Ja der kan uden tvivl laves forsøg som giver modsat resultat, hvis det er agenda'en/målet.Det er som jeg forstår ordet, ....Er den tolkningen tatt fra dansk eller norsk ordbok ?
Når det gjelder healeren din så hadde vi et artig program i Norge kalt "Folkeopplysningen" der de gjorde motsatte forsøk. Ekte healere skulle føle om programlederens hender var nær healerens hender. Det gjorde de ikke innenfor noen som helst statistisk signifikant måling, men en av dem var strålende fornøyd etter å klart 16 av 30 forsøk. I hennes verden var det en bekreftelse på evnene. Det sier noe om tolkning av egne prestasjoner.
Det er også et problem ved test , at dem som laver blindtest ved audio, som regel har en klar agenda og et udgangspunkt som de meget gerne ser bevist.
Det gå typisk ud på at der ikke er nogen lydforskelle, og det bekræfter blindtesten som regl, det kan også være andre ting man ønsker bekræftet.
Idioten Sean Olive har masser af ting han skal have bekræftet/testet, det bruger han en masse tid på i stedet for at bruge denne tid på at lave noget ordenlig hi-fi, finde hemmelighederne ved hi-fi , og forklaringen på disse.
Det er ikke mig som laver alle disse blindtest, jeg behøver ikke blindtest for at vide at der lydforskelle, og som bekendt mener jeg det er rent tidsspille, noget jeg har argumenteret for utallige gange.
Et vigtigt argument er nok de resultater jeg selv har opnået, det havde jeg helt sikkert ikke opnået ved arbejde blindt. Og jeg ser absolut intet argument for at arbejde med bind for øjerne, men man skal naturligvis kende de mekanismer og sammenhænge som vi i øjeblikket diskuterer , og ikke mindst faren/faldgruberne ved dem.
På et komplet/helt anlæg er det ikke er noget problem at hører at der er og må være lydforskelle.
Endda meget store lydforskelle, var det som blindtest fortalerne og typisk kabel-fortnægterne siger så ville der være små lydforskelle som modsvarede de forskelle man ser ved fjernsyn/billedgengivelse.
Alle anlæg ville stort set lyder ens, alt ville kun afhænge af konstruktion, det ville ikke være noget problem at bygge det næsten perfekte anlæg, man har haft mere end 50 år til at gøre dette i.
Men selv blandt de meget dyre og kompromisløse anlæg er der betydelige lydforskelle , lydforskelle som tit er væsentligt større end i den billige ende af hi-fi.
Og forskellene bliver endnu større/markante ja til tider nærmest grotesk store, som nat og dag, hvis der afspilles akustisk musik optaget på afstand og uden elektronisk manipulering.
Sist redigert: