Takk for stort engasjement og mange nyttige betraktninger. Det har kommet noen spørsmål underveis, så her kommer noe mer info:
Musikksmak og anlegg i dag: Kompisen min har et ganske bredt spekter hva musikksmak angår. Faktisk spenner det fra trash metal til jazz og klassisk. Og så er han Pink Floyd-fan. Men jeg vil si at han er inne i en tung jazz-periode nå. Han har nok fått ørene opp for litt forskjellig etter noen lyttekvelder hos meg
I dag har han bare noe bose-greier med høyttalere i mange rom. Sikkert noe han i sin tid så at de andre riking-vennene hadde...
Rommet: Han bor i hus. Det er et rom i underetasjen som tidligere var barnas TV-rom som nå skal gjøres om. Ungene er på vei ut av redet... Størrelsen vil bli på mellom 50-75 kvadrat - alt etter som et tilstøtende rom skal integreres eller ikke. Trolig havner han på den største varianten. God takhøyde - vil tippe det er ca. 3,20.
Å kjøpe seg hjelp til dette: Har diskutert dette med ham. Han er usikker på om han vil det. Han har sagt det omtrent slik: "Jeg er vant til å måtte høre på eksperter som kan noe jeg ikke kan i jobben min. Og så må jeg ta avgjørelsen. Grunnen til at jeg har fått til ting brukbart er at jeg har en god evne til å skjære igjennom. Jeg tror dette med anlegg er i samme gata. Her er det mulig å få mange gode råd, men til slutt må man bestemme seg. Det er ikke sikkert avgjørelsen blir bedre om man leier med seg haugevis av eksperter".
Tur til messa i München: Jeg har foreslått at en tur på messa i Tyskland kan være en god ide. Hans respons på dette er: "Men blir jeg noe særlig klokere av det? Jeg tipper at jeg vil finne mange høyttalere som låter fantastisk, men det er jo ingen garanti for at de vil gjøre det samme hjemme hos meg".
Selvbygg: Vi har ikke snakket om dette, men jeg innser i løpet av tråden at det kanskje kan være en god ide.
Akustikktiltak: Definitivt noe vi må diskutere.