Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    ;D ;D ;D

    Jeg har nettopp oppgradert til IE8, og ettersom nedlastingen fra MS kræsja mange ganger fant jeg en Google versjon med masse ekstrautstyr som jeg installerte i stedet. Blant annet translate toolbar. Så jeg tenkte jeg skulle se hvordan det tar seg ut på engelsk. ;D

    Jeg vil oppfordre alle som følger denne tråden til å la Google oversette noen sider til engelsk. Det er nesten like fornøyelig som The Julekalender.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg begynner etter hvert å nærme meg å kunne ha litt tid til Audiolense. Trenger da litt helpdesk for å få dette opp.

    Mac Mini (bootcamp med XP) vil kjøre Audiolense via WMP (kun for å komme i gang). Må vel oppgradere til Win 7 etterhvert hvis jeg skal kjøre High res Bluray i surround, eller hvis Bernt innen den tid har implementert AL i OSX ?

    Har et Audiofire8 lydkort fra Echo som skal brukes på fronthøytalerene (XO) + 2 subber.
    Link: http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire8/index.php

    Så kobling blir som følger:

    MacMini==(firewire)==lydkort==effekttrinn==høytalere.

    Jeg finner ikke noe sikkert om volumkontroll på lydkortet mitt, og dette betyr at jeg muligens må starte med å bruke surroundrecieveren min til tross for at dette ikke er optimalt., eller bruke WMP volumkontroll (som jeg ikke er helt lysten på).

    Kunne noen skissert hvordan dette skal/bør kobles opp på best mulig måte?

    I og med at jeg ikke kommer til å kjøre surround umiddelbart med AL, men fortsatt ønsker å se film (samt at madamen også skal kunne bruke annlegget). Hvordan ”beholder” jeg XO biten av AL samtidig som Bluray spilleren og suroundrecieveren er koblet til alt dette? Ser det ikke helt klart for meg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    SannaX,

    Min kjennskap til din hardware er begrenset. Men i og med at du har alt utstyret allerede så er det jo bare å forsøke. Vet ikke om det er fallgruber knyttet til OSX med bootcamp. Har forstått at slike oppsett kan skape litt kluss i hvem som kopler seg opp til pheripherals (OSX eller XP). Eller var det kanskje en Mac med dual boot det? Tror også det kan være verdt å teste WMP volumkontroll opp mot surround receiver. Et alternativ (som kanskje vil gi bedre lyd) er å bruke JRiver. Jeg vet ikke akkurat hvor volumkontrollen sitter der, men i hvert fall på Audio så kan man øke bitdybden på signalet. Hvis det så skjer før volumkontrollen så burde det bli bra.

    Når du skal ta inn lyd utenfra så trenger du en VST Host. Jeg anbefaler Bidule. Den kan testes før man kjøper den. Denne står så mellom lydkortets innganger og utganger. Den må nok aktiveres hver gang du skal se film. Så plasserer man ConvolverVST inni hosten. Og filteret inni ConvolverVST. Du får problemer med lipsync hvis du ikke har ett sted der du kan forsinke bildet.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Jeg har nå solgt en lisens til en New Zealender som går for et Mac / OSX oppsett. Det skal bli spennende å se om han får alt til å fungere 100%.
    Har du forresten hørt noe fra denne fyren Bx?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Ja det har jeg faktisk.

    Litt dårlige nyheter dessverre. Det ble ikke stabilt nok. Han gikk nettopp over til Windows. For å få benyttet Audiolense.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Video Audiol renderer i JRiver MC 15

    To meget gode nyheter i JRiver den siste tiden:

    1) Man kan nå velge så mange kanaler for korreksjon som man vil (maks 32 kanaler).
    2) Man kan sette opp lyd for video på samme måte som for ren musikkavspilling i JRiver. Asio-lyd på film. Mao burde ConvolverVST nå fungere for begge.

    Litt spent på hvordan dette vil fungere i praksis. Jeg antar at det skal løse lydkorreksjonsproblemet for DVD video for mange. Spørsmålet er om det fungerer i mer eksotiske oppsett med flere enn 6-8 kanaler som skal korrigeres til video. MEN - Det er ingen tvil om at JRiver er på rett vei.

    Kanskje vi nå ser en løsning som både er enkel å få til å fungere og brukervennlig i det daglige både for video og audio. Hvis noen har testet så ville det være fint med litt erfaringsutveksling.

    http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=56618.0

    With Media Center 15, we believe the audio renderer is ready for mass consumption. I've been using it at home with really great results. The final glitch, which is now solved with high accuracy, was a lip sync issue.

    There are several reasons to use this feature:


    •High quality communication with the soundcard, including ASIO, WASAPI exclusive, or Kernel Streaming
    •ASIO is the _only_ way to get bit-matched / sample-rate-matched playback with Creative and Asus sound cards (popular in home theater applications)
    •Enables the Room Correction DSP for adjusting for speaker levels, placement, and more
    •Enables the JRSS Surround Sound mixing engine for 2.0 to 2.1, 2.0 to 7.1, 5.1 to 7.1, etc.
    •Simplify player configuration since audio settings are only made in one place (v14 requires configuring audio and audio in videos independently)

    .

    For now, enable this feature in Options > General > Features > Video Audio Renderer. Future builds will make it enabled by default and used by default.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Se der ja, begynner å ligne noe nå. Skal få testet ut hvordan det fungerer med 16 kanaler til video.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Virker som en god grunn til å velge J.River dette.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    En god grunn i en rekke på flere. JRiver er for eksempel den eneste løsningen der du kan kjøre lydkorreksjon og ha all renderingen i Asio miljøet. Som jeg kjenner til i alle fall.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Har nå fått satt opp Convolver i J River Media Center 15 til både musikk og film. Kjører alt i Asio og har hittil ikke møtt på noe slags problemer med dette, alt fungerer akkurat slik det skal :)
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Dette er aldeles strålende!!!

    Da har vi en brukervennlig løsning av meget høy kvalitet som takler både audio og video.

    Mail med ros og applaus er nå sendt til teamet bak JRiver.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Ja dette er veldig bra. Skulle bare hatt en kjapp måte å legge inn blu-ray på nå så hadde programmet blitt fullkomment for min del.
    Har ikke sjekket, men det er vel kanskje nå også mulighet for å bruke J River til å spille av filmer fra de sidene på nettet som streamer eller leier ut film?

    JRiver teamet er virkelig på rett vei :)
     

    erlendba

    Fersking
    Ble medlem
    24.07.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Bidule:

    1) Kopier over filene libfftw3f-3.dll og libsndfile-1.dll fra convolver til bidule katalogen.
    2) Kopier over convolvervst.dll til bidule plugin katalogen
    3) Edit -> preferences. Velg bidule plugin katalogen under VST arkfanen.
    4) Edit -> Scan plugins
    5) Høyreklikk -> Audio Devices -> Duplex -> Lydkortet ditt
    5) Høyreklikk -> VST -> Convolver
    Er det muligt at du kan gaa litt lenger med forklaringen din, prover aa finne en steg for steg instruks for hvordan en setter opp en virtuel loop i bidule saa alle pc lyder blir korregert.. dvs windows xp lydkort ut(all pc lyd) - bidule, asio, convolver wav koreksjon - lydkort ut..
    Har lett en stund uten aa finne svaret, men virker som om du har faatt det til

    mvh Erlend
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Kjører som kjent alt sammen i JRiver for tiden.

    Hvis man skal eksperimentere litt med en kurve som ikke er helt rett - er det kanskje bedre å sette opp Audiolense med en helt rett target og heller bruke EQ funksjonaliteten til JRiver...eller er det helt hipp som happ...? Vil tro at denne EQen kan jsuteres under spilling og at det derfor kan være litt lettere å justere seg inn...?

    Noen som kan anbefale en god EQ VST plug in for JRiver...?

    mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om det er riktig tråd men jeg vil gjerne ha innspill på targetkurven min.

    Har virkelig fått sansen for Audiolense, har forsøkt å lage noen kurver og dette er den jeg er mest fornøyd med hittil, har testet med akustisk musikk og både stemmer og instrumenter sitter bedre enn det har gjort tidligere.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Gratulerer med en god start.

    Den der burde låte rimelig tonalt riktig i mellomtoneområdet. Kurven din likner på kurver som blir foretrukket av mange. Selv foretrekker jeg nok en kurve som er mer linealrett i passbåndet, men jeg tror ikke det er snakk om dramatiske subjektive forskjeller i dette tilfellet.

    Ganske mye vekting mot de lave oktaver, kan muligens bli litt basstung når du spiller høyt.

    En ganske skarp avrunding i bassen. Noen ganger fungerer dette helt fint. Andre ganger kan det gi litt bassreflekspreg på lyden. Her er det kun eksperimentering som gjelder.

    Jeg anbefaler deg å prøve en target som faller med ca 2 dB fra den dypeste bass til ca 10 kHz. Og runder av naturlig i begge ender. Hvis du ikke har prøvd det allerede, da. Jeg tipper det vil gi litt lysere og strammere lyd enn du har nå, men muligens et mindre perspektiv. Jeg vil tro at ideallyden din ligger et sted mellom en slik kurve og den du har funnet fram til nå.

    Men når du har kommet så langt at du synes det fungerer rimelig bra så er det egentlig prøving og feiling som må til for å få det enda bedre.

    Det kan alltids være verdt å bruke en del tid på å file på target responsen i diskanten. Vil neppe føre til natt og dag forskjeller ift hva du hører på nå, men en optimal tuning her har IMO stor betydning for langtids tilfredshet med lyden. Det kan påvirke både luft, lyttetretthet og opplevd forvrengning på "vanskelige" musikkpartier.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Bx skrev:
    Gratulerer med en god start.

    En ganske skarp avrunding i bassen. Noen ganger fungerer dette helt fint. Andre ganger kan det gi litt bassreflekspreg på lyden. Her er det kun eksperimentering som gjelder.

    Jeg anbefaler deg å prøve en target som faller med ca 2 dB fra den dypeste bass til ca 10 kHz. Og runder av naturlig i begge ender. Hvis du ikke har prøvd det allerede, da. Jeg tipper det vil gi litt lysere og strammere lyd enn du har nå, men muligens et mindre perspektiv. Jeg vil tro at ideallyden din ligger et sted mellom en slik kurve og den du har funnet fram til nå.
    Takk.

    Med runde av naturlig mener du at targeten jeg tegner følger målingene?

    Har eksperimentert med noen kurver som er veldig rette og med mine preferanser måtte jeg løfte bassen litt for å bli fornøyd. Lyden virker veldig oppløst nå.
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes i grunn det der ser veldig riktig ut Anonym....

    Bx - hva skjer på Audiolense fronten...?

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Takk, godt å høre at jeg er på riktig vei. Tror jeg skal bruke den forrige kurven som jeg postet sammen med en kurve hvor jeg løfter bassen tidligere og mer, kjekt med litt boost på lave volum.

    Hadde vært artig om det ble postet flere kurver i tråden her, er nysgjerrig på hvordan andre brukere har det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Anonym,

    Det ser ut som du er på rett vei herfra. Mange liker et lite løft i bassen som det du har lagt opp til.


    Hva som skjer på Audiolense fronten?

    Det jobbes akkurat nå med en alternativ gdc som jeg har store forhåpninger til. Dette er en potensiell indrefilet. Men det er en krevende sak å implementere så det vil nok drøye et par måneder eller så før den er klar tenker jeg. Tror det blir aktuelt å gå via en begrenset beta-testing også, men i så fall kommer jeg til å invitere fra denne tråden. Det må sies at det fortsatt gjenstår å bevise at dette fungerer etter planen, men jeg er optimist!

    Så kommer det også enkelte kosmetiske forbedringer og brukergrensesnittforbedringer. Så dette blir nok høstens høydepunkt på revisjonsfronten.

    Det som har tatt klart mest tid i år er arbeidet med en konvolver. Eller kanskje vi skal kalle det for en runtime løsning. Dette er såpass mye arbeid og hovedgrunnen til at det har vært litt stille med nye revisjoner i det siste. Runtime løsningen blir vel en ganske ribbet utgave i første omgang, dog ikke ribbet i forhold til hva dere er vant med fra andre konvolusjons plugins. Men en egen runtime gir et godt utganspunkt for å utvide med en del snadder funksjoner i brukergrensesnittet som gjør det enklere å tweake lyden og å skifte mellom ulike korreksjonsprofiler når man måtte ønske det. Og på lengre sikt så åpner det jo også døren for å gjøre andre DSP ting enn konvolusjon.

    Kjernealgoritmen - selve konvolusjonsprosessen er så godt som ferdig. Den går som et olja lyn. Mye raskere enn det jeg trodde var mulig. Men så skal det sies at selve streamingen, exception handling histen og pisten og andre ting har en tendens til å trekke ned hurtigheten når det begynner å likne et produkt. Men uansett så blir dette kjappe saker. Når den er oppe å kjøre så regner jeg med at Audiolense blir vesentlig mere brukervennlig i dag.

    Det er mye ukjent terreng som skal forseres før runtinme løsningen er klar. Dette går jo rett inn i audio renderingen med kommunikasjon både den ene og den andre veien. Så jeg har ingen peiling på ferdigdato.

    Runtime løsningen kommer ikke til å bli publisert som en vanlig Audiolense revisjon. Løsningen får et omfang og funksjonalitet som gjør det naturlig å ta den fram som et nytt produkt. Det er dog aktuelt å restrukturere det eksisterende tilbudet samtidig, slik at nye kunder vil kjøpe filtergenerator og runtime i en pakke. Om vi går videre med stand alone program for måling av høyttalere og filtergenerering vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til at vi skal fase det ut hvis det fortsatt er etterspørsel etter det. Eksisterende Audiolense brukere må regne med å betale noen kroner for få en run time lisens. Enten som et selvstendig produkt eller som en overgansordning til en integrert filtergenerator + runtime.

    Det er også aktuelt å endre en lisensordningen når disse tingene begynner å ta form. Mange har f.eks. uttrykt ønske om a kunne kjøpe Audiolense med GDC for to kanaler, uten å få digitale delefiltre og multikanal på kjøpet. Audiolense XO slik den er i dag gir enkelte kunder en opplevelse av at de må kjøpe funksjonalitet som de ikke trenger når de ønsker GDC til et vanlig stereo oppsett. Samtidig så skal det ikke legges skjul på at de som kjører multikanals oppsett med aktiv deling har fått svært mye valuta for pengene hittil - for å si det forsiktig. Foreløpig uoffisiell rekord er 7.1 oppsett med 16 korrigerte høyttalere / høyttalerelementer!

    I fremtiden vil det trolig bli en lisensordning der man kun betaler for den funksjonaliteten man har behov for. Med / uten tidskorreksjon og andre sofistikerte muligheter (basic / premium / non plus ultra), pris per høyttaler eller per element som skal korrigeres og så videre.

    Det er en selvsagt del av planen å ta godt vare på eksisterende Audiolense brukere enten de ønsker å ta i bruk run time eller kjøre videre på samme måten som i dag.

    Det er mulig at disse tingene vil gå i flere trinn. Og som med alle planer kan det oppstå endringer underveis. I mellomtiden tar jeg gjerne mot ideer, forslag, spørsmål og synspunkter på hvordan fremtidens portefølje bør struktureres.

    Og sist men ikke minst: At jeg har gått litt stille i dørene i det siste skyldes ikke at aktivitetsnivået er på vei ned. Her jobbes det kontinuerlig!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en rimelig fersk bruker av Audiolense og søker litt assistanse.
    Oppsettet er Windows 7 64bit, J.River, ConvolverVST, Lynx AES16 pci-x og Lyngdorf/Tact forsterkere (kjører disse som rene forsterkere med volumkontroll - AES rett i hekken). Musikken er rippet til Flac med checksum kontroll. Alt ser ut til å fungere i lag. Så til utfordringene;

    1. Det er noe popping i høyttalerne innimellom (kan være flere på en låt) - litt likt lyden en pickup avgir når det er små riper/hakk i en LP-plate. Har noen andre erfaringer med dette?
    2. I dag må jeg foreta målingene vha. et Asus Xonar kort, mens avspillingen fra J.River kjøres gjennom Lynx. Jeg har forsøkt å benytte Lynx til avspilling av testsignalene og Asus til målemikrofon. Dette har jeg ikke fått til - Audiolense eller driveren hindrer meg å benytte forskjellige kort til mikk/signal. Siden jeg skal over på aktiv XO så er jeg avhengig å kjøre testsignalene ut på Lynx. Er det noe i oppsettet mitt som er galt eller må det investeres i ADC til mikken for tilkobling til Lynx-inngang?
    3. Jeg filtrerer vha. GroupDelay. Når jeg ser på de simulerte resultatene av impulsrespons og group delay (ved bruk av f.eks default GroupDelay oppsett), så kan jeg ikke lese av nevneverdige forskjeller etter filtrering selv om lyden er markant forandret. Har noen eksempler på hvordan det typisk ser ut hos dere?
    4. Til tross for en del prøving med forskjellige filtersettinger, så synes jeg det låter "innesluttet". Musikken mangler litt liv og bassen føles "anstrengt" (Romkorrigering er satt til <500Hz med 2 oktaver overlapp). Dette beror nok på manglende kunnskap om innjustering (så er nå ikke den feite brukermanualen den mest utfyllende bibelen jeg har leste hellet, hint hint 8)). Jeg er stort sett i Bergen i ukedagene. Er det en barmhjertig samaritan i området med erfaring og interesse som kunne tenke seg å invitere på hjemmebesøk med det formål om å overføre noe erfaring? Lønn betales i form av 4cl doser fuselfritt brunt hjemmebrygg fra Champagne :)

    Mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke direkte kyndig men skal prøve å hjelpe etter beste evne :)

    1. Sånn høres det ut hos meg med Asio som jeg ikke har fått til å fungere, med Wasapi går det knirkefritt.

    4. Selv har jeg funnet ut at jeg foretrekker et realt bassløft på musikken, du ser min nåværende kurve nederst her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49321.40.html
    Med romkorreksjonen er det ingenting som stikker seg ut og jeg tar meg selv ofte i å spille betraktelig høyere enn før jeg begynte med eq. Ørene må tilpasse seg den nye lyden. Gode hodetelefoner for å sammenligne lyden mot den i anlegget fungerer godt som verktøy hjemme hos meg. Tråden "Hedmarkskurven" burde du lese, interessant og lærerik tråd.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    1) Kan være litt datakraft...prøv med litt kortere filter (Altså færre tapper). Det kan også være lurt å justere antall partisjoner i convolveren - fra 16 til 10....
    2) Jeg vet at Bernt på ingen måte an befløaer å ha mikrofon inngang og lydutgang på 2 forskjellige kort. Det finnes mange gode AD/DA bokser med mikrofoninngang!
    3) Sikker på at du ser på riktige kurver.....?
    4) Litt usikker på hva du mener.....prøv å korrigerer hele frekvensområdet. Lag en flat kurve slik som vist ovenfor. Ikke brukl for mange tapper. Bruk standardsettinger i filteret!

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Du kan også sende en måling til meg, Tytte. Så skal jeg ta en sjekk.

    Du trenger nok en AD konverter til Lynxen for å få dette 100%. Mic ut og lyd inn over to ulike lydkort vil aldri gi en perfekt måling ettersom signalet ut og inn da blir klokket med ulik klokke.

    Har du AES SRC så kan det meste brukes. Har du AES uten SRC så finnes det en boks fra Behringer til overkommelig pris med clock sync.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    1. Sånn høres det ut hos meg med Asio som jeg ikke har fått til å fungere, med Wasapi går det knirkefritt.
    OMF skrev:
    1) Kan være litt datakraft...prøv med litt kortere filter (Altså færre tapper). Det kan også være lurt å justere antall partisjoner i convolveren - fra 16 til 10....
    Datakraft skal det i prinsippet være nok av med nyeste generasjon prosessor fra Intel, men jeg skal forsøke å justere filterlengden. Hvor endrer man antall partisjoner i convolveren? Ser ikke det fra Audiolense og ikke har jeg convolveren i startmenyen heller...
    Å benytte Wasapi med Lynx må jeg sjekke litt mer om - selv trodde jeg ASIO var kongen blant "bit perfect" protokollene, men finner jeg ut av det så skal det prøves, helt klart! ... hjertelig takk for innspill begge to :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Bare hyggelig å hjelpe til :)

    Asio er nok kongen blant "bit perfect" protokollene men av en eller grunn har jeg ikke fått det til å fungere, har bare et enkelt Creative lydkort. Kommer nok til å gi Asio et nytt forsøk men enn så lenge er jeg fornøyd og det går på skinner med Wasapi.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    Du kan også sende en måling til meg, Tytte. Så skal jeg ta en sjekk.
    Setter stor pris på det Bx, sendes sporens straks jeg er tilbake i heimen... i morgen en gang!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    2) Jeg vet at Bernt på ingen måte an befløaer å ha mikrofon inngang og lydutgang på 2 forskjellige kort. Det finnes mange gode AD/DA bokser med mikrofoninngang!
    Bx skrev:
    Du trenger nok en AD konverter til Lynxen for å få dette 100%. Mic ut og lyd inn over to ulike lydkort vil aldri gi en perfekt måling ettersom signalet ut og inn da blir klokket med ulik klokke.
    Dette blir bare en dyrere og dyrere hobby! Der røyk nærmere 6 nye frognertiere og noen cent i innkjøp av RME ADI-2... rimeligste alternativ jeg har funnet med AES utgang :'(
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    Har du AES SRC så kan det meste brukes. Har du AES uten SRC så finnes det en boks fra Behringer til overkommelig pris med clock sync.
    Hva mener du mener å si med dette Bx ??? Har forøvrig ikke SRC varianten.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    3) Sikker på at du ser på riktige kurver.....?
    Tja, mener da bestemt det! men nå har Bx tilbudt seg å kontrollere mine observasjoner, så da får jeg forhåpentligvis fasiten.
    OMF skrev:
    4) Litt usikker på hva du mener.....prøv å korrigerer hele frekvensområdet. Lag en flat kurve slik som vist ovenfor. Ikke brukl for mange tapper. Bruk standardsettinger i filteret!
    Jeg har forsøkt både egne og standard filteroppsett. Target-kurven legger jeg linjær med ca 3dB mer i 30Hz-området i forhold til 20kHz. Maks 6dB forsterkning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Tytte71 skrev:
    Bx skrev:
    Har du AES SRC så kan det meste brukes. Har du AES uten SRC så finnes det en boks fra Behringer til overkommelig pris med clock sync.
    Hva mener du mener å si med dette Bx ??? Har forøvrig ikke SRC varianten.
    Jeg tror at Lynx uten src krever clock sync for å gi en bra dataoverføring. På vei inn, vel og merke. På vei ut er det opp til mottakeren.

    Denne fungerer sammen med Lynx AES og med clock sync: http://www.americanmusical.com/Item...0HAMS0000&utm_source=froogle&utm_medium=feed&
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tytte71 skrev:
    Bx skrev:
    Har du AES SRC så kan det meste brukes. Har du AES uten SRC så finnes det en boks fra Behringer til overkommelig pris med clock sync.
    Hva mener du mener å si med dette Bx ??? Har forøvrig ikke SRC varianten.
    Leste litt for kjapt her og har kanskje handlet litt overilt for å komme videre med oppsettet. RME ADI-2 er bestilt :-\
    Så vidt jeg kan se, så mangler RME converteren ekstern klokke for syncing med Lynx. Når det gjelder Lynx SRC-varianten så antar jeg du sikter til match-phase funksjonen for å kompensere for evt Latency problem? Selve sample-rate converteren i SRC skulle vel ikke har betydning her?
    Har jeg gjort noe dumt nå igjen, med innkjøp av ADI-2 mener jeg ?! :-[
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    Tytte71 skrev:
    Bx skrev:
    Har du AES SRC så kan det meste brukes. Har du AES uten SRC så finnes det en boks fra Behringer til overkommelig pris med clock sync.
    Hva mener du mener å si med dette Bx ??? Har forøvrig ikke SRC varianten.
    Jeg tror at Lynx uten src krever clock sync for å gi en bra dataoverføring. På vei inn, vel og merke. På vei ut er det opp til mottakeren.

    Denne fungerer sammen med Lynx AES og med clock sync: http://www.americanmusical.com/Item...0HAMS0000&utm_source=froogle&utm_medium=feed&
    Det er en ting jeg ikke helt henger med på når det gjelder clock sync. I utgangspunktet trodde jeg at manglende samkjøring av klokkene i størst grad gikk utover jitter og i så måte er av akademisk betydning for målingene. Derimot hvis AD converteringen er heftet med lang latency - hvordan ivaretar da clock syncen dette?...ligger det noe i PCM- vs. sync-signalet som gjør at de timer inn uansett avvik?
    Og hvor stort vil/kan problemet med manglende ekstern sync være i praksis?
    Forøvrig er nok ikke dette kilden til dagens problem siden det er Asus Xonar som benyttes for målingene - må anta at Asus har noenlunde kontroll på dette innenfor et og samme kort.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Målesignalet som benyttes i Audiolense er et langt sveip. Ut fra det så ekstraheres det en impulsrespons. Når sveipet går ut på en annen klokke enn det kommer inn på så blir det av og til ganske betydelig tidsdrifting. Symptomer kan f.eks. være at lydbildet ikke blir 100% sentrert. I tillegg så blir ikke lydkvaliteten så bra som den burde bli men det hører man jo ikke før man har fått det i orden. Dette gjelder i første rekke GDC. Den rene frekvenskorreksjonen fungerer greit med måling over to lydkort.

    Du har rett i at Asus Xonar helt sikkert ikke har dette problemet. Men det kan vi finne ut av på mail.
     

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    Uten synk på klokkene blir det dropouts når bufferet på mottagersiden går tom. Ellers er lydbildet stabilt. Droppene gir i så fall ploppelyder på avspilling av sinussveipet og kan dermed også forsøple sveipet på samme vis som å knipse med fingrene i rommet under måling vil påvirke resultatet.

    Fatter ikke helt hvorfor det trengs SRC i situasjonens som nevnt over? ADC på egen klokke -> datamaskin synkronisert til ADC -> DAC synkronisert til data. Løser problemet med bruk av flere lydkort. Har tre lydkort i en maskin og det er aldri noe problem så lenge det ikke prøves å bruke mer enn 1 masterklokke.

    Det som er store problemet er at de fleste programmer kun kommuniserer med 1 lydkort om gangen. For å bruke flere lydkort samtidig i maskinen min må det være 1 program per lydkort.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Det er mulig det fungerer greit med en en ADC uten clock sync til Lynx kortet. Det er ikke noe problem at ADC kjører egen klokke forsåvidt, men Lynx AES uten SRC er laget for å benyttes med clock synk. Uten dette så blir det litt bingo om SPDIF overføringen fra ADC inn til Lynx AES blir bra eller ikke (tror jeg). Dette er neppe superkritisk i måleprosessen, men det er ikke en løsning jeg tar sjansen på å anbefale. Den Behringer saken jeg linket til har masse funksjonalitet som man ikke trenger for å måle høyttalerne, men prisen er svært overkommelig og målekvaliteten blir meget bra når den pares med Lynx AES.

    Heldigvis så er det relativt uproblematisk å kople Lynx kortet til en "vanlig" da converter så lenge denne har en rimelig bra SPDIF inngang som også kan håndtere AES/EBU nivåer.

    Synk problemet som jeg er opptatt av handler forøvrig ikke om dropouts, men at det for eksempel blir tatt opp 20010 samples fra 20 til 20kHz (input og klokket / reklokket i lynx kortet) mens det blir avspilt 20000 samples (output og klokket i Xonar kortet). Når det målte sveipet foldes sammen til en impulsrespons vil diskanten så havne noen samples for langt til høyre. Frekvensresponsen blir bra nok til de fleste praktiske formål, men feilene som oppstår i impulsresponsen vil av og til ha betydelige konsekvenser for lydkvaliteten når man foretar tidsdomene korreksjon.

    Jeg vil forøvrig si at en PC med Lynx AES gir en meget god digital transport til hifien.
     

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    Bx skrev:
    Det er mulig det fungerer greit med en en ADC uten clock sync til Lynx kortet. Det er ikke noe problem at ADC kjører egen klokke forsåvidt, men Lynx AES uten SRC er laget for å benyttes med clock synk. Uten dette så blir det litt bingo om SPDIF overføringen fra ADC inn til Lynx AES blir bra eller ikke (tror jeg).
    Klokken ligger innbakt i SPDIF og/eller AES/EBU signalet. Løsningen kan trygt anbefales så lenge brukeren passer på at lynx kortet slaver til riktig inngang og at DAC'en igjen slaver til lynxkortet.

    Bx skrev:
    Synk problemet som jeg er opptatt av handler forøvrig ikke om dropouts, men at det for eksempel blir tatt opp 20010 samples fra 20 til 20kHz (input og klokket / reklokket i lynx kortet) mens det blir avspilt 20000 samples (output og klokket i Xonar kortet). Når det målte sveipet foldes sammen til en impulsrespons vil diskanten så havne noen samples for langt til høyre. Frekvensresponsen blir bra nok til de fleste praktiske formål, men feilene som oppstår i impulsresponsen vil av og til ha betydelige konsekvenser for lydkvaliteten når man foretar tidsdomene korreksjon.
    Ah.. I C! Takker for info! :)

    Vær obs på at bruken av sanntids SRC _ikke_ vil løse det problemet du beskriver. Eneste måten å unngå det er å ha 1 masterklokke, punktum. Med SRC kan flere kilder jobbe uavhengig og det er vel nettopp det du vil unngå..?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Det er iofs ikke noe problem med flere uavhengige klokker nedstrøms og oppstrøms. Resampling av ymse slag går også bra i den grad slikt går bra, da. Det har ikke større konsekvenser her enn i andre innspillings og avspillings situasjoner.

    Men spilleren og recorderen i Audiolense må styres av samme klokke, slik at det innenfor et bestemt tidsrom blir skrevet like mange samples til fil som det har passert på vei ut til høyttalerne. Full duplex, der lyd inn og lyd ut går i takt. Hvilket i praksis betyr samme lydkort eller flere lydkort fra samme leverandør når leverandøren har lagt opp til at de kan koples sammen. Ymse da og ad konverteringsløsninger på utsiden av PC-en skaper ikke problemer hvis de ellers fungerer bra til normal bruk.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kortversjon: Jeg har forsøkt å eksperimentere med forskjellige settinger i Audiolense, JRiver, Lynx, Windows, BIOS og diverse reinstallasjoner av programvare uten å lykkes. Det eneste jeg kan konkludere med er:
    1. Det skyldes ikke datakraft - det er det mer enn nok av.
    2. Det skyldes ikke Audiolense - den gjør som den får beskjed om.
    3. Mulig fortsatt problem med ASIO (ref. forum hos Lynx angående bruk av Windows 7 og AES kortene)
    4. Mulig utfordringer med ConvolverVST.
    5. Mulig overstyring av Tact/Lyngdorf.
    6. Bill Gates?

    I stedet for å rote med en kvasiløsning koblet jeg nå begge forsterkerne til Lynx kortet for å kjøre aktiv deling vha. Audiolense. Asus Xonar kortet ble demontert i tilfelle det kunne ligge noe driverkonflikt til grunn.

    Og der stoppet det - etter målesekvens (lyd i 4 kanaler), filtergenerering og avspilling i JRiver fikk jeg bare lyd i to kanaler. Bassene manglet :'(
    Verden var i mot meg og anleggets eier var i ferd å planlegge det perfekte selvmord for både PC og forsterkere.
    Men som lyn fra klar himmel kom engelen Gabriel (Bernt in person) og reddet anlegget fra dets sikre død.
    Seriøst, jeg hadde en telefonsamtale med Bernt i dag og makan til servicemindet type tror jeg ikke man finner på denne siden av årtusenet. Hjelpe en aldeles håpløs en søndag morgen og mannen var ikke sur engang - tvert i mot bare smilende og usedvanlig hyggelig :)
    Det at det ikke var lyd i fire kanaler var jo en triviell sak når man først vet om det, men for andre som også kanskje vil støte på samme problem:
    Når man benytter JRiver 15 med flerkanalsoppsett så er det cfg-filen som skal velges i ConvolverVST og IKKE wav-filen :-[

    Bernt mente mitt forvrengningsproblem kunne ligge i overstyring av Lyngdorf/Tact i forhold til intern resampling/upsampling. Dette fenomenet gjenstår å eksperimentere med. En ting er ihvertfall sikkert; Nå funker det bedre enn noen gang - lyden er som den skal være så lenge jeg reduserer utgangsvolumet fra 100% med 5dB.

    Igjen, tusen takk for hjelpen så langt Bernt - uvurderlig å kunne ha resurser som deg i ryggen når man først står skikkelig fast, trivielle problem eller ikke :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Det er ingen kunst å være servicemindet når man får en så hyggelig kar på tråden, Tytte71. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn