Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Ser at spørmålet var litt uklart. NB du traff spikeren på hodet ja. :)
    Hvor mange filtre kan convolveren forholde seg til. Tenker at det er vanskelig å finne en target som passer all musikk like godt og hvor langt er det realistisk å kunne tøye det?

N

nb

Gjest
    Du kan jo sikkert ha så mange filtere du bare vil lagret, men det kan nok bli litt krøkkete å veksle mellom de. Mulig det går an å gjøre noe basert på tags i filen, men jeg aner ikke hvordan. F.eks om du har fem ulike filtere så kan du merke filene med hvilket som skal brukes under avspilling. Burde i teorien være mulig, om det er støttet i praksis noe sted er dog noe helt annet...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du velger jo selv navnet på filteret så det er jo bare å velge et navn du vil kjenne igjen.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Trumpetnerd,

Du kan lage så mange korreksjonsfiltre basert på så mange targets som du måtte ønske. Men Convolver forholder seg kun til en korreksjon av gangen, så du må laste inn en ny korreksjon hver gang du ønsker å bytte. Denne operasjonen krever en håndfull museklikk.

Jeg har sans for problemstillingen. Men jeg er redd for å si det høyt fordi det kan etterlate et inntrykk av at man trenger ett filter per låt eller i alle fall per plate for å få det til å spille bra. Dette er helt feil. De aller fleste kan få hele musikksamlingen til å spille betydelig bedre med en felles korreksjon som brukes på all musikk.

Man kan nok komme enda et hakk videre med individuell korreksjon - om man har mastering ferdigheter. På mange opptak vil det være helt marginalt, men på enkelte er det en betydelig oppside. Jeg fikk tilsendt en EQ-et versjon av et par Doors låter av en som hadde hobbystudio i kjelleren for et par år siden. Det var ca 4 klasser opp i lydkvalitet, og jeg tror det stort sett dreide seg om å reversere frekvensmanipuleringer som hadde vært gjort under mastringen. Bassen hadde gjenvunnet sin store dybde, lydbildet ble større og strammere, og det hele ble mer troverdig og transparent. Det var nesten som å ha Jim Morrison & Co hjemme i stua.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par Antony Gallo Ref 3.1, disse har mulighet for sub in, jeg trenger da å dele ved 150 Hz og level kontroll.
    SUB inn driver en ekstra spole i basselementet.

Til å drive høytalerene bruker jeg en 24/192 USB DAC med egne drivere.
    Spørsmålet er, kan jeg bruke Audiolense til rom koreksjon og deling.
    Tenker da å hente ut signal til høytaler med USB, og lydkort til SUB inn.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Bx skrev:
    Jeg har sans for problemstillingen. Men jeg er redd for å si det høyt fordi det kan etterlate et inntrykk av at man trenger ett filter per låt eller i alle fall per plate for å få det til å spille bra. Dette er helt feil. De aller fleste kan få hele musikksamlingen til å spille betydelig bedre med en felles korreksjon som brukes på all musikk.
    Takk for svar!

Tenkte i utgangspunktet at det vil være lettere å finne en god targetkurve om den ikke skal passe alle genre. Det er vel en god del forskjeller i masteringsteknikk og filosofi på en som skrur hiphop og en som skrur klassisk. Derfor tenker jeg at det nesten ikke er mulig at samme target spiller like bra på begge. Samtidig som at anlegget mitt nå kun spiller veldig bra på klassisk og gode jazzopptak, mens det kanskje trenger litt tuning for å lyde optimalt på pop/rock.

Jeg har siklet på Audiolense siden jeg hørte om det første gang og fikk bekreftet mistanken om at det var så bra som jeg trodde etter Petter Dahles test i Fidelity. Det er jo en stund siden nå og pga forskjellige ting har det ikke passet å gå for pcbasert avspilling før nå.
    Kjøper meg nok en lisens på denne siden av sommeren.

Det optimale var om jeg i ro og mak over tid kunne skrudd en bedre target mens jeg sitter å lytter. Noen forslag til hvordan jeg kan få til det? Tenker på å spille av med targetkurve fra Audiolense og ha en eq i mellom som jeg kan skru på og lage nye kurver i Audiolense hvis jeg treffer.

Når det gjelder det med liten skrift er jeg ikke i tvil om at det ligger ett potensiale der hvis evnene og kunnskapen er der.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Måten jeg pleier å tweake filtre på er at jeg lager nye korreksjoner mens jeg lytter til det forrige.

Det er ikke like real time som EQ - men det er fort gjort å lage små justeringer og så lage nye filtre.

Elemental

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Antall liker
    160
    Er en ivrig Audiolense og Spotify-bruker, og har i lang tid irritert meg over at standardklienten ikke har muligheter for bit perfect streaming til lydkort/dac, og ikke støtter DSP. Bruker Audiolense med Foobar og MPC HC, så får jeg på plass en convolver fra Spotify kjører samtlige kilder på HTPCn romkorreksjon i exclusive mode.

Nå er jeg lei av å vente, og har tatt tak i saken på egenhånd. Resultatet er en klient som pr. nå støtter Convolver VST, ASIO og WASAPI output i exclusive mode.

Hvis noen er interresert i å teste kan den lastes ned på Fidelify.net

Klienten krever .Net Framework 4.0 og Premium abonnement.

Minner om at dette er en tidlig beta versjon, stable release kommer etterhvert.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Bra jobba, Elemental.

Det er jo strålende nyheter!!!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg er forvirra. Jeg har oppgradert til 4.1 og tenkte jeg skulle leke meg litt med target-kurver med det som formål å få en litt varmere lyd, i.e. hakket mer helning ned mot diskanten enn det jeg har nå. Så jeg har laget ett par-tre variasjoner over temaet med litt ulike target-kurver, men med samme problem som jeg rapporterte i februar (se litt tilbake i denne tråden for bilder o.l.); nemlig at bassen i Maggiesene mine høres ut som den prøver å strekke seg for langt og det blir noen litt stygge bilyder på bass-tung musikk.

Det som er virkelig sært er at når jeg forsøker å importere den targetkurven jeg har brukt hele tiden (som jeg lagde i AL 4.0) og ikke gjør noen endringer i den, får jeg samme bassproblemet hvis jeg generer en korreksjonsfil i 4.1 (den jeg har brukt fra 4.0 funker helt fint, i.e. ingen bassproblemer). Og det til tross for at målekurvene er de samme, jeg har ikke flytta HT og jeg har ikke endret noe som helst i det oppsettet jeg brukte i 4.0 (igjen, se bilder litt tilbake i tråden for hvordan det ser ut). Alt er identisk, så vidt jeg kan bedømme, bortsett fra at jeg nå har 4.1 og ikke 4.0. Og jeg får ikke bassen til å sitte ordentlig, selv med samme targetkurven og alt ellers likt i 4.1. Så da mistenker jeg at det ikke er targetkurven som er problemet, men noe annet. Men hva da?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Mbare,

Har du kontroll pa gain i Inguz?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Gain i Inguz? Jeg har ikke rørt noe i Inguz omtrent noen gang, eneste jeg gjør er å legge over de nye korreksjonsfilene.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Inguz har en config fil der man kan sette hvilken gain som benyttes. Hvis jeg husker rett i farta så står denne per default på minus 16. Det er i knappeste laget og du bør prøve minus 20. I prinsippet skulle dette tallet vist hvor mange dB Inguz demper med, men slik er det ikke i praksis. I praksis så må man sette den til ca minus 20 for å få 0 dB. Audiolense filtrene er kalibrert til å fungere optimalt med 0 dB gain.

Dette kan potensielt gjøre utslag i bassen din så du burde definitivt prøve dette.

Du finner mer om dette på Inguz sine sider, men hvis du er litt lat kan du bare rote litt nedi Inguz folderne så finner du en tekstfil som du kan åpne og lese og evt redigere...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det funka! Satt gain til -20 og nå spiller det uten problemer i bassen. Takk for hjelpa (dette er en av de tingene jeg liker med AL - hjelp er ikke langt unna). 8)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Jeg har hørt hvordan AL utgjør stor forskjell i et ellers godt anlegg, og kjenner på lysten til å prøve ut dette hjemme med stereo`en, sammen med squeezebox og Inguz-plugin.
    Vil jeg klare meg med en Audiolense 2.0-lisens, eller vil jeg ha ubetinget nytte av funksjonalitet som bare finnes med XO-utgaven?
    (Jeg er ikke en avansert databruker, så jeg vil ha det så enkelt som mulig.)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Da vil jeg anbefale deg å starte med 2.0. Den er enklere å jobbe med og du får med det viktigste, som er en god frekvenskorreksjon. Jeg synes 75-85
    % av lydforbedringspotensialet ligger der.

Hvis du ønsker å oppgradere til XO innen få måneder så betaler du kun prisforskjellen. Hvis det går lang tid så er det et oppgraderingsgebyr på ca 400 kroner på toppen.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Får jeg et inntrykk av hva Audiolense er godt for med en Behringer ECM 8000 eller bør jeg bare kjøpe inn en kalibrert mic med en gang og selge Behringer micen?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Det typiske med ukalibrert mikrofon er et lovende resultat men der det gjerne er et par ting som ikke sitter helt som det skal. Noen ganger får man en stor opptur til tross for ukjente avvik. Men andre ganger kan resultatet også bli ganske lite tilfredsstillende fordi mikrofonen introduserer avvik som man ikke klarer å korrigere selv med betydelig prøving og feiling. Jeg pleier å gi en del support til de som sliter med å treffe blink på egenhånd, og hvis de så ikke har kalibrert mikrofon så jobber jeg også delvis i blinde.

Jeg vil nok anbefale deg en kalibrert mikrofon.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Audiolense 4.2

Tar det på engelsk denne gangen 8)

Audiolense 4.2 is out.

Audiolense 4.2 comes with changes to the measurement and the correction
    where the sole purpose is to reduce any interference with measurement noise
    & artifacts as much as possible. The simulated results will look almost the
    same as before, but the sound quality may be better.

This release is another step up the ladder towards a time domain correction
    that is as good as it gets. It is our goal to take the True Time Domain
    correction as close to perfection as mathematically, acoustically and
    psycho-acoustically possible. And we are getting closer, step by step.

To our judgment, the True Time Domain correction targeting minimum phase
    behavior that was launched in Audiolense 4.0 put Audiolense clearly ahead of
    the competition as far as time domain correction is concerned. This was a
    milestone and certainly a "first" worldwide. This new correction has some
    huge advantages, but some of the advantages are of a character that exposes
    challenges and issues that were previously hidden deep under the surface.
    This has stimulated us to investigate new depths, all the way into the noise
    floor. The stuff that goes on at 60-100 dB has started to make a difference.

We hope to get Audiolense 4.3 out before the end of the year. We have some
    highly inventive algorithms on the bench that shows great promise. More
    than 1 year of focused R&D work is gradually paying off. The measurement
    noise floor and how it is managed may make an audible difference already in
    Audiolense 4.2. But this will make a bigger difference the better the
    algorithms get - and the algorithms will be better in 4.3.

You have to take new measurements to benefit 100% from the changes that
    Audiolense 4.2 brings. But there will also be a marked technical difference
    using old measurements as well. We don't know yet whether the new revision
    will make a significant audible improvement or just a technical improvement
    that basically sounds the same. We are chasing margins here and only
    "clinical tests" among Audiolense users will tell whether it carries audible
    progress. But Audiolense 4.2 is in any case an important step towards
    perfection.

As usual, the new release is available for download at www.juicehifi.com/no

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor må jeg betale frakt når jeg bestiller Audiolense? Jeg ønsker egentlig ingen CD. Holder i massevis at det er tilgjengelig på nett... En install fil kan jeg ha på en minnepenn uansett.

Ellers er det gøy at Audiolense er under kontinuerlig utvikling. Virker som det går raskere her enn hos andre DSP utviklere.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Du må ikke betale frakt. Det er et gratis fraktalternativ der, for de som kun kjøper software.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hei AL kyndige.

Sliter med at jeg bare har lyd fra en av kanalene når jeg prøver å bruke et AL filter i J.River. Filtere skal gjøre EQ og deling for en to-veis.

Når jeg går inn i lydkort driverpanelet er det bare to kanaler det skjer noe, ikke fire som det står i convolver info teksten. Målingen i audiolense furerer helt normalt med riktig lyd i alle kaner.

Jeg har prøvd å justere channel offset i J.river, det gjør at lyden bytter side, men jeg har fortsatt bare ikke lyd i begge høyttalere. Hvorfor rutes det ikke fire kanaler til lydkortet?

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Har du valgt 4 kanaler under Output format i DSP Studio i JRiver?

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tips.
    Hadde ikke gjort det, men prøvde det nå uten hell. Forsatt samme problem.
    Er det ikke convolver som tar seg av channel routingen da? Stereo signal inn i convolver blir til 4 kanaler ut. Og convolver vet hvilke 4 fra Audiolense filen?

Forsøkte å teste "Fidelify" klienten, for å se om jeg fikk samme problem, men den fungerte ikke overhode. Lyden ble totalt forvrengt og full av jitter.

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Kan du poste et skjermbilde av oppsettet i DSP Studio?

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja.

Tror jeg har funnet en feil: Når jeg åpner vinduet med convolver sier den: Output Format not Supported. Uansett antall kanaller eller kHz jeg velger å kjøre på...

Vedlegg

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at du ikke har alternativet ConvolverVST. Det er den eneste plugin jeg har, og det fungerer flott.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Her er en oppskrift jeg har postet tidligere:
    Services & Plug-ins
    Plug-in manager
    Add plug-in
    Browse for plug-in
    Finn convolverVST.dll på maskinen din og velg den
    Exit

Tools
    Options
    Playback
    DSP & output format
    Huk av for convolverVST og legg inn ønsket filter
    Huk av for Output format
    Velg 5.1 under Channels(evt. 4 Channels for 2-veis)
    Velg No mixing under Surround mixing
    Eventuelt sjekk at Bit depth og Samle rate er korrekt
    Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    I convolver VST ser default filtype ut til å være WAV, kan det stemme? Trodde det var CFG filene som skulle brukes??

Må også nevne at J.River har krasjet minst 10 ganger mens jeg har holdt på med programmet. Må være det mest ustabile programmet jeg har hatt på mange år. Er det like ustabilt for andre?

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Det er .cfg-filene som brukes. Jeg har ikke hatt noen stabilitetsproblem, kan du ha lastet ned en beta-versjon?

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ingen Beta versjon nei.

Nå bruker jeg convolverVST.dll

Jeg kan loade CFG filene ved å velge "all types" når jeg får opp filbrowseren. Dette filtere loades og det står at convolver er aktivert. Det som dog skjer er at ingen ting av lyden når Echo kortet. Helt stille!. Deaktiverer jeg får jeg lyd i en kanal igjen.. Morro gitt.

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Kan du legge ut en skjermdump av Output format og ConvolverVST i DSP Studio?

Frode

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at det står Stereo to 8 channel i Convolver. Det er vel feil, kjører ikke du 2-veis, altså 4 kanaler? Bruker du 2.0 .cfg-filen?

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Bruker 2.0 ja.

Filteret heter 2.0 882.cfg

stereo, 88,2 kHz. Får faktisk 5.1 filteret til å lage lyd i en kanal! Den virker som det er korrigert å siden lyden blir dempet mange dB.

Men med korrekt filter og korrekt channel number får jeg altså intet.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg legger merke til at de forskjellige filterene jeg har laget har forskjellige antall kanaler når de loades inn i Convolver. Noen har 8 kanaler output, noen har 4 og noen har seks. Hvorfor? Jeg har brukt nøyaktig samme oppsett på alle sammen.

Og hvorfor fungerer ikke et filter når jeg har lyd i alle kanaler når jeg måler med audiolense. Det er jo akkuratt den samme lydbanen Convolver skal bruke....

Skjønner fint lite jeg nå, ekstra irriterende er det at JRiver jevnlig henger seg ved bytte av filtere osv.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Etter så ekstremt mye prøving og feiling tror jeg at jeg skal prøve å å avinstallere alle programmer. J.River, Convolver og AudioLense og begynne fra starten av igjen.

Setter pris på tips.

Slik har jeg brukt det til nå:

Starter med å velge 2.0 i AL.
    Legger inn de ekstra kanalaene for 2-veis deling og velger delefrekvens.
    Går inn i measurement og definerer kanalane på lydkortet som skal brukes.
    Kjører måling.
    Filtrerer måling.
    Velger target.
    Generer filter.
    Lagrer filter.
    Åpner J.River og Convolver VST, legger inn filter.
    Sjekker at J River står på 4 kanaler og at frekvens stemmer.
    Starter sang.

Resultat foreløpig: lyd i en kanal for noen av filterne (96kHz) f.eks, andre ingen lyd.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Vis oss et skjermbilde av convolver i JRiver.

Edit: Jeg ser du har gjort det. Er det en fil som slutter med .cfg som ligger der eller er det en .wav fil?

Convolver sier "stereo to 8 channels direct". Hva slags høyttaleroppsett har du, og hvorfor har du valgt 4 kanaler ut i JRiver?

Velg 32 bits bitdypbde.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Jeg vil gjerne se et skjermbilde som viser valg av lydkort og avspillingsmetode også.

Jeg vil også anbefale deg å lese bruksanvisningen. Det er en detaljert beskrivelse i helpfilen om hvordan du skal sette opp jriver.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn