Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det går jo an å koble av litt ledninger å se på målemeterne om det ser normalt ut. Sikkert også lurt å begynne med lavt volum.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    I hvert fall er det lurt å beskytte diskantene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    8x12 Auroraen gir et poff hver gang man skrur den på (gjett hvordan jeg vet det) så det lønner seg å skru på ting i riktig rekkefølge.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    8x12 Auroraen gir et poff hver gang man skrur den på (gjett hvordan jeg vet det) så det lønner seg å skru på ting i riktig rekkefølge.
    Jepp! Den popper ivei den.. Har erfart det selv ved strømbrudd her hjemme. Skvetter skikkelig til da:p
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Et proff på deres høyttalere ja, men mer som et børseskudd her
    Det smalt godt her også altså. Man blir skikkelig skremt. Men du har jo et enda mer følsomt system.
    Du får sette på en kondis for å beskytte diskanten. Så slipper du å være skikkelig uheldig.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Et proff på deres høyttalere ja, men mer som et børseskudd her
    Det smalt godt her også altså. Man blir skikkelig skremt. Men du har jo et enda mer følsomt system.
    Du får sette på en kondis for å beskytte diskanten. Så slipper du å være skikkelig uheldig.
    Ja du sier noe, og det burde egentlig vært en sikring på de andre elementene også, sånn for helsens skyld:)
    Begynte med en måling på -20 db i Audiolense, og det ble grisehøyt. Hadde for sikkerhetsskyld bare koblet til strøm på sub-ampene, så sveip 1 og 5 av 8 sveiper ble til lyd i rommet - i mellom var det helt tyst. Skrudde ned volumet til -60db i Audiolense for at ikke alt skulle gå i klipping. Det som er merkelig er at det som blir målt, slår veldig ulikt inn på meterne på Auroran og det er hele tiden en av sidene som går i klipping - helt vilkårlig høyre eller venstre.
    Sveipene er da veldig lave i nivå og uten hørbare forskjeller. Mikrofon forforsterkeren er også satt veldig lavt i gain.
    Har selvfølgelig ikke fått noen godkjente målinger.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er ikke særlig respons på mine problemer her. Er de så dumme at jeg bare har godt av de, eller er det bare at dere ikke skjønner hva jeg prøver å si............ eller er det bare jeg som er fryktelig utålmodig :)

    Skal prøver å forklare litt mer rundt problemene.

    Det virker som det er noe galt mellom mikrofon, mikrofonforforsterker og Aurora'n. Selv når det ikke måles skjer det det en reaksjon med jevne mellomrom. Syklus på ca 20 sek. Før de 20 sek. kan jeg klappe i hendene og alt ser normalt ut på meterne - jo hardere jeg klapper jo mer signal inn.
    Etter omtrent de 20 sekundene kan det virke som inngangen blir superfølsom og det skal ingenting til for at det går i klipping. Kan sitte så musestill jeg klare, men det går i klipping likevel. Tar bare litt lengre tid enn om jeg klapper med jevne mellomrom. Den blir stående og klippe et par sekunder før den muter ned. Da virker alt helt normalt til det har gått nye ca 20 sekunder. Dette skjer også med micpreamp på minimum gain. Hva kan problemet være?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror det bare er fordi det er vanskelige problemer. Jeg vet ikke hva det kan være, men utelukker du at det er et PCproblem? Venter til Bernt kommer på banen. Ellers kan du prøve Audiolenseforum, flere proffbrukere der.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    jeg kobler til ups på auroraen, ved strømbrudd eller sikringsutslag vil den fortsette å være påslått til jeg slår den av. slår på ting i riktig rekkefølge.

    på: aurora, så amper
    av: amper, så aurora
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tror det bare er fordi det er vanskelige problemer. Jeg vet ikke hva det kan være, men utelukker du at det er et PCproblem? Venter til Bernt kommer på banen. Ellers kan du prøve Audiolenseforum, flere proffbrukere der.
    På tips fra Roal prøvde jeg og koble micpreampen ifra Aurora'n og det samme skjer. Akkurat som om følsomheten på MPA øker når det er stille og det går i klipping etter hvert. Merkelig???

    Edit: det behøver ikke være stille heller. Klapper med raske mellomrom og med omtrent samme styrke. Så da at nivået inn økte i tre stepp og det siste var full klipping.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Har du kontroll på Aurora kontrollpanelet? Det er ikke noe målesignal som blir sendt ut igjen til høyttalerne f.eks?

    Ellers ville jeg konsentrert meg om grensesnittet mellom mic preamp og Aurora. Kanskje det er altfor mye gain der...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da må jeg spørre, er det vanlig at en mikrofon preamp skal gå i klipping ved kun å måle støygulvet i rommet, og det på absolutt laveste gain. Har til og med koblet ifra Aurora'n
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Nei, det er ikke vanlig. Er mikrofon preampen kompatibel med mikrofonen?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.289
    Antall liker
    13.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har du mulighet for å låne en annen mic/preamp løsning i nærområdet?
    For å sjekke om det er noe feil på din egen.
    Er det ikke mic forsterker innebygd i Aurora også?
    Har du prøvd å måle uten micampen?
    Kan det være det som er feil at du bruker både ekstern micforsterker og innebygd forsterker i Auroraen?
    Jeg har et målesett jeg ikke bruker, men bor langt unna.
    Jeg har null peil på Aurora, bare tenker høyt her.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Aurora 8 trenger en mikrofonforforsterker. Både AtleT og OMF bruker dette med hell

    Tror faktisk der er noe muffens med min:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Det høres ut som du godt kan ha rett i det.

    Du kan jo prøve å måle en kanal med REW .... bare for å eliminere potensielle feilkilder.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror det bare er fordi det er vanskelige problemer. Jeg vet ikke hva det kan være, men utelukker du at det er et PCproblem? Venter til Bernt kommer på banen. Ellers kan du prøve Audiolenseforum, flere proffbrukere der.
    På tips fra Roal prøvde jeg og koble micpreampen ifra Aurora'n og det samme skjer. Akkurat som om følsomheten på MPA øker når det er stille og det går i klipping etter hvert. Merkelig???

    Edit: det behøver ikke være stille heller. Klapper med raske mellomrom og med omtrent samme styrke. Så da at nivået inn økte i tre stepp og det siste var full klipping.
    Hva mener du med at du kobler micpre fra Aurora?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tror det bare er fordi det er vanskelige problemer. Jeg vet ikke hva det kan være, men utelukker du at det er et PCproblem? Venter til Bernt kommer på banen. Ellers kan du prøve Audiolenseforum, flere proffbrukere der.
    På tips fra Roal prøvde jeg og koble micpreampen ifra Aurora'n og det samme skjer. Akkurat som om følsomheten på MPA øker når det er stille og det går i klipping etter hvert. Merkelig???

    Edit: det behøver ikke være stille heller. Klapper med raske mellomrom og med omtrent samme styrke. Så da at nivået inn økte i tre stepp og det siste var full klipping.
    Hva mener du med at du kobler micpre fra Aurora?
    Koble ifra betyr at jeg fjerner all kontakt mellom micpre og Aurora'n
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Likevel får du utslag i metere? Hvor vises utslaget?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nei, det er kun når jeg har de koblet sammen jeg ser det på meterne, men det er også en rød led på micampen som indikerer klipping. Micampen klipper akkurat på samme måte selv uten kontakt med Aurora'n
    Det har blitt litt mye fram og tilbake når jeg tester ut dette, så det kan være vanskelig for dere å følge med i svingene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bra da er det ikke Auroraen. Er den rød leden død når du kobler ut mikrofonen?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja da skjer det ingenting. Skjer heller ingentin når jeg slår av phantompower, men da må det ekstrem klapping rett ved mic for å få et lite utslag på meterne på Aurora'n
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da er det vel 99% sikkert at micpreen bør sjekkes ut? Får du målt uten phantom power da?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har vel kommet til samme konklusjon. Må prøve en annen micpre
    Har ikke prøvd å ta en måling uten PP, men er ganske sikker på at det blir en underkjent måling av Audiolense - selv på ekstremt volum registreres det nesten ikke noe på Aurorans inngang
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Driver og sliter meg gjennom begynneropplæringa på Audiolense. Kan ikke se at denne tråden fra AV forum har vært omtalt i denne tråden. Den er jo ypperlig for oss "dummier": Dybdetest: Audiolense 3.2
    Selv synes jeg det er gjort for lite arbeid med å lage en brukerveiledning beregnet på oss som har begrenset med datakunnskaper. 12xTOM gjør noe ganske riktig i sin egen tråd. Han limer inn bilder fra Al tråden med piler og nummer til de forskjellige "boksene" som befinner seg på denne siden. Det som da hadde vært en pedagogisk genistrek ville vært en utdyping av hva den enkelte boks "gjør" og eksempler på hva et eventuelt valg fører til. Jeg tror Tor ved å legge ut denne posten, hadde håpet på en liten beskrivelse/forklaring til hvert tall/pil fra noen som kan dette. Jeg tror han(og kanskje flere med han) venter på svar.
    Mange engelske "spesialord" hentet fra dataverden gjør heller ikke det hele noe enklere.Hvorfor ikke en veiledning skrevet på norsk?

    Eivind S
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.998
    Antall liker
    4.750
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er det jo godt at hjelpen finnes her da Eivind.
    Det har jeg i hvertfall skjønt etterhvert............Godlyden kommer ikke rekende på ei fjøl av seg sjøl. Det må jobbes og kjæles med systemet natt og dag;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hei, slenger meg på tråden her:) Et spørsmål til audiolense-innehaver Bx og evt andre som måtte vite: kan det bli noen mulighet i fremtiden for å lagre audiolense-filtre på en minidsp-boks? Nå har jo de nye boksene mulighet for ulike slags filtre, såvidt jeg har skjønt. Begynner å gravitere mot audiolense, men siden jeg kjører all musikken gjennom sonos connect og ikke en pc, er jeg avhengig av å ha romkorrigeringen på en egen boks som kan kobles mellom connecten og forsterkeren...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Det er mulig allerede, olavelg :cool: Du må bare sørge for å ha en minidsp-boks som prosesserer FIR filtre.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, kult, takk for svar! Da blir det plutselig straks mer aktuelt med audiolense:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.289
    Antall liker
    13.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er mulig allerede, olavelg :cool: Du må bare sørge for å ha en minidsp-boks som prosesserer FIR filtre.
    Hva med oppløsningen på FIR filteret, blir vel ikke like høy. Eller gjør den det ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Det stemmer, Bergfinn,

    Det blir et vesentlig kortere filter. 6144 koeffisienter. Dette er rikelig fra 80-100Hz og opp.. Fra 50-60Hz og nedover blir det redusert presisjon i korreksjonen og ikke like glatt som ved lengre filtre. På alle simuleringer jeg har gjort blir det i praksis en effektiv korreksjon hele veien ned, om enn litt mer grovkornet... De største akustiske utfordringene sånn rent DSP-messig pleier å ligge i området rundt Schroeder frekvensen(e).

    Du kan si at det gir visse begrensninger ift hvor mye man kan korrigere, og hvis man skal kombinere med TTD korreksjon og aktiv deling, så blir fort dette en begrensning som man må ta hensyn til når man velger delefiltre, hvor mye korreksjon man ønsker osv. Men 6144 fungerer meget bra i praksis på 48kHz samplerate og fullrange korreksjon i de aller fleste tilfellene. Det har jeg sjekket.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.289
    Antall liker
    13.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ok, jeg har planer for fremtiden med 3 eller 4 veis aktiv deling med full FIR korreksjon og TTD.
    Så da er det vel fortsatt best å holde seg til htpc og studio lydkort vil jeg tro?
    WDM driveren i JRiver hjelper jo veldig ifm. eksterne kilder.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så MiniDSP 2x4HD og OpenDRC DA8 med sin begrensing på max 2048 taps/kanal blir litt stusslig i bunn, mao. Er det overhodet nok til å kjøre FIR HP/LP-filter ned mot f.eks 200Hz?

    Forresten - juicehifi.com-domenet ditt er parkert og sidene på .no-domenet har en masse henvisninger mot .com-domenet...

    Johan-K
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Jeg må nesten teste hva som kan gjøres med 2048 filter før jeg kan si noe om hvor grensen går.

    Jeg har også merket at det er problemer med juicehifi. Det skulle vært i orden for flere dager siden, og det skulle definitivt vært på plass i dag, men samarbeidet med konsulenten som skulle hjulpet meg har fungert dårlig. Jeg tror allikevel vi skal få det på plass snart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn