Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Youn Sun Nah med albumet Same Girl.
    Låta Pancake, dæven som trommene i starten slår meg overende her. Nå låter dem som jeg har hørt på andre gode anlegg.
    Må være noe jeg har gjort riktig med Audiolense her da.

Nå legger jeg meg før naboen kommer å klager.
    God Natt, og god Helg.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bx,eller andre;
    Om jeg får kontroll på demping av de lave frekvensene i rommet med bassfeller, vil jeg da trenge kortere tidsvinduer i bass korreksjonen?
    Kjører nå 10 på frekvensrepons og 8 på TTD i bassen som fungerer godt. Har ikke noe fysiske tiltak på bass i dag, men det vil komme neste år.
    Jeg vil tro at god kontroll på akustikken krever mindre korreksjon som igjen gir enda mer transparaent gjengivelse?

Synes TTD korreksjon gjør underverker, lydbildet faller på plass og er spikret selv om venstre høyttaler står nesten i hjørnet.

B

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    4.985
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nå har du jo også fått en ren kurve på sub ved hjelp av pbk, så det er nok mye lettere å få den integrert nå som den er tunet. IOM.du deler så lavt, vil nok integreringen forløpe ganske smertefritt. Hvordan har du gjort det mtp. tidsforsinkelse? står sub ved en av ht?

I går satt jeg å lekte litt med crossover selv. spennende dager. har oppdaget at jeg kanskje blir kvitt dipp,en ved 85hz ved høyere deling;)
    Kos deg med samejenta (same girl ):)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Det er bare du som har tilgang til fasiten på ttd-vinduet. Jeg har selv erfart store lydforbedringer med lange TTD vinduer i trøblete akustikk ved en del anledninger, men det varierer fra situasjon til situasjon hva som fungerer best.

Det er hyggelig å høre at du har fått sving på lyden. Du bør selvfølgelig kjøre med det du synes fungerer best. Uansett hvordan du skryr lyden vil det alltid vare noen som synes det er bra og andre som synes det er dårlig. Sånn er det bare i denne hobbyen.

Bx,eller andre;
    Om jeg får kontroll på demping av de lave frekvensene i rommet med bassfeller, vil jeg da trenge kortere tidsvinduer i bass korreksjonen?
    Kjører nå 10 på frekvensrepons og 8 på TTD i bassen som fungerer godt. Har ikke noe fysiske tiltak på bass i dag, men det vil komme neste år.
    Jeg vil tro at god kontroll på akustikken krever mindre korreksjon som igjen gir enda mer transparaent gjengivelse?

Synes TTD korreksjon gjør underverker, lydbildet faller på plass og er spikret selv om venstre høyttaler står nesten i hjørnet.

B

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jaja, time will show.
    Nå er det ingen andre enn meg som hørt hvordan lyden har blitt skrudd etter de siste endringene jeg har gjort med både akustikktiltak og nye innstillinger på korreksjonen.
    Spent på de neste øra som dukker opp her. :p

Det er iallfall stor forskjell siden Roald og 8x12 Tom var innom.

B

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Yepp, stikk innom. Kan forsøke å skru lyden tilbake slik det var da Roald og Tor var innom og slik det er nå, så kan du få høre forskjellen selv.
    Husk at anlegget mitt er i lav prisklasse til gjennomsnitt HFS standard å regne.
    50 K,-
    Det er nesten det halve av din ene satelitt høyttaler:p
    Så har du disse gromme subene i tillegg da oppå der igjen:cool:

Men i forhold til kostnad er jeg svært fornøyd nå, spesielt nå den siste uka:D

B

Edit; tror det hadde vært enda gøyere å skru Audiolense om jeg hadde fått kloa i de subene på finn.no
    Da blir det ca. 2 kw pr. side.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Endelig, nå er jeg fornøyd. Det jeg har fått til nå kan jeg leve lenge med.
    Jævlig synd jeg ikke hadde kommet så langt da 8X12_Tom og Roald var innom her.
    8X12_Tom bor langt unna, men Roald du må komme innom igjen.:p

Det som er det rare her er at jeg har fått laget et 2.0 filter, for deretter å koble til suben i etterkant.
    Jeg hadde som nevnt gitt opp delingen med et 2.1 filter, og heller jobbet med kun monitorene til jeg har blitt fornøyd.
    Har mange peaker og dipper i rommet her og med correction boost påslått i 2.1 setup har lyden forverret seg.
    Men med boost i 2.0 har ikke lyden forverret seg i mine ører. Jeg har laget et filter (med 4 dB boost) som høres veldig bra ut uten sub, så har jeg koblet til suben i etterkant med laveste deling på knotten bak (35 hz)

Ikke nok med det, men når jeg spiller med suben i 2.0 setup, så kanselleres den jævla 45hz peaken som har plaget meg siden jeg flytta til denne kåken. Dette er lite hørbart, for denne peaken som plutselig har blitt en dip er veldig smal.

Noen må komme å bekrefte det jeg hører, alphamale, Roald...flere?

Hadde begynt å tvile på om disse monitorene var noe likevel, men jeg beholder de nok en god stund til.
    Nå er jeg lei av målinger, skal bli deilig å bruke ledige kvelder til kun å kose meg med musikk.

Mvh. B
    Kan sikkert få droppet innom en dag og høre på forskjellene…

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    4.985
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Yepp, stikk innom. Kan forsøke å skru lyden tilbake slik det var da Roald og Tor var innom og slik det er nå, så kan du få høre forskjellen selv.
    Husk at anlegget mitt er i lav prisklasse til gjennomsnitt HFS standard å regne.
    50 K,-
    Det er nesten det halve av din ene satelitt høyttaler:p
    Så har du disse gromme subene i tillegg da oppå der igjen:cool:

Men i forhold til kostnad er jeg svært fornøyd nå, spesielt nå den siste uka:D

B

Edit; tror det hadde vært enda gøyere å skru Audiolense om jeg hadde fått kloa i de subene på finn.no
    Da blir det ca. 2 kw pr. side.
    Flott!
    Ringer deg i morgen! Jeg kommer med åpent sinn:) Husk! det er bare flaks at jeg har det utstyret jeg har her nå, mest for at kjærringa lar meg dra det i hus. Men det låter knall, og kommer forhåpentligvis til å bli enda bedre snart;) Men jeg får vel ikke nevne i denne tråden hvorfor vet du.

Har du kjøpt subbene? Ser annonsen er fjernet.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Holder fortsatt på med AL i ny og ne. Men må ro ned litt av og til med musikk også med den lille tida jeg har til rådighet.
    Har i det siste latt speaker set up i AL seile sin egen sjø. Er nok noe jeg ikke har gjort riktig der.

Derimot har jeg fått en Lyngdorf RP-1 på lån fra alphamale som bor et par steinkast unna.
    Denne boksen har jeg da brukt som aktivt delefilter og det har vel på en måte erstattet AL sin speaker setup.
    Har gjort AL sveip gjennom Lyngdorfen og kjørt Al filtre gjennom denne. Nå blir suben skikkelig integrert og det er bedre enn noensinne til tros for mine akustiske utfordringer.
    Jeg vil ikke gi opp AL, har jo hørt potensiale i andre setuper. Tror ikke Lyngdorfs Room Perfect kan komme opp mot hva AL er i stand til, testet RP litt i går og ble ikke veldig imponert. Men jeg skal gjøre noen forsøk til.
    Tror det er noe i speaker setup i AL jeg må gjøre feil siden jeg ikke greier å få god lyd i 2.1 setup.
    Mistenker at jeg har surra med noen highpass og lowpass innstillinger.
    Går løs på nye forsøk og testing med AL snart om jeg får litt tid i juleinnspurten. Hiver ut kjerring og unger for et par dager så jeg får arbeidsro.:cool:

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her har jeg bilde av alle tre vinduer som finnes i speaker setup.
    Bx, eller andre. Er noe feil her, eller noe jeg burde endre på.
    Igjen, beklager dårlige bilder. Håper de er lesbare.

Vis vedlegget 354586

Vis vedlegget 354587

Vis vedlegget 354588
    Edit; ser ikke ut som bildene har kommet opp her.
    Jeg tror jeg har gjort noe feil i speaker setup på den siste sida, "crossover configuration", har latt den stå urørt med default setting, 250hz. Det blir vel feil?
    Hva blir riktige verdier i highpass og lowpass? Om jeg deler på eks.45 hz. Skal det da stå 45 på både highpass og lowpass?

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Jeg har jo stusset over at det ikke funket med subwoofer integrasjonen. Tror nok det kan være verdt at du går hele gangen etter i sømmene så du er sikker på at alt er satt opp korrekt. Det gjelder speaker setup, crossover setup, format setup, hvordan du har satt opp jriver - og til slutt hva du laster inn i jriver. Alle disse stedene er det mulig å gjøre feil.

Hvis du velger 2.1 som utgangspunkt for speaker setup ( eller en av de andre forvalgene), så skal du/trenger du ikke gjøre noe annet enn å evt justere crossover frekvens til subwooferen i speaker taben. Da er det øvrige slik det skal være. Og da er det bare å passe på at du har satt det korrekt opp i jriver. Hvis du slipper formatene rett gjennom der, uten noen form for re-routing, så skal det bli korrekt. Og så må du laste inn en config fil fra correction files folderen (ikke correction folderen).

Vedleggene dine er ugyldige, men hvis du poster bilder av de tingene jeg har ramset opp så bør det være mulig å finne utav dette her.

8

8x12_TOM

Gjest
    Har lastet ned en prøveversjon og trenger veiledning med den minste teskjeen som finnes. Hva velger jeg først, 2.0, surround eller XO og hvilken konfigurasjon brukes på en fireveis aktiv høyttaler?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    xo
    toveis hvis du kjører vanlig stereo
    så går du inn på setup-speakersetup, velger xo tab-en og trykker tre ganger på venstre høyttaler....

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Nå er det 2 oktaver vidde på crossoveren. Hvis du krysser av den nederste så kan du variere. 2 oktaver er som regel mer enn bratt nok ved 60Hz, men lengre opp kan du godt bruke en del brattere. Hvis du ønsker. Hvis du krysser av den øverste kan du sette høypass uavhengig av lavpass osv.

Det er bare å prøve i vei...

Det ligger også en treveis høytaler inne ... i fall du ikke har fått målt dine egne.

8

8x12_TOM

Gjest
    Har ikke målt høyttalerne mine ennå, men jeg har prøvd litt rundt din måling. Må bare prøve litt forskjellig for å bli kjent med dette.
    Dette går jo mye ut på det samme som DEQX'en
    Har lært en del i dag synes jeg:)

hipster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Antall liker
    8
    Har kommet i gang med Audiolense (bruker JRiver) og er storfornøyd så langt. Neste steg er å få på plass projektor og hjemmekinoreceiver. Jeg vil gjerne kunne bruke Blu-ray og Apple TV i oppsettet, så jeg har sett for meg å koble alt til receiveren som normalt, og så bruke pre out for å koble inn på lydkortet til Audiolense-maskinen, så ut til egen effektforsterker. Utfordringen her blir jo delayen på lyden. Hvordan kan dette løses?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Hei Hipster,

Du må kjøre med minimum delay crossovers og uten ttd-korreksjon.

Du trenger å sette opp en loop fra input gjennom en konvolver til output. Mulig du kan bruke en av disse til å loope lyden til jriver: VB-Audio Virtual Cables. Det er mulig det finnes andre løsninger som gjør jobben også. Virtual Audio Cable burde fungere, men den gir ikke alltid stabil drift.

Et annet alternativ er å bruke en standalone plugin host og en konvolusjons-plugin. Host-en (verten) kan settes opp slik at du tar input fra lydkortet som du så korrigerer og sender til output. Her er det flere alternativer. Ett som jeg selv har noe erfaring med er Bidule fra Plogue og Sourceforge Convolver. Førstnevnte koster noen hundre kroner og sistnevnte er gratis. Det er litt plundrete å sette opp dette. Men når du har fått et oppsett som fungerer, så er det bare å starte opp hosten hver gang du skal ta inn en ekstern kilde.

Til slutt må du tune konvolveren (hvis den er tunebar) og video latency slik at det matcher.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mitt tips er vel å sette opp en media PC.

PC i dag spiller jo Blueray lett, HDMI utganger er standard og du kan justere latency i JRiver. Ikke er en slik PC spesielt dyrt heller.

Det å få til delay på bilde (HDMI) er heller ikke lett i en boks!

Mvh
    OMF

hipster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Antall liker
    8
    Media-PC i form av en Mac har jeg allerede, som kjører JRiver med filtrene. Denne kan sikkert fint settes opp til å kjøre blu-ray, men det var altså Apple TV (og forsåvidt Chromecast) jeg gjerne skulle hatt inn i oppsettet også. Så da er det vel bare to alternativer, enten kjøre korte filtre som Bx skriver, eller finne ut om det finnes en dippedutt-boks som kan forsinke et HMDI signal... :/

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har latt den aktive delingen i AL ligge en stund, men vil gjerne få det til snart. Har fortsatt tilgode å få gode resultater med den aktive delingen så det er tydelig at jeg har gjort noe feil i speaker setup på AL eller andre steder i AL eller i signalkjeden.
    Med alle familieplikter og daglig kamp mot klokka har jeg ikke orket å fordype meg i dette her. Litt også pga. av at alphamale har vært snill å låne meg sin Lyngdorf RP.
    Denne har jeg kun brukt som aktivt delefilter og kjørt 2.0 korrigeringer med Audiolense igjennom med svært godt resultat. Litt derfor jeg har ligget på latsiden også, det funker tilfredstillende.

Nok om det, jeg er nødt til å få kontroll på den aktive delingen fordi jeg ønsker å hoppe på et DIY prosjekt med åpen midbass før sommeren kommer.
    Jeg tenker meg da at det blir 3-veis aktiv deling, 1 kanal til satelitter/studiomonitorer og henholdsvis kanal 2 og 3 til midbass og dypbass.
    Aktiv deling er nytt terreng for meg, og jeg sliter litt med lowpass/highpass setting forståelse. Men den som stiller dumme spørsmål blir klokere:p

Legger ved de 3 skjermbildene som finnes i speaker setup hvor jeg har satt de verdiene og innstillinger jeg tror er riktig for en 2.1 setup slik det står her nå tildags.
    Edit: jeg tror ikke det er riktig, blir ikke den lowpassen på 250 hz i siste bildet feil? Hva skal jeg sette der? 40 hz?

Untitled 152.jpg

Untitled 153.jpg

Untitled 154.jpg

Dette er kun en tilfeldig setup jeg laget nå for å illustrere, men det kan jo være greit å luke ut feilene her før jeg setter igang nye målinger.
    Er mildt sagt dritlei av målesveip utover sene nattetimer når jeg ikke for noe fremdrift mot godlyd, har annet jeg heller vil bruke tiden min på. Feks. musikklytting :p

Bx, OMF eller 8x12...dere er kjent med dette, ...please hjælp meg.

PS: jeg er fullstendig klar over at jeg har et svært vanskelig rom akustisk, men jeg må ta en ting om gangen her. Først må jeg få til den aktive delingen, så får bass-akustikktiltak og DIY komme i etterkant.

Mvh. Bergfinn

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det slik at du har 2 satelitthøyttalere med passive delefiltre og en subwoofer som skal spille dypbassen til begge...?

I så all er det oppsettet du viser - det som kommer opp hvis man legger inn et 2.1 setup som skal brukes så vidt jeg kan forstå. Jeg har aldri prøve dette, men for meg virker det logisk:
    Begge satelittene deler på 40Hz (noe jeg synes er lavt) og begge kanalene sender bassen til kanal 2 som er subben.
    Subben har lavpass på 250Hz - men det spiller i grunn ingen rolle, for den får jo ikke noe annet signal enn det som kommer fra satelittene...så input til den ruller jo av fra de 40 du har! (Hadde du satt disse frekvenses likt - så hadde jo signalet inn rullet av i tillegg til at lavpassfilteret hadde rullet av)

Nå vet ikke jeg hvordan du har koblet dette i praksis, men nå må jo din første Audio ut - "play 1!" gå til venstre satelitt, play 2 til høyre og play 3 til sub!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Også må du selvsagt ha kontroll på XO på subben din....Aller helst koble forbi all elektronikk, og hvis ikke det er mulig, sette fase på null og delefrekvens så høyt som mulig!

Mvh
    OMF

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk, OMF.
    Gyver løs på målinger sannsynligvis i morgen, så får jeg se hvor langt jeg kommer...

OMF skrev:
    Er det slik at du har 2 satelitthøyttalere med passive delefiltre og en subwoofer som skal spille dypbassen til begge...?

Ja, det er 2-veis aktive studiomonitorer.
    Grunnen til den lave delingen er at jeg liker bassgjenivelsen på monitorene bedre enn på suben.
    Også litt for at det er kun 1 stk. sub. Monitorene rekker ned til 30 hz alene, men de får jo litt avlasting likevel.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Det er veldig lavt og veldig steilt å dele ved 40Hz og 1,5 oktavers vidde. Ta en kikk på korreksjonsfilteret til subwooferen i tidsdomenet. Det skal i prinsippet fungere helt greit, men det er et delefilter som jobber mye over svært lang tid. Hvis du f.eks. har en sub som ikke spiller klokkerent så kan det fort bli trøbbel.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bx, mener du for eksempel. 60 hz deling vil passe bedre i denne settingen?

Suben spiller helt greit til 80 hz og enda høyere, men iom. at det er kun 1 stk sub så er jeg skeptisk til høy deling.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Høyere og evt slakkere. Du tåler jo en del overlapp her. Det er ikke sikkert problemet ligger der, men det er verdt å prøve ut om du sliter med å få det til.

hipster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Antall liker
    8
    Oppsett på mac

Noen som har et oppsett fungerende på mac? Vanlig to-kanals filter har jeg funnet ut av, men finner ikke noen løsning på flerkanals-filter. JRiver fungerer, men jeg er avhengig av å kunne rute audio gjennom mac'en i sanntid for prosessering, og JRiver har ikke denne funksjonaliteten i Mac-versjonen av programmet...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Jeg antar at dette er på simulert respons? Det er støy i målesignalet som blir "korrigert" av Audiolense. Som du kanskje ser, så ligger det på samme nivå som der det flater ut til høyre for peaken.

I denne visningen kan man også se hvor mange dB evt pre-ringing eksisterer. Du kan kanskje se at det er en viss tykkelse på den streken som går opp til topps fra der pilen din peker. Hvis du zoomer inn der, vil du trolig se at det er noe pre-ringing, men at denne er relativt tett på hovedpulsen og på svakt nivå.

Herfra ser dette meget bra ut, 8x12.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Har Juice Hifi lagt inn årene? juicehifi.com domene er parkert?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Det skyldes en litt trøblete overgang mellom to leverandører. Parallelt med dette jobbes det mye med en ny release. Jeg satser på å få opp ny nettbutikk i løpet av noen uker. I mellomtiden kan du ta kontakt her.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan fungerer det med itunes og er det slutt på XO?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan fungerer det med itunes og er det slutt på XO?
    Tviler på at XO er fjernet, er det ikke den de fleste kjøper da?
    Den nye websiden er, som Bx skriver ikke helt ferdig. Tipper det er grunnen til at XO ikke er listet opp der, men det er jo litt merkelig likevel.

Lurer på om AtleT har tuklet litt med Audiolense med Mac/Itunes om jeg ikke husker feil.
    Hør med han.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn