Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror ikke den den støyen gir hørbare utslag. Du har bra s/n forhold ser jeg. 100% sikker er jeg dog ikke. Du kan evt lytte på sweepmeasurement- filen. Hvis det er kontinuerlig støy med godt hørbare frekvenskomponenter (i forhold til selve sveipet) så kan det være en påvirkning.
    Oj. Hørte på den fila med hodetelefoner, og der var det jammen en del støy gitt. Får ikke lastet opp wav filen her. Skal gjøre et forsøk på å måle en dag det er tomt hus og skru av alt som lar seg gjøre av støykilder. Når det er sagt, låt det ganske ille på den fila vs. opplevd støy i rommet. Er det noen enkle triks for å forbedre? Som f.eks justere opp høyttalervolum og dra ned nivået på mikken i preamp/lydkort? Vil det ha noen betydning?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det tror jeg du vet bedre enn meg.

    PS Målemetoden er veldig god på støyundertrykking. Hvis sveipet overdøver støyen på den til enhver tid sveipet frekvens så bør resultatet bli ok.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Auk, da tror jeg at jeg er innafor. Skal teste litt og se om jeg klarer å justere inn bedre S/N.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    3 sekunder sveip fikk det på plass ,nå samsvarer det med avstanden på elementer.
    Vokal er fremdeles trukket til venstre ,Forslag ?


    Får opp AL Convolver needs a licence to run, Hvordan fjerne den ?
     

    Vedlegg

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Innstaller nyeste convolver, så forsvinner det...trur eg.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Er det kommet en ny i den siste uka? Hvis ikke er det den siste. Oppgraderte allt ikke mange dager siden
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    ArneM

    Jeg tror ikke konvolveren gjør noe fra eller til her.

    Hva skjer hvis du bytter plass på høyttalerne i målingen? Får du da et lydbilde som trekker mot høyre i stedet?

    Må si jeg begynner å lure på om det er klokkedrift her, selv om jeg ikke forstår hvordan det kan være mulig...

    Kjører du med klokkedriftkorreksjon på? Da får du et ekstra sveip på slutten. Hvis du har gjort det, prøv uten. Hvis ikke, prøv med.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette med sentrering er ikke et "godt nok" tema. Hvis alt virker så blir det så godt som perfekt. Hvis ikke, så er det rusk i maskineriet et sted.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Kjører med drift korreksjon ja , Det var å finne det rusket da....
    Ny installert Windows ,alle oppdateringer,drivere, Al,Jriver....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du bør gå litt systematisk til verks her. Vi leter etter et mønster i det som skjer.

    Har du prøvd å flippe høyre og venstre høyttaler? Hvis det fortsatt bikker mot venstre (virkelig venstre) så er det kanskje noe annet enn måletekniske utfordringer. Du kan gjøre denne flippen ved å overstyre utgangene i målemodulen.

    Har du sammenliknet målinger med ulik varighet? Blir det skjevere med lengre målnger?

    Er skjevheten konstant når du kjører samme måling mange ganger etter hverandre?

    Du kan også prøve med og uten drift korreksjon. Den skal ikke behøves her. Jeg tror den er 100% nå, men når man leter etter feil så er det av og til lurt å sjekke mindre sannsynlige ting.

    Og så kan du godt sende meg en "god" og en "dårlig" målefil så kan jeg ta en kikk.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå har jeg endelig fått Audiolense opp å gå! Det ble en ny verden i lav mellomtone og bass. Jeg kjører partial korreksjon under 600 Hz med XO på sub ved 100 Hz. Bruker TTD og convolveren i Roon. Prøvde fullt spekter korreksjon flere ganger med ulik Target men på de hornhøytalerne med waveguide så var det ikke noen vits i høres bedre ut uten. Kan sef være innstillinger eller refleksjoner i målingen. Spiller ingen rolle egentlig,, den er kjøpt og brukt for bass nedre mellomtone anyways. Funker knall, kjempe produkt...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Så bra.

    Jeg tror nok det kan være verdt bryet å eksperimentere med korreksjon et stykke lengre opp. Det pleier å være noe å hente der på å forbedre timbre, noen ganger også tidsdomenet. Men først og fremst frekvensbalansen. Men så lenge du er fornøyd, så er jeg fornøyd :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja jeg satt det på 600 for å være godt over det modale område og samtidig under det elektroniske delefilteret i høytaleren på 1200. Skal prøve litt forskjellig etterhvert. Det er mange kryss av bokser jeg ikke helt har satt meg inn i enda ...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Etter jeg la inn korreksjonsfilene fra Audiolense i Roon convolveren så dukker det opp en hel haug (vel omtrent 7) av frekvensjusteringer i Roon sin parametriske Equalizer. Hvis man endrer på disse justerinegene i Roon har man fucket opp hele Audiolense korreksjonen eller er det ikke så farlig?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du bør gjøre all lydkorreksjon i Audiolense. Bypass eq i Roon eller sett alle eq punkter til 0.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja jeg har gjort det, det var bare at jeg var inni Roon eq for å se og rørte de eq punktene , har det noe å si? Har slått av eq i Roon nå.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Når jeg tenker etter, så du kan godt leke med EQ i Roon - på toppen av Al hvis du har lyst til å eksperimentere litt. EQ-en i Roon og Audiolense fungerer uavhengig av hverandre. Men når du lager korreksjon i Al så bør det være uten EQ i bildet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan være en fin arbeidsmetode. Kjøre flat korreksjon med AL så ta voicing med EQ i Roon eller JRiver. Mulig Roon sitt er bedre enn JRiver? Sistnevnte har jo ikke grafisk interface. Fordelen er vel at en kan voice live.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kan være greit å benytte på materiale som er voicet litt spesielt. Det kan også være greit til å eksperimentere med alternative targets. Vel og merke dersom man kan se den samlede frekvensjusteringen som EQ-ingen fører til.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja ok. Den eq'en i Roon så jo ut som rene spagetti gryten ettersom den da viser alle da korreksjonene fra Audiolense, virker det som om. Jeg rørte på ett punkt for å heve bassen litt på en sang før jeg skjønte hva/hvorfor de lå der.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hmmm dette har jeg ikke hørt et fnugg om til tross for en del Roon-brukere. Jeg har problemer med å tro Roon forsøker å emulgere Al-korreksjonen.

    Du kan evt lufte det på AUF - ikke det som samles på Utøya hvert år - det andre😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok, må se nærmere, så ut for meg som om justeringene til Audiolense vistes i Roon eq grafen .. men jeg har tatt feil før..
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva skjer hvis du skrur av Parametric EQ? Du må vel ikke ha Parametric EQ enabled for å kunne legge inn Audiolense filene? De legges vel bare under Convolution?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, men dette var det eg fikk opp etter første forsøk på så Audiolense gjør dette. Ikke noe problem, eg bare lurer?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Håper du deler når du finner svaret.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Altså jeg bruker ikke parametric eq til vanlig bare noe jeg satt på tilfeldigvis. Vanligvis er det avslått.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hva skjer hvis du skrur av Parametric EQ? Du må vel ikke ha Parametric EQ enabled for å kunne legge inn Audiolense filene? De legges vel bare under Convolution?
    Hei, ja det stemmer, har ikkke Parametrisk EQ på til vanlig. Filene legges bare inn i Convolution ja, uten å ha ParamEQ på...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Dere som streamer vinyl med RIAA-convolver fra AL - hvordan har dere koblet PU til systemet? Stepup? Impedansen på mic/linjeinngangen til lydkort passer sjeldent godt med PU?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Jeg kommer til å prøve med korreksjon fra vinyl for første gang ever straks, eller kanskje i morgen, da bruker jeg en Muffsy Head Amp. Skal forsøke med full analog riaa inn helt først, da.

    Eyvind
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    De som har prøvd sier det fungerer ekstremt bra, men viktig å ivareta signalkvalitet på vei inn i konverteren.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kommer til å prøve med korreksjon fra vinyl for første gang ever straks, eller kanskje i morgen, da bruker jeg en Muffsy Head Amp. Skal forsøke med full analog riaa inn helt først, da.

    Eyvind
    Veldig interessant. Dette har jeg hatt lyst til å prøve i lengre tid, men det krever en del omrokkeringer så jeg har ikke prioritert det enda. Håper du holder oss oppdatert om hva som funker og hvordan det låter.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Løpte inn i noen problemer med vinylprosjektet i kveld. Må nok lese litt bruksanvisning etterhvert, dessverre.

    Eyvind
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Da fikk jeg ihvertfall til litt mer, nemlig å route det analoge signalet riktig. Lenge siden jeg har jobbet med audio i Windows, det måtte friskes opp litt. Men nå korrigeres vinylsignalet fra mic1og 2 på UCX' en i jriver. Det låter fint, men må nok ta noen nye målinger, og finne ut hvordan jeg lager disse "sonene" dere snakker om, for har noen tilfeller av flere kilder som spiller samtidig osv.

    Eyvind.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takk for oppdatering. Jeg har løst tilsvarende issue med ekstern switch som bukes for å velge mellom 3 analoge kilder. Da har jeg kun behov for en analog inngang og en live-stream til convolver. Skal jeg derimot kjøre riaa korreksjon i AL, må jeg nok ha en separat analoginngang satt opp til det. Tror immidlertid det kan bli litt knotete å få satt opp i AL convolver.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Så da kobles Muffsy mellom MC-pickup og mikrofon-inngangen på lydkortet? Dette er elektrisk/impedanse-messig en OK match?

    Når RIAA-korreksjon gjøres i AL-filter, tar dette mye gain? En OK korreksjon med AL tar i utgangspunktet ned nivå ca 10dB, vil RIAA-korreksjon stjele ytterligere 10-20dB?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du kan legge til og trekke fra gain i riaa etter eget ønske. Det med impedanstilpasning må sndre svare på.😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn