Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Antall liker
    63
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer!

Jeg har vel nevnt det før, men tenk om noen kunne samle alle nødvendige komponenter i en boks som hadde digital AES/SPDIF og analog inn XLR/Phono og f.eks. 8 kanaler analog ut på XLR/Phono, SOTA AD og DA i tillegg til SOTA og fremtidssikker DSP. Så fint det ville blitt!! En jubileumsboks som er og gjør akkurat det jeg trenger.

;)

Den boksen heter Lynx Aurora og DSP'en heter Audiolense.

:)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!

Jeg har vel nevnt det før, men tenk om noen kunne samle alle nødvendige komponenter i en boks som hadde digital AES/SPDIF og analog inn XLR/Phono og f.eks. 8 kanaler analog ut på XLR/Phono, SOTA AD og DA i tillegg til SOTA og fremtidssikker DSP. Så fint det ville blitt!! En jubileumsboks som er og gjør akkurat det jeg trenger.

;)

Den boksen heter Lynx Aurora og DSP'en heter Audiolense.

:)
    Problemet er vel at du i tillegg trenger en pc og JRiver?

Joe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Antall liker
    63
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Problem? :D
    Men hvis man skal ha en skikkelig form for DSP er det vel greit å se på hva man driver med. Eller så blir det vel stort sett bare en automatisk romkorr. som i surremegrundt-receivere?
    Ikke noe SOTA i det, vel?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Hei!

Har oppdatert til 5.1, men har et lite problem. Når jeg skal utføre en måling får jeg en feilmelding "Feiled to initialize the wave player", etterfulgt av "The measurement module was closed due to error". Etter dette slår audiolense seg av.

Hvordan kan jeg fikse opp i dette? Måling i versjon 4.13 går helt fint. Kan jeg i mellomtiden uten videre bruke måling fra denne versjonen og filtrere den med 5.1?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    emokid, jeg har brukt målinger fra 4.13 over i 5.0.
    5.1 har jeg ikke forsøkt, men vil tro det går greit.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Får ikke helt forventede resultater i analysene og lurte på om det er noe med målingen.
    Upraktisk å bruke forskjellige program til måling og oppsett også :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje best å få målinger til å fungere i 5.1 ja.
    Kan godt være at målinger fra 4.13 og 5.1 ikke snakker helt samme språk. Ikke vet jeg.

Dette var noe jeg kun gjorde i oppstarten med 5.0 da jeg hadde litt startproblemer.
    Har lagt 4.13 på hylla og bruker kun 5.0 nå.
    Jeg skal forsøke å få tid til å teste 5.1 ila helgen og se om jeg støter på samme måleproblem.

Har du forsøkt med 5.0?
    Samme måleproblem?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men hvis man skal ha en skikkelig form for DSP er det vel greit å se på hva man driver med. Eller så blir det vel stort sett bare en automatisk romkorr. som i surremegrundt-receivere?
    Vel. Sota ligger i a) lydmessig ytelse, og b) betjeningsvennlighet, og c) om jeg får be, interiørvennlighet.

Jeg tillater meg å mene at Audiolensebaserte systemer etterlater seg en god del å ønske på det siste punktet.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Kanskje best å få målinger til å fungere i 5.1 ja.
    Kan godt være at målinger fra 4.13 og 5.1 ikke snakker helt samme språk. Ikke vet jeg.

Dette var noe jeg kun gjorde i oppstarten med 5.0 da jeg hadde litt startproblemer.
    Har lagt 4.13 på hylla og bruker kun 5.0 nå.
    Jeg skal forsøke å få tid til å teste 5.1 ila helgen og se om jeg støter på samme måleproblem.

Har du forsøkt med 5.0?
    Samme måleproblem?
    Mulig jeg bare misforstod de nye funksjonene og tolkning av målingene, men virket som jeg fikk mer grep om det da jeg fikk fikset opp i å måle med 5.1 etter tips fra BjarnTV (takk! latskap av meg å ikke sjekke selv).

Koser meg nå, midlertidig oppsett i kjelleren med 6 stk GPA 515C i OB og Coral Beta8 i liten kasse.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel. Sota ligger i a) lydmessig ytelse, og b) betjeningsvennlighet, og c) om jeg får be, interiørvennlighet.

Jeg tillater meg å mene at Audiolensebaserte systemer etterlater seg en god del å ønske på det siste punktet.
    Bruk litt kreativ fantasi da man. :rolleyes:
    Et 8 kanals USB-lydkort og en mini-htpc som jeg har, tar ikke mer plass enn en normal hifi integrert forsterker, og kan gjemmes i en stereobenk. (med dør) ....plutselig er det usynlig:)
    Et visst antall effekt forsterkere kommer man vel ikke utenom, men det kan feks. gjemmes i høyttalerne.
    Som små rimelige Anaview moduler kanskje, eller annet.

Om andre i heimen som har liten peiling på lyd dingser skal betjene dette, ville jeg nok sett meg om etter en annen løsning.
    Selv har jeg mitt eget rom for godlyd, og her er det JEG som bestemmer. Hverken kjerring eller unger har noe her å gjøre uten min tillatelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg sier ikke at det ikke kan brukes. Jeg sier at det er mer å ønske seg. Og det er det.

Så kun en enkel, gjerne pen, boks med alt av inn- og utganger, midlertidig tilkobling av mikrofon, skjerm, tastatur og mus, og hva man måtte trenge mens man måler og justerer, og med kun inngangsvelger og mastervolum på fronten når man er ferdig ratta? Yes, please!

Sist redigert av en moderator:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Analog precision har vel omtrent det du spør etter: Analog-Precision
    Jeg vet ikke om det er mulig å legge inn korreksjonsfiler fra Audiolense.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Et par bilder fra Analog-Precision. Det skal være mulig å legge inn korreksjonsfiler fra Al:)

P1040269.jpg

P1040254.jpg

P1040273.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Noen som vet hva som er FIR kapasiteten (antall taps) til Analog Presicion?

Edit: fant det
    Ser ut som det er 1000 taps pr kanal med 8 kanaler/96khz. Men mulighet for å dele mellom kanaler

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet hva som er FIR kapasiteten (antall taps) til Analog Presicion?

Edit: fant det
    Ser ut som det er 1000 taps pr kanal med 8 kanaler/96khz. Men mulighet for å dele mellom kanaler
    1000 taps, blir ikke det litt snaut for korreksjoner i bassområdet?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jo det er snaut. Totalen er slik:

4K taps @ 192KHz
    8K taps @ 96KHz
    16K taps @ 48KHz

Og hvis jeg har forstått riktig kan det fordeles etter behov mellom kanalene, og da allokere mer til bassen.

Vanskelig å hamle opp med PC/eksternt lydkort når det kommer til tallknusing

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Eneste som holder meg fra Lynx/lydkort er at det mangler master volum med remote. Det må jeg ha, men skal sjekke muligheten for å lage noe selv basert på moduler. Hadde vært kjekt.

Ellers er de to oppsettene jeg har skrudd med Audiolense så langt begge hatt aktiv deling i og med Groundsound, men totaljustert med AudiolenseXO. Det har fungert veldig bra, men det kan tenkes at det er enda mer å hente på XO direkte i Audiolense.

Fikk skvisa ganske mange ekstra prosent ut av dette i går kveld :

Hato1.jpg

Oppsummert erfaring fra de siste dagene. Audiolense er helt sjef!

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må bare støtte JoHoo sitt forslag her

RME sin remote er helt konge. For meg var det helt klart et krav med en stor knott til mastervolum og knapper til kildevalg.
    Alt dette er enkelt å løse med RME i tilleg til at den har microfon forsterker så man slipper å bale med en slik seperat.

H

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Kan dere være litt mer spesifike på modell/er fra RME? :) Takk for tips!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Står RME til Aurora Lynx kvalitet og S/N-forhold etc?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Praktisk talt er de like men noe bedre speccer på aurora?. Samme segment; pro. Kvalitetsforskjeller antar jeg som marginale
    Etter mitt syn er det brukervennlighet som avgjør
    Liker totalmix, mulighet for remote og innebygget mikrofonforsterker
    Fortrekker separate xlr/jack plugger vs db. Derfor ufx her.

Dog for 5veis pluss er aurora16 interessant. 5 veis mulig med ufx men da må en benytte hodetlf utgang som er ubalansert

Er nok ingen som har a/b testet i samme oppsett med samme filter så valg bør baseres på praktisk grunnlag, magefølelse og support

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Ja, fort kan 5-6veis bli aktuelt, hvertfall for forskning/testing. Kjedelig å låse seg.....hmmmm.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Femveis som sagt uproblematisk med rme hvis en kan leve med ubalansert, og gain kan justeres på utgangene for en fornuftig gainstruktur

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    En annen hyggelig faktor med rme; den er snill ved strømbrudd
    Opplevde det her om dagen, og det var kun et forsiktig plupp
    Auroragjengen har nevnt "pistolskudd", og det er ikke særlig trivelig kombo med be membraner

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Med de fordelene som ligger aktiv deling og filter fra Audiolense, så tror jeg på ingen måte at forskjellen mellom RME og Lynx er signifikant.
    Personlig synes jeg SW som følger med Aurora er så rotete at jeg ikke vil anbefale den uten å bruke den med AES16 kortet (Som har egen software = Lynx mixeren). Hos meg gir dette også muligheten til å hente ut signalet til bassystemet digital og jeg driver i dag DBA med digitalt singal rett på Itech 6000.

Da jeg kjøpte dette for første gang for 8-9 år siden snakket jeg mye med Thomas Volden på Prolyd, og han refererte til lyttetester hos NRK hvor de hadde rangert 5 konvertere mot hverandre - og i den sammenligningen hadde de rangert Aurora over RME ADI8. DAD AX24 ble best i test der.

Jeg opplevde vel også at lyden ble mer oppløst og "grainfree" når jeg byttet ut min Aurora 8 med DAD AX24 for en tid tilbake.

Ellers har jeg aldri hatt noe bug, trøbbel eller andre problemer med Lynx. Fantastisk på support er de også - bare å slå på tråden så får du hjelp så lenge du trenger det.

Mvh
    OMF

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Edit: det er 2 hodetlfutganger på ufx så 6veis er mulig

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Kan skrive under på at programvaren til Aurora LT-USB er helt på trynet, så om du går den retningen er det nok best å bruke den med AES kortet, som OMF nevner.
    Har enda ikke fått til å justere volumet på de individuelle kanalene, selv etter å ha lest brukermanualen, og det sier vel sitt.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    I praksis noen forskjell på UFX II og UFX+?

Kan begge kjøre USB audio direkte uten noen konverter mellom?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Nye d/a i ufxII
    Ellers er det ingen forskjeller til vårt bruk mellom ufx og ufx+

Kjører usb direkte fra pc/jriver

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Hvorfor er da UFX+ dyrere? Beklager mange spørsmål, men det ble plutselig veldig relevant å teste....

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ikke no å beklage. Har jo grumset litt i dette selv

Mener det var flere fancy tilkoblingsmuligheter i ufx+ med tilhørende interne moduler. Bl a thunderbolt, madi
    Sikkert nyttig for studiobruk men urelevant for oss
    Som sagt, ufx2 har de nyeste ad/da og bedre specs i forhold til s/n.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.645
    Ny release:

[24 dec 2017]

Audiolense 5.1 (64 bit)*Rev 5.1.6567.21035

Audiolense 5.1 (32 bit)*Rev: 5.1.6567.21024

Minor bug fix to preserve length of measurement ir* for higher sample rates. It was unintentionally reset to 44.1/48 length at a stage in the correction algorithm. The bug sometimes affected filters at high sample rates.

Dere som liker høyere samplingrater enn 48 kHz bør ta denne i bruk.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Analoge kilder via Jriver/Audiolense. Har noen her ordnet dette, evt. hvordan?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    sett opp jriver som virituelt lydkort via WMD driver
    https://wiki.jriver.com/index.php/WDM_Driver

når du da vil spille av plater, så gjør du det gjennom "open live" funksjonen i jriver, hvor du velger ASIO in, antall kanaler og bitrate.
    det kan være litt knot å finne riktig bitrate og bufferstørrelse for å hindre klikking og pops, men det er bare å prøve seg frem.

et bra tips er å legge til "Open live" streamen til en playlist og lagre den som en artist når den spiller for første gang, slik at du enkelt kan starte avspillingen via f.eks jremote.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    sett opp jriver som virituelt lydkort via WMD driver
    https://wiki.jriver.com/index.php/WDM_Driver

når du da vil spille av plater, så gjør du det gjennom "open live" funksjonen i jriver, hvor du velger ASIO in, antall kanaler og bitrate.
    det kan være litt knot å finne riktig bitrate og bufferstørrelse for å hindre klikking og pops, men det er bare å prøve seg frem.

et bra tips er å legge til "Open live" streamen til en playlist og lagre den som en artist når den spiller for første gang, slik at du enkelt kan starte avspillingen via f.eks jremote.
    En annen måte som er enda enklere er å bare gå inn på inngangen man har koblet til på Windows lyddriveren og velge "lytt til denne enheten" funksjonen.
    Da vil det automatisk starte om det kommer signal igjennom og dukke opp på samme måte som når det kommer signal fra f.eks Spotify.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Jeg bruker "lytt til denne" og det funker fint med min Apple Tv og Airplay. Har vært litt ustabilt til tider men nå e dette blitt bra !

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn