Tenkte jeg skulle vente litt for å se om det kom flere innspill før jeg svarte på denne:
OMF skrev:
Hei!
For videreutviklingen legger jeg inne et par ønsker jeg da: ;D
1) Mulighet til å "se" mikrofonkorreksjonskurven.
Jeg ser poenget med den. Skal prøve å få den inn ved første og beste anledning.
2) Av og til når jeg generere korreksjonsfilter så blir det ikke helt riktig. Det hadde vært veldig snedig å kunne gå inn i selve korreksjonsfilteret og korrigere dette på samme måte som man gjør med target kurven. (I et filter med 132k tapper - så kunne man ha et valg hvor man fikk frem 1/100 eller 1/1000 tapper) også kunne man selv korrigere vekk små avvik og rydde opp litt i overgangsfrekvensene hvor det av og til kan bli litt bugs!
Dette er jeg mer skeptisk til å gjøre. Ukritisk frisering i frekvensdomenet kan ha utilsiktede konsekvenser i tidsdomenet. Jeg mener det er viktig å ha stålkontroll på at korreksjonen kun bruker den tilmålte tid. En annen approach til å komme rundt slike problemer er å endre på tidsvinduene. Et større eller mindre group delay vindu kan gjøre susen. Et større korreksjonsvindu likeså.
Jeg tipper at de "bugs" som du refererer til skyldes refleksjoner som Audiolense ikke får nok tid til å korriger fullt ut. Det kan også bety at du har noen refleksjoner i oppsettet ditt som er vanskelig å håndtere bra. Så kanskje det kan være verdt å eksperimentere litt med høyttalerplassering og lytteposisjon også.
Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at det som skjer er noe som selv ikke jeg ønsker skal skje. Og tar gjerne en titt på aktuell målefil hvis du ønsker det.
Først og fremst er det 2 ting jeg ville oppnå med dette. 1) Jeg ser av og til noen uregelmessigheter i selve filteret. Det kan være et løft på 10-15dB utenfor filterflankene- de kunne vært greie å eliminert. 2) er å rette ut små bugs i filteret - der filteret rett og slett gjør feil. Altså en dip i responsen også får en dip i filteret!
3) En enkel signalgenerator - som tar hensin til de gitte delefrekvensene (jada er klar over at jeg nå er mer over i akustikkanalyse enn korreksjon)
Her er jeg ikke sikker på hva du mener. Ønsker du et annet signal enn det som brukes i målingen? Hva skal du i så fall bruke det til?
Innjustering av HelmHolx feks. Finne frekvesne med stående bølger, finne ut møbler som rister osv.
4) "Color managment" i grafene....stereke og mørkere farger på grafer (hvit, gult er nådrlig egnet synes jeg)
Enig i at disse ikke er helt bra. Men det er #### vanskelig å lage en generell løsning som fungerer. Denne er nok langt fram i tid er jeg redd.
5) Jeg kunne også syntes dette hadde vært spennende med mulig for å legge flere grader oppå hverandre. Altså at jeg kune ta en måling - filterere den med to ulike filtre - og sammenligne de to filtrerte målingene. Det samme med to ulike target, og to ulike filtre (altså forventet resultat).
Den enkle løsningen her ville være å tillate at man kjører flere instanser av Audiolense samtidig. Ikke helt det samme, men bedre enn ingenting.
En annen løsning er å lage en egen form der man har anledning til å eksportere de grafer man måtte ønske - og med manuell sletting. Det burde være overkommelig.
Noen tanker på morgenkvisten....har vel ikke tenkt så utrolig godt igjennom disse forslagene, men slenger de ut for "lufting".....Men nummer 2 hadde vært utrolig kjekt på en eller annen måte, selv om jeg skjønner at det blir vanskelig med tanke på hvor mange datapunkter det er....
Jeg har ikke tatt stilling til vanskelighetsgraden i det du spør etter. Men jeg tror som sagt at man har bedre kontroll med det lydmessige resultatet om man tweaker det til slik at det blir bra uten frisering av frekvensresponsen.
SannaX skrev:
Se på muligheten for OSX implementering er et ønske.
Dette er et stort løft. En oppussing fra kjeller til loft med en ombygging av mange rom. Jeg må bytte ut .net med mono, og da må jeg også ta i bruk et annet matematikkbibliotek og chartbibliotek. Det er helt sikkert mange .net ting som ikke kommer til å fungere i mono også som må reprogrammeres.
Men jeg er i ferd med å innse at OSX støtte er viktig. Jeg tror dette vil bli svært aktuelt å ta tak i etter at jeg har fått en tilfredsstillende avspillingsløsning på plass for Windows.
Framover nå blir det hovedfokus på avspillingsløsning. På (filtergeneratoren) Audiolense blir debugging ved behov selvsagt, og så blir det nok tid til et stunt i ny og ned for å få på plass ny funksjonalitet.