Avantgarde, Oris, Orion, Tannoy ol

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Vurderer å kjøpe meg AG Nano.
Kan disse fungere greit i et rom på 14kvm?

Finnes det andre typer store høyttalere som fungerer bedre i små rom?

Lf

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei
Her er et par horn, rommet trenger kanskje ikke være så stort om du har plass i hagen. ;D

M

MPT

Gjest
Jeg har brukt Avantgarde Uno i ett 14kvm rom, det fungerte greit, så jeg vil tro Nano fungerer også, det er en mindre høyttaler.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Det var det jeg ville høre, MPT :)

Virker ut som Avantgarde høyttalere er endestedet for mange hifilomane. Hva er det med disse høyttaleren som gjør at de er verd å leve resten av livet sammen med?

Hva med Oris, Orio og Tannoy i små rom?

Lf

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Noensteder det går an å finne ut hva disse koster,samt bilder.?? ;D

U

utgatt60135

Gjest
Hørte litt på Avatgarde Duo hos Tor. Jeg tenkte at dette er ikke en høyttaler for alle. For min smak låt det for slankt og "farget" i den forstand at det ikke var vanskelig å høre at lyden kommer fra horn. Ikke helt homogent lydbile. Syntes lydbildet var slankt og manglet bredde også.

Beste egenskap; - dynamikk(makro og mikro), hurighet og detaljer.

IMO..... :)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.135
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ELEL6200 skrev:
(...)
Hva med Oris, Orion og Tannoy i små rom?
(...)
Linkwitz oppgir flg. retningslinjer for å få optimal ytelse fra Orion:
  • romareal minst 17 m2
  • takhøyde minst 240 cm
  • avstand til framvegg minst 120cm
  • avstand til sidevegger minst 60cm
  • lytteavstand 240cm - 550cm
  • romakustikk: RT60 mellom 400ms og 700ms (relativt lite dempet)

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Slankt? Det kommer bla. spesielt mye ann hvordan bassene er stilt inn, hvor mye de er vinklet inn mot lytter/tilt etc. og selvfølgelig kilde/forsterkeri.

Nøytralt?; kan vel ikke akkurat si det nei, enkelte kaller også det kjedelig :), da må du nok finne noe annet. Jeg si 'live-feeling', dynamikk sjel/atmosfære etc, er det som fengsler folk, helst sammen med rør da seff.

Smaken er forskjellig og der er jo noe av det fine med dette da; at alle kan jobbe mot det man 'selv' synes er bra på den musikken man selv liker mest uten å bli arrestert av lydpolitiet.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Hørte litt på Avatgarde Duo hos Tor. Jeg tenkte at dette er ikke en høyttaler for alle. For min smak låt det for slankt og "farget" i den forstand at det ikke var vanskelig å høre at lyden kommer fra horn. Ikke helt homogent lydbile. Syntes lydbildet var slankt og manglet bredde også.

Hvis det er hos Lyric du mener, er det vel ganske kjent at de har dårlige demoer av Avantgarde.

Frode

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Frode skrev:
Lyngen skrev:

Hvis det er hos Lyric du mener, er det vel ganske kjent at de har dårlige demoer av Avantgarde.

Frode
Hva legger du i "dårlige demoer"? Dårlig lytterom? Dårlige demo-eksemplarer av høyttalerne? Dårlig service av personalet under demoen? Nå er det riktignok noen år siden jeg lyttet til Uno'ene (og endte med å kjøpe dem!), men jeg kan ikke huske at noe var "dårlig" under den demoen.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Steinar_Lund skrev:
Hva legger du i "dårlige demoer"? Dårlig lytterom? Dårlige demo-eksemplarer av høyttalerne? Dårlig service av personalet under demoen? Nå er det riktignok noen år siden jeg lyttet til Uno'ene (og endte med å kjøpe dem!), men jeg kan ikke huske at noe var "dårlig" under den demoen.
Jeg har alltid hatt inntrykk av at AG låter så som så hos Lyric. Her er for eksempel et par sitat her fra sentralen:

Tor har (dessverre) ALDRI fått Avantgarde til å låte bra hos seg. Husker godt den gangen jeg selv var interessert i å kjøpe, det var så absolutt ikke hans demo som fikk meg til å kjøpe horn.
Vet ikke om det er like ille der enda, men........
Har aldri hørt noe Avantgarde spille godt på bakrommet til Lyric. Det har alltid vært mye å sette fingrene på. Hjemme hos folk som har satt dett ordentlig opp har det vært en annen verden.
Frode

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OK takk for svar. Lurte bare på hva konkret "dårlige demoer" gikk ut på. Undres forresten på hvordan det går med Lyric og Tor? Ser på nettsidene deres at han innskrenker butikkarealet ganske heftig. Synd...

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.101
Torget vurderinger
16
Steinar_Lund skrev:
OK takk for svar. Lurte bare på hva konkret "dårlige demoer" gikk ut på. Undres forresten på hvordan det går med Lyric og Tor? Ser på nettsidene deres at han innskrenker butikkarealet ganske heftig. Synd...
Jeg har hørt Trio hos Tor og hos LMC. Forskjellen var vel omtrent som Gøy saft kontra årgangsvin. Tor får imidlertid til Proac riktig godt. Veldig synd at han får redusert butikken så mye må jeg si.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Lyngen skrev:

Jeg vet ikke hvordan det spiller i butikken til Tor, men jeg er helt uenig i at det låter slankt og "farget" (med mindre fargen på horna virket inn) ::)
Horn låter "live" og/eller "ekte".
Jeg har hørt flere ganger hos Olaps, med diverse elektronikk og det spiller stort.

Butikkdemo kan man i de fleste sammenhenger glemme, det må spilles hjemme/borte eller ihvertfall i et anlegg man helst bør kjenne litt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så du trenger Avantgarde Trio og kanskje basshorna som hører til til rommet ditt på 14m2.. Ikke noe vei utenom :)

U

utgatt60135

Gjest
bobbob skrev:
Slankt? Det kommer bla. spesielt mye ann hvordan bassene er stilt inn, hvor mye de er vinklet inn mot lytter/tilt etc. og selvfølgelig kilde/forsterkeri.
Tenkte mer på mellomtonen, alså jeg liker mer fyldig klang.

Tor er ikke særlig happy for situasjonen for å si det mildt nei. Han får jo ikke plass til alt.

Jeg synes ikke ProAc demorommet er helt ideelt heller.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ELEL6200 skrev:
Det var det jeg ville høre, MPT :)

Virker ut som Avantgarde høyttalere er endestedet for mange hifilomane. Hva er det med disse høyttaleren som gjør at de er verd å leve resten av livet sammen med?

Hva med Oris, Orio og Tannoy i små rom?

Lf
Hva med å ha Klipsch LaScala med i tankene når horn skal vurderes, mener de takler små rom?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det er vel ikke bare hos Tor det kan låte litt grusomt på demoer.?
Dette er vel noe som "alle" butikker og kjeder sliter mer eller mindre med.?
PS: bare slik at dere ikke henger ut noen spesifike her, det er nok heller ikke meningen deres regner jeg med ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
bambadoo skrev:
Så du trenger Avantgarde Trio og kanskje basshorna som hører til til rommet ditt på 14m2.. Ikke noe vei utenom :)
Trio + basshorn tar vell ca 14 kvm, hvor skal jeg sitte da ;D

Jeg har forstått det slik at Uno er fyldigere i mellomtonen enn Oris horn. Tenkte da at AG Nano må være rimelig fyldige i mellomtonen i motsetning til slank som andre påstår. Er jeg på bærtur? Kan ikke foredra "slank lyd".
Trodde også at Avantgarde høyttalere kunne "styres" med elektronikken med alt fra en aggresiv eller laidback spillestil.

Hvordan vil dere AG eiere beskrive lydsignaturen?
Lf

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.101
Torget vurderinger
16
Rotekroken skrev:
Det er vel ikke bare hos Tor det kan låte litt grusomt på demoer.?
Dette er vel noe som "alle" butikker og kjeder sliter mer eller mindre med.?
PS: bare slik at dere ikke henger ut noen spesifike her, det er nok heller ikke meningen deres regner jeg med ;)
Selvom jeg synes det alltid har vært problemer med lyden når jeg har hørt Avantgarde hos Tor så skinner likevel høyttalerenes ekstreme egenskaper igjennom. Tor er jo også grei med hjemlån så hvis man er seriøs så er det nok mulig å låne hjem horna.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg var hos en kar her på forumet og lyttet til Oris horn. Var ikke slanke de. Bare nydelig...
Men det kommer sikkert an på hvilken versjon av Oris som velges. Hvilket horn, hvilken driver eller om en går for kompresjonsvarianten.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Trodde heller ikke Orishorn eller AG horn var "slanke" ??? Du har kanskje noen orishorn (Frode sine?) på vei, Bambadoo? Kom evt med en rapport så snart som mulig :)

Lf

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja, men det er nok ikke Frode sine. Må bare finne tid til å ta turen over fjellet og hente dem.

U

utgatt60135

Gjest
Hvis kjennere av dem synes Tor ikke får til horna helt så ikke legg stort vekt på det jeg skrev om slank mellomtone takk. Kunne jo vært forårsaket av forsterkeren også (husker ikke modellen).

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
[/quote]

Tenkte mer på mellomtonen, alså jeg liker mer fyldig klang.

Tor er ikke særlig happy for situasjonen for å si det mildt nei. Han får jo ikke plass til alt.

Jeg synes ikke ProAc demorommet er helt ideelt heller.

[/quote]

OK, skjønner. Mellomtonen på duo går ned til 170 fra Avantgarde sine sider og sub opp til 350. På mine Nano som kun går ned til 290 på mellomtone hornet så opplever jeg stor forskjell i det jeg opplever som mellomtone ved å jobbe med crossover/sub volum samt vinkler som jeg nevte. Vil anta at dette klart er det samme på Duo som har en større overlap, der er jo på mellomtonen mange sier at duo spesielt er sterkere. Smak og behag også, noen liker litt mer overlap/varme mens andre synes kanskje dette går utover den litt typiske horn lyden/spenstigheten.

Uansett, tror jeg skønner hva du mener, men er bare uenig i at du kan si 'tynt' som generelt om duo. Noe av fordelen med aktive suber blir jo her at du kan kan få stilt dette inn mot egne preferanser. Tenker at hvis du får hørt Duo i andre omgivelser og jobbet litt med de selv så blir det en annen lyd i pipa ;D.

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
Folkens: dt er sjelden at hifibutikker har "kjempeklaff" med sine oppsett , men som regel kan demoene fortelle noe om potensiale i eks. høytalerer .Har du drevet med dette en stund så hører en som regel uannsett om dette er noe for "meg". Har selv hatt ulike oppsett men etter at Uno med cary/wavac 300b(10W SE) kombo kom i hus(27kvm) , og nå sist et par Duo , at jeg ble bomsikker på at denne type høyt. er noe som passer meg.

Det gnistrer , spiller silkemykt ,det forfører, det basser (stramt slik det skal låte) og det er nesten vanskelig å "gå tilbake" for å lytte på "konvesjoelle" membraner.....som blir ganske så kjedeligt. Mye subjektiv skryt , ja men det er pinadø slik det er !! Ingen vei tilbake :)

R

Rojoh

Gjest
To ting som vel er aktuelle temaer for horn i lytterommet ditt Ellef; er basseksjonene i Avantgarde og Oris og avstanden mellom høyttaler og lytteposisjon. M.a.o: Hvordan låter disse horna på mellom to og tre meters avstand? Både Avantgarde og Oris krever vel separat/har egen forsterker til basseksjon - i verste fall kan kanskje en EQ kobles inn?

Mvh. Johan

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Lyngen skrev:
Hvis kjennere av dem synes Tor ikke får til horna helt så ikke legg stort vekt på det jeg skrev om slank mellomtone takk. Kunne jo vært forårsaket av forsterkeren også (husker ikke modellen).
Den er god ;), så ikke den før jeg postet sist.

U

utgatt60135

Gjest
haden skrev:
Har du drevet med dette en stund så hører en som regel uannsett om dette er noe for "meg".
Nettopp! Og her er det ulike svar :). Jeg har funnet ut at horn ikke passer meg (bipolare derimot). Ingenting er rett eller galt her.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Heisan Bobbob
Har du sammenlignet Nanoene dine med Uno?
Har forstått det slik at Nano er lettere å integrere i rommet enn Uno. På grunn av dette og størrelsen er nok Nano mest aktuelt for meg. Har solgt Zu Druid, som jeg forøvrig var veldig fornøyd med, grunnet god pris og en gammel drøm om hornhøyttalere.

Du bor tilfeldigvis ikke i Stavangerområdet, Bobbob? ;)

Gode spørsmål, Johan :)

Lf

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.208
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg fikk trio på hjemlån i august 2000 og har ikke vurdert tilbakelevering i ett sekund!
ellers gir det begrensede spredningsmønsteret til horn lite interaksjon med rommet
mvh

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
ELEL6200 skrev:
Heisan Bobbob

Har du sammenlignet Nanoene dine med Uno?

Du bor tilfeldigvis ikke i Stavangerområdet, Bobbob? ;)

Lf
Har hørt begge, men under såpass forskjellige forhold og oppsett at det blir litt vanskelig for meg å gi noen generell kommentar rundt forskjellene, synes ikke de var så ulike, bortsett fra størrelsen da.

Holder til i Stavanger ja :). For tiden er horn oppsettet ute av drift grunnet opp-pussing samt at min Yamamoto A08-S er pakket for retur for oppgrade med ny socket/resistors og RGN1064 mesh rectifier samt stabilizer circuits som garanterer 120% hum fri drift og ikke minst muligheten til å kjøre både 45 og 2A3 rør rett ut av boksen ;D.

Send meg en PM så kan vi sikkert få avtalt noe når ting er på plass igjen.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Lf,du kommer til å ende opp med Audio Note høytalere til slutt så du kan like gjerne hoppe i det nå :D Få noen til å lakke de i Ferarri-rød,høyglanspolert med gull-lister så går de sikkert gjennom det estetiske nåløyet......! ? ;D

Mvh
Rune

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
;D
Etter å ha spredd dine vellydende komponenter til kjente og kjære, så ser jeg at samlingen din igjen er komplett :D

AN lager uten tvil fantastiske komponenter, Rune. Du skal derfor ikke se bort fra at ANE høyttalere får hedersplassen når rock ikke er første prioritet. Føler at disse høyttalerene ikke har sin store styrke her. Arrester meg om jeg tar helt feil. Jeg må også si at jeg bare har hørt gamle ANE som lydmessig minnet sterkt om Snell E II.

Har du kjøpt kit eller har du de orginale?

Drømme høyttaleren min er nok forsatt AG Nano selv om også ANE frister.

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Rojoh skrev:
To ting som vel er aktuelle temaer for horn i lytterommet ditt Ellef; er basseksjonene i Avantgarde og Oris og avstanden mellom høyttaler og lytteposisjon. M.a.o: Hvordan låter disse horna på mellom to og tre meters avstand? Både Avantgarde og Oris krever vel separat/har egen forsterker til basseksjon - i verste fall kan kanskje en EQ kobles inn?

Mvh. Johan

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
ELEL6200 skrev:
;D
Etter å ha spredd dine vellydende komponenter til kjente og kjære, så ser jeg at samlingen din igjen er komplett :D

AN lager uten tvil fantastiske komponenter, Rune. Du skal derfor ikke se bort fra at ANE høyttalere får hedersplassen når rock ikke er første prioritet. Føler at disse høyttalerene ikke har sin store styrke her. Arrester meg om jeg tar helt feil. Jeg må også si at jeg bare har hørt gamle ANE som lydmessig minnet sterkt om Snell E II.

Har du kjøpt kit eller har du de orginale?

Drømme høyttaleren min er nok forsatt AG Nano selv om også ANE frister.

Lf
Nesten komplett ;)
Har spurt om jeg fekk kjøpe de tilbake men det kunne jeg bare glemme ;D

Høytalerene mine er byggesett,men de er faktisk klart bedre enn de jeg hadde sist,noe jeg ikke trodde var mulig.
Mine høytalere fikser fint rock når de står helt i hjørner av rommet.
Regner med de som får høre Upgrade Audio sine kit03/BG på messa får demonstrert det, selv om jeg føler at alnico bass/mellomtone elementet som står i mine er klart bedre enn de med keramiske magneter som stod i mitt forrige kit 03.De som Upgrade stiller med har ikke de dyre alnico elementene.

Men liker man horn så har de egenskaper som man ikke finner i noe annet :)
Lykke til!

Mvh
Rune

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Var ikke meningen å ødelegge tråden med AN tull ,så for å dra dere inn på sporet igjen ;) ,her er beste hornhøytalerene jeg har hørt.
Hadde noen Altec 416 15" alnico basser til de som jeg desverre solgte,men resten har jeg liggende og kommer nok aldri til å forlate mitt eie

Vedlegg

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
ANsnakk kan aldri ødelegge verken en lytteøkt eller en HIFI tråd :), Rune.

Kjenner du til Avantgarde høyttalere, Rune?

Ut i fra erfaringene til erfarne bruker av AG, så konkluderer jeg med at det faktisk er mulig å få dem til å låte bra i et lite rom.
Er likevell forsatt redd for at en lytteavstand på 2-2,5 meter kan bli litt knapp. Hvilke negative følger vil "nærfeltslyding" ha for lyden foruten mindre sweetspot?

Virker ut som Avantgarde høyttalere er endestedet for mange hifiomane. Hva er det med disse høyttaleren som gjør at de er verd å leve resten av livet sammen med?

Er det noen som har lest tester av Nano? Finner i alle fall lite brukererfaringer om dem på nettet.

Takker for all hjelp jeg har fått til nå.

Lf

Topp Bunn