Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.130
    Antall liker
    2.629
    Torget vurderinger
    16
    BT skrev:
    Roysen skrev:
    Det ligger et brukt par Kronos til salgs her dersom noen er interessert:

    http://www.hifi-wegner.de/liste.pdf

    Mvh
    Roysen
    27,k eur = 224k Nok + mva og frakt = ca 300 nok.
    Tror ikke budsjettet mitt likte det tallet. ::)
    Gå for Zingali HM-215 som også ligger på lista, fantastiske høyttalere.
    Nå skal jeg slutte å banne i Audiophysics kirka :)
     

    cahd

    Fersking
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Nye Virgo V i sort ask er pakket ut og har fått litt over 100 timer. En høyttaler som etter mine ører allerede har en utrolig holografi, detaljeringsgrad og presisjon. Har gått AP løypa fra Spark, via Scorpio og nå endt opp med Virgo. Sistnevnte har en helt annen kvalitetsfølelse når det gjelder byggekvalitet og lydmessig er det også en klar oppgradering. Har hatt mange overbevisende lytterunder hos OHC, men det føles som det sitter bedre i egen stue. Ht er plassert ca 50 cm fra bakvegg og med litt i overkant av en meter til sidevegg.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Kan omsider melde meg inn i denne "klubben" etter at nye Virgo V har kommet i hus ;D
    Må si at dette selv rett ut av boksen lover utrolig bra! Gleder meg virkelig til disse har fått noen timer og begynner å bli varme i trøya! :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Virgo 5 - hvordan er bassen? Jeg har en følelse for at AF fort kan bli slanke i bassen, men har ikke hørt nok selv. Er de analytiske? Hvordan spiller de dårlige innspillinger? Vær oppriktige nå vær så snill (om førsteraksjonen har lagt seg).

    Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på dem selv. De gode egenskapene kjenner jeg ;).
     
    H

    hobby

    Gjest
    Synes Titleist sin beskrivelse er bra. Jeg benytter integrert fra Rowland som yter 500w/1000w i 8/4 ohm. Med denne kombinasjonen opplever jeg skikkelig bunndrag. Bassen er stram/tight akkurat slik jeg liker det. Jeg forsøkte også med en Bryston 100 watter, da mistet jeg mye av dette, så å gi de godt med power er ikke dumt.
    Har for moro skyld også koblet Virgo V opp i hovedanlegget mitt med Burmester 069 cd spiller og Jeff Rowland 301 monoblokker og Valhalla kabling. Da fikk jeg hakeslepp. Virgo V virker til å ha stort potensiale for å si det forsiktig! Ennå mer luft, holografi, og fortsatt veldig sammenhengende fra topp til bunn. Men noe av det jeg liker mest med de er at de virker til å ha full kontroll og at de aldri låter anstrengt. Min konklusjon må være at Virgo V er så gode at man med fordel kan parre de med elektronikk og kabler til en sum langt over hva Virgo'ene koster. Disse høyttalerne er utvilsomt min nr 1 anbefaling for høyttalere under 100k.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Har blitt meget sulten på en Luna 2. Noen som kan skrive litt om sine erfaringer? Jeg har lest tester som bekrefter mine antagelser, men det er nettopp antagelser. Skal brukes i et noe lite rom, til stereo og kino. DB er ikke viktigst.
    Håper på svar!
     
    H

    hobby

    Gjest
    Mute skrev:
    Har blitt meget sulten på en Luna 2. Noen som kan skrive litt om sine erfaringer? Jeg har lest tester som bekrefter mine antagelser, men det er nettopp antagelser. Skal brukes i et noe lite rom, til stereo og kino. DB er ikke viktigst.
    Håper på svar!
    Da tror jeg du må få tak i brukt. Både Luna2 og Minos er visstnok nettopp gått ut av produksjon. AP kommer med nye subber. Aner ellers dessverre ikke hvordan fremdrift det er på det.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner.. Da tror jeg det blir til å vente å se hva som skjer først, nye modeller, eller en på brukten.

    Lurer på en ting til. Fyll ut setningen:

    De som eier Audio Physic er....?
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Da var nye AP Scorpio II i høyglans hvit i hus!
    Disse lover bra!! ;D
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Mute skrev:
    Har blitt meget sulten på en Luna 2. Noen som kan skrive litt om sine erfaringer? Jeg har lest tester som bekrefter mine antagelser, men det er nettopp antagelser. Skal brukes i et noe lite rom, til stereo og kino. DB er ikke viktigst.
    Håper på svar!
    Fin sub, forholdsvis lett å integrere.
    Har den ikke nå lenger, og det er pga naboene ;)
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    oyvind skrev:
    Da var nye AP Scorpio II i høyglans hvit i hus!
    Disse lover bra!! ;D
    Kule høyttalere dette ja! Bor bra med punch og rockeglede i de!
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Heh! :D Tenkte høre om AP eiere var annerledes på noen måte. Annet enn lydmessig overlegne :'(
     
    N

    norumno25

    Gjest
    Har nå fått et tilbud om å kjøpe en brukt Electrocompaniet AW120 til å drive mine Tempo 3.
    Noen som har noen synspunkter på denne forsterkeren i forhold til AP?
    Skal såklart høre på den før jeg kjøper men greit å sjekke om noen har litt erfaring med kombinasjonen.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Blir tydeligvis premiere på både ny sub og høyttaler fra AP på Oslo Hifi Centers messe til helgen, det kan jo bli spennende :)
     

    heggaII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    0
    yasman skrev:
    Roysen skrev:
    yasman skrev:
    Spilte litt høyt med Calderaene igår; da "bunnet" bassene!
    Trodde ikke det var mulig; men Lene Marlin gikk altså helt i kjelleren.....
    Noen som har opplevd det samme?

    Det høres en svak knirkelyd i alle de aktive 10 tommerne.
    Dette høres ut som et forsterkerproblem dersom problemet oppstår kun ved skikkelig pådrag. Forutsetter at jeg har forstått hva du mener med "bunnet i bassene" og "gikk helt i kjelleren" noe jeg ikke er helt sikker på.

    Dersom du mener at Lene Marlin plata spiller så dybt at Caldera får problemer, så er ikke det mulig. De har et delefilter som ordner den biffen. Dersom du mener at du spilte såvidt høyt at du fikk forvrengning i bassen men kun ved høyt nivå så er det nok forsterkerne dine som som ikke klarer å drive høytalerne ved dette nivået.

    Mvh
    Roysen
    Alt vel her og ikke noe forsterkerproblem!!!
    Et par av skruene var ikke tighte nok, slik at det kom luft ut mellom element og kasse........
    Hei Yasman,
    Har vært borte fra sentralen en tid - og ser at det skjer ting i AP tråden:)
    Har opplevd samme problemet som deg med Mari Boine, og antar at årsaken er den samme. Har du/noen andre et godt triks for å få av sidegrillene over bass-elementene, så jeg kan få ettertightet elementene?? Er livende redd for å ødelegge grillene...

    Er forøvrig fortsatt overlykkelig eier av mine Caldera, og ser med glede at Caldera "klubben" er utvidet etter min tid. Venter dog fortsatt på intro av Minos II...

    HG
     
    H

    hobby

    Gjest
    Den nye AP subben som kommer nå heter Rhea 2. OHC skal visst demonstrere den på messa de arrangerer denne helgen. Det står i hvert fall på deres nettsider akkurat nå. Der vises også et lite bilde av subben.
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Jeg har lagt merke til at Avanti 5 kommer med 2 utgaver av mellomtone elementer. Den som ble testet i Fidelity har flat faseplugg på samme måte som Avanti 3, mens den andre utgaven har spiss plugg. Innfestningen av elementet er heller ikke lik.
    Har det vært et elementskifte etter at modellen ble lansert, og er det isåfall noen som kjenner til grunnen for dette??
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    norumno25 skrev:
    Har nå fått et tilbud om å kjøpe en brukt Electrocompaniet AW120 til å drive mine Tempo 3.
    Noen som har noen synspunkter på denne forsterkeren i forhold til AP?
    Skal såklart høre på den før jeg kjøper men greit å sjekke om noen har litt erfaring med kombinasjonen.
    Hvis Tempo 3 er like stramme i bassen og ganske analytiske som AP generelt er, er det en knall kombo. Kjører selv med EC.
     

    stereo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    207
    Antall liker
    18
    (Jeg har lagt merke til at Avanti 5 kommer med 2 utgaver av mellomtone elementer. Den som ble testet i Fidelity har flat faseplugg på samme måte som Avanti 3, mens den andre utgaven har spiss plugg. Innfestningen av elementet er heller ikke lik.
    Har det vært et elementskifte etter at modellen ble lansert, og er det isåfall noen som kjenner til grunnen for dette??)

    Avanti har fått nye mellomtoneelementer av typen som Virgo 5 har. I den nye katalogen 2009-1 ser det ut som flere modeller nå har fått dette elementet. Dette har en spesiell oppbygging som er forklart i katalogen.

    mvh
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Men hvilket element er det nyeste? Mine Avanti 5 har den spisse fasepluggen, og vet noen hva som er forskjellen på dem?
    Har det kommet nyere elementer enn dem jeg har kan det jo være interessant å oppgradere
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg er ikke så sikker på at det kommer noen Minos II. Det har vært to ulike typer av Minos. Forskjellen er den innebygde forsterkeren. Den første versjonen hadde en fjernkontroll du måtte koble til subwooferen med en kabel. Man kunne videre koble neste Minos til den foregående også videre som slaver for å kopiere oppsettet. Denne versjonen ble erstattet av en med trådløs fjernkontroll men hvor master/slave muligheten var borte fordi den første forsterkertypen ikke kunne skaffes lenger. Sistnevnte ble imidlertid ikke kalt for Minos II. Begge har gått ut av produksjon.

    Videre kommer det nok ingen Terra som jeg skrev tidligere. Denne har blitt kalt Rhea 2 og er sluppet på markedet i disse dager. Etter hva jeg forstår er dette en mindre modell enn Minos med mindre forsterker og mindre elementer.

    Videre spennende nyheter er at AP om er års tid planlegger å slippe en modell som sannsynligvis kommer til å hete Avantera. Den vil være pris- og størrelsesmessig mellom Caldera og Avanti men vil være en lillebror av Caldera med teknologi hentet fra Kronos og ikke en storebror av Avanti med forbedret Avanti teknologi.

    Mvh
    Roysen
     
    H

    hobby

    Gjest
    Det skal visstnok komme en noe kraftigere sub enn den nye Rhea 2 om et år eller noe slikt frem i tid.
    Denne vil ligne på Rhea 2 utseendemessig, men være noe større.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg vet det er en del eiere av Virgo III og Avanti III der ute. Mace Audio kan nå tilby en modifikasjon for fullaktivering av Virgo III og aktivering av diskant og mellomtone i Avanti III som som jeg synes kan virke spennende og som sikkert vil gi lydforbedringer som er minst på høyde med å oppgradere til Virgo V eller Avanti V:

    http://www.maceaudio.at/Produkte/produkt_active_out.htm

    Det står dessverre bare på tysk.

    Mvh
    Roysen
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kan noen oversette eller bare forklare prinsippet? Er ikke så stiv i tysk......Bitte?(heter det ikke det?)
     
    S

    sprett

    Gjest
    Hei, enda en lykkelig calderaeier som lurer på hvordan det er mulig å få av grillen...

    Mvh
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    DevilEj skrev:
    Men hvilket element er det nyeste? Mine Avanti 5 har den spisse fasepluggen, og vet noen hva som er forskjellen på dem?
    Har det kommet nyere elementer enn dem jeg har kan det jo være interessant å oppgradere
    Jeg fant ut av dette selv, og nye elementer er nå bestilt ;D
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer nok noe mellom Caldera og Avanti. Prises ca 15.000 Eur eller 150tnok.

    Sitara tar over for Spark 5. Fått samme elementer som Scorpio 2, kun foruten bassene. Spiller meget flott!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.749
    Antall liker
    33.088
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    DevilEj skrev:
    DevilEj skrev:
    Men hvilket element er det nyeste? Mine Avanti 5 har den spisse fasepluggen, og vet noen hva som er forskjellen på dem?
    Har det kommet nyere elementer enn dem jeg har kan det jo være interessant å oppgradere
    Jeg fant ut av dette selv, og nye elementer er nå bestilt ;D
    Hei DevilEj.

    Hvor får du teknisk info/priser og hvor kjøper/bestiller du "nye" mellom tone elementer? Ser du har gjort det til dine Avanti V..? (men er ikke de siste utgave da...sss?)
    Har selv Audio Physic Scorpio og kunne tenke meg å sjekke ut litt om oppgradering til de som sitter i Scorpio II med faseplugger. Om de er direkte kompatible i både fysisk størrelse og mot delefilter etc. Og event om det i hele tatt er noen gevinst med oppgradering.

    mvh
    Gismo
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    En kort mail til tyskland gir deg vel det raskeste og mest presise svaret på dette? Jeg tipper det er nema problema og bytte opp til de nye elementene som spiller imo vesentlig bedre.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.749
    Antall liker
    33.088
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
     

    Vedlegg

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    gismo skrev:
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
    Fine høyttalere! :)
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    sprett skrev:
    Hei, enda en lykkelig calderaeier som lurer på hvordan det er mulig å få av grillen...

    Mvh
    Regner med at du tenker på grillene foran bassene; bare ta grep inntil kanten med fingrene på grillen slik at du ikke kommer nær ht membranene; det går lett som bare det...

    Paul
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.749
    Antall liker
    33.088
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
    Fine høyttalere! :)
    Hei Torek :)

    Du pakka jo aldrig opp dem du ;)
    Det ble Virgo V på deg ser jeg. Grattis!
    Hvilken finish ble det?

    Gismo
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    gismo skrev:
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
    Fine høyttalere! :)
    Hei Torek :)

    Du pakka jo aldrig opp dem du ;)
    Det ble Virgo V på deg ser jeg. Grattis!
    Hvilken finish ble det?

    Gismo
    Det ble høyglans svart, er meget fornøyd! ;D

    Godt å høre at du er det samme!

    Mvh Tore
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
    Fine høyttalere! :)
    Hei Torek :)

    Du pakka jo aldrig opp dem du ;)
    Det ble Virgo V på deg ser jeg. Grattis!
    Hvilken finish ble det?

    Gismo
    Det ble høyglans svart, er meget fornøyd! ;D

    Godt å høre at du er det samme!

    Mvh Tore

    Bilder?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn