Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Spilte litt høyt med Calderaene igår; da "bunnet" bassene!
    Trodde ikke det var mulig; men Lene Marlin gikk altså helt i kjelleren.....
    Noen som har opplevd det samme?

Det høres en svak knirkelyd i alle de aktive 10 tommerne.

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    4
    Hei alle likesinnede.
    Lurer på en AP Celcius som senterkanal til mine virgo 2. Noen som har synspunkt på dette? Klinger de likt?

R

Roysen

Gjest
    yasman skrev:

Dette høres ut som et forsterkerproblem dersom problemet oppstår kun ved skikkelig pådrag. Forutsetter at jeg har forstått hva du mener med "bunnet i bassene" og "gikk helt i kjelleren" noe jeg ikke er helt sikker på.

Dersom du mener at Lene Marlin plata spiller så dybt at Caldera får problemer, så er ikke det mulig. De har et delefilter som ordner den biffen. Dersom du mener at du spilte såvidt høyt at du fikk forvrengning i bassen men kun ved høyt nivå så er det nok forsterkerne dine som som ikke klarer å drive høytalerne ved dette nivået.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    belia skrev:
    Hei alle likesinnede.
    Lurer på en AP Celcius som senterkanal til mine virgo 2. Noen som har synspunkt på dette? Klinger de likt?
    Har aldri hørt Celcius, men den ble laget for å matche Virgo II, Libra og Avanti II.

Mvh
    Roysen

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Hei alle Audio Physic's venner!
    Da jeg har kjøpt AP etter en overbevisende demo hos OHC med den flotte og stuevennlige Virgo 5 så flagger jeg min beigestring her. Dette er virkelig morro!. Hjemme hos meg ble det et kjempe steg inn i musikkens virkelige verden. Mer nyansert og dyp bass med kropp og tyngde. Oppover i frekvensene er det som vokalistene står i stua!, og innsyn i mellomtone området med stillhet og ro mellom instrumentene frembringer detaljer jeg ikke tidligere har hørt. Oppløsningen oppover i frekvensene gir masse luft og detaljer.

Jeg opplever denne forbedringen med Cambridge azur 840C og Krell kav400XI. Enn så lenge får disse gi virgo 5 signalene.

Et spørsmål på slutten. Da jeg har prøvd tre forskjellige høyttaler kabler med noe forskjellige resultater ønsker jeg råd om hvilken høyttaler kabel jeg bør vurdere i prisklasse +-10Kkr eller rimligere.

mvh

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei, og gratulerer med nye høytalere. Hvis du akkurat har begynnt å spille på dem har du mye å glede deg til når du har fått spillt en 100-200 timer eller deromkring.

Både mine gamle Virgo 2 og nåværende Avanti 3 trengte lang innspillingstid før de virkelig åpnet seg.

Dette er høytalere som fortjener god elektronikk, selvom de er lettere å få til enn forgjengeren. Så det er mye å tjene på forsterker og kilde(er).

Lykke til med å gjenoppdage platesamlinga

Elmer Midd

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    stereo skrev:
    Hei alle Audio Physic's venner!
    Da jeg har kjøpt AP etter en overbevisende demo hos OHC med den flotte og stuevennlige Virgo 5 så flagger jeg min beigestring her. Dette er virkelig morro!. Hjemme hos meg ble det et kjempe steg inn i musikkens virkelige verden. Mer nyansert og dyp bass med kropp og tyngde. Oppover i frekvensene er det som vokalistene står i stua!, og innsyn i mellomtone området med stillhet og ro mellom instrumentene frembringer detaljer jeg ikke tidligere har hørt. Oppløsningen oppover i frekvensene gir masse luft og detaljer.

Jeg opplever denne forbedringen med Cambridge azur 840C og Krell kav400XI. Enn så lenge får disse gi virgo 5 signalene.

Et spørsmål på slutten. Da jeg har prøvd tre forskjellige høyttaler kabler med noe forskjellige resultater ønsker jeg råd om hvilken høyttaler kabel jeg bør vurdere i prisklasse +-10Kkr eller rimligere.

mvh
    Gratulerer med fantastiske HT, har knapt hørt en liten demo av de og det var overbevisende for å si det sånn.....I tillegg ser de jo svært bra ut.

Skulle jeg brukt 10Kkr på HT kabel ville jeg sjekket ut Acoustic Zen kablene, jeg bruker de som interconnect kabler med stort hell, skal etterhvert over på samme merke i HT kabler.
    Utrolig oppløste og spiller med ett nærvær til musikken som jeg ikke for med andre kabler av de jeg har prøvd...
    Link
    Men du for de billigere brukt, søk på Acoustic Zen på Audiogon.

MVH Johnny

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    611
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Eller sjekk ut Anti-kablene som er utrolig rimelige, særlig hvis du importerer selv. Har gjort det og de balanserer hårfint mellom for spisse s'er og god oppløsning. V5 slipper også igjennom "alt" og må finstemmes mot annet utstyr. AU 24 er også knallgode, men litt dyrere.

Gratulerer med nye V5! Tror ikke det er så mange her ennå som har skaffet seg dem.

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Takk for det!

Jeg har lyttet til Oblivion høyttalerkabler og de var virkelig bra på Virgo 5. Har nå om dagen Nordost Heimdall på prøve og disse er også meget gode på Virgo 5. Mine silver sonic q10 derimot blir noe grå og kjedelige desverre for meg. Egentlig så er det litt irriterende at "ledninger" skal påvirke resultatet slik. Det er et enormt utvalg av kabler og hvis alle har sine særegne egenskaper så blir det utrolig vanskelig og komme i mål med den "perfekte" kabel. Det står derfor mellom de to nevnte fordi jeg ikke kan bruke høsten på å lytte på kabler.

hilsen stereo

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    611
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    stereo skrev:
    Takk for det!

Jeg har lyttet til Oblivion høyttalerkabler og de var virkelig bra på Virgo 5. Har nå om dagen Nordost Heimdall på prøve og disse er også meget gode på Virgo 5. Mine silver sonic q10 derimot blir noe grå og kjedelige desverre for meg. Egentlig så er det litt irriterende at "ledninger" skal påvirke resultatet slik. Det er et enormt utvalg av kabler og hvis alle har sine særegne egenskaper så blir det utrolig vanskelig og komme i mål med den "perfekte" kabel. Det står derfor mellom de to nevnte fordi jeg ikke kan bruke høsten på å lytte på kabler.

hilsen stereo
    Hvis du vil ta imot et velmenende råd fra meg, så må det være å heller legge flere kroner på kilden enn kabler, kilden har vanligvis mer å si enn kabler. etter å ha anskaffet en ny cd-spiller ville jeg gått til innkjøp av kabler som kan justere ev spisse s'er eller andre ting man ikke er helt fornøyd med. Det er dumt hvis du må bytte ut(tape penger) på kabler som kanskje ikke passer til det fremtidige oppsettet ditt. Jeg ville bare kjøpt noen billige kabler nå og erstattet dem siden.

N

norumno25

Gjest
    Har spurt om dette på HiFi generelt også, men prøver her også.
    Har jo som tidligere nevnt Tempo3 som drives av densen Beat 100.
    Syns noen ganger at det kan bli litt tamt i bunnen når jeg drar på litt og lurer på å få fatt i en effektforsterker.
    Noen nevner at det kan holde med en effekt med mer strømreserver.
    Noen kloke hoder som har noe lurt å komme med i sakens anleding?
    mvh Morten

H

hobby

Gjest
    Hvis det er helt i bunnen du savner noe, vil jeg anbefale sub. AP sine subber er i verdensklasse!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har en ide om hva slike vil koste ferdig levert i Oslo ?

Da tenker jeg Toll,moms,fjoms og alle slike nødvendigheter.

MVH Johnny

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    ...og husk at frakt er med som en del av momsgrunnlaget.

Mvh
    Roysen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    pris=$12.500
    $=5,50 NOK p.t.
    moms=25 %

Da skulle det vel bli noe sånt som: (12.500*5,5 + frakt)*(1+25 %) = 86.000 + frakt*1,25

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takk BT, hvis jeg husker rett har ikke du hørt disse Calderaene.......

Er forskjellene store nok mellom Avanti og Calderanene til å forsvare prisforskjellen ?

Er vel neppe bare litt dypere bass en betaler 100K ekstra for.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Blir ikke helt klok på testen av Calderaene i Stereophile mulig jeg er dårlig å lese engelsk,......... :-\

Nå skal det sies at jeg har hørt på HT som er antydet av hi-fi journalister som noe av det beste i verden uten at de imponerte meg i det hele tatt, beste er vel å lytte selv vil jeg tro.

MVH Johnny

Torek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Antall liker
    0
    Er det noen som kjenner til forskjellene på den gamle Scorpio og den nye Scorpio II?
    Og om det er stor forskjell lydmessig?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    johnnygrandis skrev:

Er forskjellene store nok mellom Avanti og Calderanene til å forsvare prisforskjellen ?

MVH Johnny
    Caldera er en divisjon over Avanti, og det gjelder ikke bare bassen men på alt. Caldera føltes som å få et par briller som passet 100 %, bortsett fra at det gikk på ørene i stedet for øynene. Lydbildet var så klart og detaljert at det var en fryd (oppløst kalles det visst), og de spilte med en enorm autoritet, som en oberst dersom Avanti er kaptein. Om det er verdt 100k ekstra kommer an på ørene som hører og kontoen som ser.

I ettertid lurer jeg på om Calderaene ikke farget lyden en smule. Var egentlig musikken så naturlig som jeg ønsker? Det kan skyldes at jeg på det tidspunktet aldri hadde hørt noe i nærheten og at dette var lit uvant. Derfor skulle jeg gjerne hørt dem en gang til for å sjekke dette. Dvs. helst skulle jeg hørt dem hver dag. ;D

Men aller helst skulle jeg hørt noen av "gereralene" til Roysen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    BT skrev:
    johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
    Caldera er en divisjon over Avanti, og det gjelder ikke bare bassen men på alt. Caldera føltes som å få et par briller som passet 100 %, bortsett fra at det gikk på ørene i stedet for øynene. Lydbildet var så klart og detaljert at det var en fryd (oppløst kalles det visst), og de spilte med en enorm autoritet, som en oberst dersom Avanti er kaptein. Om det er verdt 100k ekstra kommer an på ørene som hører og kontoen som ser.

I ettertid lurer jeg på om Calderaene ikke farget lyden en smule. Var egentlig musikken så naturlig som jeg ønsker? Det kan skyldes at jeg på det tidspunktet aldri hadde hørt noe i nærheten og at dette var lit uvant. Derfor skulle jeg gjerne hørt dem en gang til for å sjekke dette. Dvs. helst skulle jeg hørt dem hver dag. ;D

Fikk ikke noe mindre lyst på disse nå da.........
    Jeg har allerede booket meg plass hos Roysen, bare utseende på Kronos gir meg gåsehud ;D

MVH Johnny

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Roysen skrev:
    yasman skrev:

Dette høres ut som et forsterkerproblem dersom problemet oppstår kun ved skikkelig pådrag. Forutsetter at jeg har forstått hva du mener med "bunnet i bassene" og "gikk helt i kjelleren" noe jeg ikke er helt sikker på.

Dersom du mener at Lene Marlin plata spiller så dybt at Caldera får problemer, så er ikke det mulig. De har et delefilter som ordner den biffen. Dersom du mener at du spilte såvidt høyt at du fikk forvrengning i bassen men kun ved høyt nivå så er det nok forsterkerne dine som som ikke klarer å drive høytalerne ved dette nivået.

Mvh
    Roysen
    Alt vel her og ikke noe forsterkerproblem!!!
    Et par av skruene var ikke tighte nok, slik at det kom luft ut mellom element og kasse........

R

Roysen

Gjest
    Det er med litt sorg og litt glede at jeg kan meddele at AP har bestemt at de skal slutte å lage Kronos. Årsaken skal visstnok være sviktende salg noe jeg personlig tror skyldes den noe høye prisen i forhold til størrelse. Det er rart med det, men selv om lyden av Kronos sikkert er på høyde med liktprisede gigant høytalere er det mange som ikke tar den like seriøst fordi den ikke er like stor som toppmodellene tilWilson, Avalon etc. Dette er litt sørgelig fordi vi snakker om en fantastisk god høytaler og litt gledelig da mitt par da ble et av de siste som ble produsert i en svært beskjeden serie.

Kronos sendes rundt i Tyskland på en Farewell tour ut året 2008.

Jeg har fått noen små hint om at Kronos skal erstattes av to nye toppmodeller; en i omtrent samme prisleie og en i et priselie som ikke er fastsatt ennå (Euro 200K - 250K). Navnene vil sannsynligvis bli Cerubino og Cerubin II.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    BT skrev:
    Om Medea er en General, vil jeg nok hevde at Kronos må være Forsvarssjefen og Cerubin må være Kongen ;D De kan definitivt ikke sees på som hierarkisk jevnbyrdige rent lydmessige.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    yasman skrev:
    Roysen skrev:
    yasman skrev:

Mvh
    Roysen
    Alt vel her og ikke noe forsterkerproblem!!!
    Et par av skruene var ikke tighte nok, slik at det kom luft ut mellom element og kasse........
    Det var bra!

Mvh
    Roysen

Torek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Antall liker
    0
    Prøver meg her også jeg...

Er det noen som har hørt både Scorpio og Scorpio II og kan si noe om forskjellene lydmessig? Er de store?

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    johnnygrandis skrev:
    BT skrev:
    johnnygrandis skrev:

MVH Johnny

Fikk ikke noe mindre lyst på disse nå da.........
    Jeg har allerede booket meg plass hos Roysen, bare utseende på Kronos gir meg gåsehud ;D

MVH Johnny

Du er hjertelig velkommen her Jonny, om Kronos blir for dyr...:)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det Yasman, må se å få tatt meg en tur etterhvert imellom bleieskiftene....

De Calderanene ser unektelig innbydende ut, eneste feil jeg kan se med de er at de ikke står i min stue. ;D

-Var ikke bruktprisen litt høyt priset på de Kronosene da, Roysen?

Ha en fortreffelig Hi-Fi høst, folkens. 8)

MVH Johnny

H

hobby

Gjest
    Da var et par nye Virgo 5 i high gloss black på plass i anlegg 2. De erstattet et par Sonus Faber Cremona Auditor. Har aldri tidligere eid Audio Physic høyttalere unntatt subber og må si meg veldig positivt overrasket over denne "lille" høyttaleren. Utover utsøkt byggekvalitet og finish smaker det ordentlig highend av denne. Spiller stort, oppløst, stramt og definert. Virker som en veldig god match mot min også nokså nye Jeff Rowland integrerte som yter 500w i 8 ohm. Mellombassen er vel litt lukket ennå, så Virgoene trenger nok en del innspilling vil jeg tro før de når opp til sitt potensiale, men utklasset Cremona'ene gjorde de i hvert fall med glans fra første sekund :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn