pedal skrev:
RoDa skrev:
Jeg trekker ikke Mbares erfaringer i tvil, bare så det er sagt. Men jeg lurer på om det kan være målinger/oppsett/andre kringliggende årsaker som lager disse avvikene, og ikke nødvendigvis lyden fra effektforsterkerne?
Du lurifaksen: Selvfølgelig hører man forskjell på elektronikken i et Audiolense anlegg. Jeg vil si at man hører
tydeligere forskjell på elektronikken takket være Audiolense, i og med at rommets skavanker marginaliseres og man får mer (avslørende) direktelyd. Det stemmer godt hjemme hos meg. Alle lydforskjeller i fm. oppgraderinger av DP forsterkere har vært enkle å høre. En handfull "hifi-sosialister" her inne har forfektet at "alt låter likt" med hjelp av litt eq, men det er jo bare tøv. Lydgjengivelse er så mye mer enn bare eq. Men det viste du fra før
Hmm... Nå har jeg innåndet gran i hele dag, så ta dette med en klype salt...
For at AL skal fungere optimalt så er det nødvendig med høykvalitets (og dessverre ofte kostbar) elektronikk og høyttalere?
De behøver også godt med ekstra headroom for å kunne gjøre sitt i forbindelse med korrigering?
Rommets skavanker marginaliseres, ja, men det skjer vel bare dersom forsterkerne har nok kontroll over høyttalerne og kan gjøre de korrigeringer som trengs?
Ser for meg at en litt for svak (akkurat greit i daglig ukorrigert bruk) rørforsterker som styrer ikke alt for lettdrevne høyttalere kan slite og gjøre vondt verre hvis du AL-er oppsettet og det blir litt å korrigere mellom målt respons og target?
Men dersom, som i Mbares tilfelle rett meg om jeg husker feil, det blir en annen lyd i oppsettet med en annen "tilstrekkelig god forsterker", hva er det som gjør det annerledes?
Hvorfor rettes det ikke opp slik at de låter likt?
Dersom frekvensrespons og derifra impulsrespons er identisk, hva er det som utgjør forskjellene?
Kan man tørre å anta at Mbare med Hegel og Mbare med JR også måler forskjellig, men at man ikke kan måle det med AL?
At target og simulert respons er identisk, men ikke reell?
Hadde jeg AL-et så mistenker jeg at nattesøvnen hadde vært smått urolig hvis jeg ikke helt visste om utstyret mitt klarte å gjøre det som AL prøver på i real life. Altså at mine høyttalere eller min effektforsterker knelte under forsøkene på korrigering slik at resultatet ikke ble som simulert.
Dette er bare tanker siden jeg finner det interessant. Har jo hørt at AL gjorde himmel-og-hav med Mbare sitt oppsett.
Men så fasesjukt og mellombakkarogbergfrekvensgang som der var så var det kanskje ikke så overraskende...?
Mvh
Rolf