Er vi ikke allerede der at de som kun har tradisjonelle behov for en "preamp" med kildevalg, volum og DSP/Audiolense kan sette opp systemet slik at de ikke behøver å bruke PC/tastatur/mus til daglig?
Man kan sette opp PC/lydkort en gang for alle (Yeah - right!), sette den i et skap, slå av kobling til internett og så bruke varianter av fjernkontroll for å velge inngang og volum.
Vis vedlegget 783955
På RME-lydkortet (og andre proff lydkort) har man tilgang til å sette opp forskjellige presets (heter Snaps på RME-speak) som bl.a kan brukes til å velge mellom de forskjellige inngangene, routing og volum. På min RME UFXii har jeg 2xToslink og AES-EBU digitale og 12 mono/6 stereo innganger så det er en ganske velutstyrt "preamp". Det er vel andre som har prøvd samme oppsettet? @habicht ? En standalone løsning hvor man kun fisker frem PC for å gjøre større endringer. Så lenge man ikke trenger å bytte korreksjonsfila til Audiolense hyppig så er dette en smidig løsning.
Men det er akkurat det å kunne bytte korreksjonsfil fra lytteposisjon uten å bruke PC som er det jeg ønsker meg mest. Så om H.R sin løsning gir trådløst valg av presets hvor man også kan velge forskjellige korreksjonsfiler så blir jeg veldig glad, donasjonsvillig og øltørst!
RME har den smidige ARC fjernkontrollen, den er kablet men ikke noe problem for meg. Fant en kar som fikk satt opp ARC trådløs men det var mye slit: TRÅDLØS ARC-USB. Er du litt om deg så kan du bruke god, gammeldags MIDI til å styre oppsettet trådløst. RME har et program som hjelper deg. Du får trådløse MIDI-adaptere som denne: ADAPTER og kan bruke hva som helst av MIDI-utstyr til å trigge presets og justere volum. Hva med en fotpedal?
Når og om Bx legger til rette for å skifte filter og kanskje til og med gain i convolver via api så er dette lett å få til.
Det er altså ikke meg dette står på.
DET ER MULIG Å FJERNSTYRE VALG AV FILTRE
Ser at Bernt anbefaler J.River i tråden her selv om han har designet sin egen convolver. Velger derfor å dele dette tipset her i tråden.
Har ønsket meg en rask måte å bytte mellom filtre på, gjerne med fjernkontroll. Ja, det går rimelig kjapt å klikke med musa/trackpad og velge nytt filter med laptoppen i fanget, men jeg blir faktisk litt distrahert. Særlig når det er snakk om å A/B-teste targets med minimale forskjeller. Da skulle jeg gjerne hatt en eller flere direktevalg på knapper og fjernkontroll. Det ser ut til at det jobbes med dette så vi har vel fine ting i vente. Kudos til dem det gjelder. Ettersom jeg sitter i COVID isolasjon så har jeg hatt tid til å kikke litt på løsninger som allerede finnes. Og jaggu meg har ikke løsningen vært der i J.River et års tid nå. Har testet ut et par dager og det er stabilt hos meg. Jeg skal gjøre et forsøk på å skrive en slags bruksanvisning senere, problemet er at jeg knapt vet hva jeg gjør selv... Her er i hvertfall oppsettet i grove trekk:
- J.River har en innebygget webserver MCWS (den må slås på i settings) som kan brukes til å fjernstyre J.River.
- Maskinen med J.River må ha fast IP adresse. I mine eksempler er det 192.168.1.12 (uff, jeg brukte en time på å få det til. Har ikke gjort det på 10 år)
- Man sender "kommandoer" til MCWS fra f.eks en vanlig nettleser på en enhet som er på samme nett som maskinen med J.River. I adressefeltet skriver du f.eks: http://192.168.1.12:52199/MCWS/v1/Playback/LoadDSPPreset?Name=B
- Når du åpner J.River DSP studio så har du en "presets.." knapp nede til høyre. Her kan du lagre et preset av gjeldende oppsett. Dette inkluderer valgt filter, routing, nivåer, EQ - alle mulighetene i DSP studio. Jeg lagret 3 presets som A, B og C hvor forskjellen var at hver preset hadde et forskjellig filter fra Audiolense.
- Nå kan du fjernstyre J.River slik at du får byttet filter (og mye annet om du vil) med en kommando
- Dette hadde ikke vært mer lettvint enn før om ikke jeg fikk googlet meg frem til en app til Android som lett lar deg lage "knapper" som sender disse kommandoene til MCWS/J.River. Det finnes sikker mange slike apper men dette kan jeg ikke noe om. Du finner den her: HTTP Request shortcuts
- I appen så er det 3 enkle skritt pr preset. Dette klarer du!
- Nå kan jeg velge mellom presets på J.River med et tastetrykk på mobilen. Se screenshot nedenfor. Om DSP studio er åpent og i forgrunn på hovedmaskinen så er responsen ganske umiddelbar. Om DSP studio vinduet i J.River ikke er åpent så går det mellom et halvt og et helt sekund før preset endrer seg. Dette varierer. Kan helt sikkert optimeres av noen som kan det.
Dersom du implementerer det kan jeg laget et enkelt program for å styre volum med surface dial som et tillegg vil jeg tro. Beste er å ikke slippe mer en nødvendig inn i selve convolver. Årsaken er åpenbar. Du slipper å ta hensyn til ting som ikke har noe med audioprosessering når du koder.
Du kan velge folder, OMF. Den husker nok 6.18 folderen fra tidligere.Syns supporten her er litt treg altså! ;-)
(Kan det være at 6.19 versjonen lagrer filene i en 6.18 folder?)