Jo, men ideen var å la RME se om både forsterkning og AD konvertering, og holde signalveien så enkel som mulig.Puffin fra parks audio med dig out gjør også jobben Enkelt. Fleksibel liten tass.
Jo, men ideen var å la RME se om både forsterkning og AD konvertering, og holde signalveien så enkel som mulig.Puffin fra parks audio med dig out gjør også jobben Enkelt. Fleksibel liten tass.
Er det ikke også mulig at en del gode pro microphone amps kan gjøre denne jobben? (I tillegg med en ADC koblet i tillegg)Puffin fra parks audio med dig out gjør også jobben Enkelt. Fleksibel liten tass.
Jo min plan er å teste ut med mikrofon-preamp i RME, men dette må jo impedanstilpasses. Derfor tanke om en trafo mellom PU og mikrofonpreampen. Er også sikkert en fordel å få mer gain ogsåEr det ikke også mulig at en del gode pro microphone amps kan gjøre denne jobben? (I tillegg med en ADC koblet i tillegg)
Mener å ha lest om noe slikt koblet med Lynx Hilo
aha .... ser det nå i påfølgende posts....Jo min plan er å teste ut med mikrofon-preamp i RME, men dette må jo impedanstilpasses. Derfor tanke om en trafo mellom PU og mikrofonpreampen. Er også sikkert en fordel å få mer gain også
Du må jo ha forsterkning i kjeden ved bruk av mc, og bare SUT er ikke nok. Derfor trengs enten en "Flat phono preamp" eller mikrofonamp koblet til eller innbygd i lydkortet. Men uansett virker det jo helt feil med en passiv riaa korreksjon når en benytter ALHåper du finner ut av en metode johoo - kunne godt tenkt meg å koble bort min GS reflex M og kun beholdt elevator EXP stepupen - føler det er litt for mange kilder til innstrålt støy, så en simplifisering hadde gjort susen
med passe mener han 1:5 eller teoretisk 14dB gainFølger opp her, om noen har tilgang til en passe step up trafo i stor Oslo området som kan lånes hiver jeg meg raskt rundt.
Send PM.
Så så gutter.... Ikke noe kranglingDet står jo i din tidligere post. Du må ikke anta at alle er like trege som meg
Höres bra ut. Skal få habicht til å anskaffe trillebår för han kobler oppLeste en gang for lenge siden om en japaner som kjørte slikt opplegg og med digital riaa korreksjon.... var vist snakk om høy ”hakeslepp faktor”
Jeg har også tenkt at dette kunne være en spennende mulighet dersom jeg kjøper et lydkort/interface med gode mic preamps + A/D.Greie er at vi ønsker å la AL ta seg av RIAA korreksjonen noe som er innbygget allerede
Våre forsøk / undersøkelser dreier seg om tilpassing av gain og impedans, ikke selve RIAA korreksjonen.
Det er vel kjent at impedans tilpassing og loading av MC pick upper er av stor betydelse for tonalitet og lydkvalitet.
I dag bruker jeg med godt resultat et habilt RIAA trinn som kobles på analoge innganger på mit RME lydkort ikke noe problem der.
Har fått euforisk rapport fra en som har prøvd, og vet ikke bedre før dette blir testet i eget oppsett. Men har gjort meg tilsvarende ( om ikke like komplekse) tanker som du..Jeg har også tenkt at dette kunne være en spennende mulighet dersom jeg kjøper et lydkort/interface med gode mic preamps + A/D.
Siden Audiolense tilbyr Riaa-korreksjon er sikkert dette noe @Bx har tenkt på så jeg tåler en kraftig faglig korreks dersom jeg prater tull:
En ting er impedansematching osv, men la oss si det kan fikses. MEN jeg lurer likevel på om det virkelig er optimalt å bruke en mikrofon-preamp med høy gain etterfulgt av A/D og til slutt en drastisk 40dB frekvenskorreksjon digitalt. I så fall må du gjøre A/D av et analogt signal med 40dB høyere magnitude ved 20kHz sammenliknet med 20Hz enn det korrigerte signalet, og hvor all analog gain allerede er gjort i preampen før frekvenskorreksjon. Og deretter en ganske dramatisk korreksjon i det digitale domenet hvor det da plutselig kan bli diskanten som må ligge ved nesten 0dbFS for å optimalisere SNR. Hvis du for eksempel drar på med en typisk 45dB gain før A/D og du da for eksempel peaker på -6dBFS i A/D (for å unngå digital klipping inkludert intersample overs) så vil 20Hz ligge på maks -46dBFS (og da er det peaks vi snakker) etter A/D. Så en korreksjon av dette digitalt MÅ jo gå utover SNR mer enn nødvendig tenker jeg, iom at enhver A/D og D/A har best SNR nær 0dBFS. Og jeg tror LPF-filtrene i A/D da må være særdeles bratte for å unngå aliasing...
Eller tenker jeg feil?
Som kontrast til dette: en god analog riaa har så vidt jeg har forstått fordelen av å kunne korrigere riaa-kurven i to steg, hhv før og etter gainsteget?
Mulig jeg er på tynn is her men jeg i hvert fall tenkt at det er smart med et dedikert Riaa steg selv om signalet skal gjennom A/D.. Tenker nok jeg skal prøve selv etter hvert og hvis jeg tar feil er det jo bare å selge den dyre Riaa'n og kjøpe flere plater for pengene
Hvis du skal spille av via Roon + evt. AL filtre i Roon convolver: Det enkleste er vel da å generere sweapet først med REW, og så spille det av via Roon mens REW kun måler. Alternativet er kanskje å la REW output gå til AL convolver men har ikke forsøkt til dette foreløpig ;-)Hvordan lurer man Rew til å spille av gjennom ett Audiolense korrigert system, gjerne via Roon? Noen som vet?
Jeg har gjort dette med to datamaskiner: eksportert målesveip med et klikk som indikerer start måling. Dette avspilles i roon mens rew står statsbygg på den andre maskinen og starter måling når klikket kommerHvordan lurer man Rew til å spille av gjennom ett Audiolense korrigert system, gjerne via Roon? Noen som vet?
Jeg vet jo ikke engang reell respons i rommet etter korrigering, REW målinger uten korrigering er jo ikke det jeg hører på....
Og målingene jeg ligger ut får jo Audiofile imaget mitt til å stupe som en oljeplattform livbåt...
Dette burde Audiolense legge tilrette for Bx, som en instruksjon eller guidet strategisk handlingsplan i det minste...
Hjertelig takk for tips... Altså lagre sweepet som en wav fil eller hva nå Roon aksepterer ( har ikke undersøkt dette) også spille den i Roon? Rew måler vel bare når du kjører Start measurement, så da er det mye fin-timing ute å går? Starte måling i Rew samtidig med at man starter avspilling av måle signalet i Roon? Er jeg på jordet eller på feil jordet?Hvis du skal spille av via Roon + evt. AL filtre i Roon convolver: Det enkleste er vel da å generere sweapet først med REW, og så spille det av via Roon mens REW kun måler.
Rew starter først når programmet hører blippet, så du trenger ikke stresseHjertelig takk for tips... Altså lagre sweepet som en wav fil eller hva nå Roon aksepterer ( har ikke undersøkt dette) også spille den i Roon? Rew måler vel bare når du kjører Start measurement, så da er det mye fin-timing ute å går? Starte måling i Rew samtidig med at man starter avspilling av måle signalet i Roon? Er jeg på jordet eller på feil jordet?
Jeg har gjort dette med to datamaskiner: eksportert målesveip med et klikk som indikerer start måling. Dette avspilles i roon mens rew står statsbygg på den andre maskinen og starter måling når klikket kommer
Hvordan ligger du inn blipp i wav filen da? Hvordan setter du Rew til å høre etter dette? Og må ha 2 maskiner! Statsbygg = standby? (Det gjør vel fårsåvidt Statsbygg som regel)Rew starter først når programmet hører blippet, så du trenger ikke stresse
Alt lagres i wav filen (blipp og sveip)
Ikke noe vanskelig, bare å krysse av for "add timing reference":Hvordan ligger du inn blipp i wav filen da? Hvordan setter du Rew til å høre etter dette? Og må ha 2 maskiner! Statsbygg = standby? (Det gjør vel fårsåvidt Statsbygg som regel)
Er ikke ved Rew nå men hukes av for blippet og eksporteres med wav filen. SuperenkeltHvordan ligger du inn blipp i wav filen da? Hvordan setter du Rew til å høre etter dette? Og må ha 2 maskiner! Statsbygg = standby? (Det gjør vel fårsåvidt Statsbygg som regel)
Sorry for lang monolog her, men ha meg unnskyldt. Etter å ha kjøpt og lest en hel haug av akustikk bøker så står det for meg at frekvensgang er noe vi hører de store trekkene av, slik som i justering av target. Sef store suck outs og høye peaker ødelegger, men har man dette litt på stell så er det en helt annen ting som gjelder ang. lydkvalitet og det er etterklangstiden. En forskjell fra 300ms til 400ms på etterklangstid over ca 5 Hz (fra 60-65Hz f.eks.) er veldig ødeleggende, hvor mange har ikke slike stygge resonnanser på vannfallet sitt. Enda er det fortsatt like ille med ulik etterklangstid over større frekvens spectra, den skal ideelt være logaritmisk slakt fallende fra bunn. Øret og hjernen er vant med ulike frekvens responser, hvert eneste rom du har vært i, har det. Ingen som synes det er fryktelig plagsomt å gå fra ett stort rom til ett lite f.eks. Etterklangstid derimot er mentalt ujustert, den er fast, hjernen reviderer den ikke til å passe.Er ikke ved Rew nå men hukes av for blippet og eksporteres med wav filen. Superenkelt
Dette måler som det simulerer stortsett, så ingen nødvendighet å implementere dette i AL
Ja jeg er også veldig komfortabel med REW-målingene og fordelene med disse selv om simuleringene i AL sikkert er presise nok. Bare å prøve oppskriften jeg gav over, ikke vanskeligSå jo høyst nødvendig å implementere en visning av korrigert etterklangstid etter Audiolense magic..... Veldig viktig faktisk....
Da er det bare å ta ørene til hjelpSom Coolio fortvilet prøver og overbevise åndseliten innen byggerne av store akustikk tiltak her, så skal EQ virke på minimum fase resonnanser, det reklamerer Audiolense også for, og gjerne vel så det. Så da er "the proof is in the pudding", det er bare det at puddingen er ikke synlig i Audiolense. Av den grunn min apell, uten forhåpentligvis å fornærme noen....
Njaaaa, forventer at Onkel BX skal hjelpe oss, så vi slipper å bruke disse udokumenterte ørene og REW kan vi gjerne bruke men med eksport rutine fra Audiolense f.eks.Da er det bare å ta ørene til hjelp
Og rew etter beskrevet metode...
Den export muligheten er der alleredeNjaaaa, forventer at Onkel BX skal hjelpe oss, så vi slipper å bruke disse udokumenterte ørene og REW kan vi gjerne bruke men med eksport rutine fra Audiolense f.eks.
Hola!@emokid hold på med noe som vi aldri hørte noe mer til. Har veldig lyst å gjøre et forsøk på AL Riaa. Med H.R sin smått geniale digitale preamp som er under beta-testing her nå blir det enda mer aktuelt. Da kan jeg nemlig swithce innganger på lydkortet, justere volum på alle kilder, samt noen essensielle stryingsfunksjoner for Roon. Alt styres med Windows Surface Wheel. Må bare få flyttet lydkortet inn i racket slik at kabler fra platespillerne rekker frem og det krever en 6m multikabel fra lydkort til forsterkere. Den er jeg imidlertid veldig nær å bestille..
Det er med micamp+AD på AD-kort fra Merging du bruker hvis jeg ikke husker feil?Hola!
Sent ute her, men har hatt min Hagerman Audio Labs Piccolo2 Headamp i systemet en god stund nå.Står direkte koblet til EMT MC-pickup, med utganger rett i lykortet, RIAA-korreksjon i AL-filter/convoler. Mens jeg ventet på den hadde jeg en (DYR) rørRIAA som standin. Ble ikke lei meg da jeg koblet opp Piccolo i stedet.
Søkte etter og vurderte flere løsninger før jeg fant denne (takk LMC). Falt for JFETs og ellers gode data i stedet for trafoer, opamper eller lignende.