Audions disipler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lassemann skrev:
    Når riaa var blodfersk og med de orginale røra hadde jeg begge de beskrevende fenomenene. Et av de russiske røra som fulgte med var både ekstremt mikrofonisk og brummet svakt. Etter bytte av rør sitter jeg nå kun igjen med med den fallende høyfrekvente brummelyden som skjer når riaa slåes av. Ubehagelig lyd og fruens skrekk så jeg skrur alltid av pre før riaa :)
    OK. da er ikke dette noe nytt, i alle fall, og 3 av 4 brukere så langt har granat-lydeffekten.

    Jeg fikk reduksjon i pris da jeg redegjorde for rørfeil.
    Jeg fikk demo-pris i utgangspunktet, men jeg kan kanskje mao. håpe på et par rør i posten.

    Forøvrig benytter jeg nå Amperex A-frame E88CC fra 60-tallet med stort hell ;D
    Notert! :)

    Ellers må jeg jo bare benytte anledningen til å si at Audion imponerer i møte med ny platespiller i hus ;D Den er jo rett og slett ett funn til prisen...
    Jepp! Den spiller så det uler. (Vel, bokstavelig talt. ..:men heldivis uler det altså når spillingen er slutt.) ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:
    Den jeg hadde på lån her før jeg kjøpte oppførte seg sånn som du beskriver. Har du prøvd og ta ut røra og bytte plass innbyrdes med de?
    Kanskje det er denne? Nei, men det skal jeg prøve når jeg kommer hjem. Takk for tipset!

    rolfozzy skrev:
    Ellers kan det kanskje hjelpe med forslaget til Jan med deksler over røra. Hjelper ingenting kan det være et dårlig eksemplar du har fått, og da har du vel krav på og få en ny riaa.
    Tja. Det er jo ikke så problematisk, og hvis JanR sin er lik... Får se om det kan utbedres, ellers får jeg maile Pål.
    Min er ikke sånn.
    Min holder ikke på i 30sek, bare så det er sagt. En liten "svosjsvipptuddelu" når den slås av. Er nok drøyt, i mitt tilfelle, å si det er "granat-lyd-effekt"
    Dac1 gjør iofs det samme. Er vel en rørting kanskje.

    Vi får prøve neste gang du er oppom Daz.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan vi.

    Jeg plukket forresten akkurat opp et par "USA made" JAN Philips 6922 på eBay, så jeg har noe å teste med. Var billig også. Godt under tollgrensa.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Ja, det kan vi.

    Jeg plukket forresten akkurat opp et par "USA made" JAN Philips 6922 på eBay, så jeg har noe å teste med. Var billig også. Godt under tollgrensa.
    Brukelige rør det der, til nesten ingen penger.
    Finns så jæ***g mange 6922 - ekvalenter så en kan jo bli helt forvirret. Og hva som fungerer hos meg eller andre bør ikke fungere like bra hos deg. Så hold oss oppdatert fremover :)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd et sett nye rør (Philips JAN), og alt ble litt bedre.

    Heldigvis er ingenting av dette noe jeg ikke helt fint kan leve med. Merker ikke noe når jeg spiller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
    Ikke noe å takke for :) Og godt at det ikke var noe feil hos deg.

    Hold oss andre oppdatert på rørbytter og innkjøp. Har ikke prøvd EH sine ennå så...

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
    Ikke noe å takke for :) Og godt at det ikke var noe feil hos deg.

    Hold oss andre oppdatert på rørbytter og innkjøp. Har ikke prøvd EH sine ennå så...

    /jan
    Jada, det skal jeg. Hvis det mot formodning blir stille med 6922EH, kommer jeg sannsynligvis til å si klart og tydelig fra om saken. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
    Ikke noe å takke for :) Og godt at det ikke var noe feil hos deg.

    Hold oss andre oppdatert på rørbytter og innkjøp. Har ikke prøvd EH sine ennå så...

