Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    DK62,

Det står ganske nøyaktig beskrevet i help filen i seneste Audiolense releasen hvordan du skal få 4 kanaler lyd ut av jriver + Audiolense. På Audio er dette ganske enkelt. Jeg tror det eneste som ikke står i bruksanvisningen er at man må restarte JRiver når man har satt opp rett antall kanaler og installert ConvolverVST for at det skal fungere. Det er lett å bli lurt til å tro at noe er galt hvis man ikke restarter.

På video er det litt mer komplisert. Bruksanvisningen i helpfilen beskriver også hvordan man skal lage lydkorreksjon for rippede DVD Video og annet film-materiell.

Hvis man skal spille DVD Video selve sølvplata så må man bruke en ekstern spiller som man setter opp med Convolver Wrapper eller tilsvarende. Media Player Classic er en kandidat.

Det å få Convolver Wrapper til å fungere er ofte plundrete. Dette er en DirectX sak, og det er en slags automatikk i valg av hvilke codecs og hvilke filtre som til syvende og sist blir brukt. Dette gjør at man ofte ikke får Convolver Wrapper til å fungere selv om det egentlig skulle gå. Kortversjonen er at denne fungerer sammen med AC3 Filter og FFDShow og Haali Media spiller med mere. Men man skal gjerne ribbe maskinen for codecs og kun reinstallere det man behøver - og så må man håpe og be.

lurer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Antall liker
    0
    Takk for svarene. Bare for å være helt sikker, har dere navnet på config-filen? Er det én fil per filter, eller én fil for hele programmet?

Loggfilen virker ikke å ha noen problemer. Det står der at Gain er -16db, så det stemmer nok.

DK62

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2010
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    DK62,

Det står ganske nøyaktig beskrevet i help filen i seneste Audiolense releasen hvordan du skal få 4 kanaler lyd ut av jriver + Audiolense. På Audio er dette ganske enkelt. Jeg tror det eneste som ikke står i bruksanvisningen er at man må restarte JRiver når man har satt opp rett antall kanaler og installert ConvolverVST for at det skal fungere. Det er lett å bli lurt til å tro at noe er galt hvis man ikke restarter.

På video er det litt mer komplisert. Bruksanvisningen i helpfilen beskriver også hvordan man skal lage lydkorreksjon for rippede DVD Video og annet film-materiell.

Hvis man skal spille DVD Video selve sølvplata så må man bruke en ekstern spiller som man setter opp med Convolver Wrapper eller tilsvarende. Media Player Classic er en kandidat.

Det å få Convolver Wrapper til å fungere er ofte plundrete. Dette er en DirectX sak, og det er en slags automatikk i valg av hvilke codecs og hvilke filtre som til syvende og sist blir brukt. Dette gjør at man ofte ikke får Convolver Wrapper til å fungere selv om det egentlig skulle gå. Kortversjonen er at denne fungerer sammen med AC3 Filter og FFDShow og Haali Media spiller med mere. Men man skal gjerne ribbe maskinen for codecs og kun reinstallere det man behøver - og så må man håpe og be.
    Hej BX. vil det sige at jeg ikke kan bruge pcens drev for at afspille dvd men en rigtig dvdmaskine som tilsluttes lydkortet.
    Jeg har ingen problemer med afspilning i 4 kanaler med alm. musik fra HD, det er kun film /koncerter jeg ikke kan afvikle i alle 4 kanaler og det er et klart krav at det skal kunne lade sig gøre samt streaming af internetradio.
    Mvh.DK62

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    lurer skrev:
    Bare for å være helt sikker, har dere navnet på config-filen?
    C:\Programfiler\SqueezeCenter\server\Bin\MSWin32-x86-multi-thread\InguzDSP.exe.config

Dette er global config for Inguz, åpnes i en teksteditor. Om du ser meldinger om klipping i log.txt fila så senk gain verdien, de andre verdiene trenger du ikke tenke på.

Får du hørbart resultat ved å øke bassen med 10 dB?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Du kan enten rippe DVD videoene og så bruke JRiver. Eller du kan bruke eksempelvis Media Player Classic gjennom JRiver. Multikanal får du tilgang til ved å sette AC3Filter eller FFDShow opp med mange kanaler.

Det er ofte noe plunder å få codecsene til å fungere etter planen, men det går an.

DK62

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2010
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Du kan enten rippe DVD videoene og så bruke JRiver. Eller du kan bruke eksempelvis Media Player Classic gjennom JRiver. Multikanal får du tilgang til ved å sette AC3Filter eller FFDShow opp med mange kanaler.

Det er ofte noe plunder å få codecsene til å fungere etter planen, men det går an.
    Jeg har prøvet at rippe en dvd ned i JRiver, når jeg så vi afspille kommer der en besked om at der skal instaleres et MS program til 20$ det er et DVDafspiller program af en art.
    jeg har Medieplayer Classic og AC3 jeg kan se 4 graffer hoppe op og ned i takt med musikken men det er kun hørbart i 2

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Det er gode muligheter for at de fire grafer som hopper opp og ned er kanal 1,2, 5,6.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Da har jeg endelig fått Audiolense (XO) til å fungere. Kun gjort noen raske tester i går kveld på 2 kanals lyd.

Har bygget en "high-end" HTPC med i7 prosessor, 4GB RAM, Intel SSD disk, Lynx TWO-B + LS-AES, Windows 7, Alu-chassis m/ 7" LCD, Mist power. Den er så stillegående at det er umulig å høre om den er på eller av, og CPU temp. ligger på lave 35 grader. Windows starter og avsluttes på få sekunder, og korreksjonsfiler lages i Audiolense i løpet av sekunder. Lossless musikk over digitalt ut med Meridian DAC låter utrolig bra, selv Spotify (som går gjennom windows mixer) låter svært bra. Kjøpte Audiolense XO med kalibrert målemic. Overraskelsen var stor når det kom med en diskett (!) med kalibreringsfilen til mic. Kan ikke huske sist jeg hadde en diskettstasjon eller i det hele tatt har sett en diskett - det er sikkert 10 år siden. Mao. ble de første målingene gjort uten kalibreringsfilen lastet. Må lete opp en PC med diskettstasjon.

Testet både Bidule og Console. Console klarte å tryne 2 ganger i løpet av de første 5 minuttene, selv om jeg fulgte guiden/testen på AVforum. Mulig det er en av disse nykkene noen melder om, eller mulig det er kompabilitets-problemer med Windows 7. Uansett, Bidule ser ut til å fungere stabilt så da er det ingen grunn til å bruke noe mer tid på Console.

Koblet Sonos på digital inn, og digital ut til Meridian prosessor kun for å teste. Målingen i lytteposisjon var ikke så halvgæli, men nå har mine Adam Alpha allerede PEQ som har tatt unna de aller største toppene. Lagde en enkel rettsnoret target som var fallende fra 20hz til 20khz med +3dB@ 20hz til -3dB@20Khz. Brukte default filtre i Audiolense og målte med 44khz. Måtte nivåjustere ganske mye ift. ukorrigert signal for å A-B sammenligne - korrigert signal lå sikkert 10-15dB lavere i output. Førsteinntrykket er dog ikke akkurat helt hva jeg håpet på. Det virket som lyden ble litt "flat", og mistet sprut etter korrigering. Ukorrigert låter det stort og imonerende, men det er litt mange dipper mellom 100-200hz, en noe fremtredene resonans akkurat i vokalområdet og en smule for mye romklang (fortsatt veldig bra med tanke på rommets beskaffenhet). Dette virker det som Audiolense fikser, men som sagt virker lyden nå mindre engasjerende. Vokal er riktignok litt mer samlet, men på langt nær så stor og in-your-face som før. Strenginstrumenter kommer ikke like godt frem, og selve lydbildet er noe mer lukket.

For alt jeg vet kan dette være et resultat av brukerfeil, så jeg får forske litt mer på dette. Neste steg laste inn kalibreringsfilen og jobbe med target.

Bidule ser forøvrig ut til å fungere fint uten å måtte kjøpe det - stemmer det?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Den HTPC-en høres bare helt rå ut.

Lyden du hørte kan være feil target i forhold til dine preferanser, måleproblemer, eller at du ikke hadde kalibreringen inne.

Send meg gjerne målefila HåkonN. Så kan jeg ta en kikk.

DK62

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2010
    Antall liker
    0
    Hm, BX det jeg har behov for er en vissuel guide til opsætningen, Jeg har AC3, convolverVST,JRiver og Medieplayer Classic. Det jeg har behov for er hvordan får jeg medieplayer ind i JRiver, Hvad gør jeg med AC3, hvordan kan jeg streame internetradio i 4 kanaler. Hvor skal de forskellige plugins/programmer lægges ind, altså en trin for trin guide. Vi er ikke alle sammen pcnørdere men vil alligevel gerne have god lyd mm.

Du har jo nok også for længst fundet ud af hvem jeg er og hvorfor jeg presser på. Grunden til jeg besøger HFS. er for at få hjælp fra en breddere front som har arbejdet meget med det her.

Mvh.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Lyden du hørte kan være feil target i forhold til dine preferanser, måleproblemer, eller at du ikke hadde kalibreringen inne.

Send meg gjerne målefila HåkonN. Så kan jeg ta en kikk.
    Jada, det gikk nok litt fort i svingene i går, så jeg må nok bruke litt mer tid på det. Skal prøve ut litt mer i kveld før jeg begynner å plage deg med målefiler. :)

Men det var en ting jeg var usikker på ift. målingene. Jeg har koblet phono fra phantom-power til Lynx`s XLR-inngang (med overgang). Justerte GAIN på phantom-power slik at den stod omtrent midt i. I mikseren til Lynx fikk jeg valget mellom +4dBu og -10dBV, som jeg satt til -10dBV. Volumkontrollen på prosessor ble satt til omtrent 60/100. Ser ikke ut som mic-signalet klipper på potmeterene i mikseren til Lynx, og Audiolense melder fra om Excellent dynamic range og noe som ser ut som fine kurver uten noen skavanker.

Jeg ser nå som jeg har fått opp databladet til BD akustik phantompower at lydkortet sikkert kunne ha vært satt til +4dBu, da output level er definert til 0.775V.

Men er noe av dette kritisk så lenge Audiolense software mener å få gode målinger?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Nei - og hvis du hadde fine kurver på det sveipet som vises i målerapporten så tror jeg nok den biten er OK.

Bra jobba å komme så fort i gang forresten.

PS: Det er selvfølgelig en 4. mulighet til det du hørte - og det er at du har fjernet så mye farging i lyden at det tar tid å bli vant til det nye lydbildet. Det er lettest å legge merke til det som man har tatt vekk. Og så kommer de nye, gode kvalitetene sigende etterhvert. Men du har tiltet kurven med 6 dB og det er ganske mye. Prøv med 2 dB i stedet. ;)

Hvis jeg lytter til ukorrigert lyd i loftstua en stund, så høres den korrigerte skikkelig tam og udynamisk ut de første 10 minuttene. Når jeg så switcher tilbake så låter den ukorrigerte som glasskår i ørene. Litt overdrevet kanskje, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Men hvis det forsvant luft i toppen så er det gode sjanser for at det er kalibreringen som har sviktet. Det kan være en god ide å lage en target som følger høyttaleren over 2-3 kHz. Det er gjerne derfra og opp at kalibreringstallene er størst.

Men uansett så kreves det gjerne en del eksperimentering før man er helt happy med lyden. Hvis du er rimelig fornøyd med den frekvensbalansen som høyttaleren leverer i utgangspunktet så ligger sannsynligvis ideallyden din et sted mellom en glattet versjon av denne og den rette linjen som du forsøkte på.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Krever nok litt tilvenning med ny lyd ja.

Men jeg skal ta tipsene dine med meg. Skal bli spennende å se hvor det bærer etter litt skruing. :)

DK62

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2010
    Antall liker
    0
    Hej der.
    Måske en video guide eller printscreen billedserie af opsætning af diverse plugins og programmer kan give meget mere end ord. F.eks. du lægger Medieplayer classic ind i i JRiver, øh hvordan gør man så lige det, og hvor skal den lægges ind. Var der billed af div. handlinger ville det spare mange spørgsmål og give brugeren færre frustretioner. Det vil sikkert også fjerne berøringsangsten for pc for potentielle kunder som ikke er pcnørdere. Det ville være synd at at droppe et lydmæssigt unikt produkt som Audiolense fordi det umiddelbart kan være svært at gå til, ikke Audiolense som program men besværet med div. plugins og programmer som skal bruges hvis man vil mere end bare musikafvikling via HD.

Jeg vil meget gerne være behjælpelig med at fortælle hvor problemerne kan ligge for den ikke pc kyndige.

Mvh.DK62

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Takk for det DK62,

Jeg har stor forståelse for dine synspunkter.

Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å drive fullverdig support på alle avspillingsalternativene. Det er mer enn en fulltids jobb, jeg har mye ugjort arbeid med Audiolense fortsatt, og dessuten er det andre som har bedre forutsetninger til å svare enn meg. Det er bedre å gå til kilden ( i dette tilfellet jriver sitt support forum) og be om hjelp der. De som står bak jriver har Audiolense på radaren. Men det er bare positivt at de får økt fokus på dette med multikanals FIR korreksjon med lyd og bilde.

DK62

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2010
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Takk for det DK62,

Jeg har stor forståelse for dine synspunkter.

Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å drive fullverdig support på alle avspillingsalternativene. Det er mer enn en fulltids jobb, jeg har mye ugjort arbeid med Audiolense fortsatt, og dessuten er det andre som har bedre forutsetninger til å svare enn meg. Det er bedre å gå til kilden ( i dette tilfellet jriver sitt support forum) og be om hjelp der. De som står bak jriver har Audiolense på radaren. Men det er bare positivt at de får økt fokus på dette med multikanals FIR korreksjon med lyd og bilde.
    BX. jeg forstår godt du ikke kan bruge tid på samtlige afspillere, det er heller ikke min pointe.

Men du anbefaler selv JRiver så derfor kunne det jo være at nogle få printscreen kunne klares let.

Jeg har kun problemer med film afvikling på grund brugen af Audiolense i 4 kanaler, havde det været et alm. passivt stereosystem havde der ikke været noget.
    'Men hvis der andre på forum som kan hjælpe vil jeg da være glad.

For jeg ikke meget snart det her til at køre må jeg kikke efter andre aktive løsninger også evt. vente og se hvad fremtiden byder på indenfor softwareløsninger.

Mvh.DK62

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Du skrev tidligere at du har lyd i 4 kanaler i AC3 filter om jeg husker rett. Jeg har samme situasjon her. Men de fire kanaler er ikke de fire første kanalene. Det er 1,2,5 og 6. Så det er gode muligheter for at dine to surroundkanaler forsvinner ut i intet.

DK62

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2010
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Du skrev tidligere at du har lyd i 4 kanaler i AC3 filter om jeg husker rett. Jeg har samme situasjon her. Men de fire kanaler er ikke de fire første kanalene. Det er 1,2,5 og 6. Så det er gode muligheter for at dine to surroundkanaler forsvinner ut i intet.
    Lyden er kun i 2 kanaler men i AC3 mixeren er der 4 grafer som danser til musikken og ja i 1,2,5,6

Mvh.DK62

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    PS: Det er selvfølgelig en 4. mulighet til det du hørte - og det er at du har fjernet så mye farging i lyden at det tar tid å bli vant til det nye lydbildet. Det er lettest å legge merke til det som man har tatt vekk. Og så kommer de nye, gode kvalitetene sigende etterhvert.
    Har endelig fått tid til å høre litt mer på audiolenset lyd. Er nå langt på vei enig med deg i den resoneringen. Det er ingen tvil om at enkelte peaker som stikker ut av frekvensgangen gir en form for "imponator-effekt", som naturligvis forsvinner når Audiolense kobles inn. Det er beskrevet før i denne tråden, men akkurat det med at man hører lengere inn i opptaket syntes jeg er en god beskrivelse. Deler av musikken som tidligere har vært maskert av berg-og-dalbane frekvensrespons kommer bedre frem, og 3D effekten/holografi sitter bedre. Jeg har hørt og eid noen varianter av romkorreksjon tidligere. Audiolense er det første som virker transparent hva ren lydkvalitet angår. Det er et godt utgangspunkt.

Gjorde litt A-B testing forrige dagen. Satt på et par gode innspillinger av Katie Melua, og umiddelbart virket ukorrigert lyd bedre. Lyden var større, og vokal stikker seg mer frem i rommet. Det ga for meg illusjonen av åpenhet og friskhet. Audiolense gir dog bedre plassering av instrumentene, vokalen er mer sammensatt og lite stikker seg negativt ut. Over tid hørte jeg at den subjetivt "større" lyden på ukorrigert signal ganske åpenbart er et resulat av akustiske "skavanker" i rommet, og at dette maskerer andre detaljer i musikken. Straks man er obs på dette, så tror jeg ikke man setter like stor på den type rominduserte effekter. Med Depeche Mode så var historien en helt annet. De samme skavankene i rommet ga til sammenligning et rotete og slitsomt lydbilde.

Jeg kan godt tenke meg at enkelte som ikke er vant med korrigert lyd, og som hører det første gang vil karakterisere lyden som subjektivt utenfor deres preferanser.

For å oppsummere så virker det som jeg er på rett vei med Audiolense. Jeg føler fortsatt at jeg ikke er i mål med en god target. Prøvde en med +3dB @ 20hz og synkende ned mot 5Khz som et knekkpunkt, og derfra opp til +2dB @ 20Khz. Det fungerte bedre enn første target, men jeg kunne godt tenkt meg en smule mer illusjon av dynamikk, og litt mer "friskhet" og luftighet. Det bør vel være mulig å manipulere en target for å komme i mål der. Tror jeg....? :)

Men, til nå har jeg kun fått til å route en digitalinngang på lydkortet mot en digitalutgang via Bidule (og selvfølgelig med Convolver filter). Lyd/musikk generert fra selve PC`en går fortsatt direkte til utgangen uten AL. Dette spørsmålet har sikkert dukket opp hundre ganger før (og det er sikkert noe banalt enkelt jeg overser), men jeg lurer på hvordan jeg på best mulig måte får til dette? Jeg vet jeg kan løse det med å fysisk wire utgangen til en ny inngang, men Lynx & Co har vel sikkert en form for internal miksing som løser dette på en mer elegant måte?

Og, jeg syntes volumdifferansen med AL aktivert er i overkant stor. Tror jeg må opp 15-16 knepp på prosessoren for å få samme nivå som ukorrigert lyd. Er det noen måte å kompansere litt for dette uten at det spiser opp for mye headroom?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Hei Håkon,

Her var det mange kloke ord både om lydkorreksjon og lyd. Det du beskriver matcher godt med hva jeg pleier å jakte på når jeg skrur lyd: Bringe alle detaljene fram i lyset. Da sier det seg selv at de to frekvenspeakene som før sto framme i lyset før får en mindre framtredende plass etterpå. (Det er som regel to)

Når man så har fått det hele til å sitte, så har man et anlegg og et lydbilde som gjør at gjestene har litt problemer med sette fingeren på hvordann anlegget spiller. He he.

Det høres ut på meg som du ligger godt an til å bli "avhengig" ;D

For å sette opp lynx med internal loop back så skal du skaffe deg en liten jumper.

Frengangsmåten heter hos Lynx lstream loopback og er i grove trekk beskrevet her: http://www.lynxstudio.com/support_docs_result.asp?c=32

Hvis det blir for lite gain for deg med filtrene i default så kan du sette gain manuelt i convolver. Opp mot 6 dB pluss kan gå greit, men da er du i grenseland for digital klipping. Men gjør det manuelt: Hold fingrene unna "Tuning Rigor". Den får hele skiten til å henge.

Det kan også være greit å sjekke filtrene du bruker. Kanskje de peaker et sted der de ikke behøver å forsterke lyden. Du kan sjekke dette ved å bruke samme måling og target, og så bare generere de i skjermbildet. Og så leter du etter frekvensområdet der minst ett filter ligger opp mot 0 dB Hvis dette eksempelvis er øverst i diskanten etter at den har rullet av, så kan du få mere gain inn i filtrene ved litt småjusteringer.

Når du vil ha mere sprut så kan det være tre ting du kan se på:

1) Lavere Q alignment i bassen (mere gradvis avrunding nedentil). Kjapp bass fordrer et skikkelig sprekt mellomtonefundament.
    2) Flatere kurve. Det skader ikke å prøve en som er helt flat. Hvis du savner sprut i presensområdet så har jeg tro på den.
    3) Hvis du savner glitter og englestøv så skal du selvsagt ta for deg diskanten. Hvor langt du kjører den før den begynner å runde av - og hvor rund den er i toppen - dette gir som regel følbare og hørbare forskjeller uten at Katie Melua låter annerledes.
    4) Forsøke en nedtonet profil som likner den ukorrigerte hvis du føler at du har mistet noe. Variasjoner elementer imellom osv kan gjøre at det som måler optimalt kan avvike fra det som låter optimalt. Jeg ender soom regel opp med noe som er ganske flatt og helt rett, men det er viktig å ikke stirre seg blind på kurvene. Man bør stole på ørene.

Det høres også ut som du er blitt obs på eventuelle tradeoffs som blir introdusert når man skrur for å få lyd med litt attitude, og da er det jo egentlig bare å skru i vei til du er fornøyd.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Veggen skrev:
    Bx: Inguz config fila har 16dB demping som standard, jeg bruker 20dB for å unngå klipping. Hva mener du med automatikk? Har ikke vært borti noe slikt som jeg kan huske. Men er enig i at logikken bak dette i Inguz ikke er helt god.

Lurer: For å se om Inguz kjører, så sjekk først om du har en prosess kalt InguzDSP.exe kjørende mens du spiller. (Ctrl-Alt-Del)
    Hvis ikke er det noe feil et sted, husk å aktivere Inguz filtyper under Settings/Advanced/Filetypes.
    Sjekk logg filen som ligger på C:\Documents and Settings\All Users\Programdata\InguzEQ\log.txt (for windows XP, annen plassering for andre OS) Står det noen feilmeldinger der?

Om det ser OK ut, legg til 10 dB bass, det skal høres.
    Jeg har samme problemer med bruk av igus DSP. Sjekker aktive prosesser når jeg spiller musikk, og den er ikke nevnt der. Hva mener du med aktivere Inguz filtyper? Hvor gjøres dette? Finner ingen settings/adv/filetypes i SB Server.
    Som Bx nevner, demoversjonen av Audiolense lager et helt flatt filter så det høres ikke annet enn volumdemping.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Det kan være lurt å sjekke inguz dokumentasjonen. Det er ikke alltid at siste utgave av Squeezecenter er støttet og man må gjerne bruke en som er litt eldre.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Fokk!

Hvilken målteknisk finurlighet forklarer disse målingene over 5kHz. Impulsresponsen ser bra ut, og SNR er knall.

Har prøvd med 3 ulike mikrofoner og med og uten micamp. Har prøvd lyd rett ut fra pcens lydkort, og ut fra USB-DAC. Eneste inngang jeg kan bruke er pc'ens micinngang. Har installert Asio4all, men får ikke den til å funke. Har prøvd ulike Fs, men får alltid denne kraftige avrulingen over 4-5kHz..

Benytter Acer 5738 bærbar med Realtek lydkort og drivere.

PS! Nei, det er ikke noe galt med høyttalerne mine.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Når man ikke måler med Asio og når man ikke kjører full duplex måling så bedriver man risikosport. Til info for andre lesere så de ikke blir skremt: Jeg regner med at du har fått minst et par advarsler før du fikk sette i gang å måle med det oppsettet der.

Her er det kuttet lavt i frekvens. Det pleier å skyldes resampling i windows. Det kan bare bety at settingene i Audiolense er blitt overstyrt av operativsystemet. I den fila der det målte sveipet blir lagret står det 44.1kHz i filhodet. Men hva slags samplerate som egentlig ligger der er ikke godt å si. Med mindre den ene høyttaleren står ca 17 lengre unna enn den andre så har windows krøllet det til skikkelig.

Når du måler bør du styre unna usb-> dac hvis du kan. Få hele måleprosesen inn på ett lydkort. Finn en målemetode som fungerer uten at du har enabled separate recording and play devices.

Det er ellers rart at du ikke får til Asio4All. Dette er muligens et tegn på at noe er galt fatt med drivere eller liknende.

Prøv Direct Sound og 48 kHz. Og se etter om det er settinger i operativsystemet som overstyrer her. Det kan være tilfellet i Vista og W7. Men det er gode muligheter for at du må igang med feilsøk på det innebygde lydkortet også. En skulle tro det er noen der ute som kan gi svar på hvorfor Asio4All ikke fungerer med din maskin.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er risikosport. Realtek støtter full duplex, det var ikke det. Jeg prøvde bare å ta i bruk de hjelpemidlene jeg hadde, for å eliminere feil. Etter 4 timer prakk fikk jeg endelig gode målinger :)

Det endte med at jeg måtte nekte AL å styre sjappa. Jeg bestemte at win7 skulle kjøre på 16/48 på både AD og DA, og satte det samme i AL.

Med std laptop lydkort og dårlige mikrofoner er den en viss usikkerhet uansett hvor gode målingene blir, men jeg synes det ble greit til slutt. Har flere billigmicer, men stoler mest på Radioshack SPL meter med kalibrasjonsfil, i allefall opp til opp til 3-4 kHz.

Rommet mitt er tydligvis dårligere ennn John Atkins sitt, og forsterker apekisteproblematikk i bassen mer. Ellers ser målingene ganske like ut. Låter bra gjør det i allefall!

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Hatten av. Dette var bra jobba!

Det ser meget lovende ut det der.

Det er mulig du får tatt enda litt mer av det nedremellomtonesøkket hvis du kjører den med mest korreksjon.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Jepp, ser den. De stygge basspeakene og den medfølgende dippen på 115-135Hz kan reduseres med +-2dB ved mer korreksjon. Problemet er overkorreksjon over 3kHz. Tipper jeg har en usikkerhet på +-1-3 dB over dette, og da blir det mange feil om AL skal korrigere så alle avvik blir mindre enn 1 dB. Er også skept til for mye korreksjon da det som oftest er fler enn meg som hører på musikk samtidig.

Men alt må selvsagt testes.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Ny omdreining på Audiolense 3.3

Visning av mikrofonkalibrering
    Justeringer av minneallokering for økt stabilitet ved filtergenerering for store oppsett.
    Justerbare vinduer for speaker setup og measurement for store oppsett.
    Justering av group delay visning: Fjerning av støy i stopbandet.
    Visse småforbedringer som kan ha en lydmessig effekt i enkelte tilfeller.

Mye av det som ble gjort i denne runden var basert på feedback her på HFS. Takk for gode innspill.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    God nyhet / anmodning om bistand

Jeg har hatt mailsamtaler med John, River og Mediacenter.

I nær fremtid kommer det en utgave som i prinsippet støtter et uhorvelig stort antall utganger.

Men det blir min (eller vår) jobb å finne ut om det også i praksis vil la seg gjøre å korrigere uhorvelig mange kanaler.

Pga begrensninger i video codecs så forventer jeg at dette i første rekke vil komme musikklyttingen til gode.

N

nb

Gjest
    Brasse skrev:
    Noen planer om en Mac-versjon?
    Du kan vel bruke de ferdige filterene i en convolver på Mac? Du trenger da bare en Windows-PC / Bootcamp for å utføre målingene og generere filterene.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja jo, men lydkortet er mac only. Men, om jeg virkelig vil så får jeg det til!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Brasse skrev:
    Noen planer om en Mac-versjon?
    Mac er på vei oppover på prioriteringslista, men mye annet ligger foran i køen akkurat nå.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.653
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har endelig fått litt tid til overs ,så tenkte jeg skulle prøve Audiolence . Fikk til målingene og savet som cfg fil , men når denne åpnes i convolver får jeg følgende melding .
    "Problem with filter path (C.------.cfg):Bad filter sound file or config file syntax is incorrect"
    Når jeg spiller av en fil kommer det opp "enabled and prosessing data" i convolver ,men ingen lyd .
    Hva er det jeg gjør feil ?

He he , nybegynnerfeil jeg hentet cfg fila i feil mappe funker nå .

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg har lurt på som kanskje noen kan svare på...
    Sier frekvensrespons alt om hvordan ting høres ut?

Grunnen til at jeg spør om dette er fordi:
    Si at man har 2 anlegg i samme rom. Det ene er rør og andre transistor med helt forskjellige kabler etc.

Så kjører man audiolense på begge anleggene med target på samme frekvensrespons. Vil det da høres noenlunde likt ut?

Eller har ulike komponenter en egenlyd som ikke kan måles? Dvs, er det mulig at det måles noenlunde likt men låter veldig forskjellig ?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Frekvensresponsen er viktig for lydkvaliteten. Andre kvaliteter og svakheter i anlegget setter sin signatur på sluttresultatet uansett om frekvensresponsen er god eller dårlig. Men slike kvalitetsforskjeller kommer gjerne enda tydeligere fram hvis man korrigerer frekvensresponsen. Dvs: En slapp og daff forsterker vil bli totalt avkledt mens en skikkelig kvalitetsforsterker vil skinne som aldri før. Disse andre kvalitetene har som regel større påvirkning på lydkvaliteten totalt sett enn frekvensresponsen. I hvert fall i mine ører.

Frekvensresponsen har svært mye å si for hvordan vi oppfatter ulike høyttalere, nesten uansett hva de er laget av. Enkelte høyttalere der konstruktøren ikke har hatt full klaff med delefilteret og/eller der høyttaler og rom ikke spiller spesielt bra på lag - kan forbedres dramatisk med Audiolense frekvensresponsen.

Jeg tror alt som påvirker lydkvaliteten er målbart. Det finnes nok målemetoder og analysemetoder i dag som toucher borti de fleste hørbare tingene i større eller mindre grad. Men det betyr ikke at lydkvaliteten totalt sett kan veies, måles og tallfestes. The proof of the pudding is eating.

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Takk for god svar :)

Men hvordan kan man da si at man tune anlegget til å låte som man vil ved å korrigere frekvensrespons?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Det er bare å gjøre akkurat som du sa nå. Og så erstatte spørsmålstegnet med et punktum.
    ;)

Det lukter skjult agenda av spørsmålene dine. Noe imot å si rett ut hva det er du har på hjertet?

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Bx: Jeg har ingen skjult agenda.. Jeg er bare uvitende og ønsker å lære mest mulig om emnet. Ønsker ikke å framstå som tvilende på noen som helst måte. Heller ikke å starte en kamp mellom den tekniske/målemafiaen og rør/horn/vinyl folket :)

Mvh ydmyk

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    eiv,

I så fall har du min uforbeholdne unnskyldning. Jeg må ha skrevet hundrevis av innlegg som berører frekvensrespons, hva man kan korrigere og ikke korrigere, og hva man kan forvente rent rent subjektivt. Det er bare å lete i "arkivet".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn