Ble vel det jeg endte opp med også.Takk! Mitt rom er nesten som et minefelt å regne så ren måling er en utopi. Fin utfordring for både programmet og bruker.
Testet to målinger rett etter hverandre hvor den ene med minimumfase og den andre linjær fase. Den vanlige med noiseremoval låt et snev lysere og minimumfase var et snev mer utflytende. Endte opp med linjærfasemålingen med noise removal.
Klart. Her er glattet med Default som filter. Det er jo små forskjeller hele veien, men det kan muligens skyldes små forskjeller mellom målingene?Det hadde vært artig med noen skjermbilder som viste forskjeller i selve korreksjonen. Frekvens og tid. Hvis du gidder.
Skulle nesten bare mangle med det læringsbokeksempelet av et oppsett du bruker?Ble vel det jeg endte opp med også.Takk! Mitt rom er nesten som et minefelt å regne så ren måling er en utopi. Fin utfordring for både programmet og bruker.
Testet to målinger rett etter hverandre hvor den ene med minimumfase og den andre linjær fase. Den vanlige med noiseremoval låt et snev lysere og minimumfase var et snev mer utflytende. Endte opp med linjærfasemålingen med noise removal.
Korrigeringen har i versjon 5 mange muligheter men her får jeg best resultat med et veldig enkelt oppsett. Ingen middfrekvens, ingen delvis korrigering - det tilfører en del mer preringing. Bruker et ganske høyt antall perioder i bassen og noe mindre i toppen. Flere perioder på frekvensglatting enn tidskorrigering
Amplitude på steprespons ligger ofte rundt 0.6 og amplitude på preringing er ofte innenfor +/- 0,001 og opptrer godt innenfor siste tusendels sekund - typisk 0,006 sek
Ja hvorfor ikke gjøre det slik når en først har mulighet for det. Kunne jeg klart meg uten korrigering hadde det sikkert vært ennå bedre, men det ser jeg på som helt umulig for min del i hvert fall. Og det er vel enkelte ting i tidsdomenet som er så og si umulig å få til med analoge filtre?Skulle nesten bare mangle med det læringsbokeksempelet av et oppsett du bruker?Ble vel det jeg endte opp med også.Takk! Mitt rom er nesten som et minefelt å regne så ren måling er en utopi. Fin utfordring for både programmet og bruker.
Korrigeringen har i versjon 5 mange muligheter men her får jeg best resultat med et veldig enkelt oppsett. Ingen middfrekvens, ingen delvis korrigering - det tilfører en del mer preringing. Bruker et ganske høyt antall perioder i bassen og noe mindre i toppen. Flere perioder på frekvensglatting enn tidskorrigering
Amplitude på steprespons ligger ofte rundt 0.6 og amplitude på preringing er ofte innenfor +/- 0,001 og opptrer godt innenfor siste tusendels sekund - typisk 0,006 sek
Siden vi er i AL-tråden skal jeg gjøre et forsøk på å være litt seriøs.Ja hvorfor ikke gjøre det slik når en først har mulighet for det. Kunne jeg klart meg uten korrigering hadde det sikkert vært ennå bedre, men det ser jeg på som helt umulig for min del i hvert fall. Og det er vel enkelte ting i tidsdomenet som er så og si umulig å få til med analoge filtre?Skulle nesten bare mangle med det læringsbokeksempelet av et oppsett du bruker?Ble vel det jeg endte opp med også.Takk! Mitt rom er nesten som et minefelt å regne så ren måling er en utopi. Fin utfordring for både programmet og bruker.
Audiolense svetter vel ikke så mye på pannen her tror jeg og det har vært intensjonen min en stund.
DSP artefakter må minimeres så en kan leve med de. Opplever rundt om at enkelte har trent seg opp til å tåle mer av de, og mulig har jeg også det.
Analog guru LMC er en jeg godt kunne tenkt meg besøk av. Gladpakk lyd er noe han opplever, i større eller mindre grad, på alle oppsett med DSP. Gladpakk er som kjent ikke like transparent som en nypusset vinduet.
Litt usikker på om det er riktig av meg å poste noe om erfaringer av artifakter i denne tråden så bare be meg om å slette det igjen hvis du ikke vil ha det stående BX.Det snakkes ofte om artefakter i forbindelse med dsp, men hvilke artefakter spesifikt er det man snakker om? Jeg forstår at det kan bli et underlig resultat dersom fasen korrigeres på en slik måte at man får et skift i lydbildet ved noen frekvenser, men kan det være andre hørbare fenomener som et resultat av feilmåling, overkorrigering osv?
De største artefaktene jeg har opplevd i forbindelse med dsp har vært klipping og mord av dynamikk som følge av sub-optimal måling/brukerfeil.
Det er litt lineærfase-tendenser i den step-responsen din, coolio. Ikke farlig, muligens være hørbart med den rette musikken. Hvis du bruker lineærfase-target så blir det noe i denne gaten. Hvis du bruker minimumfase-target skal det bli mer som shy sin.Vel vel, jeg korset meg til krøpet og har begitt meg ut på en lang og tung ferd i den mest avanserte formen for selvpåført lidelse i DSP-verdenen - Audiolense.
Tok meg en halv dag å forstå hvordan jeg skulle klare å ta en måling og bruke JRiver sin godt skjulte og deaktiverte WDM (?) driver. Men jeg tror jeg fikk det til...
Tolker jeg det riktig, så skal det nå spilles gjennom JRiver sin convolver uansett kilde i Windows, så dermed kan jeg kjøre REW måling direkte.
Grunnet to 10-åringer på besøk fikk jeg bare kjørt ett forsøk nå etter midnatt, på lavt volum. Kan se ut som det gikk fint utifra frekvensmålingene;
Vis vedlegget 549370
Vis vedlegget 549371
Er det farlige greier den dippen før impulsen? Kjørte bare standard innstillinger på måling i Audiolense.
*Btw, JRiver kan ete drit. Makan til makkverk og sammensauset 90-tallsdesign med mongo-brukervennlighet kan gjerne brenne!
Hvilke innstillinger bruker du på settings til denne funksjonen, jeg har ikke brukt den noe særlig.Her er ny step-respons etter tipsene dine, Bx;
Venstre høyttaler;
Vis vedlegget 549521
Høyre;
Vis vedlegget 549522
Begge;
Vis vedlegget 549523
Er det akseptable greier?
Det går egentlig ganske raskt å operere Audiolense, ja. Den største bøygen er som regel å få til en kurant måling.Det må sies at det er mye enklere enn jeg trodde å designe nye kurver og implementere det i Jriver enn jeg trodde. Faktisk så enkelt at det går vesentlig raskere enn med Dirac sin software.
Hadde også overraskende stor effekt å fikle med antall cycles i korreksjonen. Virker som jeg blir opptatt en stund fremover!
Det eneste jeg lurer på er hvordan man zoomer inn på grafene når man skal designe nye targets?
Det står på min liste over ting som bør/må gjøres, men det vil også medføre nye målinger og fininnstilling av Audiolense korreksjons-filen. Vi kan jo starte i glavafri sone, SlukoteketVidar, få vekk det der Glavahelvete så vi kan ha noen trivelige musikk-kvelder utover i høst!!
Da slår jeg følgeDet står på min liste over ting som bør/må gjøres, men det vil også medføre nye målinger og fininnstilling av Audiolense korreksjons-filen. Vi kan jo starte i glavafri sone, SlukoteketVidar, få vekk det der Glavahelvete så vi kan ha noen trivelige musikk-kvelder utover i høst!!
Ja, jeg bruker digitalt ut fra minidsp til Kii. Har valget mellom optisk og Aes/ebu ut fra minidsp 4x10hd.Har du mulighet for å mate Kii Three digitalt? Jeg gjør det med mine Dynaudio monitorer og forskjellen mellom analog/digital input er stor.