Audiolense fra Juice Hifi

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Bruker ikke Jriver lenger 😁 ,Audirvana pĂ„ Tidal rett i convolver og Vinyl direkte i convolveren
    Han steike! Det mÄ jeg finne nÊrmere ut av! Det er som regel Jriver som lager trÞbbel for meg. Siden det er flere som spiller musikk her mÄ jeg ha noe som ruter all lyd pÄ PCen til de rette kanalene, ellers risikerer jeg Ä kjÞre bass til Fostex-diskantene mine. Det er kun derfor jeg har brukt Jriver + for Ä enkelt svitsje mellom forskjellige targets. LÞser Audirvana dette ogsÄ?

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    @cyberkul GÄr ut fra at du kun kjÞrer al konvolveren nÄr du kjÞrer stand-slone. Ingen andre programmer involvert...
    Det stemmer, bortsett fra at jeg har pleid Ä kjÞre Jriver mediaserver som en service nÄr jeg starter PCen. Jeg mener jeg var inne og sjekket at alt Jriver var stoppet.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.480
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Routing til de rette kanaler tar filteret seg av....
    Eneste du trenger Jriver til er wdm driver 😁
    Deilig betjening av Tidal pÄ telefonen via Audirvana sin app og

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Routing til de rette kanaler tar filteret seg av....
    Eneste du trenger Jriver til er wdm driver 😁
    Deilig betjening av Tidal pÄ telefonen via Audirvana sin app og
    OK, sÄ du bruker fortsatt Jriver WDM-driveren?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Bruker ikke Jriver lenger 😁 ,Audirvana pĂ„ Tidal rett i convolver og Vinyl direkte i convolveren
    Det Arne sa! Har sagt det fÞr og gjentar igjen: AL konvolveren gjorde at jeg endelig kunne droppe Jriver skiten som jeg aldri ble venner med! Arne bruker Audivarna, jeg bruker Roon og har i tillegg to vinylrigger, tape og bildekilder som kjÞres i standalone konvolveren. Alt funker dÞnn stabilt og uten fnidder med konvolveren. Trenger ikke wdm driveren heller i mitt oppsett. Jeg fatter ikke hvorfor ikke flere dropper Jriver. Roon er ikke gratis, men det er ikke Jriver heller. KjÞpte Roon for life da lisensen enda var pÄ billigsalg. Hva andre alternativer koster aner jeg ikke, men kanskje det kunne vÊrt interessant Ä hÞre hvilke alternativer som finnes?

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Det Arne sa! Har sagt det fÞr og gjentar igjen: AL konvolveren gjorde at jeg endelig kunne droppe Jriver skiten som jeg aldri ble venner med! Arne bruker Audivarna, jeg bruker Roon og har i tillegg to vinylrigger, tape og bildekilder som kjÞres i standalone konvolveren. Alt funker dÞnn stabilt og uten fnidder med konvolveren. Trenger ikke wdm driveren heller i mitt oppsett. Jeg fatter ikke hvorfor ikke flere dropper Jriver. Roon er ikke gratis, men det er ikke Jriver heller. KjÞpte Roon for life da lisensen enda var pÄ billigsalg. Hva andre alternativer koster aner jeg ikke, men kanskje det kunne vÊrt interessant Ä hÞre hvilke alternativer som finnes?
    SÄ da bytter du filterfil i konvolveren alt etter kilde, eller har du nytte av Roon til dette? Har ogsÄ tenkt litt pÄ Roon, spesielt siden grensesnittet virker veldig bra, bÄde for egen musikk, og Tidal. Men jeg blir fremdeles avhengig av en Windows PC som endepunkt for Roon, siden RME som "Class Compliant" bare stÞtter 8 kanaler. Hvis ikke kunne jeg brukt en RaspberryPi.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jeg jobber for Ä kunne bruke samme filter til begge, men man kan utmerket godt kjÞre forskjellige filter. Ser at Roon koster rett over 1000 lappen pr. Är med dagens kurs. Er vel ikke sÄ mye mer enn Jriver? Ellers er man avhengig av en windows pc som kjÞrer konvolver og er endepunkt for Roon ja.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.172
    Sted
    TÄrnÄsen
    Gidder du Ă„ lage en liten tegning som viser konfigen din med dataflyt fra kilder til hĂžyttalere? Hadde vĂŠrt storartet og lĂŠrerikt ;-)

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Lagde et par nye filtere med RIAA, men samme tynne lyd. FÄr prÞve med en ekstern linjekilde i morra, i tilfelle det er dÄrlig match med mic-inngangene pÄ UFXen. Mener jeg fikk til bedre lyd sist jeg holdt pÄ.. Rent og klart, men ingen bass, mye diskant. Akkurat som om filteret ikke har RIAA. For AL-konvolver ser det ikke ut til Ä spille noen rolle om "listen to this device" er huket av eller ikke. For Ä fÄ lyd mÄ jeg bruke loopback i UFX mixeren, og sette rette kanal-offset i konvolveren.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6

Vv

Gidder du Ă„ lage en liten tegning som viser konfigen din med dataflyt fra kilder til hĂžyttalere? Hadde vĂŠrt storartet og lĂŠrerikt ;-)
    Er dette forklarende?
    Systemskisse 2.PNG

Alt, utenom Roon gÄr via standalone konverter. Har 3 bildekilder som overfÞres via TOSlink til Motu lydkortet. HD-fury fungerer som switch for disse.

Sist redigert:

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Lagde et par nye filtere med RIAA, men samme tynne lyd. FÄr prÞve med en ekstern linjekilde i morra, i tilfelle det er dÄrlig match med mic-inngangene pÄ UFXen. Mener jeg fikk til bedre lyd sist jeg holdt pÄ.. Rent og klart, men ingen bass, mye diskant. Akkurat som om filteret ikke har RIAA. For AL-konvolver ser det ikke ut til Ä spille noen rolle om "listen to this device" er huket av eller ikke. For Ä fÄ lyd mÄ jeg bruke loopback i UFX mixeren, og sette rette kanal-offset i konvolveren.
    Det skal ikke vĂŠre noe loopback og greier her. Inn og ut skal ikke se hverandre. Kanskje du sender ukorrigert lyd rett ut?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker! Veldig kult :) OK sÄ for Ä korrigere analoge kilder, hvis jeg forstÄr tegningen riktig: Motu gjÞr A/D via XLR-input og via en eller annen kabel (USB?) rutes det digitalt i 2 kanaler til PC med convolver som korrigerer og deler til 2x5 og tilbake til Motu i 10 kanaler?
    Signal fra analoge kilder samt TOSlink tas inn i Motu via XLR input (analog 1 og 2) og TOSlink input. SÄ routes det sÄher i Motu software mixer
    Software routing.PNG

Eneste connection mellom PC og lydkort er en USB kabel.

• Liker
    Reaksjoner: erk

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Forrige bilde var routing. Slik ser det ut i mikseren og standalone konvolver nÄr jeg bruker analoge/TOSlink kilder rett inn i Motu lydkortet:
    Motu og konvolver.PNG

• Liker
    Reaksjoner: erk

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Motu 828ES anbefales forÞvrig pÄ det varmeste. Man finner garantert dyrere og bedre der ute, men 828es er lett Ä ha med Ä gjÞre samtidig som det lÄter aldeles fortreffelig og er stÞyfritt med ESS sabre 32 dac chiper. Det beste av alt er at det ikke koster mer enn et par "anstendige" hÞyttalerkabler:unsure: , omlag 12 lakser fra Prolyd. Motu fikser forÞvrig 10 kanaler ut helt fint.

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.172
    Sted
    TÄrnÄsen
    Motu 828ES anbefales forÞvrig pÄ det varmeste. Man finner garantert dyrere og bedre der ute, men 828es er lett Ä ha med Ä gjÞre samtidig som det lÄter aldeles fortreffelig og er stÞyfritt med ESS sabre 32 dac chiper. Det beste av alt er at det ikke koster mer enn et par "anstendige" hÞyttalerkabler:unsure: , omlag 12 lakser fra Prolyd. Motu fikser forÞvrig 10 kanaler ut helt fint.
    Jepp det er kjempespennende! MĂ„ lese litt mer :)

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Det skal ikke vĂŠre noe loopback og greier her. Inn og ut skal ikke se hverandre. Kanskje du sender ukorrigert lyd rett ut?
    Ja, det virker nesten slik, men kanalrutingen er riktig, sjekket med volumfaderne i RME-mixeren. GÄr utfra at jeg mÄ velge RME UFX som lyd ut i Windows, samme som i AL-konvolver?

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Ja, det virker nesten slik, men kanalrutingen er riktig, sjekket med volumfaderne i RME-mixeren. GÄr utfra at jeg mÄ velge RME UFX som lyd ut i Windows, samme som i AL-konvolver?
    Innstillingene i Windows skal ikke bety noe her.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.480
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Routing mÄ vÊre som vist her,
    lydkort mĂ„ vĂŠre Asio fireface Usb 🎅
    Da spiller vinyl,strþmming og digital inn som det skal her 😃

FE8C7C31-50D4-4FE5-8D0E-24348929213F.jpeg
    ECBF4167-63F1-497F-A6C0-E9DC14BCC971.jpeg

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    @Bx satt opp lisensnÞkkel i dag for konvolveren. Den fungerer pÄ standalone ser det ut som, men hvis jeg prÞver Ä Äpne roon fÄr jeg beskjed om at jeg ikke har gyldig lisens.
    PRĂžvd Ă„ avinstallere og reinstallere men ingen hjelp

EDIT Dataguru Johoo fixet biffen

MÄtte gÄ inn i Appdata og slette RAATserver mappen
    NĂ„ funker det igjen...
    Bra jobba. Igjen.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Husk ogsÄ at ved bruk av J river skal den velges som utenhet i Windows

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Husk ogsÄ at ved bruk av J river skal den velges som utenhet i Windows
    Ja, sÄ lenge jeg spiller interne kilder med Jriver konvolver fungerer alt greit. Jriver 24 (wdm) er lyd ut-enhet.

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Routing mÄ vÊre som vist her,
    lydkort mĂ„ vĂŠre Asio fireface Usb 🎅
    Da spiller vinyl,strþmming og digital inn som det skal her 😃

Vis vedlegget 686202 Vis vedlegget 686203
    Jeg har samme oppsett, dvs bare 1:1. I tillegg som sagt loopback for Ä fÄ lyd inn fra ekstern til Windows. Dette har jeg prÞvd Ä ta bort, men som sagt, da fÄr jeg ikke lyd med AL standalone konvolver. Jeg ser at i Jriver-oppsettet hos deg stÄr det Audiolense som lyd ut enhet, mens det stÄr Audirvana i konvolvervinduet? Er Audirvana ogsÄ et virtuelt lydkort?

Skal prÞve litt mer senere i dag med en Squeezebox pÄ analog inngang 1 + 2. MÄ lage en signalkabel fÞrst. Kan ogsÄ evt koble til digitalt til AES/EBU, men vil prÞve fÞrst inngang 1 + 2 for Ä unngÄ evt krÞll med kanal-offset.

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Bra jobba. Igjen.
    Tja, fikk beskjed i dag ogsÄ at jeg ikke hadde gyldig lisens ved Äpning av ROON. Slettet igjen RAATserver mappen og dEt virker nÄ
    @Bx kan det vĂŠre at lisensfil er lagret eller kopiert over i en annen mappe av Roon?
    Har prÞvd a av/reinstallere roon, men sÄ langt er det kun sletting av RAAT mappa som virker

@gut_man ingen problemer hos deg med roon?

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Merkelige greier. Jeg vet ikke hva som skjer her.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan kommuniserer Roon med konvolver/lisensen?

Her er hendelsesforlĂžpet for feilsĂžking:

-FĂžrste installasjon av roon og konvolver var med 2020 prĂžvelisens
    -Ved Ă„rskifte satt jeg opp ny lisens fra deg, og da fikk jeg feilmelding fra roon. Dvs at jeg ikke hadde gyldig lisens
    -av og reinstallerte roon og konvolver. Det hjalp ikke
    -slettet RAATserver mappe og det virker, men kun frem til neste gang jeg Ă„pnet Roon (idag)
    -slettet igjen RAATserver i dag og nÄ virker konvolver/roon igjen
    -stenger jeg ned og Äpner Roon pÄ nytt fÄr jeg igjen beskjed om manglende lisens

SĂ„ tydelig at roon henter info annet sted fra en programmappa til konvolveren, men hvor???

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Det er 3.parts verkÞty involvert her. Som sÞker etter lisensnÞkkel der det oppstartende programmet ligger. Finner kun en relevant nÞkkel hvis oppstartsprogrammet er Audiolense. Andre programmer som evt bruker samme lisensieringslÞsning vil ha en annen master key, sÄ det skal ikke vÊre mulig Ä finne en relevant lisensnÞkkel som ikke kvalifiserer. Deretter sÞker den i lokalomrÄdet, dvs der audiolense_conv ligger. Kombinasjonen av Roon og Audiolense er ganske mye brukt, og dette har ikke skjedd fÞr. Systemet som brukes til beskyttelse og lisensiering heter dotnetreactor hvis det hjelper.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Det er 3.parts verkÞty involvert her. Som sÞker etter lisensnÞkkel der det oppstartende programmet ligger. Finner kun en relevant nÞkkel hvis oppstartsprogrammet er Audiolense. Andre programmer som evt bruker samme lisensieringslÞsning vil ha en annen master key, sÄ det skal ikke vÊre mulig Ä finne en relevant lisensnÞkkel som ikke kvalifiserer. Deretter sÞker den i lokalomrÄdet, dvs der audiolense_conv ligger. Kombinasjonen av Roon og Audiolense er ganske mye brukt, og dette har ikke skjedd fÞr. Systemet som brukes til beskyttelse og lisensiering heter dotnetreactor hvis det hjelper.
    NÄ har det jo heller ikke vÊrt 2021 fÞr, sÄ det er en konflikt da den ett eller annet sted finner en gammel lisens

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke hatt problemer som du beskriver JoHoo. Har du sĂžkt i https://community.roonlabs.com/ for Ă„ se om noen har lignende problemer? Roon utviklerne er ganske kvikke til Ă„ svare hvis det er problemer som ikke er registrert tidligere.

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Vi kan godt prÞve Ä lage en ny lisensnÞkkel, johoo. Har ikke sÄ stor tro pÄ st det gjÞr noe fra eller til, men det skader ikke Ä prÞve. Og sÄ kan det komme godt med hvis/nÄr du spÞr Roon om hva som foregÄr.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Vi kan godt prÞve Ä lage en ny lisensnÞkkel, johoo. Har ikke sÄ stor tro pÄ st det gjÞr noe fra eller til, men det skader ikke Ä prÞve. Og sÄ kan det komme godt med hvis/nÄr du spÞr Roon om hva som foregÄr.
    Gjerne. Har prĂžvd utall varianter av av og reinstallering. Begynner Ă„ bli lettere furten igjen
    Du har min hardware ID?

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Gjerne. Har prĂžvd utall varianter av av og reinstallering. Begynner Ă„ bli lettere furten igjen
    Du har min hardware ID?
    Vi tar dette helt fra starten for Ä vÊre pÄ den sikre siden. Ny hwid osv.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Fant den du sendte i morges.
    Hjalp ikke desverre
    Du hadde riktig hwid

Problemet mÄ ligge et sted hos Roon da standalone Äpnes. PrÞver Ä poste et spÞrsmÄl pÄ forumet, men vet ikke riktig hva jeg skal spÞrre om.
    Hvordan aktiveres det virtuelle AL lydkortet nÄr roon Äpnes. Gjennom RAAT?

Bx

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Ja. Jeg tror det blir samme resultat, men det er greit Ä ha det ute av veien fÞr vi gÄr lÞs pÄ Roon.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    postet et halvdÄrlig formulert spÞrsmÄl hos Roon support sÄ fÄr vi se om det kommer noe respons, Synd nÄr jeg akkurat hadde blitt varm i trÞya

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    475
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har samme oppsett, dvs bare 1:1. I tillegg som sagt loopback for Ä fÄ lyd inn fra ekstern til Windows. Dette har jeg prÞvd Ä ta bort, men som sagt, da fÄr jeg ikke lyd med AL standalone konvolver. Jeg ser at i Jriver-oppsettet hos deg stÄr det Audiolense som lyd ut enhet, mens det stÄr Audirvana i konvolvervinduet? Er Audirvana ogsÄ et virtuelt lydkort?

Skal prÞve litt mer senere i dag med en Squeezebox pÄ analog inngang 1 + 2. MÄ lage en signalkabel fÞrst. Kan ogsÄ evt koble til digitalt til AES/EBU, men vil prÞve fÞrst inngang 1 + 2 for Ä unngÄ evt krÞll med kanal-offset.
    Det virker fint med Jriver og en Squeezebox koblet til analog inngang 1 og 2, men jeg fÄr det ikke til Ä virke med AL-konvolveren, uansett hva jeg prÞver. Kan selvsagt vÊre en filleting, men men.. Virker som det er en eller annen konflikt, kanskje mellom Jriver og AL-konvolveren, Hvis jeg velger Audiolense som lyd ut i Jriver, kommer konvolvervinduet opp, men av og til bare forsvinner Jriver vinduet. Har da skrudd av Jriver konvolveren. NÄr konvolvervinduet av og til kommer opp nÄr jeg velger Audiolense som lyd ut i Jriver fÄr jeg en feilmelding , se bilde. Vinyl har jeg ikke tuklet noe mer med i dag.
    correction mismatch.png

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, da er jeg ogsÄ i trÞbbel. Restarta windows pc med konvolver (fÞrste gang siden jeg la inn ny lisens). Standalone konvolveren lukkes etter et minutt ca og jeg fÄr mld om at Audolense convolver requires a licence to run. Erstattte gammel nye lisensen bÄde i win32 og x64 mappene. PrÞvde ogsÄ Ä legge en lisensfil i hovedmappen uten at det hjalp.
    Lisens issue.JPG

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn