Audions disipler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Takker for alle innspill og forslag. Da jeg ikke har hørt noen av disse sjøl er det greit å nevne at lyst klingende komponenter er noe øra mine ikke spes. glad i. Syns også det er litt besnærende når store, dype lydbilder males opp, så litt "bigger than life", er helt ok .
    Men Hovland til under 20 kkr, høres utrolig ut. Flott å se på er den jo også. Innebærer det at den lar seg greit koble om fra 110 til 220v.
    Hvor bør handle?
    Kanskje noen sitter på gode erfaringer der ute.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Glemte en som også ser interessant ut, noen som har noen synspunkter på Aesthetix Calypso foran et par Audion blokker.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ingen tilbakemeldinger på siste spørsmål? Vel, vel siden det drøyer litt før en ny pre amp er i hus, begynner abstinensene å melde seg. Så forrige kvelden ble Lector,en koblet direkte til Silver Night blokkene. Dæven så godt å få hørt litt musikk igjen. Satt faktisk gjennom noen plater å lurte på: ny pre What,s the point? Her var det driv ,smekk og nydelige toner i skjønn forening. Selvfølgelig litt trassig å få justert volum og balanse optimalt, men litt trim frem tilbake til anlegget er vel ikke å forakte. Dette var moro.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.656
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så du har kjørt litt med cd-spiller rett i blokkene?
    Bruker du da "potmeteret" på blokkene som volumkontroll?
    Hvordan funker det, og hvordan låter det ifht å kjøre med egen pre?
    Har ikke tenkt på å teste den muligheten selv her, men det må jo testes.... ;D

    mvh
    Proffen
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Jo da Proffen dette funker. Bruker pot,en på blokkene ja. Skal være litt forsiktig med altfor bastante meninger om forskjellen. Det er over 14 dg. siden min gml pre fikk ny eier, så muligheten til direkte A-B testing har jeg ikke.
    Men her var det et herlig driv og flott oppløsning, et klart, men og litt nakent lydbilde. Skal jeg antyde noe savn i fht til Rogue Mag 99, savnes nok litt i dybden og oppløsningen innover i lydbildet.
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Noen som vil dele sine synspunkter på Audion Silver Night Mk2?

    Og - hva er Audions beste noensinne - og hvilekn til effektive horn?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    2.661
    Torget vurderinger
    4
    tRMD skrev:
    Noen som vil dele sine synspunkter på Audion Silver Night Mk2?

    Og - hva er Audions beste noensinne - og hvilekn til effektive horn?
    Vel, jeg har bare hørt MK1 (PSE) versjonen av Silver Night. Den er veldig god. Han som jeg kjøpte dem av hadde brukt dem på AG duo og mente det var en kjempematch. MKii skal visstnok være enda litt bedre.

    Audions beste (forsterker) noensinne...det er Golden Dream det!

    Finner du en Golden Night er nok det også en fantastisk match til effektive hornht. Og deres integrerte med 300B/2A3 er også verdt å ta med i betraktiningen.

    Bottom line er vel at forsterkerne til Audion generelt gir mye godlyd for pengene.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.604
    Av de tre ampene jeg har testet på min AG Uno Nano er SN Mk2 den beste matchen. De to andre var First Watt F4 og MAE SET1.
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Audions beste (forsterker) noensinne...det er Golden Dream det!

    Finner du en Golden Night er nok det også en fantastisk match til effektive hornht. Og deres integrerte med 300B/2A3 er også verdt å ta med i betraktiningen
    Hva heter den 845 ampen? Er den for "grov" til Klipsch La Scala f.eks.

    Hvor mye vinner man på Golden Night kontra Silver Night MK2.
    Låner som sagt SN Mk2 m passiv linjevelger nå. Synes den er helt suveren egentlig. Men nysgjerrig på mer......

    Den integrererte med 2a3/300b - tenker du på den som har mer standard mål? Tror ikke jg trenger så mange watt.
    Den Silver Night som kan bruke både 2a3 og 300b - det virker veldig moro. Hva tror dere?
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ny pre på plass. Tok en sjans denne gangen og kjøpte uhørt. Så spenninga var stor da den endelig ankom. Nå står en Aesthetix Calypso og spiller seg inn sammen med Audion blokkene. Etter noen seine kvelder og en del cd,er høres dette lovende ut. Spiller med org rør, oppdager stadig "nye" lyder i platesamlinga mi. Låter naturlig og balansert, med en lovende mellomtone. Kan liksom ikke få spilt nok nå.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Audion riaa ---->


    ;)


    Noen her som har eller har hørt Premier Line/Phono ?
    Litt nysgjerrig på den :)

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Noen her som har prøvd Sterling Stereo på Klisch Heresy III i et relativt stort rom?
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Godt nyttår folkens.
    Er det noen av dere som har skiftet utgangstrafoene på Audion, til Lundahl trafoer?
    Ser Erik Anderson anbefaler det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nytt medlem melder seg til tjeneste!

    Ingenting i hus enda, men har avtalt å kjøpe en splitter ny Audion Premier RIAA. :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gs skrev:
    Godt nyttår folkens.
    Er det noen av dere som har skiftet utgangstrafoene på Audion, til Lundahl trafoer?
    Ser Erik Anderson anbefaler det.
    Nopp, men det er notert :)
    Sjekke ut det der en dag.


    Dazed skrev:
    Nytt medlem melder seg til tjeneste!

    Ingenting i hus enda, men har avtalt å kjøpe en splitter ny Audion Premier RIAA. :D
    Men så morro :D
    Velkommen skal du være.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Men så morro :D
    Velkommen skal du være.
    Takk.

    Det er vel ikke noe mysterium hvem sin skyld det var. ;)
    Hehe kanskje ikke. Alltid ment at den riaa'n der er vannvittig mye for pengene. Derfor låner jeg gjerne bort så folk kan få prøvd en i heimen, på sitt eget anlegg :)

    Uten tvil det jeg har i racket som er "mest lyd for pengene"

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Nytt medlem melder seg til tjeneste!

    Ingenting i hus enda, men har avtalt å kjøpe en splitter ny Audion Premier RIAA. :D
    He, he.. visste at det ville gå den veien.. Skummelt når han Jan kommer med disse eskene under armen ;)

    mvh
    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Dazed skrev:
    Nytt medlem melder seg til tjeneste!

    Ingenting i hus enda, men har avtalt å kjøpe en splitter ny Audion Premier RIAA. :D
    He, he.. visste at det ville gå den veien.. Skummelt når han Jan kommer med disse eskene under armen ;)

    mvh
    lassemann
    Skal skjerpe meg ;D

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Hehe kanskje ikke. Alltid ment at den riaa'n der er vannvittig mye for pengene. Derfor låner jeg gjerne bort så folk kan få prøvd en i heimen, på sitt eget anlegg :)

    Uten tvil det jeg har i racket som er "mest lyd for pengene"
    Ja, jeg er jo enig i at den låter bra. ;)

    lassemann skrev:
    He, he.. visste at det ville gå den veien.. Skummelt når han Jan kommer med disse eskene under armen ;)
    Har han flere? :-X

    JanR skrev:
    Skal skjerpe meg ;D
    Ingen hast. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Skal skjerpe meg ;D
    Ingen hast. :)
    Skal skjerpe meg sakte ;)

    Du vil vel kanskje låne noen rør utover ? Må jo teste litt vettu.
    Syns iofs at den riaa'n låter bra med original rørene, 6n23, og alle muligheter til å leke med alt som finns av 6922 rør/ekvalenter.

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Skal skjerpe meg ;D
    Ingen hast. :)
    Skal skjerpe meg sakte ;)

    Du vil vel kanskje låne noen rør utover ? Må jo teste litt vettu.
    Syns iofs at den riaa'n låter bra med original rørene, 6n23, og alle muligheter til å leke med alt som finns av 6922 rør/ekvalenter.

    /jan
    Phillips Miniwatt 6922 er favoritten her. I den omtalte riaa.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Bruker Tungsram e88cc i min, ikke misfornøyd med de ;)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Bruker Tungsram e88cc i min, ikke misfornøyd med de ;)

    /jan
    Det ligger et par 60-talls Siemens CCa på brukten her, til den nette sum av Kr. 2500,- hvis jeg ikke husker feil.

    (Hva sier det om meg at jeg har sett på dem allerede?) ;)

    Jeg har jo i alle fall tre par rør her som du hadde med sist, i tillegg til de som satt i RIAA-en. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Hei hvor det går :D
    Jepp, men nå var det tomt på morokontoen. :( ...Og jeg som mangler en pickup og en ny arm. ;)
    Nå som du endelig har fått god riaa'n i hus er det bare å få fyllt opp morrokontoen fort som f**.

    ;)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Nå som du endelig har fått god riaa'n i hus er det bare å få fyllt opp morrokontoen fort som f**.

    ;)
    Ja, det var det, da. :)

    Det er litt kinkig når regningskontoen tømmes fortere enn jeg klarer å fylle den opp. ;)

    Får ta det litt etter hvert. Det spiller nå, og hører jeg mød ørene og ikke med de forfengelige øynene som ønsker seg fancy pickup og arm, låter det så flott som bare det slik det er nå.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Det spiller nå, og hører jeg mød ørene og ikke med de forfengelige øynene som ønsker seg fancy pickup og arm, låter det så flott som bare det slik det er nå.
    Og du er fortsatt nøyd ? :)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Det spiller nå, og hører jeg mød ørene og ikke med de forfengelige øynene som ønsker seg fancy pickup og arm, låter det så flott som bare det slik det er nå.
    Og du er fortsatt nøyd ? :)

    /jan
    Dette innlegget så jeg ikke, gitt! ja, nå er jeg fornøyd, men nå har jeg jo fått på en DV-10x5 også.

    Jeg har et par merkelige fenomener å ta tak i, dog:

    Først og fremst brummer det litt mer med den nye pickup-en. Når volumet går oppover, brummer det. Jeg oppdaget i går at støyen blir borte når jeg holder hånda over det venstre røret på riaa-en. Hva kan det bety? mikrofonisk rør? Hva kan jeg gjøre? Prøve noen andre rør, eller skaffe sånne "rørdemper"-ringer.

    I tillegg hender det noen ganger at etter jeg har slått av riaa og platespiller, kommer det en slags brummelyd som mest av alt høres ut som en granat skal til å falle i hodet mitt. En lang, vedvarende brumme/pipelyd som synker i frekvens, og varer i kanskje et halvminutt før den forsvinner. Minner litt om det som er beskrevet her:

    http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=35438

    Ingenting av dette er heldigvis til stede/plagsomt når jeg spiller musikk.

    Alle forslag til tiltak mottas med takk!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Det spiller nå, og hører jeg mød ørene og ikke med de forfengelige øynene som ønsker seg fancy pickup og arm, låter det så flott som bare det slik det er nå.
    Og du er fortsatt nøyd ? :)

    /jan
    Dette innlegget så jeg ikke, gitt! ja, nå er jeg fornøyd, men nå har jeg jo fått på en DV-10x5 også.

    Jeg har et par merkelige fenomener å ta tak i, dog:

    Først og fremst brummer det litt mer med den nye pickup-en. Når volumet går oppover, brummer det. Jeg oppdaget i går at støyen blir borte når jeg holder hånda over det venstre røret på riaa-en. Hva kan det bety? mikrofonisk rør? Hva kan jeg gjøre? Prøve noen andre rør, eller skaffe sånne "rørdemper"-ringer.

    I tillegg hender det noen ganger at etter jeg har slått av riaa og platespiller, kommer det en slags brummelyd som mest av alt høres ut som en granat skal til å falle i hodet mitt. En lang, vedvarende brumme/pipelyd som synker i frekvens, og varer i kanskje et halvminutt før den forsvinner. Minner litt om det som er beskrevet her:

    http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=35438

    Ingenting av dette er heldigvis til stede/plagsomt når jeg spiller musikk.

    Alle forslag til tiltak mottas med takk!
    Siste først, sånn er min også når jeg slår den av. Så da slår jeg alltid den av sist :)
    Noen rør kan være var for "omgivelsene" sine ja. Helst burde vel riaa'n stå for seg sjøl litt unna alt annet. Men du kan få låne noen andre rør og prøve først.

    Kanskje en ide å prøve noen sånne ?




    Mulig de kan ha noen på http://www.upgradeaudio.com/
    Skulle hatt meg 2 par sjøl når jeg tenker meg om.

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Det spiller nå, og hører jeg mød ørene og ikke med de forfengelige øynene som ønsker seg fancy pickup og arm, låter det så flott som bare det slik det er nå.
    Og du er fortsatt nøyd ? :)

    /jan
    Dette innlegget så jeg ikke, gitt! ja, nå er jeg fornøyd, men nå har jeg jo fått på en DV-10x5 også.

    Jeg har et par merkelige fenomener å ta tak i, dog:

    Først og fremst brummer det litt mer med den nye pickup-en. Når volumet går oppover, brummer det. Jeg oppdaget i går at støyen blir borte når jeg holder hånda over det venstre røret på riaa-en. Hva kan det bety? mikrofonisk rør? Hva kan jeg gjøre? Prøve noen andre rør, eller skaffe sånne "rørdemper"-ringer.

    I tillegg hender det noen ganger at etter jeg har slått av riaa og platespiller, kommer det en slags brummelyd som mest av alt høres ut som en granat skal til å falle i hodet mitt. En lang, vedvarende brumme/pipelyd som synker i frekvens, og varer i kanskje et halvminutt før den forsvinner. Minner litt om det som er beskrevet her:

    http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=35438

    Ingenting av dette er heldigvis til stede/plagsomt når jeg spiller musikk.

    Alle forslag til tiltak mottas med takk!
    Den jeg hadde på lån her før jeg kjøpte oppførte seg sånn som du beskriver. Har du prøvd og ta ut røra og bytte plass innbyrdes med de?

    Ellers kan det kanskje hjelpe med forslaget til Jan med deksler over røra. Hjelper ingenting kan det være et dårlig eksemplar du har fått, og da har du vel krav på og få en ny riaa.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Siste først, sånn er min også når jeg slår den av. Så da slår jeg alltid den av sist :)
    Det er jo en grei nok løsning, det, så lenge det bare skjer etter jeg er ferdig med å høre på musikk. :)

    Noen rør kan være var for "omgivelsene" sine ja. Helst burde vel riaa'n stå for seg sjøl litt unna alt annet. Men du kan få låne noen andre rør og prøve først.
    Den får nesten stå der den står, men jeg tester gjerne et par rør. Takk. Det er en plan!

    Kanskje en ide å prøve noen sånne ?
    Det har jeg faktisk på gitarforsterker-prosjektet. kan prøve å bare tre dekselet oppå, evt. Kanskje få blikkenslageren til å knekke til et lite gitterbur jeg kan tre over rørene hvis det fjerner problemet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Den jeg hadde på lån her før jeg kjøpte oppførte seg sånn som du beskriver. Har du prøvd og ta ut røra og bytte plass innbyrdes med de?
    Kanskje det er denne? Nei, men det skal jeg prøve når jeg kommer hjem. Takk for tipset!

    rolfozzy skrev:
    Ellers kan det kanskje hjelpe med forslaget til Jan med deksler over røra. Hjelper ingenting kan det være et dårlig eksemplar du har fått, og da har du vel krav på og få en ny riaa.
    Tja. Det er jo ikke så problematisk, og hvis JanR sin er lik... Får se om det kan utbedres, ellers får jeg maile Pål.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:
    Den jeg hadde på lån her før jeg kjøpte oppførte seg sånn som du beskriver. Har du prøvd og ta ut røra og bytte plass innbyrdes med de?
    Kanskje det er denne? Nei, men det skal jeg prøve når jeg kommer hjem. Takk for tipset!

    rolfozzy skrev:
    Ellers kan det kanskje hjelpe med forslaget til Jan med deksler over røra. Hjelper ingenting kan det være et dårlig eksemplar du har fått, og da har du vel krav på og få en ny riaa.
    Tja. Det er jo ikke så problematisk, og hvis JanR sin er lik... Får se om det kan utbedres, ellers får jeg maile Pål.
    Min er ikke sånn.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal sende en mail og spørre hva Stereolab mener om saken, og hva de kan gjøre med det, jeg.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Når riaa var blodfersk og med de orginale røra hadde jeg begge de beskrevende fenomenene. Et av de russiske røra som fulgte med var både ekstremt mikrofonisk og brummet svakt. Etter bytte av rør sitter jeg nå kun igjen med med den fallende høyfrekvente brummelyden som skjer når riaa slåes av. Ubehagelig lyd og fruens skrekk så jeg skrur alltid av pre før riaa :)

    Jeg fikk reduksjon i pris da jeg redegjorde for rørfeil.

    Forøvrig benytter jeg nå Amperex A-frame E88CC fra 60-tallet med stort hell ;D

    Ellers må jeg jo bare benytte anledningen til å si at Audion imponerer i møte med ny platespiller i hus ;D Den er jo rett og slett ett funn til prisen...

    mvh
    lassemann
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn