Hvilke erfaringer har Audiophysics venner med EC?
BKaz skrev:
Så nå er både ord og toner om denne kombinasjonen fritt for all verden, og erfaringer mottas med takk.
mvh BKaz
Jeg har hatt Virgo III i flere år nå og er egentlig storfornøyd med HT men det var ikke før jeg koplet den opp mot kvalitetsforsterkere at de virkelig fikk bevist sitt potensiale.
Jeg hadde store problemer med Hegel forsterkeri, harde skarpe toner med vonde øreganger var resultatet her.
Ett Vincent klasse A forsterksett låt helt ålreit uten at jeg følte at Virgoene ble maks utnyttet, litt kjedelig og flatt med litt for varmt lydbilde med en pompøs bass.
Koplet ett (atskillig dyrere) Moon forsterkersett med en kraftig strømforsyning til HT og magien som hadde uteblitt med de andre settene sto plutselig fram i sin helhet.
Plutselig opplever jeg å skjønne hva alle Hi-Fi journalistene elsker med Virgoene.
Dybden i lydbildet på denne kombinasjonen er bare rått, jeg har trukket HT 1,5 meter fra frontvegg og lydbildet er stort samtidlig som alt er godt definert på hver sin plass.
Det er enkelt og høre endringer i basstoner samtidlig som den er dynamisk og hardtslående, hadde den gått enda noen Hz lenger ned hadde jeg ikke savnet noe men en god subwoofer kan hjelpe på dette, selv om det skal sies at det er en sjelden gang jeg tenker på det.
Om HT egner seg for EC er vanskelig å si men at den ikke passer for alle forsterkersett er helt klart .Den slipper igjennom det meste på godt og vondt og har en problemer i kjeden vil den avsløre det nådeløst, jeg måtte som sagt igjennom ettpar sett før jeg fikk klaff.
Husk også på at dette er en Ego HT og krever sitt av oppstilling, for meg fungerer kun en løsning og det er AP egen anvisning for oppsett 2,4 meter imellom elementene med diskanten pekende rett bak øret. Måler så nøyaktig 2 meter fra elementene til øret.
Altså en form for nærfeltslytting, sjekk manualen/utregingsmetoden til AP, flytter du hodet litt ut av sweetspotten faller lydbildet sammen,... ego HT,-
Etter flere års samarbeid er Virgoene på vei ut og andre HT er på vei inn, bytter til annet merke nå men det gjøres med enn viss bismak og usikkerhet,- slik er det vel når en blir glade i HT som har gitt en så mye glede og har fungert så godt.
Måtte nye eiere få like mye glede av disse som de har gitt meg, fantastiske HT med ett herlig lydbilde.------
Savner de allerede jeg. (underlig hobby dette her) ;D