Tytte71
Hi-Fi freak
Takk for detBx skrev:Det er ingen kunst å være servicemindet når man får en så hyggelig kar på tråden, Tytte71.
Takk for detBx skrev:Det er ingen kunst å være servicemindet når man får en så hyggelig kar på tråden, Tytte71.
Det samme gjelder for vanlig 2.0 for best resultat.Tytte71 skrev:Når man benytter JRiver 15 med flerkanalsoppsett så er det cfg-filen som skal velges i ConvolverVST og IKKE wav-filen :-[
Hi KK,
I have been using Audiolense on a mac for some time now, here's how I do it.
Currently I use Channel D pure music audio player set to 64bit upsampling and 192khz to play my itunes library.
http://www.channld.com/pure-music4.html they have a full working Demo for 15 days.
Pure music accepts audio plug ins so I use lernval LA convolver (free) to load the correction files.
http://audio.lernvall.com/
I measure the room with a PC laptop and save the files at 192khz 32bit float.
this is then played through a M-audio profire 610 sample rate set to 24bit 192khz.
For me this works very well with no clicks or drop outs, cpu usage is minimal with pure music and itunes changing bitrates are taken care of with the upsampling process.
You can also do a quick A-B comparison form your listening position with a wireless device to your mac and there you have it.
There are other ways to do this ie audio hijack pro or apples AU lab but for best results and the easiest path the above method is a clear winner.
NBF.
--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Audiolense User Forum" group.
To post to this group, send email to audiolense@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to audiolense+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/audiolense?hl=en.
Fase er i seg selv et analytisk fenomen som ikke finnes i naturen. Ingen fase uten referanse og naturen forholder seg ikke til referanser. Men om man ser grovt på det er minimum fase et fenomen med konsekvens som følger årsaken. Slik naturen gjør det. Felegnikket begynner med at buen beveger seg, deretter følger strengen etter. Med lineær fase begynner konsekvensen før årsaken, naturligvis vanskelig å få til i virkeligheten.Bx skrev:Om virkelige lyder har minimumfase karakter tror jeg kan diskuteres. Det spørs også hvordan man definerer en naturlig lyd.
En felegnikktone som øker i styrke vil f.eks. ikke være minimumfase. Et trommeslag vil sannsynligvis være det.
Synes det var en strålende utvikling av audiolense! Meget mulig folk som ellers rynker på nesen av slik korreksjon vil like resultatene bedre med minimum fase respons.Bx skrev:Men uansett så tror jeg dette med valgmulighet har mye for seg. Jeg tror både anlegg, musikksmak og lyttevaner kan være utslagsgivende for om man foretreker det ene eller det andre.
Det kan du trygt si!Nordenstam skrev:Synes det var en strålende utvikling av audiolense! Meget mulig folk som ellers rynker på nesen av slik korreksjon vil like resultatene bedre med minimum fase respons.
Ser for meg at du har hatt en del interessant koding siste tiden!
Iik!Bx skrev:Det er mange måter å kjøre filtrene på. En er å laste de opp i Squeezebox vha Inguz.
Det stemmer. Både det at det er komplisert og det du skriver om lavpass i da konvertere.OMF skrev:Hei!
Synes dette er et spennende, men også litt kompliserte tema!
Høres bra ut! ...Bortsett fra den manglende supporten, da. Hvor stor er sjansen for at dette fungerer i Squeezeserver for Linux, tro?Bx skrev:Dazed,
Svaret er ja.
Det finnes en plugin som heter Inguz som er gratis. Den fungerer helt utmerket og gir deg mulighet til å flippe mellom ulike korreksjonsfiltre med fjernkontrollen. Men denne plugin'en er ikke supportert lengre, så når du har fått det hele til å svive som det skal så bør du ta en kopi av den squeezecenter versjonen du benytter.
Inguz fungerer i dag med en litt eldre utgave av squeezecenter. Og med et par tjuvtriks så tror jeg den fungerer med siste utgave også. Du finner mer om dette og andre relevante ting hvis du søker på Inguz og Audiolense og Squeezebox her på hfs.
Jeg kjenner ikke til mikrofonen din. Det er mulig den fungerer tilfredsstillende i en oppstartsfase. Men du bør benytte en mikrofon som er individuelt kalibrert for å få det beste resultatet. Og så trenger du et lydkort med inn og utganger slik at du kan bypasse squeezeboxens egne avspillingskjede ved måling av høyttalere. Har du transporter så kan du bruke denne som dac under målingen. Har du ikke denne muligheten, så kjører du bare lydkortet rett til forsterker og bypasser hele squeezeboxen når du måler. Løsningen er som sagt både brukervennlig og vellydende når man har fått satt den opp.
Dette høres veldig bra ut!Veggen skrev:Veldig stor, hvis du er noenlunde oppegående på linux og ikke redd for terminalkommandoer. Litt knot må du regne med
Har selv hatt Inguz gående på både windows og linux i 3 år, nå på Linux Mint med SBS 7.5.1, funker fint.
Se http://inguzaudio.com/installation/
Merk at instruksjonene her er noe utdaterte, for SBS 7.4 og nyere må man endre mappenavn til squeezeboxserver istedetfor slimserver.
DA konverteringen kan ikke korrigeres. Filtrene i DAC'en har en jobb å gjøre og om dette "korrekteres" vil effekten av filtrene forsvinne.OMF skrev:I Audiolense forstår jeg det slik at både koverteringen i DACen og ikke minst rommets bidrag blir korrigert.
Pre-ringing blir større problem på lavere frekvenser.OMF skrev:Altså - jeg har tro på at filtersettingen på en DAC kan påvirke lyden. Men at dette først og fremst gjør seg gjeldende for høye frekvenser.
Audiolense derimot jobber jo først og fremst med lavere frekvenser. Og siden lave frekvenser - tross alt er laver frekvenser, så er vel i grunn ikke preringingen noe stort problem i det området hvor Audiolense kan gjøre en god jobb (For hvis man begynner å korrigere voldsomt ved veldig høye frekvenser - så vil jeg vel anta at måleusikkerheten langt overgår feilene som skal korrigeres!)
Dazed: du bør i Østfold, ja? Jeg kjører AL via Inguz og Squeezeboks (og en Linux-server) og det funker (om enn noe knotete å sette opp, spør du meg). Hvis du vil høre, er det bare å komme innom.Dazed skrev:Dette høres veldig bra ut!Veggen skrev:Veldig stor, hvis du er noenlunde oppegående på linux og ikke redd for terminalkommandoer. Litt knot må du regne med
Har selv hatt Inguz gående på både windows og linux i 3 år, nå på Linux Mint med SBS 7.5.1, funker fint.
Se http://inguzaudio.com/installation/
Merk at instruksjonene her er noe utdaterte, for SBS 7.4 og nyere må man endre mappenavn til squeezeboxserver istedetfor slimserver.
Ah, supert! Det er notért. Skulle jeg kjøpe og støte på problemer, blir det deg jeg spør.Mbare skrev:Dazed: du bør i Østfold, ja? Jeg kjører AL via Inguz og Squeezeboks (og en Linux-server) og det funker (om enn noe knotete å sette opp, spør du meg). Hvis du vil høre, er det bare å komme innom.
Gitt at det er en minimum fase situasjon ligger det i kortene, ja.Bx skrev:Når en stemme, et instrument, et spor på et opptak har problemer i frekvensresponsen som man ønsker å gjøre noe med - og vi snakker om korreksjon og ikke sminke - så vil det også være korresponderende problemer i tidsdomenet.
Har tenkt litt på den her. Enten er du helt sprø eller så er du inne på noe veldig bra.Bx skrev:At man i studio opplever at man kun i begrenset grad kan EQ-e frekvensproblemer fordi det skaper trøbbel i tidsdomenet kan henge sammen med at verktøyene man benytter ikke er presise og sofistikerte nok. Korreksjonen i frekvensdomenet må være meget presis om man skal ha muligheten til å forbedre tidsdomenet samtidig, og fasegangen til korreksjonen må jo være "motsatt" av det man skal korrigere. Med trad eq så er korreksjonen svært unyansert og fasegangen er enten minimum fase eller lineær fase. Jeg sier ikke at dette er lett å få til en skikkelig tids- og frekvenskorreksjon når man driver med innspilling, mixing og mastering. Men det er jo morsomt å leke med tanken....
Du kan ikke korrigere den ene uten å endre den andre. Det spiller ingen rolle om det er minimum fase eller ei.Nordenstam skrev:Gitt at det er en minimum fase situasjon ligger det i kortene, ja.Bx skrev:Når en stemme, et instrument, et spor på et opptak har problemer i frekvensresponsen som man ønsker å gjøre noe med - og vi snakker om korreksjon og ikke sminke - så vil det også være korresponderende problemer i tidsdomenet.
Men normalt er situasjonen at det er ønskelig å endre frekvensrespons uten å endre i tidsresponsen..
Man kunne eksempelvis tenke seg et opplegg der lyden som tas opp gjennom mikrofoner korrigeres mellom mikrofon og tape (eller harddisk). Men dette ville gjelde situasjoner der man ønsker å luke ut feil i opptakskjeden. En slik tilnærming ville eksempelvis kunne være relevant der man benytter mikrofoner og får en del uønskede refleksjoner med på kjøpet.Har tenkt litt på den her. Enten er du helt sprø eller så er du inne på noe veldig bra.Bx skrev:At man i studio opplever at man kun i begrenset grad kan EQ-e frekvensproblemer fordi det skaper trøbbel i tidsdomenet kan henge sammen med at verktøyene man benytter ikke er presise og sofistikerte nok. Korreksjonen i frekvensdomenet må være meget presis om man skal ha muligheten til å forbedre tidsdomenet samtidig, og fasegangen til korreksjonen må jo være "motsatt" av det man skal korrigere. Med trad eq så er korreksjonen svært unyansert og fasegangen er enten minimum fase eller lineær fase. Jeg sier ikke at dette er lett å få til en skikkelig tids- og frekvenskorreksjon når man driver med innspilling, mixing og mastering. Men det er jo morsomt å leke med tanken....
Hehe.. Liker tankegangen din! Men ser ikke helt hva det er du egentlig vil korrektere med tidskorreksjon. Hva tenker du å bruke det til?
He-he,Ser uansett for meg at det er mer aktuelt for enkeltlyder enn en kompleks mix av lyder. Noe av det som gjør mastering så sublimt spennende er at det ikke er mulig å gjøre noe med enkeltlydene. Alt påvirker alt. Å fremheve et ønsket element vil også fremheve uønskede kvaliteter, og vice versa.
Tanken har i alle fall virusinfisert hodet mitt. Kommer til å gruble en del på den i ny og ne. Takker for den!
Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg ønsker å få ut alt jeg kan av oppsettet mitt.Harleyy skrev:Er det noen mulighet for å få sett eller testet dette i Østfold / Akershus?
Jepp! Det var poenget. Om det er ønskelig å endre frekvens uten å endre i tidsrespons blir det et valg mellom ulike onder.Bx skrev:Du kan ikke korrigere den ene uten å endre den andre. Det spiller ingen rolle om det er minimum fase eller ei.Nordenstam skrev:Men normalt er situasjonen at det er ønskelig å endre frekvensrespons uten å endre i tidsresponsen..
Forutsetningen er vel da at man har en impulsrespons å forholde seg til? Hva om det ikke finnes noen impulsrespons?Bx skrev:Man kunne eksempelvis tenke seg et opplegg der lyden som tas opp gjennom mikrofoner korrigeres mellom mikrofon og tape (eller harddisk). Men dette ville gjelde situasjoner der man ønsker å luke ut feil i opptakskjeden. En slik tilnærming ville eksempelvis kunne være relevant der man benytter mikrofoner og får en del uønskede refleksjoner med på kjøpet.Nordenstam skrev:Hehe.. Liker tankegangen din! Men ser ikke helt hva det er du egentlig vil korrektere med tidskorreksjon. Hva tenker du å bruke det til?
Spørs hva som er feil i låten. Som oftest er korreksjonen kun myntet på frekvens, men det hender titt og stadig at det blir til det bedre både i frekvens og tidsdomenet. Høres sånn ut i alle fall. Mulig det er placebo..Selve masteringen handler vel snarere om å voice hele låta enn å egentlig korrigere lyd, og det er jo en annen, om men beslektet sak. Men også der vil jeg tro det kunne vær svært nyttig å ha en EQ funksjonalitet der man i stor grad kan skreddersy lyden med så høy nøyaktighet i frekvensdomenet som man måtte ønske.
FFT baserte løsninger finnes for EQ'ing og disse gir tilnærmet ubegrenset presisjon. Baksiden er at det er lineær fase med signifikant ringing når endringene blir store over et lite frekvensområde. Derfor er slike filtre lite brukt i studio sammenheng.Jeg vet det finnes noen alternative EQ metoder (basert på raised cosine?) der filterne integrerer bedre med hverandre. Men det skulle da være kjekt for en mastering ingeniør å kunne styre frekvensresponsen 100% og direkte, uten å måtte forholde seg til de geometriske føringene som ligger i å benytte biquads og tilsvarende.
Det hadde vært gøy!Kanskje vi må finne på noe sammen snart?
Audiolense lager vel bare filterene som så kjøres i en convolver-plugin til musikkprogrammet ditt - når du først har laget filtere er ikke Audiolense i bruk, dvs Audiolense i seg selv brukes ikke under avspilling. Slik jeg skjønner spørsmålet så spør du egentlig "hvor mange filtre kan convolveren min forholde seg til og er det mulig å i prinsippet linke et separat filter til hvert enkelt spor?"Trompetnerd skrev:Hei, er det noen begrensning på hvor mange targetkurver en kan ha tilgjengelig i Audiolense? Kan man i prinsippet kunne ha en forskjellig target for hvert eneste spor?