Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Veldig interessant Emo, Ikke helt ulik løsningen som Jo linket til tidligere med
    Flat Moving Coil Phono Preamp
    Kan du utdype litt hvorfor du valgte denne løsningen og ikke trafoer ?
    Jeg kikket på trafoer og mener jeg konkluderte med at impedanse og gainforholdene ikke ble helt optimale for linjeinngangene på lydkortet, men husker ikke helt for å være ærlig - er i tåka med småbarn som ikke sover om dagen. Jeg liker å sikre meg godt med gain uten problemer med S/N, hum og støy - og da falt valget ganske greit på en aktiv headmap. Fant et par alternatier til denne, men da med opamper og andre mindre attraktive attributter...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da er det ihvertfall ikke noen tvil om at subbene er der de skal være
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Sorry for lang monolog her, men ha meg unnskyldt. Etter å ha kjøpt og lest en hel haug av akustikk bøker så står det for meg at frekvensgang er noe vi hører de store trekkene av, slik som i justering av target. Sef store suck outs og høye peaker ødelegger, men har man dette litt på stell så er det en helt annen ting som gjelder ang. lydkvalitet og det er etterklangstiden. En forskjell fra 300ms til 400ms på etterklangstid over ca 5 Hz (fra 60-65Hz f.eks.) er veldig ødeleggende, hvor mange har ikke slike stygge resonnanser på vannfallet sitt. Enda er det fortsatt like ille med ulik etterklangstid over større frekvens spectra, den skal ideelt være logaritmisk slakt fallende fra bunn. Øret og hjernen er vant med ulike frekvens responser, hvert eneste rom du har vært i, har det. Ingen som synes det er fryktelig plagsomt å gå fra ett stort rom til ett lite f.eks. Etterklangstid derimot er mentalt ujustert, den er fast, hjernen reviderer den ikke til å passe.
    Og simuleringene til Audiolense viser ingen Vannfall eller Wavelets, kun frekvenskurven.

    Så jo høyst nødvendig å implementere en visning av korrigert etterklangstid etter Audiolense magic..... Veldig viktig faktisk....
    Det er bare å eksportere simuleringen til REW.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ser det at Audiolense i mitt tilfelle ikke gjør så mye med etterklangstiden, selv langt der nede i minimumfase territorier, blir faktisk verre under 45Hz , er det noen som kan tolke det på en annen måte? Men deler av dette var ventet for det er noe med subbene mine sin DSP og Audiolense som krangler og er problematisk. Dette var heller ikke ventet for å si det sånn.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja no var eg faktisk litt unfair, er nok mulig AL kutter en del minimum fase resonnanser, men det er vanskelig å se pga forskjeller i timing reference eller mangel på sådan--
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hola!

    Sent ute her, men har hatt min Hagerman Audio Labs Piccolo2 Headamp i systemet en god stund nå.Står direkte koblet til EMT MC-pickup, med utganger rett i lykortet, RIAA-korreksjon i AL-filter/convoler. Mens jeg ventet på den hadde jeg en (DYR) rørRIAA som standin. Ble ikke lei meg da jeg koblet opp Piccolo i stedet.

    Søkte etter og vurderte flere løsninger før jeg fant denne (takk LMC). Falt for JFETs og ellers gode data i stedet for trafoer, opamper eller lignende.
    Den ser veldig bra ut! Koblet til analog inn i kortet ditt?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tusen takk for å dele @emokid
    Denne ser helt genial ut gitt en har en inngang med gainstage
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes det Emo er inne på er veldig interessant. Vi får håpe han kommer ut av ammetåken og hjelper oss ;)

    I tradisjonelle oppsett har trafoer vært en mye vanligere løsning en aktive step ups og det finnes mange lyriske beskrivelser av trafo opplevelser.
    Slet ikke umulig at det også kan være tilfellet hos oss slemme DSP folka. Som jeg ser det er det gain strukturen svært viktig og impedans tilpassing.
    Det Emo er inne på om bedre kontroll på disse faktorene med aktive kretser synes jeg kan være fornuftig. I den sammenhengen virker det som flat amp kan være den mest fleksible løsningen med mest gain som sannsynlig ville gjøre det mulig for oss RME brukere å benytte analoge innganger på baksiden som ville gi mer ryddig kabelføring. Den er ti tillegg balansert som ville gi stor fleksibilitet i forhold til plassering av platespiller i forhold til lydkort.
    Etter litt grubling sammen med Jo kom vi frem til at en av mine pickups (Ortofon Windfeld) og en trafo jeg har, en AT 650 treffer hver ander noen lunde i spec så jeg skal teste snarest. Rapport følger.
    Det jeg frykter er at jeg plutselig blir sittende med en arbeidsløs Manley Steelhead, noe som sikkert kan ha påvirket underbevisstheten slik at jeg hele tiden har skjøvet disse forsøkene foran meg😎
    Håper Bernt aksepterer alt dette vinyl maset i tråden hans, men det er jo pga at vi så gjerne vil utnytte AL til maks.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @skrodahl sin Muffsy MC Headamp er vel nevnt tidligere i tråden.

    Hvis noe skulle ønske å bygge eget.

    Forumtråd:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra forslag. Har sett på Muffsy, men har jeg forstått det riktig at der må man lodde alt selv ?
    Det vil si at man kjøper et print kort og en pose komponenter ?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Bra forslag. Har sett på Muffsy, men har jeg forstått det riktig at der må man lodde alt selv ?
    Det vil si at man kjøper et print kort og en pose komponenter ?
    Det stemmer vel nok. Jeg vet ikke om noe som tilbyr ferdig loddet utgave av denne.
    Finnes sikkert en østenkopi allerede... :rolleyes:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg synes det Emo er inne på er veldig interessant. Vi får håpe han kommer ut av ammetåken og hjelper oss ;)

    I tradisjonelle oppsett har trafoer vært en mye vanligere løsning en aktive step ups og det finnes mange lyriske beskrivelser av trafo opplevelser.
    Slet ikke umulig at det også kan være tilfellet hos oss slemme DSP folka. Som jeg ser det er det gain strukturen svært viktig og impedans tilpassing.
    Det Emo er inne på om bedre kontroll på disse faktorene med aktive kretser synes jeg kan være fornuftig. I den sammenhengen virker det som flat amp kan være den mest fleksible løsningen med mest gain som sannsynlig ville gjøre det mulig for oss RME brukere å benytte analoge innganger på baksiden som ville gi mer ryddig kabelføring. Den er ti tillegg balansert som ville gi stor fleksibilitet i forhold til plassering av platespiller i forhold til lydkort.
    Etter litt grubling sammen med Jo kom vi frem til at en av mine pickups (Ortofon Windfeld) og en trafo jeg har, en AT 650 treffer hver ander noen lunde i spec så jeg skal teste snarest. Rapport følger.
    Det jeg frykter er at jeg plutselig blir sittende med en arbeidsløs Manley Steelhead, noe som sikkert kan ha påvirket underbevisstheten slik at jeg hele tiden har skjøvet disse forsøkene foran meg😎
    Håper Bernt aksepterer alt dette vinyl maset i tråden hans, men det er jo pga at vi så gjerne vil utnytte AL til maks.
    Akseptere??! Dette er spennende saker. Jeg applauderer!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spørsmål vedrørende prosedyre ved generering av RIAA filter.

    Under correction i AL kan man krysse av for RIAA. Er det riktig å krysse av der og så gå videre til å generere filter på vanlig måte ?
    Blir usikker ettersom under fanen der man krysser av for RIAA er det mulig å velge generate RIAA filter men da gis ikke mulighet til å velge de korreksjons valgene man har tatt ved vanlig filter generering. Gjerne liten teskje takk. Jeg prøver nå med trafo inn på mic innganger på RME
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    habicht,

    Hvis du genererer RIAA fra menyen så får du et filter med kun RIAA korreksjon.
    Hvis du velger "prompt" så blur du spurt hva du ønsker å lagre: Uten RIAA, med RIAA eller begge. Korreksjonen med RIAA får RIAA i navnet.

    Jeg anbefaler deg å åpne korreksjonen etter den er lagret ... for å forsikre om at RIAA er inkludert som det skal (det er litt lite erfaring på RIAA bruk foreløpig...)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ett eller annet går i ball her. Prøvde restart på maskinen men det ble samme resultat
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skulle også si at trykker jeg fortsett lagrer den ikke filen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette likner på en klassisk bug. Under lagring? Hva var det du forsøkte å lagre som? Noe med RIAA?

    Kan du sende meg målefilen?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja forsøkte å lagre riaa og linelevel filter etter prompting som du beskrev. Kan sende målingen i morgen tidlig.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei!

    Har et spørsmål angående voluminnstillinger når vi bruker pc-lydkort som kilde. Hvordan setter dere volumet i de forskjellige klientene? Eksempel: Jeg bruker Spotify-Jriver-UCX-pre-effekt. Er det fordelaktig med maks ut fra Spotify og Totalmix osv? Eller er det noen lure løsninger for dette?

    Eyvind
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Så lenge det ikke oppstår digital klipping på veien så burde det være hipp som happ.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja forsøkte å lagre riaa og linelevel filter etter prompting som du beskrev. Kan sende målingen i morgen tidlig.
    Hvis du valgte "prompt" så har jeg funnet problemet. Og i så fall kan du velge enten RIAA only eller both intil neste release.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tilbakemelding. Ble litt hektisk på morgningen. Det er dette med jobben som deler så opp dagen som gjør at man blir forstyrret :cool:

    Skal se på det når jeg kommer hjem fra kontoret i kveld.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Over til et annet AL spørsmål og stabilitet.

    Jeg kjører nå convolver 1.4 siden noen dager tilbake sammen med ROON
    Jeg opplever fortsatt at noen ganger slutter systemet på en eller annen måte å snakke sammen. dvs lyden stopper feks ved spor bytte.
    Nåen ganger er det nok med restart av ROON men noen ganger må pc restartes. Idéer?
    Jeg snakker med Roon om noen av disse tingene. De har fått lisens osv så de kan teste litt selv. Så vi fåre se.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hei!

    Har et spørsmål angående voluminnstillinger når vi bruker pc-lydkort som kilde. Hvordan setter dere volumet i de forskjellige klientene? Eksempel: Jeg bruker Spotify-Jriver-UCX-pre-effekt. Er det fordelaktig med maks ut fra Spotify og Totalmix osv? Eller er det noen lure løsninger for dette?

    Eyvind
    Hvis du ikke har Rme fjernkontrollen så vil jeg bruk Spotify og fjernstyrt den med telefon.
    Eller aller best anskaffet fjernkontrollen 😃
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Så vidt jeg kan huske bruker vel Knubie noen suber med innebygd DSP?
    ...eller husker jeg feil?

    Om sub DSP er bypasset, eller ikke, vet ikke jeg.
    Bruker man AL på noe som allerede er EQ'et tror jeg man fort mister kontrollen på hva som gjør hva her.
    Spesielt om delay innstillinger er forskjellige i begge DSP ledd.

    Jeg har tuklet med noe lignende selv, men ga det fort opp...låt hoggorm samma hva jeg forsøkte.

    Bygg ferdig hornsubene dine, Knubie. ;)
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Korrigeres det uten midfrekvens? Bilde av korreksjonsprosedyren?
    300hz midfrekvens. 8-4-1 sykler på 20-300-20000Hz Ingen boost eller TTD korrigering pr driver, minimum fase krysset. Max antall korrigering satt 131000. Er ikke hjemme, bilde uteblir en stund...

    Her
    1618332298511.png
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så vidt jeg kan huske bruker vel Knubie noen suber med innebygd DSP?
    ...eller husker jeg feil?

    Om sub DSP er bypasset, eller ikke, vet ikke jeg.
    Bruker man AL på noe som allerede er EQ'et tror jeg man fort mister kontrollen på hva som gjør hva her.
    Spesielt om delay innstillinger er forskjellige i begge DSP ledd.

    Jeg har tuklet med noe lignende selv, men ga det fort opp...låt hoggorm samma hva jeg forsøkte.
    Ja dsp i sub lar seg ikke bypasse, BX har sett på filene mine og sier det går bra bortsett fra at jeg får 15-20 dB boost på 10hz. Subbene min låter svulstig selv uten AL dsp. Står utpå kartongen, "spiller bra i friluft", hvilket vil si de er voicet litt fett/boomy etc.Al korrigerer først, delay på sub er 0. Jeg får horn subbene til å spille om noen uker så da blir det orden på det. De Danley TH118 subbene vi testet i samme plass spilte mye bedre, selv om resonnansene i sub bass viste seg der også...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Er den "forrige" ukorrigert? Det skjedde mye rart i den øverste, jeg lurte nesten på om du har forbyttet bildene?
    Eh nei, nederst i Wavelet ser du subbene er tids korrigert, det virker da ihvertfall. Al korrigert er den øverste. Mye rart ja... Huff blir rent skjelven her eg ligger.,😄
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Men du bør vurdere å gå lengre ned med midfr, hvis du ikke allerede har prøvd, La ørene bestemme hva som er greit.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men du bør vurdere å gå lengre ned med midfr, hvis du ikke allerede har prøvd, La ørene bestemme hva som er greit.
    Ja eg begynte på 100, lå på 200 lenge, hører ikke noe forskjell på det egentlig. Testet bare 300 får morro skyld
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Eh nei, nederst i Wavelet ser du subbene er tids korrigert, det virker da ihvertfall. Al korrigert er den øverste. Mye rart ja... Huff blir rent skjelven her eg ligger.,😄
    Nevroser er ikke bra. Det var flere ting jeg stusset litt på der, men kanskje først og fremst det som skjer over 100Hz. Spesielt det hoppet rett under 100Hz, men også det at det ser ut til å bli en del mer etterslep i tid. Ganske fascinerende hvor mye man ser på wavelet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nevroser er ikke bra. Det var flere ting jeg stusset litt på der, men kanskje først og fremst det som skjer over 100Hz. Spesielt det hoppet rett under 100Hz, men også det at det ser ut til å bli en del mer etterslep i tid. Ganske fascinerende hvor mye man ser på wavelet.
    Ja det er delefrekvensen 100hz så det er noe der. 24dB deling på 100 i Al, samme deling i sub (må velges) så det er egentlig dbl. opp. Men BX sier det er ikke optimalt men at det har gått greit med andre før...

    Ja Wavelet er mye bedre enn vannfall, de hullene forsvinner jo inni grafen i vannfall, og at toppen i vannfall er på 50 ms hvis 0 ms er mye lavere, ser man heller ikke osv...
    Sånn som i grafene mine...
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Tyd til øyet blir vått Snickers-is. Sånn ca en linje gjennom der kroppen er når jeg lytter

    isse - hals - bryst - navle - hofte - lår - kne - legg.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn