Kortversjon: Jeg har forsøkt å eksperimentere med forskjellige settinger i Audiolense, JRiver, Lynx, Windows, BIOS og diverse reinstallasjoner av programvare uten å lykkes. Det eneste jeg kan konkludere med er:
1. Det skyldes ikke datakraft - det er det mer enn nok av.
2. Det skyldes ikke Audiolense - den gjør som den får beskjed om.
3. Mulig fortsatt problem med ASIO (ref. forum hos Lynx angående bruk av Windows 7 og AES kortene)
4. Mulig utfordringer med ConvolverVST.
5. Mulig overstyring av Tact/Lyngdorf.
6. Bill Gates?
I stedet for å rote med en kvasiløsning koblet jeg nå begge forsterkerne til Lynx kortet for å kjøre aktiv deling vha. Audiolense. Asus Xonar kortet ble demontert i tilfelle det kunne ligge noe driverkonflikt til grunn.
Og der stoppet det - etter målesekvens (lyd i 4 kanaler), filtergenerering og avspilling i JRiver fikk jeg bare lyd i to kanaler. Bassene manglet :'(
Verden var i mot meg og anleggets eier var i ferd å planlegge det perfekte selvmord for både PC og forsterkere.
Men som lyn fra klar himmel kom engelen Gabriel (Bernt in person) og reddet anlegget fra dets sikre død.
Seriøst, jeg hadde en telefonsamtale med Bernt i dag og makan til servicemindet type tror jeg ikke man finner på denne siden av årtusenet. Hjelpe en aldeles håpløs en søndag morgen og mannen var ikke sur engang - tvert i mot bare smilende og usedvanlig hyggelig
Det at det ikke var lyd i fire kanaler var jo en triviell sak når man først vet om det, men for andre som også kanskje vil støte på samme problem:
Når man benytter JRiver 15 med flerkanalsoppsett så er det cfg-filen som skal velges i ConvolverVST og IKKE wav-filen :-[
Bernt mente mitt forvrengningsproblem kunne ligge i overstyring av Lyngdorf/Tact i forhold til intern resampling/upsampling. Dette fenomenet gjenstår å eksperimentere med. En ting er ihvertfall sikkert; Nå funker det bedre enn noen gang - lyden er som den skal være så lenge jeg reduserer utgangsvolumet fra 100% med 5dB.
Igjen, tusen takk for hjelpen så langt Bernt - uvurderlig å kunne ha resurser som deg i ryggen når man først står skikkelig fast, trivielle problem eller ikke