Bør ingeniører og sykepleiere tjene det samme?

Bør ingeniører og sykepleiere tjene det samme?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, sykepleiere bør tjene mest

• Nei, ingeniører bør tjene mest

• Det bør ikke være noen slik sammenheng mellom yrkesgrupper

• Kunne ikke bry meg mindre

• Totalt antall stemmer
    0
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Det du sier er mao noe ala at ansatte på McDonalds tåler stress bedre enn sykepleiere? Eller at ledelsen i McDonalds ikke vet hva de gjør? Jeg synes det virker urimelig. De jeg kjenner som jobber i helse-bransjen tåler stress ganske bra - eller finner fort et annet yrke.

-k
Jeg har ikke noe til overs for å styre helsevesenet etter McDonaldsmodellen. En McDonaldsansatt får gullfisk i boken hvis han bare klarer å snu tilstrekkelig mange burgere og bruke minst mulig til å hver kunde. Om de blir stresset til å steke en burger ekstra er ikke det så farlig, siden følgene stor sett ikke blir andre enn at du kanskje får en agurk for lite i burgeren din hvis det går for fort i svingene.
Det du sa var at du trodde at effekten (hvis noen) av å måle kundebehandling ville være mer stress.

Hvis vi kan gå ut ifra at ledelsen i McDonalds er rasjonelle, så tviler jeg på at de ønsker å stresse sine ansatte unødig. Men det kan være at de har funnet at pisk eller gulrot får dem til å yte mer. Gjelder ikke det oss alle?

Mener du ærlig og oppriktig at ansatte i McDonalds er de eneste som blir målt? Statsministeren vår blir målt ubarmhjertig og kontinuerlig. Direktører blir målt. Fotballspillere blir målt. Men du vil la sykepleiere slippe for de er hellige?

-k

K

knutinh

Gjest
65finger skrev:
Er man på et akutt mottak eller legevakt :) har man forøvrig ikke tid til koseprat
Har man råd til å sende hjem gubber på 50 med hjerteinfarkt og 2 paralgin forte? Eller skal man unngå å teste sykepleierne i tilfelle de blir såret?

Problemet med at jeg deltar i denne tråden er at deltakelsen gjør meg mer og mer tilbøyelig til å mene at private helsetjenester er den eneste måten å skape fornøyde brukere på. Og det er ikke en holdning jeg egentlig har lyst til å ha :)

-k

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vi har allerede et 2 delt helsevesen. Marginalt bidrag fra "private Sykehus" ellers kan hvem som helst som har råd tegne forsikring å sikre seg umiddelbar behandling i f.eks utlandet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Det du sier er mao noe ala at ansatte på McDonalds tåler stress bedre enn sykepleiere? Eller at ledelsen i McDonalds ikke vet hva de gjør? Jeg synes det virker urimelig. De jeg kjenner som jobber i helse-bransjen tåler stress ganske bra - eller finner fort et annet yrke.

-k
Jeg har ikke noe til overs for å styre helsevesenet etter McDonaldsmodellen. En McDonaldsansatt får gullfisk i boken hvis han bare klarer å snu tilstrekkelig mange burgere og bruke minst mulig tid p å hver kunde. Om de blir stresset til å steke en burger ekstra i timen er ikke det så farlig, siden følgene stor sett ikke blir andre enn at du kanskje får en agurk for lite i burgeren din hvis det går for fort i svingene.
Ansatte hos McDonalds er de som trives best på jobben i følge undersøkelser.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Ansatte hos McDonalds er de som trives best på jobben i følge undersøkelser.
Ja hvorfor ikke. De er vel dem som har opdaget det fullstendig meningsløse med å kaste bort tid på utdannelse og tilsynelatende meningsfylt arbeid. Men jeg tror dog jeg kjenner intil flere som ikke ville vært særlig tilfreds med en karriære som trivselsfull burgerflipper på McDonalds.

Heldigvis for alle er disse menneskene havnet i gatekjøkkenbransjen og noen helt andre i helsevesenet.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Du skal ikke være for sikker på at ingen av oss dem er havnet i sistnevnte.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Rockefoten skrev:
Vel rent samfundsmessig så kanskje det børe være mye likere ihvertfall?

Man bør få igjen for den investeringen det er å ta utdannelse. Har man 3 år bør dette tillegget være likt.
Man bør få noe for knapphet på kompetansen.. Ingeniører vinner her?
Man bør få noe for ubekvemmelighet.. Sykepleiere vinner kanskje her?

Dette blir seff teoretisk, men det er jo litt rart i samfunnet vårt at nyttige funksjoner som lærere og sykepleiere er så dårlig verdsatt lønnsmessig

ole-siv.ing (og dermed bør jeg ha for 6 år (ok 5 da, men noen trenger mer tid))

edit:stavingen i første setning forklarer forsinkelsen..
I min tid gjorde vi unna sivilingeniør utdanelsen på 4,5 år .Fatter ikke hvorfor man skal bruke lengre tid nå?

Forøvrig er sykepleierutdannelsen også blitt lengre enn nødvendig. Ganske enkelt av 3 grunner,

1.De som kommmer inn er relativt skolesvake og må bruke leng tid på å lære %regning og medikamentberegning enn før.
2. Det mangler praksisplasser og oppfølging er derfor dårligere nå, så erfaring erstattes av teori
3. Sykepleierfaget er blitt intelektualisert og mer komplisert enn før.

Nå hadde jeg isolert sett ikke hatt noe imot at kone som er sykepleier kommer opp på mitt ingeniørlønnsnivå.
Men det hadde samtidig betydd en total rasering av helsevesenet og offentligsektor hvis prisen på sykepleiere og lærere skulle blitt 2-firedoblet over natten.

Det pussige med kvinner (def leste sykepleier er fortsatt det) er at de velger konsekvent yrker med dårlig lønn og regner med å bli forsørget av en eller annet mann. Når de så oppdager at de har valgt et yrke hvor man ikke kan brøfø seg selv så roper de om mere lønn ,men da er det for sent!!

EDIT, måtte bare får servert middagen.. ;)

Men det er takket være LOs og APs innsats for "sine" at alle akedemikerer eller folk med noe utdannelse i offentlig sektor blir lønnstapere..det vil ta en generasjon å dra dem opp igjen, og da her vi ikke engang oljepenger å betale med. Det vil svi... Vi får stole på at offentlig sektor befolkes av idealister og at de ikke skiller seg slik at ektefellen kan bidra økonomisk...

Forøvrig er det et helt håpløst begrep å klassifiere og lønne stillinger etter "likeverdighet".
Hvis en sykepleier kan gå inn i en jobb som overingeniør eller motsatt så er de likeverdige dvs gjensidig utbyttbare, først da kan man forvente samme lønn..

Sannsynligvis er jobben min sykepleierkone gjør mye mere verdifull for hennes kunder enn det min er,men man må innse at lønn settes av tilbud og etterspørsel og historiske tradisjoner. Det er defor aksjemeglere tjener mer enn bingobetjenter selv om en bingobetjent godt kan gjøre det bedre i aksjemarkedet enn en økonom..

Takk for meg
Sleiven

J

Jurassic

Gjest
Hvor stor er egentlig lønnsforskjellen mellom en ingeniør og en sykepleier?

Største andelen av ingeniører ligger ifølge TU NR10/2008 på et lønnsnivå mellom 320 000 til 425 000 og det er ikke i mine øyne noen høy lønn.

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Antall liker
13
Sleiven skrev:
I min tid gjorde vi unna sivilingeniør utdanelsen på 4,5 år .Fatter ikke hvorfor man skal bruke lengre tid nå?
Det har blitt lagt til flere spennende fag, slik som ex.phil og Eksperter i Team. I tillegg tror jeg kravene til bredde i fagkretsen har økt, slik at man tar fler fag.

Hvorvidt det blir det bedre siv.ing'er av dette vet jeg ikke, men de får mer i studielån...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jurassic skrev:
Hvor stor er egentlig lønnsforskjellen mellom en ingeniør og en sykepleier?

Største andelen av ingeniører ligger ifølge TU NR10/2008 på et lønnsnivå mellom 320 000 til 425 000 og det er ikke i mine øyne noen høy lønn.
Edit igjen
Jeg bommet litt og tenkte for mye forhold til sivilingeniør, ser man bort fra nyutdannede i min bransje så kommer i praksis ingeniør-ingeniører opp på ca 500-600 000,mens sivilingeniørene kan vake rundt 900-1000 000. Skift-arbeiderne kan ligge både under og over ingeniører og sivilingeniører. Avvik mellon normlønn og reelle utbetaling kan være ganske drastisk...når man ser i forhold til statistikklønnen. Forskjellene er nok betydelig mindre i det offentlige enn private. Men et poeng er at det offentlige konkurerer stort med de private ingeniørmarkedet,mens det er i mindre grad tilfelle for sykepleiere. Det er nok noen bortskjemte ingeniørgrupper i Stavanger som nyter godt av høy oljepris..

Men dette er en ren avsporing, saken hvar jo om kan regne med å få det samme i lønn som sykepleier eller ingeniør.. Nei neppe i overskuelig framtid . Jeg kan ikke si at jobbene hverken ligner på hverandre eller er tilsvarande,er ikke ingeniør,men vi har både lege,sivil.ing, ingeniør og sykepleier i nærmeste familie, og det er relativt fundamentale forskjeller mellom ingeniøryrket og helseyrkene. Er gla' jeg valgte å bli ingeniør og ikke kokk som jeg først hadde tenkt...

Sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
............................. eller at politkere skal stikke kjønnet borti denne saken.

Vel hvis "saken" er en kvinnelig sykepleier og i tilleggg søt kune jeg jo som politiker se en viss verdi i "å stikke kjønnet borti". ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
Målingen må selvfølgelig gjøres av en person som er kompetent innenfor søkepleier-faget. Gjerne sykepleierens overordnede.

Mvh
Roysen
Problemet Roysen er at denne "overordnede" ganske sikkert har resultatansvar / budsjettansvar og derfor egentlig ikke er så veldig interessert i at sykepleieren skal tjene så veldig mye. Ti femten "underbetalte" sykepleiere på en avdeling ville kunne gi budsettdekning til å ansette en sårt tiltrengt sykepleier til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Greven skrev:
De fleste leger har ingen tillegg. Grunnlønna er den lønna man får og man får kun mer betalt om man jobber overtid (beklager overtid er sjelden betalt, men ofte påkrevd) ekstravakter.

Men selvfølgelig om man ser på skatteligningen kan det jo se anderledes ut. Der vil jo feks legevaktslønna (om man tar dette i tillegg til den vanlige jobben) også ligge.
Er du lege selv? Det er sjelden man treffer noen som ikke er i faget som har såvidt peiling på de faktiske forhold. ;)

Leger har ofte store inntekter i ligningslistene men de jobber jaggu mange timer for pengene!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Nå har jeg lest hele tråden og tror jeg vil kommentere saken og ikke bare enkeltinlegg.

De fleste ingeniører er menn, de fleste sykepleiere er kvinner. Kvinner skal pr definisjon og forventning fra samfunnet finne seg en mann som kan forsørge dem. De trenger derfor ikke så mye lønn, - mannen tjener det familien trenger.

Ingeniører har et reelt behov for høyere lønn fordi de må forsørge sine koner som er frisører eller sykepleiere, så enkelt er det!!

På nittitallet hadde ( har de forøvrig alltid! ) Sykepleierforbundet en aksjon for høyere lønn. Da var mottoet: "Vis forsørgeransvar! Gift deg med en sykepleier!" Og jeg falt jo for den da. ::) :-*

Det er selvsagt lov til å bli både sint og forbannet på grunn av denne forklaringen, men jeg er faktisk overbevist om at kjernen til problemstillingen ligger akkurat her.

J

Jurassic

Gjest
Rett meg gjerne opp hvis jeg tar feil men tjener ikke sykepleiere også noe i det området her: 320 000 til 425 000?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Jurassic skrev:
Rett meg gjerne opp hvis jeg tar feil men tjener ikke sykepleiere også noe i det området her: 320 000 til 425 000?
425K hørtes nå jævlig mye ut da! Det finnes Svenskevikarer som jobber "svensk", dvs en vakt på kirurgisk på formiddag fulgt av ettermiddag på medisinsk avd. Mildt sagt tvilsomt i forhold til arb.tidsbest. Men det gir jo penger.

Tror faktisk 320K er noe bortigmot topp for en "vanlig" sykepleier i turnus,med alle natt, helge og andre tillegg.

Min "lille mor" jobber bare deltid og ligger vel på 250-270. Hun har jo forsørger! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

J

Jurassic

Gjest
5 år på NTNU og startlønn på litt over 300k er ikke mye å rope hora hora for akkurat

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Jurassic skrev:
5 år på NTNU og startlønn på litt over 300k er ikke mye å rope hora hora for akkurat
Hvilken linje? Hva regner du som mulig topplønn i dagens marked, og hvor lang tid tror du det tar før du er på topp?
Dette er faktorer som også må tas med i betraktningen.

Og, ikke for å være grinebiter, det er da folk som ( tror at de ) ville vært lykkelige hvis de bare tjente så mye som 300K på topp!

Penger betyr ikke så mye for tilfredshet og "lykkefølelse" som man kunne tro. Og et annet problem er at 60K i tillegg brutto ikke er det samme som 5000 mer utbetalt i måneden! Djevelen heter marginalskatteprosent, samt at 2500 netto pr mnd faktisk ikke er så mye penger.

Det er stor visdom i det gamle jungelordet: "Enhver inntekt finner sin utgift"

J

Jurassic

Gjest
I overkant av 300 er uavhengig av linje...
Men mange starter med mye bedre grunnlønn da, finnes jo også de som betaler 500 for en fersk siv. ing.

Forøvrig er trivsel viktigere enn inntekt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Er det ikke fortsatt slik at mange finner sin første arbeidsgiver i forbindelse med arbeidet med hovedoppgaven?

Og de 300K øker vel raskt om du gjør en god jobb og arbeidsgiver vil ha deg med på ferden videre? Så i Dagens Næringsliv en oversikt over begynnerlønn i 75(?) forskjellige yrker. Ikke mange med begynnerlønn over 300K og ytterst få som toppet 500k i begynnerlønn.

Du skal tilhøre en tidvis meget omtalt, utskjellt og forhatt yrkesgruppe hvis du skal være garantert 500K+ i begynnerlønn. ;D ;D ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Og et annet problem er at 60K i tillegg brutto ikke er det samme som 5000 mer utbetalt i måneden! Djevelen heter marginalskatteprosent, samt at 2500 netto pr mnd faktisk ikke er så mye penger.
Ja, 6% bør man vel regne med i år. Men det forsvinner i dragsuget. ;D

J

Jurassic

Gjest
Cluet for å unngå begynnerlønn er å komme inn i arbeidslivet via vikarbyrå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Jurassic skrev:
1. Penger betyr ikke så mye for tilfredshet og "lykkefølelse" som man kunne tro.

2. Og et annet problem er at 60K i tillegg brutto ikke er det samme som 5000 mer utbetalt i måneden! Djevelen heter marginalskatteprosent,

3. samt at 2500 netto pr mnd faktisk ikke er så mye penger.

4. Det er stor visdom i det gamle jungelordet: "Enhver inntekt finner sin utgift"
1. Ikkje dersom du har mykje av dei. Men prøv å få ein famile til å gå rundt på 500 000 i samla bruttoinntekt. Då vil du sjå at ei auke til 750 000 har mykje å seie for lukkekjensla...

2. Sant nok, og dersom ei lønsauke fører til at renta aukar til minst 8% vert mange ulukkelege.

3. Du må vere tilsett i det private....

4. Som regel finnest det minst to uføresette innbetalingsgiroar for kvar utbetalingsgiro.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
1. Ikkje dersom du har mykje av dei. Men prøv å få ein famile til å gå rundt på 500 000 i samla bruttoinntekt. Då vil du sjå at ei auke til 750 000 har mykje å seie for lukkekjensla...

2. Sant nok, og dersom ei lønsauke fører til at renta aukar til minst 8% vert mange ulukkelege.

3. Du må vere tilsett i det private....

4. Som regel finnest det minst to uføresette innbetalingsgiroar for kvar utbetalingsgiro.
1. Jo mere penger du i utgangspunktet har jo større økning behøves før det gjør intrykk, - for å si det enkelt. Når du har "nok" ser du at det faktisk ikke er pengene i seg selv som gjør deg lykkelig. Før du når det nivået har du gjerne tilstrekkelig med "praktiske problemer" til at hva som gir "lykke" blir litt mindre vesentlig. Men at en økning på 250K relativt løser flere "praktiske problemer" for den som har 500K enn for den som har 1000K er uomtvistelig.

Men det er seriøs forskning som viser at økonomi har mye mindre betydning for menneskers "lykkefølelse" enn det man i utgngspunktet skulle tro. For egen del vil jeg bare si at jeg misunner de som makter å være "lykkelige" på lavbudsjett!

2. Et alvorlig tema det der! Er selv "etablert" med "bagatellmessig" restgjeld på huset så selv en rente på 14-15% ( Ja jeg var med på det der med nybygget hus og milliongjeld sist,- og kom igjennom MYE klokere! ) vil ikke få dramatiske konsekvenser. Det er en av fordelene ved et lån der man stort sett bare betaler rente de første årene, og nesten bare avdrag de siste årene.

3. Arbeidsgiver spiller nok mindre rolle enn inntektsnivået. Men poenget her ligger i pkt 4, - uansett hvor mye du får inn så kommer det en alltid ekstra uventet giro!

4. Det er en naturlov som er sterkere enn Newtons lov om tyngdekraft.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
En offentlig arbeidsgiver har ikke mulighet(mandat) til å gi lokale tillegg i lønnsoppgjøret (med noen unntak der de har en liten pott å fordele). Det vil en arbeidsgiver i privat sektor ha, der er det bedriftens eiere som kan bestemme om du skal ha mere enn tariff. Hvis bedriften går godt så er det rom for slikt. Husker da jeg jobbet på et av landets store bryggerier. Der var det lønnsfest. De sa at folk drikke øl i gode tider for da har de penger, og i dårlige tider drikker de øl som trøst. Iallefall var overskuddene store, og viljen til å gi lokale lønnstillegg klart til stede. Jeg har aldri hatt så lettjente penger.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
En offentlig arbeidsgiver har ikke mulighet(mandat) til å gi lokale tillegg i lønnsoppgjøret.
Det er en sannhet med modifikasjoner. De toneangivende fagforeningene, de som organiserer mange arbeidstakere, i offentlig sektor ønsker veldig sterkt at forhandlingene skal foregå sentralt og ikke lokalt. Akademikerne og de andre som organiserer få arbeidstakere med spesialistkompetanse og som er utsatt for konkurranse fra det private ønsker mest mulig lokale forhandlinger. For arbeidsgiver spiller det nok ikke så stor rolle egntlig, men de store grupene, feks sykepleiere frykter at deres medlemmer vil "tape" ved at den lokale arbeidsgiveren tar av "deres" lønnsmasse og gir til disse spesialistene, siv.ingeniører, leger og andre universitetsutdannede som det er rift om.

Det offentlige skal jo ikke være lønnsledende ( Politisk enighet om dette. ) og det kan man både forklare og forstå. Men når man samtidig opplever "lavtlønnsoppgjør" år etter år taper de offentlig ansatte med høy utdannelse relativt sett hele tiden. En privat arbeidsgiver betaler heller ikke mer enn det han føler er nødvendig, de driver ikke Blåkors de heller! Men han har i motsetning til en offentlig arbeidsgiver helt andre muligheter til å betale "markedspris" for den kompetansen han behøver. Derfor opplever vi "hjerneflukt" fra det offentlige til det private.

Ta jurister som eksempel og se på eksamensresultater til en kommuneadvokat med lønn i størrelsesorden <400K og sammenlign med en som jobber i et privat advokatfirma med lønn >800K++ Den private har garantert bedre karakterer fra jus studiet, hvis han ikke jobber i pappas firma da. Grunnen til dette er at de private som betaler best kan velge og vrake i nyutdannede jurister, det offentlige må ta til takke med det de får.

Det er det samme vi som forbrukere gjør når vi handler til husholdningen. Kjøper du Folkevogn er du ikke villig til å betale prisen for en BMW. Stat, kommuner og fylkeskommuner er frikoblet fra denne økonomiske virkelighet i noen sammenhenger ved at de betaler for Folkevogn og får levert en Merchedes når det gjelder feks. sykepleiere.

Verden er ikke rettferdig. :-[

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Når det ikke er lokale oppgjør, så er det ikke lokale oppgjør. Det er sannhet uten modifikasjoner, uansett hva noen måtte ønske.

Jeg tror ikke karakterer er noe godt kriterium for å velge ut sykepleiere og lærere. Karakterer fanger opp noen egenskaper hos folk, men ikke alle viktige. Kommunikasjons- og omsorgsevne er et eksempel på slike egenskaper som prøves lite, men som er vesentlige i disse to yrkene.

LO tviholder på at konkurranseutsatt sektor skal være lønnsledende. Bjørndalen gliste godt da Valla måtte gå. Hun stod for nytenknig rundt dette, og fellesforbundet ville tape i forhold til andre under Valla. Men nå er Valla ute og med henne forsvant vel mye av mulighetene til å få til likelønn mellom off og privat sektor.

K

knutinh

Gjest
Skal lønnen settes ut fra rettferdighetssans eller pragmatisme?

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Når det ikke er lokale oppgjør, så er det ikke lokale oppgjør. Det er sannhet uten modifikasjoner, uansett hva noen måtte ønske.
Det var en kommentar til deg da du formulerte deg så man kunne tro du mente det var ønsket slik fra arbeidsgiversiden. Sentrale oppgjør er etter sterkt ønske fra de lavtlønntes fagforbund.

Gjest skrev:
Jeg tror ikke karakterer er noe godt kriterium for å velge ut sykepleiere og lærere. Karakterer fanger opp noen egenskaper hos folk, men ikke alle viktige. Kommunikasjons- og omsorgsevne er et eksempel på slike egenskaper som prøves lite, men som er vesentlige i disse to yrkene.
For egen del er jeg mindre opptatt av omsorgsevnen til legen enn at han er flink nok til å gi rett diagnose. Det er en viss forskjell på lungekreft og influensa! Det samme med en advokat, han må KUNNE lovverket for å gi meg maksimal hjelp i saken min. En lærer kan være en fantastisk person og utrolig god til å lære fra seg, men om han ikke kan faget han underviser i hjelper det lite at han er en god kommunikator!

Gjest skrev:
LO tviholder på at konkurranseutsatt sektor skal være lønnsledende. Bjørndalen gliste godt da Valla måtte gå. Hun stod for nytenknig rundt dette, og fellesforbundet ville tape i forhold til andre under Valla. Men nå er Valla ute og med henne forsvant vel mye av mulighetene til å få til likelønn mellom off og privat sektor.
Vi vil nok ikke se likelønn mellom de gruppene på lenge ennå i alle fall. Landet har ikke råd i kokurransemessig sammenheng at det offentlige skal være lønnsledende. Det har ikke noe med viktigheten av de offentlige tjenester å gjøre, men er mer et uttrykk for den økonomiske teori verden rundt oss styres etter. At det ikke bare føles urettfredig hvis man er offentlig ansatt forstår jeg. Det er urettferdig, men slik er verden.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Skal lønnen settes ut fra rettferdighetssans eller pragmatisme?

-k
Man kan ikke forlange annet for andre enn seg selv. Selv har jeg lønn pga "markedskrefter" og må fint finne meg i å betale markedslønn hvis jeg kjøper tjenester. Jeg kan ikke komme til en snekker å si at: " Du har bare 3 års snekkerskole så jeg vil ikke betale deg så mye som du selv mener du er verd! "

Man kan si at det er urettferdig at de som bare har råd til brukt folkevogn ikke kan få kjøre i ny Merchedes. Men pragmatisk sett er det slik at man får det man betaler for. Hvis man da ikke er offentlig arbeidsgiver, for de får gjerne i noen tilfelder mer enn det de betaler for.

Edit: Tyrkleifer

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Dersom jeg har 10 års utdanning i keramikk-kunst, mens Røkke har 9 års folkeskole, og en eller annen fotballsparker har noe lignende. Eller dersom jeg er en pliktoppfyllende lærer som jobber 11 timer om dagen, kontra en aksjemegler som jobber 3 timer om dagen og sipper champagne på Aker Brygge resten av tida. Hva er "rettferdig", og hvordan skal man omsette rettferden i praksis?

Dersom kommunen opplever at kvaliteten på kommunale tjenester går ned på uakseptable nivåer grunnet lekkasje til konkurerende private bedrifter, skal man skru opp lønna pragmatisk der hvor man , eller idealistisk for alle ansatte som tilfredsstiller visse kriterier (utdanning, ansvar etc).

Dersom folk frivillig velger å bli oversykepleier framfor å være "undersykepleier", med hvilken rett kan man hevde at ansvar, arbeidstid etc er ulemper som må kompenseres? "Moralsk" sett kan man like gjerne argumentere for at en som flipper hamburgere burde få bedre betalt enn en leder pga en kjedelig og ensformig jobb?

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Gjest skrev:
Dersom kommunen opplever at kvaliteten på kommunale tjenester går ned på uakseptable nivåer grunnet lekkasje til konkurerende private bedrifter, skal man skru opp lønna pragmatisk der hvor man , eller idealistisk for alle ansatte som tilfredsstiller visse kriterier (utdanning, ansvar etc).
Men Knut, dette har då skjedd for lenge sidan.....kommunane har likevel ikkje pengar nok til å gje lønsauke...og når dei er nøydde, okkar dei seg stort, og reduserer endå meir på kvaliteten på sine tenester.

K

knutinh

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Men Knut, dette har då skjedd for lenge sidan.....kommunane har likevel ikkje pengar nok til å gje lønsauke...og når dei er nøydde, okkar dei seg stort, og reduserer endå meir på kvaliteten på sine tenester.
Poenget mitt kan strekkes så langt man bare vil. Jeg strekker nå argumentene mine til urealistiske ytterligheter for å synliggjøre hva det var jeg egentlig ville diskutere, jeg håper at debattantene med det forstår hva jeg egentlig ville fram til, og ikke henger seg opp i eller irriterer seg over eksemplene og min hang til grenseverdier:

Dersom sykepleiere er så glad i jobben sin at de er villige til å jobbe gratis, mens ingeniører rømmer i hopetall til privat næringsliv og fet lønn. Burde man da styrt av pragmatime sette sykepleiernes lønn til 0 og øke ingeniørenes lønn til privat nivå? Eller burde man styrt av "moral" gi begge ca samme lønn, begrenset av tilgjengelig pengesum (presumptivt resulterende i en lavere lønn enn private ingeniører).

-k

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Hei! Skal ikke kommentere de tidligere innleggene så mye. Jeg kan derimot fortelle hva jeg tjener. Jeg er sykepleier med ett års videreutdanning. så jeg har jeg i tillegg til artium 4 års høyskoleutdanning. Jeg har topp ansiennitet og et lite personlig tillegg. Min lønn er da kr 360 000. Pga at jeg arbeider et sted hvor jeg har opplevd å bli slått og spyttet på, drapstruet osv osv får jeg kr 10 000 pr år i tillegg. Jeg er vel utdanningsmessig en plass mellom ingeniør og siv. ing. men jeg tviler på mange av disse ville ha godtatt disse betingelsene.

K

knutinh

Gjest
stesch skrev:
Hei! Skal ikke kommentere de tidligere innleggene så mye. Jeg kan derimot fortelle hva jeg tjener. Jeg er sykepleier med ett års videreutdanning. så jeg har jeg i tillegg til artium 4 års høyskoleutdanning. Jeg har topp ansiennitet og et lite personlig tillegg. Min lønn er da kr 360 000. Pga at jeg arbeider et sted hvor jeg har opplevd å bli slått og spyttet på, drapstruet osv osv får jeg kr 10 000 pr år i tillegg. Jeg er vel utdanningsmessig en plass mellom ingeniør og siv. ing. men jeg tviler på mange av disse ville ha godtatt disse betingelsene.
Først en advarsel:
Når du trekker inn personlige forhold på et diskusjonsforum så risikerer du erfaringsmessig at det kommer innlegg som oppleves som sårende og som lett tas personlig. Jeg håper at du er tykkhudet :)

Hva må til for at du helt bytter bransje? Hvis du hadde fått tilbud om jobb som lærer eller anleggsmaskinfører med samme lønn, ville du ha vurdert å bytte?

Hvis du hadde fått tilbud om jobb som sykepleier ved en privat plastisk kirurgi-klinikk med 100.000 mer i lønn men mindre faglig utfordrende arbeidsdag, ville du ha byttet?

-k

T

Thomas1

Gjest
Først en advarsel:
Når du trekker inn personlige forhold på et diskusjonsforum så risikerer du erfaringsmessig at det kommer innlegg som oppleves som sårende og som lett tas personlig. Jeg håper at du er tykkhudet :)
Folk som er "tynnhudet" holder ikke ut i en slik jobb Knutinh ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Hva må til for at du helt bytter bransje? Hvis du hadde fått tilbud om jobb som lærer eller anleggsmaskinfører med samme lønn, ville du ha vurdert å bytte?
[/quote]

Knutinh:

Dette blir bare hypoteser. For å bli lærer eller maskinfører må du ha annen utdanning, og det tar tid og penger. Er de jobbene ledig når du er ferdigutdannet? Dessuten må du ha evnene og interessen.

Topp Bunn