trigge en ny refleksjon. Blir denne pulsen tatt hånd om av Audiolence med et nytt "motsignal"? Og på hvilket tidspunkt stopper filtreringen om det er tilfelle.
Merbelasting.mutz skrev:2. Hvor mye mer belaster audiolence systemer hvor forsterkerkraften er akkurat tilstrekkelig til å drifte høyttalerne uten korreksjon. Mulig jeg problematiserer litt nå. Slik jeg forstår audiolence i tidsdomenet, vil enhver refleksjon få en motpuls. Da vil systemet(høyttaler/forsterker) få en merbelastning avhengig av hvor sterk korreksjonen er. Kan ikke dette øke forvrengningen som blir introdusert etter korreksjonen?
På dine ellers utmerkede høyttalere, så sitter det magneter kun på den ene siden av membranen. Det betyr at jo lengre vandring (utsving) jo mindre kontroll/presisjon. Dette utarter seg selvsagt mer jo lengre ned i frekvens man kommer. I praksis i bassen. Samme fenomen hadde jeg på modell 3.6. Disse høyttalerne tåler ikke så mye EQ i bassen før de "blafrer". Skjønt det skjer jo kun med de platene hvor det tilfeldigvis er mye bass på akkurat den frekvensen hvor Audiolense foretar bassheving.Mbare skrev:Et mer praktisk spm: jeg sliter på enkelte plater med mye bassinfo (King Midas og Sade dukker umiddelbart opp) med at bassen blir litt "blafrete". Jeg tror det er elementene som forsøker å gå ut av sitt gode skinn.
Bernt: Et relatert spørsmål.Bx skrev:Du kan lage en prosedyre med "partial correction" og "no correction above 0 Hz". Da får du et rent sett med crossovers. Jeg husker ikke i farten, men hvis du også slår av GDC så tror jeg du får time alignment på kjøpet.
Du bør absolutt ha en kalibrert mikrofon.eiv skrev:Er det noen her som kan forklare meg litt enkelt hva som skal til for å komme i gang med audiolense?
Jeg må ha selve programmet, en mikrofon og ?
Kobler man mikrofonen rett i pc lydkortet? Trenger man ett spesielt lydkort eller kan jeg bruke standard lydkort på hovedkortet med spdif ut?
Har det noe å si hvilke mikrofon man velger?
Det ligger en liknende funksjonalitet bak "prevent treble boost". Men jeg tror du har bedre manuell kontroll med å gjøre slik du skisserer. Med GDC vil det bli litt skrukker på korreksjonsfilteret helt øverst. Og dette kan variere med ulike samplerater selv om du bruker samme måling og no correction over 15k. Du bør kjøre med kort tidsvindu i diskanten for å redusere dette og få det likest mulig fra FS til FS. Og skal du ha en nesten identisk topp på ulike samplerater er det sikrest med ren frekvenskorreksjon (uten GDC).pedal skrev:Jeg driver nå å forsker litt på hi-rez musikk. Har kjøpt et dusin DVD-A og DAD plater som jeg har rippet og avspiller med 24/96 oppløsning. "Problemet" er at de forskjeller jeg hører ikke nødvendigvis ligger i innspillingen. De kan jo likeså godt være en funksjon av (litt) annerledes korreksjonsfil. En ide jeg fikk da, var å bruke "partial correction", med ingen korreksjon over feks. 15kHz. Hverken for 44.1 eller 96kHz filteret. Da vil høyttalerne og rommet "leve sitt eget liv" over 15kHz. Stemmer det?
-Du skrev en gang at bieffekten av lavpass filtreringen "akkumuleres", helt fra innspillingen i studio, via AD konvertere, DA konvertere og (eventuelle) forsterkere, etc. Ergo tenker jeg som så at jo mindre lavpassfiltrering i Audiolense, jo bedre er det.
Eller hur?
Nå ble jeg litt forvirret. Hvis man setter "no correction above 15kHz" så trodde jeg at programmet over denne frekvens bare kunne gjøre 2 ting:Bx skrev:Husk at target responsen fungerer som EQ over "no correction" frekvensen. Så targeten må i så fall være vannrett over 15 kHz.
Det var en fin definisjon. Den må du spare på!Bx skrev:GDC er Group Delay Correction. GDC gjør at all direktelyd ankommer samtidig og i fase. En hyggelig konsekvens av dette er at refleksjoner som ankommer innenfor det tidsvinduet GDC opererer med blir eliminert i lytteposisjonen og man får mer direktelyd.
Man definerer selv hvor stort tidsvindu GDC skal korrigere. Resultatet pleier å låte mer oppløst, mer 3D, mer dynamisk. Og hvis man har problemer med sentrering av lydbildet pga assymetrisk rom eller høyttalerplassering så vil GDC langt på vei eliminere dette også.
"Eliminere" er kanskje et vel sterkt uttrykk. Men korreksjonen trekker i alle fall i den retning, og effekten er både klart hørbar og målbar.
Bx skrev:eiv,
Måleproblemer kan oppstå hvis man eksempelvis sender lyden ut gjennom en USB dac og tar den inn i lydkortet. Jeg tror du får grei måling slik du er koplet opp nå. Men du bør nok også forsøke den integrerte DA konverteren og sammenlikne hva som låter best. Kanskje blir det forskjell. Kanskje ikke.
GDC er Group Delay Correction. GDC gjør at all direktelyd ankommer samtidig og i fase. En hyggelig konsekvens av dette er at refleksjoner som ankommer innenfor det tidsvinduet GDC opererer med blir eliminert i lytteposisjonen og man får mer direktelyd.
Man definerer selv hvor stort tidsvindu GDC skal korrigere. Resultatet pleier å låte mer oppløst, mer 3D, mer dynamisk. Og hvis man har problemer med sentrering av lydbildet pga assymetrisk rom eller høyttalerplassering så vil GDC langt på vei eliminere dette også.
"Eliminere" er kanskje et vel sterkt uttrykk. Men korreksjonen trekker i alle fall i den retning, og effekten er både klart hørbar og målbar.
Det kan være jeg tenker helt feil her .Bx skrev:Mutz,
Jeg er litt usikker på hva du mener med tettere spekter. Det du vil se når du zoomer inn på impulsresponsen etter korreksjon er at den tidlige lyden ankommer med lineær fasegang og samtidig. Høyfrekvente refleksjonskomponenter kamuflerer til en viss grad at bassen er group delay korrigert for et meget stort tidsvindu. Men hvis man ser godt etter så ser man at de lange bølgene er forsvunnet fra halehenget i impulsresponsen.
ORSO: Du skrev for litt siden at du ikke helt hadde fått til Audiolense. Kan du utdype dette litt? Var det selve PC-oppsettet, eller lyden du ikke ble fornøyd med?orso skrev:I J.River når man bruker DirectX host, så ligger det både Convolver plug-in og ConvolverFilter i listen. Noen som vet hva som er forskjell på disse?
Det var lyden. Mye ble bedre, men jeg hadde flere ankepunkter. Usikker hva som er årsaken. Kan være for dårlig target kurve, Audiolense fjerner mer av rommet enn hva jeg liker, svakheter i anlegget som kom tydeligere frem osv. Jeg har avventet med å prøve på nytt til nye høyttalere er i hus. De ankommer i neste uke ser det ut som, og de bør ikke være noe flaskehals. Kjører jeg direkte fra lydkort, så er også elektronikken førsteklasses nå.pedal skrev:ORSO: Du skrev for litt siden at du ikke helt hadde fått til Audiolense. Kan du utdype dette litt? Var det selve PC-oppsettet, eller lyden du ikke ble fornøyd med?
Hvis du poster ditt Filter Design Procedure + grafene for frekvensgang/Target, så kan vi kanskje tweake det til å bli enda bedre.orso skrev:Det var lyden. Mye ble bedre, men jeg hadde flere ankepunkter. Usikker hva som er årsaken. Kan være for dårlig target kurve, Audiolense fjerner mer av rommet enn hva jeg liker, svakheter i anlegget som kom tydeligere frem osv. Jeg har avventet med å prøve på nytt til nye høyttalere er i hus. De ankommer i neste uke ser det ut som, og de bør ikke være noe flaskehals. Kjører jeg direkte fra lydkort, så er også elektronikken førsteklasses nå.pedal skrev:ORSO: Du skrev for litt siden at du ikke helt hadde fått til Audiolense. Kan du utdype dette litt? Var det selve PC-oppsettet, eller lyden du ikke ble fornøyd med?