Hei, her kommer først en oppriktig beklagelse
For det første, det var ikke meningen å gjøre narr av "kortvarig" lengre opp i tråden, beklager så mye. Sekundært, jeg er av den oppfatning at innenfor HIFI-begrepet er det mye synsing som ikke kvalifiserer som vitenskapelig argumentasjon. Og det er helt greit, det er litt av greia innenfor HIFI. Selv har jeg også overpriset utstyr som jeg ikke helt vet hvorfor jeg kjøpte, tipper det var en slags subjektiv "godfølelse" som slo inn i det jeg tok i volumkontrollen på forsterkeren. Kabler vil jeg absolutt plassere i denne kategorien. Noen får godfølelsen og hører tydelige forskjeller, andre gjør det ikke.
Jeg tager naturligvis imod undskyldningen, lad mig gøre det helt klart , jeg mener hverken blindtest eller seende test er tilstrækkelige videnskabelige beviser/forklaringer på andet en at der evt er en variabel tærskelværdi for hvornår noget bliver tydeligt hørbart.
Jeg mener vi mangler et teknisk argument aller de sammenhænge Matti Otala og Hiraga kom frem til i halvfjersene, der er kun en rygende pistol i øjeblikket, men ikke det afgørende bevis.
Fordi en blindtest eller for den sags skyld en seende test giver et negativt resultat på et kabel, så er det ikke et bevis for at der ikke er en lydforskel , og det har også vist sig at skulle testen være positiv, så behøver det heller ikke være noget bevis for at der er en lydforskel.
En lydforskel som man logisk må regne med er til stede hvis objekterne er forskelige og der kan måles forskelle.
Desværre er der rigtig mange variabler som bestemmer testens udfald , både ved en seende test og en blind. Så mange at jeg ikke mener at nogen af delene kan står alene som et fuldstændigt videnskabeligt bevis
Der er to måder at gøre resultatet mere sikkert på ved både blind og seende test, man kan øge lydforskellen, eksempelvis skifte
alle! kabler fra biltema til Nordost.
Forbedre lytteforholdene, og lytterens muligheder for hører lydforskellen med følgende tiltag:
Have en klar reference, gøre testen seende , gøre anlægget bedre, gøre lytteren bedre, sikre den fonødende tid, sikre at lytteren kender de aktuelle musikstykker til bunds. sikre at lytteren kende anlægget til bunds, træning og erfaring, evt. benytte statiske signaler hurtige pulser , firkanter, FM sus osv..
AtleT har haft en tråd hvor han beviser at det er muligt at få seende test til at give samme resultat som en blind, men også at det er nemmere at definere og hører lydforskellene i en seende test.
Jeg har selv de samme erfaringer og har også deltaget i blindtest hvor resultatet har været identisk med en seende test.
Begge metoder vil og kan fører til at der er lydforskel.
Jeg mener det er lige så sikkert at der er lydforskelle, som at der er forskel i smag på rødvin, eller på to højtaleres lyd.
Men i begge tilfælde er der det samme problem.
Der findes ikke målinger som giver en fuldstændig sammenhæng i mellem det oplevede og det målte, Den eksakte måling som fortæller os at det her er en fantastisk rødvin eller at dette er en fantastisk højtaler eksisterer ikke som andet end antydninger.
Jeg har aldrig påstået at begrebet materialelyd er videnskabeligt , det er en beskrivelse af en oplevelse , som jeg har brugt i mangel af bedre.
Fordi lydforskellene på de enkelte objekter/komponenter kan opleves lidt på samme måde som ved papir, aluminium og plastik højtalermembraner, der er en tilhørende lydsignatur.
Også ved højtalermembraner kan det være svært at måle om det er det ene eller andet , der er dog nogle markører når man måler direkte på de enkelte højtalerenheder.