Bør ingeniører og sykepleiere tjene det samme?

Bør ingeniører og sykepleiere tjene det samme?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, sykepleiere bør tjene mest

• Nei, ingeniører bør tjene mest

• Det bør ikke være noen slik sammenheng mellom yrkesgrupper

• Kunne ikke bry meg mindre

• Totalt antall stemmer
    0
K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Dette blir bare hypoteser. For å bli lærer eller maskinfører må du ha annen utdanning, og det tar tid og penger. Er de jobbene ledig når du er ferdigutdannet? Dessuten må du ha evnene og interessen.
Jeg har tidligere snakket om mobilitet, og at jeg tror at det er viktig for lønnsnivået.

Spørsmålene mine hadde til hensikt å finne hvorvidt vedkommende var og ble sykepleier pga overbevisning eller praktiske forhold.

Dersom man er villig til å bytte bransje (dvs har mange interesser og evner, og ikke et "kall") så tror jeg at det kan være en effektiv mekanisme for å drive opp lønna i bransjer som har en dominerende arbeidsgiver (stat/kommune).

Jeg kjenner maskinførere som har blitt ingeniører og ingeniører som har blitt vinsmakere. Alt er mulig dersom man virkelig vil, har tid og talent.

-k

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
He,he, har vel opplevd verre ting på jobb enn jeg vil oppleve her.(dårlig med moderatorer på jobb) Når det gjelder hva som skal til for at jeg skal bytte jobb er det vanskelig å svare på. Nå er det nå slik at nesten alt av jobber for psykiatriske sykepleiere er i det offentlige. Dette blir vel et sidespor uansett, spørsmålet (slik jeg ser det), er vel om det burde være slik at dersom man jobber i det offentlige og i tillegg i et kvinnedominert yrke skal tjene mindre enn om man jobber i det private.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Livet er stort sett urettferdig fra vugge til grav, sånn er det bare. Lønnsdannelse vil aldri rettferdig på millimeteren. Dessverre er tenker kvinner nok i mindre grad enn menn på lønnsvilkårene når de velger yrke og utdanning, litt mer kynisme når det gjelder yrkesvalg hadde kanskje vært på sin plass blant kvinner?

For øvrig, veldig mange både kvinner og menn i det private næringsliv tjener vesentlig mer enn f.eks sykepleiere, selv om mange bare har videregående skole. Folk med lang utdannelse som arbeider for dårlig lønn i det offentlige, får trøste seg med at de har en gunstig pensjonsordning og at de statistisk lever lengst av alle.

K

knutinh

Gjest
stesch skrev:
Dette blir vel et sidespor uansett, spørsmålet (slik jeg ser det), er vel om det burde være slik at dersom man jobber i det offentlige og i tillegg i et kvinnedominert yrke skal tjene mindre enn om man jobber i det private.
Dersom vi antar at:
1. Forskjellige yrker vil (og bør?) ha forskjellig lønn
2. Menn velger i større grad enn kvinner yrke ut fra lønn

Så vil menn sannsynligvis alltid tjene like mye eller mer enn kvinner, siden de har en vridning i retning av høytlønns-yrkene. Man kan forsøke å forklare det med tradisjonelle forsørger-roller som er bekreftet både hos menn og kvinner. Dette er vel hypotesen til sosiologen Preben Z Møller som har engasjert seg ganske mye i debatten. Kvinnene (og menn som velger yrke kun ut fra preferanse) kan da trøste seg med at de har valgt det yrket som de har mest lyst til å drive med.

En annen (og kanskje mørkere) hypotese er at:
1. Kvinner er villige til å jobbe for mindre lønn enn menn, eller vektlegger andre sider av jobben høyere
2. Når et yrke går over fra å være mannsdominert til å bli kvinnedominert så tenderer lønna til å gå ned

Jeg forstår godt at de som har relativt mye utdannelse og moderat lønn legger vekt på moralske spørsmål om "hvor mye lønn fortjener man". Samtidig er det nok slik at de som tjener mye i forhold til utdanning heller vektlegger pragmatiske spørsmål som "markedsbasert" lønn. Det er nok litt bukken og havresekken.

Å sette ingeniører opp mot sykepleiere er å ta for seg to grupper som - tross alt - har det ganske bra. Når vi snakker om likhet og fordeling så ligger nok mer av den moralske sympatien min hos de som er nederst på rangstigen, ikke på de som er på "40%" kontra de som er på "60%".

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Lønn er i Norge et resultat av sentrale og lokale forhandlinger. Evnt. likheter eller ulikheter er et resultat av forhandlingene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Nå har jeg lest hele tråden og tror jeg vil kommentere saken og ikke bare enkeltinlegg.

De fleste ingeniører er menn, de fleste sykepleiere er kvinner. Kvinner skal pr definisjon og forventning fra samfunnet finne seg en mann som kan forsørge dem. De trenger derfor ikke så mye lønn, - mannen tjener det familien trenger.

Ingeniører har et reelt behov for høyere lønn fordi de må forsørge sine koner som er frisører eller sykepleiere, så enkelt er det!!

På nittitallet hadde ( har de forøvrig alltid! ) Sykepleierforbundet en aksjon for høyere lønn. Da var mottoet: "Vis forsørgeransvar! Gift deg med en sykepleier!" Og jeg falt jo for den da. ::) :-*

Det er selvsagt lov til å bli både sint og forbannet på grunn av denne forklaringen, men jeg er faktisk overbevist om at kjernen til problemstillingen ligger akkurat her.

Så enkelt VAR det. Men verden går av skaftet, kvinner utdanner seg til ingeniører, menn utdanner seg til sykepleiere, kvinner forsørger seg selv, med og uten barn, noen må sette ned foten snart, dette bærer helt galt av sted... :eek:
Og jeg beklager å måtte si at jeg er delaktig i dette, ingeniør gift med en ingeniør, hva tenkte jeg på...? :-X

Du har nok delvis rett, dette var nok utgangspunktet, men mye av grunnen er vel også ( som sikkert andre har vært inne på, har ikke leste hele tråden) at ingeniører har i mye større grad mulighet til å skaffe seg bedre betalte jobber i privat sektor, så for i det hele tatt å få tak i ingeniører må man betale mer. Kvinner er vel heller ikke like kravstore, eller flinke til å kreve skikkelig betalt som menn kan det virke som.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
"Å sette ingeniører opp mot sykepleiere er å ta for seg to grupper som - tross alt - har det ganske bra. Når vi snakker om likhet og fordeling så ligger nok mer av den moralske sympatien min hos de som er nederst på rangstigen, ikke på de som er på "40%" kontra de som er på "60%"."

Joda, det er kanskje litt dumt å sette to grupper opp mot hverandre slik, mitt poeng er at vi sykepleiere bør få mer av kaka! Å snakke om to grupper som tross alt har det ganske bra er vel litt tåkelegging. Vi bør vel få påpeke noe som vi mener er urett selv om andre har det verre? Eller hva mener du egentlig, har man det ikke verst skal man ikke påpeke noe man mener er urett?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Til Kompo,

Jeg sa at kjernen lå her. Ja verden har forandret seg, men den store samfunskverna maler veldig langsomt.
Sykepleierne har et "kall", pr tradisjon, prestene har også et kall, og det er vel ingen som har lavere årslønn pr studieår enn dem? Sykepleierne har i tilegg til denne ulempen også det at de er "kvinner med et kall". Ergo får de dårligere betalt enn prester. At også mange menn i dag har utdannet seg til sykepleiere har ikke samfunnskverna fått med seg enda, det vil ta tid! Det jeg tror er at sammfunnet før får med seg at også kvinner blir prester, og setter ned lønna der, før det at menn blir sykepleiere øker lønna der. Og du vet jo at disse "sykesøstermennene" sikkert er homser og da teller det ikke!! ;) Slike forutintatte holdninger påvirker nemlig også når vi kommer til lønnsdannelsen. Det er det samme med sjefslønner. Det er en opplest og godtatt "sannhet" at sjefer må tjene mest,- uansett! Mytene spiller alt for mye inn, i allefall så mye at det som vi tror er pragmatiske vurderinger ofte er bygget på myter og ikke på facts!

En annen sak er at kvinner flest synes å mangle den frekkheten mange menn utviser i form av å søke bedre jobber som ligger "litt på siden" av det de egentlig kan. Det gjør at sykepleiere som kunne ha øket lønna med bortigmot 50% ved å bli legemiddelkonsulenter ikke søker slike jobber og istedet blir på post og venter på en rettferdighet som aldri kommer. Og det er jeg da som borger av landet glad for, men den gleden betaler dessverre for sykepleieren ikke strømregninga hennes!

J

Jurassic

Gjest
stesch skrev:
Hei! Skal ikke kommentere de tidligere innleggene så mye. Jeg kan derimot fortelle hva jeg tjener. Jeg er sykepleier med ett års videreutdanning. så jeg har jeg i tillegg til artium 4 års høyskoleutdanning. Jeg har topp ansiennitet og et lite personlig tillegg. Min lønn er da kr 360 000. Pga at jeg arbeider et sted hvor jeg har opplevd å bli slått og spyttet på, drapstruet osv osv får jeg kr 10 000 pr år i tillegg. Jeg er vel utdanningsmessig en plass mellom ingeniør og siv. ing. men jeg tviler på mange av disse ville ha godtatt disse betingelsene.
Synes lønna di er bra jeg. En trygg arbeidsplass og en god lønn gir deg all grunn til å være fornøyd :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Jurassic skrev:
Synes lønna di er bra jeg. En trygg arbeidsplass og en god lønn gir deg all grunn til å være fornøyd :)
Er vel litt partisk pga kona men jeg hadde nok ikke blitt moralsk forarget om han hadde fått noe mer.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
[/quote]
[/quote]
Ingenting som løfter debatten som et saklig og godt begrunnet innlegg! Dette må du være stolt av!

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Bare ei lita faktaopplysning så vi vet hva vi diskuterer. Min lønn på ca kr 360 000. pr år med 4 års høyskoleutdannelse er vel sånn ca gjennomsnittlig lønn for heltidsarbeidende personer mellom 17 og 67 år. Og det er klart, vi synes vel alle at vi fortjener mer enn gjennomsnittet. men bare halvparten oppnår det. Mao: 4 år på høyskole og flere ti-års arbeidserfaring kan putte deg ca midt på treet.

J

Jurassic

Gjest
Ditt bidrag til å løfte debatten er jo ikke akkurat noe å kimse av.
Stakkars underbetalte offeret som bare tjener 360k. Er et godt stykke fra 360k til knapper og glansbilder.

Begrenser seg litt hvor mye jeg kan utdype mine meninger arbeidstiden, vi ingeniører må faktisk jobbe.....

Velger å utdype innlegget mitt for å tilfredstille min søster stesch.

360k er en god lønn, bedre enn en fersk revisor og ikke uvanlig begynnerlønn for en sivilingeniør.

Du har en jobb i det offentlige som er trygg, i motsetning til andre vet du hvor du skal være de neste årene, andre operer med mye kortere tidshorisonter grunnet prosjektjobbing og lignende.

Du har begrenset økonomisk ansvar.

Du jobber uten noe arbeidspress grunnet korte tidsfrister.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Stesch har all grunn til å være stolt av den viktige jobben han gjør!

Men han har også all verdens rett til både å mene at han får for lite betalt for den, og til å si dette høyt!
At han kjemper for større anerkjennelse for jobben gjennom å be om bedre betalt gjør ikke jobben hans mindre viktig eller ham selv mindre moralsk rettferdig!

Det har i "all tid" vært måten samfunnet har møtt krav fra sykepleierne på: " Vi vet at dere tjener for lite, og at dere fortjener mer. Vær nå snille å tie stille for det tar seg ikke ut at dere som gjør en så god og viktig jobb maser om noe så hverdagslig som penger. La oss få beundre dere som ofrer dere selv på en slik moralsk høyverdig måte! " Man blir ikke mett av å være et moralsk ikon!!

J

Jurassic

Gjest
Vet ikke om jeg er i enig i at sykepleiere fortjener mer lønn. Føler meg ikke kompetent til å uttale meg om det men det jeg synes de fortjener er 100% stillinger istedenfor ulike stillingsprosenter pluss ekstravakter.

Synes da 360k er et tegn på moralsk anerkjennelse på jobben han utfører.

Det er ikke en mulighet at det har oppstått en sytekultur hos sykepleiere?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Jurassic skrev:
360k er en god lønn, bedre enn en fersk revisor og ikke uvanlig begynnerlønn for en sivilingeniør.

Du har en jobb i det offentlige som er trygg, i motsetning til andre vet du hvor du skal være de neste årene, andre operer med mye kortere tidshorisonter grunnet prosjektjobbing og lignende.

1. Stesch er ikke nyutdannet, han ligger vel ganske så nokså nær topplønna si.
En siv.ing kan med erfaring tilsvarende stesch forvente noe opp mot 1 mill avhengig av fagfelt.
Min svoger er revisor, han står i likningslistene med brutto 2,5 mill.

2. At offentlige jobber er så trygge er en myte. Med dagens press på offentlige budsjetter, statlige
fylkeskommunale og kommunale er det ingen i denne sektoren som har noe mer garanti enn de i privat sektor når
det gjelder om de har jobb eller hvor arbeidsplassen blir flyttet.

3 Sykepleiere har da tidspress de også. Det at du i det hele tatt kan påstå noe annet viser for meg at du ikke har
peiling.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Jurassic, dersom du leser innleggene før du svare på dem vil du se at jeg hevder at jeg har en helt gjennomsnittlig lønn. Jeg ser at du velger å sammenligne min topplønn med lønn for nyutdannede. Det tyder kanskje på at du begynner å bli fri for argumenter?
Ellers, ja det er mulig det er mulig at sykepleiere begynner å få en sytekultur, skikkelig rart når man ser hvor gode arbeidsforhold vi har, jeg har til og med hørt om noen som har fått egne garderobeskap. Helt sant, jeg overdriver ikke!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
stesch skrev:
..... jeg har til og med hørt om noen som har fått egne garderobeskap. Helt sant, jeg overdriver ikke!

Er det et skattepliktig frynsegode? ;D ;D ;D ;D ;D ;D

J

Jurassic

Gjest
Spiralis skrev:
Jurassic skrev:

1. Stesch er ikke nyutdannet, han ligger vel ganske så nokså nær topplønna si.
En siv.ing kan med erfaring tilsvarende stesch forvente noe opp mot 1 mill avhengig av fagfelt.
Min svoger er revisor, han står i likningslistene med brutto 2,5 mill.

2. At offentlige jobber er så trygge er en myte. Med dagens press på offentlige budsjetter, statlige
fylkeskommunale og kommunale er det ingen i denne sektoren som har noe mer garanti enn de i privat sektor når
det gjelder om de har jobb eller hvor arbeidsplassen blir flyttet.

3 Sykepleiere har da tidspress de også. Det at du i det hele tatt kan påstå noe annet viser for meg at du ikke har
peiling.
1. En sivilingeniør med maks ansenitet kan også ha en topplønn på 500-600, for å få millionen i topplønn må han sannsynligvis jobbe for et oljeselskap, reise rundt på prosjekter eller jobbe som konsulent.

Er forskjell på revisor og statsautorisert revisor og jeg vet at et av de største revisjonsfirmaene i Oslo lønner sine nyansatte med 330k i året og det er heller ikke sagt at de kommer til å ha en årslønn på 2.5 million.

2. Så du mener at en som er leid ut på 6 måneders kontrakt med 2 ukers oppsigelsestid har en like trygg jobb som en ansatt i det offentlige?

3. Tviler ikke på at sykepleieren må jobbe istedenfor å surfe på nett eller drikke kaffe men kan gå hjem når arbeidsdagen er over, ingeniøren må holde deadline om det så blir en uke uten søvn.

Å bruke argumenter som at motparten ikke har peiling gir som regel meget lite givende diskusjoner.

I et tidligere innlegg viste jeg til at de fleste ingeniører tjener mellom 320 000 -425 000 med referanse til TU nr. 10 mars 2008 og de 360 000 til vår søster kan jo ikke være sånn i sammenligningen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Mange lærere som har fått eget skrivebord med PC de siste årene. Nå gjenstår bare en ordentlig opplæring i bruk av datamaskinene.

:)

J

Jurassic

Gjest
stesch skrev:
Jurassic, dersom du leser innleggene før du svare på dem vil du se at jeg hevder at jeg har en helt gjennomsnittlig lønn. Jeg ser at du velger å sammenligne min topplønn med lønn for nyutdannede. Det tyder kanskje på at du begynner å bli fri for argumenter?
Ellers, ja det er mulig det er mulig at sykepleiere begynner å få en sytekultur, skikkelig rart når man ser hvor gode arbeidsforhold vi har, jeg har til og med hørt om noen som har fått egne garderobeskap. Helt sant, jeg overdriver ikke!
Må dere skatte av garderobeskapet? ;)
Hvorfor skal det skille så mye mellom begynner og topplønn, er en fersk sykepleier nødvendigvis noe dårligere til å jobbe enn en erfaren en?
Er det urimelig at lønna delvis bestemmes av markedsverdi og at enkelte grupper av den grunn kommer bedre ut enn andre?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Til Kompo,

Jeg sa at kjernen lå her. Ja verden har forandret seg, men den store samfunskverna maler veldig langsomt.
Sykepleierne har et "kall", pr tradisjon, prestene har også et kall, og det er vel ingen som har lavere årslønn pr studieår enn dem? Sykepleierne har i tilegg til denne ulempen også det at de er "kvinner med et kall". Ergo får de dårligere betalt enn prester. At også mange menn i dag har utdannet seg til sykepleiere har ikke samfunnskverna fått med seg enda, det vil ta tid! Det jeg tror er at sammfunnet før får med seg at også kvinner blir prester, og setter ned lønna der, før det at menn blir sykepleiere øker lønna der. Og du vet jo at disse "sykesøstermennene" sikkert er homser og da teller det ikke!! ;) Slike forutintatte holdninger påvirker nemlig også når vi kommer til lønnsdannelsen. Det er det samme med sjefslønner. Det er en opplest og godtatt "sannhet" at sjefer må tjene mest,- uansett! Mytene spiller alt for mye inn, i allefall så mye at det som vi tror er pragmatiske vurderinger ofte er bygget på myter og ikke på facts!

En annen sak er at kvinner flest synes å mangle den frekkheten mange menn utviser i form av å søke bedre jobber som ligger "litt på siden" av det de egentlig kan. Det gjør at sykepleiere som kunne ha øket lønna med bortigmot 50% ved å bli legemiddelkonsulenter ikke søker slike jobber og istedet blir på post og venter på en rettferdighet som aldri kommer. Og det er jeg da som borger av landet glad for, men den gleden betaler dessverre for sykepleieren ikke strømregninga hennes!

Hvis kjernen ligger her, så er det kanskje alikevel en sak for likestillingsombudet da. Om saken ikke er på grunn av mangel på konkurranse, men på grunn av gammel overtro så får man rydde opp. Om sykepleiere antas å ha ha et kall, hva har da leger? De tjener da bra, tross "kallet".

Du har nok rett i at kvinner ofte ikke har frekkheten, eller den overdrevne tro på egne kvalifikasjoner og evner, som det noen fremadstormende menn har.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Må dere skatte av garderobeskapet? ;)
Hvorfor skal det skille så mye mellom begynner og topplønn, er en fersk sykepleier nødvendigvis noe dårligere til å jobbe enn en erfaren en?
Er det urimelig at lønna delvis bestemmes av markedsverdi og at enkelte grupper av den grunn kommer bedre ut enn andre?

[/quote]
Min arbeidsplass er ikke så heldig, jeg må dele skap. hehe
Eh, nå er det vel ganske vanlig at man regner med at folk kan jobben sin noe bedre etter å ha jobbet noen år. Sånn er det vel i de fleste yrker. Dersom du ser deg litt om vil du nok se at ingeniører også har det slik. (uten at jeg har hevdet at ingeniøre tjener for mye, eller for lite)
Nå er vel det med markedsverdi noe vanskelig å avgjøre når det grovt regnet er to arbeidsgivere. Helseforetak og kommuner, dersom du lurer på hvilke. Bor du på en liten plass har du en. (kommunen)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Mange lærere som har fått eget skrivebord med PC de siste årene. Nå gjenstår bare en ordentlig opplæring i bruk av datamaskinene.

Datamaskinene kan vi bruke. Problemet er å få lagt inn den nye Windows 98 på desse utrangerte maskinene næringsliv og privatpersonar ikkje lenger vil ha. Skuleverket er dødens forgård - her hamnar alt som er nesten ubrukeleg før vi køyrer det på søpla ....

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Gjest skrev:

Datamaskinene kan vi bruke. Problemet er å få lagt inn den nye Windows 98 på desse utrangerte maskinene næringsliv og privatpersonar ikkje lenger vil ha. Skuleverket er dødens forgård - her hamnar alt som er nesten ubrukeleg før vi køyrer det på søpla ....
Kanskje vi har et verdig prosjekt her til neste TVinnsamlingsaksjon?

Da kan de vise filmer av 2. klassingen Ole Bjarne som sitter i et falleferdig grupperom med en 386 og monokromskjerm.

Skulle nok gitt en 100 lapp da jeg. Mye bedre enn alle disse religiøse organisasjonene som skal grisle på nedi Afrika med noe tjafs.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Men lærerne har jo mange frynsegoder da. En gang jeg gikk tur med en lærer stoppet hun og pekte på lokalene til en rekvisitaforhandler:" Se, der har de kontorer, de som spanderte wienerbrød i fjor høst"

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Du har nok rett i at kvinner ofte ikke har frekkheten, eller den overdrevne tro på egne kvalifikasjoner og evner, som det noen fremadstormende menn har.
Jeg synes at debatten litt forutsigbart har dreid inn på hvilke yrkesgrupper det er mest synd i.

Det som i mine øyne er mest interessant med den offentlige debatten som har gått, er koblingen (eller forsøket på kobling) mellom lønnskamp og kvinnekamp.

Jeg er helt enig i det du sier. I tillegg tror jeg at nordmenn (menn og kvinner) er mer nøkterne mhp egne kvalifikasjoner enn mange andre nasjonaliteter. Vi står litt mer med lua i handa.

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Torget vurderinger
0
stesch skrev:
Men lærerne har jo mange frynsegoder da. En gang jeg gikk tur med en lærer stoppet hun og pekte på lokalene til en rekvisitaforhandler:" Se, der har de kontorer, de som spanderte wienerbrød i fjor høst"
Kvar var dette? Eg har vore nøydd til å kjøpe wienerbrøda sjølv i mange år...

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
stesch skrev:
Kvar var dette? Eg har vore nøydd til å kjøpe wienerbrøda sjølv i mange år...
Er redd jeg ikke kan si det, blir bare et rush av wienerbrødsultne lærere. Opptøyer!

J

Jurassic

Gjest
Jeg får stort sett bare dagstursekker og sjokolade jeg så det er ikke så lukrativt å være ingeniør heller.
Sjokoladen fører til at jeg må trene mer og jeg får ikke brukt mer enn en ryggsekk om gangen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Hva er dette ? Wienerbrød, ryggsekker og sjokolade. Hva i all verden gjør dere for å få slikt da ?

Ja selvsagt skatter dere av disse frynsegodene ? ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Då får vurdere å bli blodgiver Spiralis. Da får du dagstursekker og vinglass så det holder.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Hva er dette ? Wienerbrød, ryggsekker og sjokolade. Hva i all verden gjør dere for å få slikt da ?

Ja selvsagt skatter dere av disse frynsegodene ? ;D ;D ;D
Her er det ikkje snakk om å få! Men eg trålar butikkane etter utgått dato på sjokoladen, og fjorårsmodell av ryggsekk. Wienerbrød er det sjeldan råd til, berre litt billeg raudvin innimellom.
Eg vart til og med nøydd til å kjøpe vinylspelar, av di eg ikkje har råd til desse dyre CD-platene. Handlar bruktplater. Og så er eg heilt nøydd til å kjøpe dyr pickup, fordi desse billege platene er så fulle av hakk og slitasjefeil at berre VdH, Gyger eller Fineline er hjelp i å spele på dei.
Det er ikkje enkelt, som de ser.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Din yrkesgruppe har iallefall god tid til all denne trålingen... ;) ;D ;D

Ikke stygt ment, men jeg tror at alle (meg selv inkludert) synes at nettopp sin egen yrkesgruppe tjener for lite/har for dårlige frynsegoder/lite annerkjennelse osv...

Det jeg ikke forstår med denne saken, er hvorfor likestillingsombudet skal blande seg inn i en generell lønnsdiskusjon.. Hvorfor skal nettopp de ha en mening om at dette er likestilte jobber som burde være likt betalt? Og når fikk vi et slikt statlig lønnsfastsettelsesorgan i Norge?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Greven skrev:
Din yrkesgruppe har iallefall god tid til all denne trålingen... ;) ;D ;D
Ser ut som om flere yrkesgrupper er "løse" på nettet så det er nok ikke noe spesiellt for noen det. :-\

Greven skrev:
Ikke stygt ment, men jeg tror at alle (meg selv inkludert) synes at nettopp sin egen yrkesgruppe tjener for lite/har for dårlige frynsegoder/lite annerkjennelse osv...
Kommer an på hva du legger i "anerkjennelse" og hvem den skal komme fra? Når det gjelder lønn så skal ikke jeg klage, er fornøyd om jeg følger med på den generelle prosentsatsen jeg for min del. :D

Greven skrev:
Det jeg ikke forstår med denne saken, er hvorfor likestillingsombudet skal blande seg inn i en generell lønnsdiskusjon.. Hvorfor skal nettopp de ha en mening om at dette er likestilte jobber som burde være likt betalt? Og når fikk vi et slikt statlig lønnsfastsettelsesorgan i Norge?
Det er jo selvsagt tøv fra ombudet sin side. Det ligger nok noe utenfor hennes mandat egentlig. Rent saklig kan man ikke slutte at jobber er "likestillte" bare med bakgrunn i utdannelsens lengde. Men hadde hun ikke gjort det ville vi gått glipp av en diskusjon her på forumet.

Det er vel ingen som vil hevde at prester som studerer i 6 år skal ha dobbelt så høy lønn som sykepleiere?

S

Slubbert

Gjest
Ingeniører er for det meste ansatt i privat sektor (det som er igjen av den) og har lønn som hovedsaklig bestemmes av markedsverdi, nærmere bestemt tilbud kontra etterspørsel.

Hvis likestillingsombudet er av den oppfatning at sykepleiere skal tjene det samme som ingeniører, vil hun/han (har ikke oversikt over alle byråkratidronene) da at sykepleiernes lønn skal avhenge av ingeniørenes markedsverdi? Det er jo uunngåelig resultatet. Jaja, da får man jo marketsstyrt sykepleierlønn tross alt, gjennom et incentiv som hentet fra bizarro-verdenen. En skikkelig høykonjunktur i IT-bransjen og sykehusene vil gå konkurs, haha.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
....... vil hun/han (har ikke oversikt over alle byråkratidronene)
Når det gjelder "likestillingsombudet" kan du trygt gå ut fra at det er en kvinne! Ingen mann, selv ikke om han hadde avvikende sexuell legning ville nok noengang få lov å inneha den stillingen!

Egentlig er det ikke et likestillingsombud, det er et "kvinneombud" ::)

Topp Bunn