Rockefoten skrev:
Vel rent samfundsmessig så kanskje det børe være mye likere ihvertfall?
Man bør få igjen for den investeringen det er å ta utdannelse. Har man 3 år bør dette tillegget være likt.
Man bør få noe for knapphet på kompetansen.. Ingeniører vinner her?
Man bør få noe for ubekvemmelighet.. Sykepleiere vinner kanskje her?
Dette blir seff teoretisk, men det er jo litt rart i samfunnet vårt at nyttige funksjoner som lærere og sykepleiere er så dårlig verdsatt lønnsmessig
ole-siv.ing (og dermed bør jeg ha for 6 år (ok 5 da, men noen trenger mer tid))
edit:stavingen i første setning forklarer forsinkelsen..
I min tid gjorde vi unna sivilingeniør utdanelsen på 4,5 år .Fatter ikke hvorfor man skal bruke lengre tid nå?
Forøvrig er sykepleierutdannelsen også blitt lengre enn nødvendig. Ganske enkelt av 3 grunner,
1.De som kommmer inn er relativt skolesvake og må bruke leng tid på å lære %regning og medikamentberegning enn før.
2. Det mangler praksisplasser og oppfølging er derfor dårligere nå, så erfaring erstattes av teori
3. Sykepleierfaget er blitt intelektualisert og mer komplisert enn før.
Nå hadde jeg isolert sett ikke hatt noe imot at kone som er sykepleier kommer opp på mitt ingeniørlønnsnivå.
Men det hadde samtidig betydd en total rasering av helsevesenet og offentligsektor hvis prisen på sykepleiere og lærere skulle blitt 2-firedoblet over natten.
Det pussige med kvinner (def leste sykepleier er fortsatt det) er at de velger konsekvent yrker med dårlig lønn og regner med å bli forsørget av en eller annet mann. Når de så oppdager at de har valgt et yrke hvor man ikke kan brøfø seg selv så roper de om mere lønn ,men da er det for sent!!
EDIT, måtte bare får servert middagen..
Men det er takket være LOs og APs innsats for "sine" at alle akedemikerer eller folk med noe utdannelse i offentlig sektor blir lønnstapere..det vil ta en generasjon å dra dem opp igjen, og da her vi ikke engang oljepenger å betale med. Det vil svi... Vi får stole på at offentlig sektor befolkes av idealister og at de ikke skiller seg slik at ektefellen kan bidra økonomisk...
Forøvrig er det et helt håpløst begrep å klassifiere og lønne stillinger etter "likeverdighet".
Hvis en sykepleier kan gå inn i en jobb som overingeniør eller motsatt så er de likeverdige dvs gjensidig utbyttbare, først da kan man forvente samme lønn..
Sannsynligvis er jobben min sykepleierkone gjør mye mere verdifull for hennes kunder enn det min er,men man må innse at lønn settes av tilbud og etterspørsel og historiske tradisjoner. Det er defor aksjemeglere tjener mer enn bingobetjenter selv om en bingobetjent godt kan gjøre det bedre i aksjemarkedet enn en økonom..
Takk for meg
Sleiven