Kloke ord. I den lavere enden av skalaen vil det lønne seg å kjøpe der det er store produksjonsvolum. Jeg vil jo si at de beste kjøpene opp til i hvert fall 12000-15000 (og kanskje høyere) dermed blir å kjøpe studiomonitorer, som man så evt. kan bruke eq på etter smak hvis man synes at de blir for nøytrale. Det er fordi det selges såpass mye av noen relativt få modeller (fra Yamaha, JBL, Adam, Neumann, Genelec...) at merkostnaden per enhet blir liten, og man får mye for pengene som forbruker.Det er mye riktig i det du sier der. I lavere prisklasser kan en stor produsent som feks b&w fordele feks utviklingskostnad på flere modeller og store produksjonsvolumer. I motsatt ende av skalaen fungerer ikke økonomien med å betale folk for å bruke massevis av tid på å utvikle, kvalitetessikre og bygge modeller som det selges en håndfull av. Der virker det store maskineriet mot sin hensikt. Som DIYer er nøkkelen å stjele gode ideer fra andre som har brukt utallige timer og kroner på å få noe til. Jeg husker ennå godt første undervisningstime på universitetet i faget "machine design"; the three most important things of machine design are these; 1) borrow, 2) beg and 3) steal! Most problems have been tried, tested and solved before.All heder til DIYerne, men vil ikke si det nødvendigvis er en bedre tilnærming til hifi, bare en annen. Seriøs DIYing er tidkrevende, mange blindveier, bomskudd og ikke nødvendigvis billigere.
Jeg er usikker på om man alltid får veldig mye mer for pengene med studiomonitorer som er i høyere prisklasser... fordi det tross alt ikke selges så mange av dem.
Og så er det et eller annet punkt der man plutselig begynner å få mye mer for pengene med DIY. Nøyaktig hvor det punktet er, skal jeg ikke si sikkert. Men tror nettopp det begynner å bli sånn ca. der det selges veldig få av hver enkelt høyttaler, og produsentene derfor må få inn profitten ved salg av få eksemplarer, fremfor å selge veldig mange og bare få litt profitt på hver enkelt. Pluss at en del produkter i high end-markedet prises ekstra høyt for å bli statement-produkter, der poenget ikke er å selge mye, men heller å drysse litt high end-status over produktene lenger nede på rangstigen. Jeg leste for eksempel akkurat om anlegget til Leikis Lyd i tråden hans. En hel horde med elementer som spiller sammen med hverandre. Det virker helt rått. Han skal ha betalt rundt 115000 for alt sammen. Hva får man for 115000 hvis man kjøper nytt? Bra ting, bevares. Men det vil forundre meg om det kan måle seg med lydkvaliteten til den type DIY-oppsett.