    /jan
    Jada, det skal jeg. Hvis det mot formodning blir stille med 6922EH, kommer jeg sannsynligvis til å si klart og tydelig fra om saken. ;)
    Helt stille er kanskje ikke målet ::)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
    Ikke noe å takke for :) Og godt at det ikke var noe feil hos deg.

    Hold oss andre oppdatert på rørbytter og innkjøp. Har ikke prøvd EH sine ennå så...

    /jan
    Jada, det skal jeg. Hvis det mot formodning blir stille med 6922EH, kommer jeg sannsynligvis til å si klart og tydelig fra om saken. ;)
    Helt stille er kanskje ikke målet ::)

    /jan
    Spørs hvem du spør. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
    Ikke noe å takke for :) Og godt at det ikke var noe feil hos deg.

    Hold oss andre oppdatert på rørbytter og innkjøp. Har ikke prøvd EH sine ennå så...

    /jan
    Jada, det skal jeg. Hvis det mot formodning blir stille med 6922EH, kommer jeg sannsynligvis til å si klart og tydelig fra om saken. ;)
    Akkurat det samme med EH, og jeg innbiller meg at lyden ble litt slankere enn med JAN Philips, så jeg byttet tilbake. :) Får eksperimentere litt med plassering av riaa-en etter hvert i stedet.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Vel, nå er vel phonotrinnet friskmeldt. I alle fall later det til å være slik det er designet. Jeg har testet et identisk produkt på plassen til mitt, (Takk, JanR.) og den nye oppførte seg på akkurat samme måte.

    Jeg har lest at Electro-harmonix 6922EH skal være de minst mikrofoniske 6922-ene, så jeg har bestilt et par slike bare for å se om det hjelper litt. ...Bare for å ha prøvd.
    Ikke noe å takke for :) Og godt at det ikke var noe feil hos deg.

    Hold oss andre oppdatert på rørbytter og innkjøp. Har ikke prøvd EH sine ennå så...

    /jan
    Jada, det skal jeg. Hvis det mot formodning blir stille med 6922EH, kommer jeg sannsynligvis til å si klart og tydelig fra om saken. ;)
    Akkurat det samme med EH, og jeg innbiller meg at lyden ble litt slankere enn med JAN Philips, så jeg byttet tilbake. :) Får eksperimentere litt med plassering av riaa-en etter hvert i stedet.
    Høres fornuftig ut :)

    /jan
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hvilke rør er ekvivalenter til cvx100 og cvx120 som sitter i Audions amp'er?
    Roger
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    roger skrev:
    Hvilke rør er ekvivalenter til cvx100 og cvx120 som sitter i Audions amp'er?
    Roger
    Iflg ett par forum --> The CVX100 is an EC86, and the CVX120 is an E280F.
    En mail til Audion bør nok vurderes sånn for sikkerhetskyld.

    /jan
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer det Jan skriver, har sjøl vært i kontakt med Anderson himself om dette.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Ja, da var en stk Audion Premier RIAA bestilt og blir sendt i morgen. ;D

    Noen som har prøvd raytheon ck6922 på denne? Er ute etter rør som er mest mulig musikalsk og varmtlåtende, brimar?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Roberth skrev:
    Ja, da var en stk Audion Premier RIAA bestilt og blir sendt i morgen. ;D

    Noen som har prøvd raytheon ck6922 på denne? Er ute etter rør som er mest mulig musikalsk og varmtlåtende, brimar?
    For å være helt ærlig, låter den ikke så veldig forskjellig med forskjellige rør, men jeg synes det låter best hos meg med NOS Tesla E88CC Goldpin. Ellers låter den fint med JAN Philips også. Med Electro Harmonix 6922EH ble den litt mer lystklingene og mindre fyldig i bassen, men alt i alt er det ikke voldsomme forskjeller, og originalrørene låter også helt fint. Prøv et par JAN Philips fra ebay hvis du vil bytte. Du burde fint finne et godt par til under tollgrensa.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Roberth skrev:
    Ja, da var en stk Audion Premier RIAA bestilt og blir sendt i morgen. ;D

    Noen som har prøvd raytheon ck6922 på denne? Er ute etter rør som er mest mulig musikalsk og varmtlåtende, brimar?
    For å være helt ærlig, låter den ikke så veldig forskjellig med forskjellige rør, men jeg synes det låter best hos meg med NOS Tesla E88CC Goldpin. Ellers låter den fint med JAN Philips også. Med Electro Harmonix 6922EH ble den litt mer lystklingene og mindre fyldig i bassen, men alt i alt er det ikke voldsomme forskjeller, og originalrørene låter også helt fint. Prøv et par JAN Philips fra ebay hvis du vil bytte. Du burde fint finne et godt par til under tollgrensa.
    Enig med deg i det Dazed. Vi snakker om nyanser av forskjeller ved rørbytte. Men vi har noe forskjellige erfaringer som nok har med hva annet vi har kobla til. Tesla syns jeg ikke gjør en bra jobb i riaan. Har også prøvd EH, og de syns jeg var noe av det bedre jeg har hatt i min Audion. De absolutt beste jeg har prøvd, og som jeg bruker er Philips Miniwatt.

    Så det beste er og gjøre sine egne erfaringer. Men en bra riaa er det.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sant som Dazed skriver her, ikke akkurat kvantesprang i lyden ved rørbytte.
    Men de små nyansene som kan være akkurat det du leter etter.

    Hjemme foretrekkes Tungsram E88CC.

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snuser litt på denne riia'n sjøl... Kanskje en skulle spørre i Fidelity 56 tråden om omtalen kom denne gangen da....
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    HCS skrev:
    Snuser litt på denne riia'n sjøl... Kanskje en skulle spørre i Fidelity 56 tråden om omtalen kom denne gangen da....
    Når alle potetene er like store, når det regner penger, den dagen jeg vinner i lotto osv osv osv.

    Men en meget bra riaa til prisen er det uansett.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Enig med deg i det Dazed. Vi snakker om nyanser av forskjeller ved rørbytte. Men vi har noe forskjellige erfaringer som nok har med hva annet vi har kobla til. Tesla syns jeg ikke gjør en bra jobb i riaan. Har også prøvd EH, og de syns jeg var noe av det bedre jeg har hatt i min Audion. De absolutt beste jeg har prøvd, og som jeg bruker er Philips Miniwatt.

    Så det beste er og gjøre sine egne erfaringer. Men en bra riaa er det.
    Jeg vet du liker Miniwatt. Har tenkt på å prøve et par, men har ikke kommet over noen som var billige nok til impulskjøp.

    Jeg har spilt med Tesla en stund nå, så det er kanskje på tide å bytte tilbake til JAN Philips og/eller EH for å se hva jeg synes om de nå.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Dazed skrev:
    Roberth skrev:
    Ja, da var en stk Audion Premier RIAA bestilt og blir sendt i morgen. ;D

    Noen som har prøvd raytheon ck6922 på denne? Er ute etter rør som er mest mulig musikalsk og varmtlåtende, brimar?
    For å være helt ærlig, låter den ikke så veldig forskjellig med forskjellige rør, men jeg synes det låter best hos meg med NOS Tesla E88CC Goldpin. Ellers låter den fint med JAN Philips også. Med Electro Harmonix 6922EH ble den litt mer lystklingene og mindre fyldig i bassen, men alt i alt er det ikke voldsomme forskjeller, og originalrørene låter også helt fint. Prøv et par JAN Philips fra ebay hvis du vil bytte. Du burde fint finne et godt par til under tollgrensa.
    Mener du at phonotrinnet ikke er kilen på hvilke rør som står i eller er rørene som kommer med veldig gode?

    EDIT: bestilte et par JAN Philips 6922 usa produserte til 230 med frakt. Var så pass billige at jeg prøver dem uansett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Roberth skrev:
    Dazed skrev:
    Roberth skrev:
    Ja, da var en stk Audion Premier RIAA bestilt og blir sendt i morgen. ;D

    Noen som har prøvd raytheon ck6922 på denne? Er ute etter rør som er mest mulig musikalsk og varmtlåtende, brimar?
    For å være helt ærlig, låter den ikke så veldig forskjellig med forskjellige rør, men jeg synes det låter best hos meg med NOS Tesla E88CC Goldpin. Ellers låter den fint med JAN Philips også. Med Electro Harmonix 6922EH ble den litt mer lystklingene og mindre fyldig i bassen, men alt i alt er det ikke voldsomme forskjeller, og originalrørene låter også helt fint. Prøv et par JAN Philips fra ebay hvis du vil bytte. Du burde fint finne et godt par til under tollgrensa.
    Mener du at phonotrinnet ikke er kilen på hvilke rør som står i eller er rørene som kommer med veldig gode?

    EDIT: bestilte et par JAN Philips 6922 usa produserte til 230 med frakt. Var så pass billige at jeg prøver dem uansett.
    Ja, og originalrørene er helt greie. Det er jo selvsagt artig å bytte og teste litt.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    199
    Antall liker
    449
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har Audion Premier Line/Phono og bruker Valvo E88CC i både riaa og linjedel. Er fornøyd med disse rørene.

    Mvh
    Anders
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Skjønner ikke hvordan folk her synes originalrøra er helt greie? De støyer jo! Og ja, har byttet med andre helt like originalrørene, så var ikke noe galt med de. Tungsram er nevnt og er gode. Ellers har jeg god erfaring med amperex.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    shaunv skrev:
    Skjønner ikke hvordan folk her synes originalrøra er helt greie? De støyer jo! Og ja, har byttet med andre helt like originalrørene, så var ikke noe galt med de. Tungsram er nevnt og er gode. Ellers har jeg god erfaring med amperex.
    Hele riaa-en er veldig følsom for støy, og rørene i den blir ekstremt mikrofoniske, men hos meg er det likt med alle rør. Til og med 6922EH som skal være ekstremt stille og lite mikroskopiske.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Ja, da var audion premier mm phono i hus, første inntrykket er tømmer og dynamikk 8)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Det brukes original rør ?

    Gi deg ett par dager så får du komme med en liten rapport :)

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    JanR skrev:
    Det brukes original rør ?

    Gi deg ett par dager så får du komme med en liten rapport :)

    /jan
    Jada, måtte bare si er par ord med en gang :p Ja orginalrøra står i blir litt vel mørkt og varm med pickupen jeg bruker nå, men har en audio-technica at-7v på vei, håper de blir en fin ting mellom varme og tonal balanse med den. Får snart jan philips rør jeg skal prøve.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Tja nå har jeg spillt igjennom en del plater, med dette phonotrinnet(fortsatt orginale rør).
    Har aldri hatt så bra lyd av vinyloppsettet mitt som nå, dette trinnet uten tvil gruser rega brio-r sitt samt cambridge 640p.
    Har tidligere ikke vært fornøyd med bassen, følte den var for slank, vektløs og for liten dybde, med dette phonotrinnet var bassen mektig og med god vekt.
    Spiller ennå bare med Shure M97xe, opplever at phonotrinnet virkelig skviser det som kan skvives ut av denne pickupen.

    EDIT: sendte et nyskjerrig spørsmål til audion hvorfor de ikke hadde noen el84 forsterker, fikk et kjapt svar tilbake at de jobbet med en liten el84 forsterker. Regner med det blir noe ala sterling el84 singlended med 2x5 watt.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Har gjort litt a-b testing på jan philips og russisk nos på premier phono, for meg var jan philips en nedtur i sammenligningen, manglet dynamikk og bassen var veldig klam for å si det slik, nøyer meg med de russiske nos-rørene inntil videre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn