Audions disipler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det FallenA! Har skrevet litt i tråden jeg linket til over.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    det har forresten kommet en mk3 av silver night (og en rekke andre audion-produkter).

    golden dream har også blitt finpusset på opp gjennom årene, men ikke store nok endringer til at man har klistret "mk2" på dem.
    De nye utgangstransformatorene har tynnere viklinger, lavere impedans, og dermed noe bedre frekvensbredde. Men ja, som du sier, ikke store nok endringer til å mk'e dem. Jeg har den nye typen utgangstransformator i den ene blokken, men er så langt ikke i stand til å høre forskjell mellom dem. Nå er jo ikke den nye tranformatoren i nærheten av å være innspilt, så om jeg skulle oppdage forskjeller på sikt ryker det inn en ny OT i den andre blokken også!
    Diodene fra Celius er forøvrig montert i begge blokkene.

    Graeme Holland mente forøvrig at man burde tenke seg godt om hvis man vurderte å oppgradere Golden Dream utover nivå 7, da det kunne bli for mye av det gode (sølv) og noen nok ville oppleve lyden som analytisk. Nivå 7 var den beste i hans mening.

    Jeg er vanvittig imponert over hvor bra disse blokkene spiller, og det blir bedre og bedre for hver dag som går!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mannen har handlet, vel.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg snakker om emokid.
    tror han har gjort det som veldig mange andre burde ha gjort: kjøpt de sn mk2 til spottpris fra sverige.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    ;D

    Leste kjapt et sted at det IKKE var å anbefale å kjøre 300b SET på tungdrevne HT. Skulle gjerne ønske å teste disse før jeg får mine lettdrevne HT. Kan jeg gjøre noen skade ved å sette på mine Dynaudio C3 (relativt flat ohms last, aldri under 3.8, 86db)?

    Aii!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    emokid skrev:
    ;D

    Leste kjapt et sted at det IKKE var å anbefale å kjøre 300b SET på tungdrevne HT. Skulle gjerne ønske å teste disse før jeg får mine lettdrevne HT. Kan jeg gjøre noen skade ved å sette på mine Dynaudio C3 (relativt flat ohms last, aldri under 3.8, 86db)?

    Aii!

    ingen skade.
    bare prøv, du.
    bruk 4ohm utgangen.

    tror det vil spille bedre enn forventet, men ikke optimalt (særlig på tung musikk) når du drar på litt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    To utganger pr. monoblokk, men står ikke last på dem. I manualen står det at det er til biwire, for de som tøver med slikt.
     
    T

    tst

    Gjest
    Gago skrev:
    jeg snakker om emokid.
    tror han har gjort det som veldig mange andre burde ha gjort: kjøpt de sn mk2 til spottpris fra sverige.
    Javel, men de jeg prøvde var ennå billigere :p
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    emokid skrev:
    To utganger pr. monoblokk, men står ikke last på dem. I manualen står det at det er til biwire, for de som tøver med slikt.

    da er det sikkert 8ohm på begge.
    gjør ikke noe det, bare prøv du.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    emokid skrev:
    Gago skrev:
    tror det vil spille bedre enn forventet


    .......NEI NÅ KØDDER DU?


    Jeg er i sjokktilstand.

    told u! ;D

    og jeg er ikke overrasket.
    audion har mer baller enn det aller meste av 300b-amper der ute.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    Regner med dere har volumpot på deres monoblokker også. Hvor har derre disse innstilt?

    Tror det er litt mye gain på disse, når tilstrekkelig høyt lyttevolum på C3 med volumpot'a på ca 10-11.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører på pot'en på 12. Både med Silver Night og Golden Dream.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    236
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Hei, Gago, har du noen tilbakemeld. på Telefunken EC 806S, regner med det erstatter ec 86. Tar gjerne noen gode forslag på E 280F rør og his du har.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gs skrev:
    Hei, Gago, har du noen tilbakemeld. på Telefunken EC 806S, regner med det erstatter ec 86. Tar gjerne noen gode forslag på E 280F rør og his du har.

    de er veldig gode!
    låter (i mine ører) ganske så identisk med sine billigere brødre tfk <> ec86.

    jeg vil så gjerne at ec806s skal være bedre, men kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hører nevnverdig forskjeller.
    jeg synes å høre at ec806s er hakket glattere i mellomtonen, men dette er så små forskjeller at vi like godt kan befinne oss i placebo-avdelingen.

    men, som jeg skrev til kjoenik i en pm, ec806s har så flotte gullpinner og visstnok lengre levetid enn ec86, så jeg er happy med å la de stå og gjøre jobben i mine monoblokker.

    ellers har jeg også prøvd siemens halske ec86 og e86c (begge låter ganske likt), og disse rørene har en ørlittegranne varmere lyd enn tfk <>.
    et spennende alternativ dersom du trenger en litt softerere lyd i anlegget.
    tfk er riktignok litt bedre på mikrodynamikk og detaljering.
    men det er små forskjeller vi snakker om her.

    når det gjelder e280f, så er jeg ikke lengre så sikker på om de kan erstatte cvx120.
    jeg prøvde et par siemens e280f, og de spilte riktig så flott, men kunne lage poppelyder av og til.
    mulig det er noe kødd med paret jeg kjøpte (selv om de var nos-nib), men uansett så vil jeg ikke anbefale andre å skifte ut cvx120 med e280f.
    det vil si: prøv gjerne, og del dine erfaringer med oss andre, men IKKE skyld på meg om forsterkerne dine blåser til himmels! ;D


    her er forresten et bilde av mine nye tfk <> ec806s.
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må innrømme at jeg er nyskjerrig på å prøve Audion sitt CVX100-rør. Foreløpig har jeg kun brukt EC86 fra TFK. Men jeg har et par Valvo EC86 som jeg må få testet.

    Jeg har vel etter hvert kommet til en erkjennelse av at jeg er veldig glad i lydsignaturen til TFK. Bruker EC81 (12AT7) i cd-spilleren, og den danker ut alt annet jeg har prøvd (og det er MYE). TFK 12AX7 (EC83) fungerte også glimrende (best) i Conrad Johnson CAV50 som jeg hadde før.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    236
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Takker så mye for tilbakemeld. Ang. e280f var det Mr.Anderson himself som sa at dette kan erstatte cvx120 røret. Har spilt på Siemens og Philips SO, foretrekker nok Siemens. Syns Philips kan bli litt frempå i øvre mellomtone, Siemens virker glattere og en aning varmere. Har ikke hatt noe problem, ulyder i ampen med disse røra. Høres ut som ec86 til siemens halske er et spennende alt., ja.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gs skrev:
    Takker så mye for tilbakemeld. Ang. e280f var det Mr.Anderson himself som sa at dette kan erstatte cvx120 røret. Har spilt på Siemens og Philips SO, foretrekker nok Siemens. Syns Philips kan bli litt frempå i øvre mellomtone, Siemens virker glattere og en aning varmere. Har ikke hatt noe problem, ulyder i ampen med disse røra. Høres ut som ec86 til siemens halske er et spennende alt., ja.

    interessant, og fint, å høre at e280f funker hos deg.
    forhåpentligvis var det bare noe galt med de rørene jeg kjøpte.

    bruker du også golden dream?
    (golden dream tyner rør heftigere enn golden night)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik skrev:
    Jeg må innrømme at jeg er nyskjerrig på å prøve Audion sitt CVX100-rør. Foreløpig har jeg kun brukt EC86 fra TFK. Men jeg har et par Valvo EC86 som jeg må få testet.

    Jeg har vel etter hvert kommet til en erkjennelse av at jeg er veldig glad i lydsignaturen til TFK. Bruker EC81 (12AT7) i cd-spilleren, og den danker ut alt annet jeg har prøvd (og det er MYE). TFK 12AX7 (EC83) fungerte også glimrende (best) i Conrad Johnson CAV50 som jeg hadde før.

    jeg har en tendens til å foretrekke enten tfk eller siemens halske i de aller fleste forsterkere og cd-spillere jeg har hatt her hjemme.

    du skulle gitt meg beskjed om at du var hypp på å prøve cvx100, så kunne jeg lagt de i den konvolutten som gikk over fjellet nettopp.
    får se om jeg rekker en tur innom posten kommende uke.
    jeg har et par som jeg plukket ut etter å ha hatt blokkene i noen få uker.
    testet de mot tfk ec86 og likte tfk best.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    236
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Har Silver Night pse mk2, men det er jo lov å drømme. Så vi får se om det blir en ny tur til søta bror, litt andre priser på Audion der i gården. Ikke mange Golden Dream å se på bruktmarkedet. Men er godt fornøyd, tror nok det er andre ting i anlegget som blir byttet før dem.
    Drives ikke 300b røra i Silver Night også ganske tøft?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    kjoenik skrev:
    Jeg må innrømme at jeg er nyskjerrig på å prøve Audion sitt CVX100-rør. Foreløpig har jeg kun brukt EC86 fra TFK. Men jeg har et par Valvo EC86 som jeg må få testet.

    Jeg har vel etter hvert kommet til en erkjennelse av at jeg er veldig glad i lydsignaturen til TFK. Bruker EC81 (12AT7) i cd-spilleren, og den danker ut alt annet jeg har prøvd (og det er MYE). TFK 12AX7 (EC83) fungerte også glimrende (best) i Conrad Johnson CAV50 som jeg hadde før.

    jeg har en tendens til å foretrekke enten tfk eller siemens halske i de aller fleste forsterkere og cd-spillere jeg har hatt her hjemme.

    du skulle gitt meg beskjed om at du var hypp på å prøve cvx100, så kunne jeg lagt de i den konvolutten som gikk over fjellet nettopp.
    får se om jeg rekker en tur innom posten kommende uke.
    jeg har et par som jeg plukket ut etter å ha hatt blokkene i noen få uker.
    testet de mot tfk ec86 og likte tfk best.
    Du trenger ikke sende dem hvis du har testet og foretrekker TFK.
    Og når jeg tenker meg om fulgte det jo med CVX100 da jeg kjøpte forsterkerne. Men de har ikke blitt brukt av meg. Vet ikke hvor gamle de er. Får teste dem en dag!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Noen burde kjenne sin besøkelsestid... Det ligger et par Silver Night MKII på bruktbørsen til 13000,- :eek:
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    236
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Er på jakt etter "ny" pre til mine Silver Night pse mk2 blokker. Setter pris på innspill og forslag. Inntil ca 20 kkr brukt. Har brukt en Rogue 99 Mag, fornøyd, men lyst på å prøve noe annet. Ser det fra tid til annen at det ligger Audio Note M2 og M3 på bruktbørsen, er det en fornuftig match til Audion? Audiovalve eklipse? CJ 17? , hva med Audion sine?, eller noe annet spennende, fyr løs folkens.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Jeg brukte jo Audion Premier/phono med silver night. Det fungerte aldeles glimrende. Og du får et meget bra phonotrinn med på kjøpet (mm). Koster 16800,-
    Trenger du ikke phonotrinnet koster den 11200,-

    Jeg ville prøvd Audion sin egen pre-amp hvis jeg var deg. Mener at Stereolab sender gratis til deg, og hvis produktet ikke faller i smak skal du bare besørge frakten tilbake.

    Ellers kan jeg opplyse at Audion ila våren kommer med en en-boks versjon av sin Quattro pre-amp, med fjernkontroll.
    Jeg har meldt min interesse og kan legge ut mer informasjon når jeg får vite mer.
    Forventet pris omkring 5-6000 pund.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    Tester denne om dagen, og den spiller som et h****** med mine ASN Mk2.

    DIY, men skal ikke være for vanskelig å bygge.

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Hva er dette for noe?
    Mener å ha sett denne ganske nylig, på børsen?

    Lekkert med alt det kobberet :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    kjoenik skrev:
    Hva er dette for noe?
    Mener å ha sett denne ganske nylig, på børsen?

    Lekkert med alt det kobberet :)
    Ligger et bilde av denne i en av trådene på DIY-forumet. Ikke til salgs, men jeg har fått låne den av Rune B for test før jeg bestemmer meg for å bygge min egen.

    VTV Octal Line Stage Project heter den. Tegnet og konstruert av Eric Barbour og Charles Kittleson.

    Fikk byggeinformasjon, skjema og annen informasjon i går. God start:

    "After a dozen years listenint go "peanut tube" preamps using 12AX7s or 6dj8s, I asked Eric Barbour to design a simple, good sounding octal-based preamp. As many of you know, the reason there are so many "peanut tube" preamps is because these tubes are small and cheap. By the way, so is their sonic performance"

    Spiller med skikkelig autoritet hos meg, luft, fart og smekk!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gs skrev:
    Er på jakt etter "ny" pre til mine Silver Night pse mk2 blokker. Setter pris på innspill og forslag. Inntil ca 20 kkr brukt. Har brukt en Rogue 99 Mag, fornøyd, men lyst på å prøve noe annet. Ser det fra tid til annen at det ligger Audio Note M2 og M3 på bruktbørsen, er det en fornuftig match til Audion? Audiovalve eklipse? CJ 17? , hva med Audion sine?, eller noe annet spennende, fyr løs folkens.

    audion sine preamper (premier plus ligger innenfor ditt budsjett brukt) er jo safe bets.
    ear 864 (12-14k brukt) eller ear 868l (ikke riaa, rundt 20k brukt) bør passe meget godt til silver nights.
    audiovalve eklipse er også et utmerket linjetrinn, fungerte supert sammen med mine golden dreams.

    jeg ville uansett satse på en pre som har bra tempo og fraspark.
    an m2 blir kanskje en smule for romantisk. m3 er derimot litt fastere i fisken og bør funke glimrende med audion.

    en eldre (og dermed billigere) cat sl1 vil jeg også tro passer godt til audion.

    andre kandidater (som jeg ikke har hørt, men som ryktes å ha de kvalitetene som gir god synergi med audion) innenfor ditt budsjett:
    croft charisma x
    croft epoch elite
    joule electra la-150
    vtl 5.5
    atma-sphere mp-3
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    emokid skrev:
    "After a dozen years listenint go "peanut tube" preamps using 12AX7s or 6dj8s, I asked Eric Barbour to design a simple, good sounding octal-based preamp. As many of you know, the reason there are so many "peanut tube" preamps is because these tubes are small and cheap. By the way, so is their sonic performance"

    tøysete utsagn.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    Mye flås og bastante uttaleleser i hobbyen, ja. Jeg har langt fra dårlig erfaring med små rørtyper, og har et lite NOS-lager av Siemens E88CC.

    Skal dog sies at denne pre'en (med begrenset test mot andre rørpreer) spiller opp til det den lover på papiret.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    emokid skrev:
    Skal dog sies at denne pre'en (med begrenset test mot andre rørpreer) spiller opp til det den lover på papiret.

    det tviler jeg ikke på.
    lekker er den også.
    kudos til rune b.
    du må ta den med på oslotur en gang.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    emokid skrev:
    Skal til Oslo i morgen ;)

    å? stikk innnom en tur med rune b-preampen, da.
    jeg er hjemme mellom 15-17.
    dette kan vi btw ta på pm.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.357
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    emokid skrev:
    Skal til Oslo i morgen ;)

    å? stikk innnom en tur med rune b-preampen, da.
    jeg er hjemme mellom 15-17.
    dette kan vi btw ta på pm.
    Hvis dette blir noe av vil jeg gjerne ha en rapport ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik skrev:
    Gago skrev:
    emokid skrev:
    Skal til Oslo i morgen ;)

    å? stikk innnom en tur med rune b-preampen, da.
    jeg er hjemme mellom 15-17.
    dette kan vi btw ta på pm.
    Hvis dette blir noe av vil jeg gjerne ha en rapport ;)

    det skarru få.
    opp til emokid.
    jeg skal som sagt bare drive dank fra 15-17 imorra.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.660
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    btw, det beste bruktpreampkjøpet for tiden må vel være hovland hp100.
    den kan du fint få for (iblant godt) under 20k dersom du tar den inn fra usa.
    den spilte også veldig bra med mine golden dreams.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn