Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

  • Ja

    Stemmer: 43 18.5%
  • Nei

    Stemmer: 189 81.5%

  • Totalt antall stemmer
    232

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Betyr vel at de som synes det er forskjell får diskutere kabler uten at noen sier at de tar feil og heller bør bruke penger på noe annet.
    Det vil vel si at man kan si at jeg tror at i den settingen vil kabel a antagelig passe bedre enn kabel d som du vurderer, jeg ville hvertfall prøvd den først før jeg bestemte meg. Istedet for å si,det er bare idiotisk, kjøp hva som helst, du har sikkert noe lampettledning liggende, ledningen er godt innenfor det som kreves til overføring av lyd. Du kan bare svi av en formue for min del, sier bare litt om hvor lite du forstår...
    Dette er bare et eksempel, observerer bare, stort sett
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er redd Høvdingens forslag er dårlig nytt for oss av oss som har falt til ro hva kabler angår, og som følger kabeltrådene ene og alene pga underholdningsverdien. Og å diskutere med andre som i utgangspunktet er enige, er heller ikke ideelt. :)

    Men når man ikke klarer å utvise folkeskikk, og absolutt må rakke ned på andre, innser jeg at Høvdingens løsning nok er den beste.

    Alternativt kunne man forsøke å senke terskelen for karantene. Enhver bruker som kommer med noe som anses for personangrep, blir pauset umiddelbart, uten pardon.
    Jeg vet jo ikke om det vil hjelpe, men er det verdt et forsøk?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.720
    Torget vurderinger
    1
    Betyr dette at det skal være lov å si at "jeg hører forskjell" - men forbudt å si at "jeg hører ikke forskjell"?
    I en kabeldiskusjon så må det jo være lov til å si at en ikke hører forskjell på kabel A og kabel B, men hvis en f.eks. sier at en ikke hører forskjell på noen kabler, spør om blindtesting, prissetting osv., så vil dette være forstyrrende elementer som kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Jeg tror de fleste forstår hvordan denne oppdelingen er tenkt. I kabelhjørnet så er tanken å diskutere lydmessige forskjeller og tekniske spørsmål om gitte kabler og kabeltilbehør, mens generelle diskusjoner om kabler som innbefatter effekt, pris vs ytelse, blindtesting, svindel, voodoo etc. kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Skal vi få til dette må kabelhjørnet ha nokså klare regler, og det vil kreve en tøff linje fra moderatorene. Det blir ingen enkel jobb å lage konkrete regler, og jeg skal se litt nærmere på et par utenlandske forum for å se hvordan de har forsøkt å løse dette.

    En ting er ihvertfall sikkert - det er veldig mange som er lei av avsporinger og krangling i kabelhjørnet, og jeg skjønner at denne løsningen ikke er ideell, og hvis noen har noen bedre idé, så er det bare å fyre løs.

    Mvh
    Høvdingen
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig bra Høvdingen. Denne oppdelingen kan gjøre HFS mer dynamisk iogmed at den enkelte kan få lov ti å være den en er. Uten å måtte korrigeres i en eller annen retning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forskjell/ikke forskjell blir alt for binært.

    Hva med dem som ikke har problemer med at det i enkelte tilfeller og anlegg blir forskjeller, og til og med har en god forklaring på hvorfor det er slik. Hvorfor forskjellene er der, og i hvilke situasjoner de kan oppstå.

    Blir dette klassifisert som forbudt viten og tabu?

    Blir det bare rom for synsing, anekdoter og snåseri i trådene som omhandler spesifikke ledninger?

    Det vil i så fall være en svært useriøs utvikling.

    Problemene oppstår jo gjerne ikke så lenge folk diskuterer opplevelser, men i det øyeblikket folk med svært begrenset teknisk innsikt prøver seg på hjemmesnekrede tekniske forklaringer eller klipper og liver teknosvada fra reklamen. Skal det være forbudt å imøtegå slike påstander med riktig teknisk informasjon. Vil man være like streng med teknofantasier fra kabelentusiastene som med innsikt fra dem som har relevant teknisk fagbakgrunn?

    Da ville jeg heller brukt litt energi på tråder som opprettes kun med det formål å lage en krangel. Dem har det vært mange av i det siste, og her kan man for min del i alle fall, gjerne være streng.

    Hvis kabeltrådene skal stenges for teknisk informasjon, så bør man presisere at kun synsing, opplevelser og udokumentert hukommelse er tillatt, og enhver teknisk beskrivelse utover kabelens lengde, plugger, farge og treboksen den leveres i være strengt forbudt og medføre prikker og strafferunder.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.610
    Antall liker
    84.858
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nord Korea neste stopp!
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Kabelhjørnet var opprinnelig ment for de som ville diskutere forskjellen de hører på ulike kabler, og det spørs om løsningen ikke er at vi deler opp diskusjonene.

    De som hører forskjell og vil diskutere kabler kan gjøre dette under kabelhjørnet, og de som vil diskutere effekten, blindtesting og prissetting av kabler kan gjøre dette under Forskjeller og testmetodikk.

    De som hører forskjell på kabler er ikke interessert i å høre at kabler bare er tull, men vil gjerne dele sine erfaringer med andre. Det er enkelte som nærmest ser det som en plikt å overbevise disse menneskene om at kabler bare er bortkastede penger, men ettersom det er såpass mange som gjerne vil diskutere kabler uten innblanding fra kabel-motstandere, så virker dette som rette veien å gå. Dette er også en løsning som er benyttet på enkelte utenlandske forum, og jeg tror det er veldig mange som er veldig lei av alle krangletrådene om kabler. De som ikke hører forskjell eller mener det er svindel får heller ta dette under Forskjeller og Testmetodikk.

    Etter snart 15 år så er det absolutt ingen som ikke har fått med seg disse krangletrådene, og det er fortsatt veldig mange audiofile som tror på effekten i ulike kabler. Det eneste som oppnås i disse krangletrådene er dårlig stemning og personangrep, og jeg ser ingen annen løsning enn å separere diskusjonene, og samtidig lage en klar regel som forklarer dette.

    Jeg skjønner at enkelte vil si seg kraftig uenig i dette forslaget, men jeg klarer ikke å se noen annen løsning.

    Mvh
    Høvdingen
    Enderlig!!!
    +1
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    5.235
    De som hører forskjell på kabler er ikke interessert i å høre at kabler bare er tull, men vil gjerne dele sine erfaringer med andre. Det er enkelte som nærmest ser det som en plikt å overbevise disse menneskene om at kabler bare er bortkastede penger, men ettersom det er såpass mange som gjerne vil diskutere kabler uten innblanding fra kabel-motstandere, så virker dette som rette veien å gå. Dette er også en løsning som er benyttet på enkelte utenlandske forum, og jeg tror det er veldig mange som er veldig lei av alle krangletrådene om kabler. De som ikke hører forskjell eller mener det er svindel får heller ta dette under Forskjeller og Testmetodikk.
    Så feilaktig informasjon som formidles på Kabelhjørnet skal forbli uimotsagt, og det skal være helt faktafri sone? Noen postet en gang et "faktaark" med masse elementære feil som ble påpekt, sånt vil nå bli sensurert? Eller hva med de offisielle spesifikasjonstallene som ga en svindyr kabel transmisjonshastighet på 206% av lyshastigheten, er det også fredet informasjon? Det gir i så fall unektelig litt Nyhetsspeilet-assosiasjoner.

    Men de som vil "diskutere kabler uten innblanding fra kabel-motstanderne" gjør jo uansett ikke det, de henger bare i "krangletrådene" for å klage over deres blotte eksistens. Selv "Den store subjektive kabel-lytte-tråden" døde ut etter noen dager, så presumptivt vil alle forflytte seg til Forskjeller og Testmetodikk og alt fortsette som før, mens Kabelhjørnet sovner stille inn. Så i praksis har det nok ikke så mye å si.

    Det eneste som oppnås i disse krangletrådene er dårlig stemning og personangrep...
    Helt uenig, de har også avstedkommet mange gode og interessante diskusjoner, og masse relevant informasjon. Nesten alt læringsutbyttet på forumet kommer fra nettopp de såkalte "krangletrådene". At enkelte sarte sjeler lar seg provosere av fakta endrer ikke på det.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Betyr dette at det skal være lov å si at "jeg hører forskjell" - men forbudt å si at "jeg hører ikke forskjell"?
    I en kabeldiskusjon så må det jo være lov til å si at en ikke hører forskjell på kabel A og kabel B, men hvis en f.eks. sier at en ikke hører forskjell på noen kabler, spør om blindtesting, prissetting osv., så vil dette være forstyrrende elementer som kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Jeg tror de fleste forstår hvordan denne oppdelingen er tenkt. I kabelhjørnet så er tanken å diskutere lydmessige forskjeller og tekniske spørsmål om gitte kabler og kabeltilbehør, mens generelle diskusjoner om kabler som innbefatter effekt, pris vs ytelse, blindtesting, svindel, voodoo etc. kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Skal vi få til dette må kabelhjørnet ha nokså klare regler, og det vil kreve en tøff linje fra moderatorene. Det blir ingen enkel jobb å lage konkrete regler, og jeg skal se litt nærmere på et par utenlandske forum for å se hvordan de har forsøkt å løse dette.

    En ting er ihvertfall sikkert - det er veldig mange som er lei av avsporinger og krangling i kabelhjørnet, og jeg skjønner at denne løsningen ikke er ideell, og hvis noen har noen bedre idé, så er det bare å fyre løs.

    Mvh
    Høvdingen
    Så hvis min erfaring er at "jeg ikke hører forskjell på noen kabler", er det en uønsket erfaring, som jeg ikke skal få lov til å bringe til torgs? Og hvis jeg hører forskjeller - om enn ganske små - skal jeg altså ikke ha lov til å antyde at forskjellene - etter min subjektive vurdering, naturligvis - er så små at jeg ikke har vurdert dem verdt pengene? Og hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til sitt anlegg, skal man ikke da kunne gi det rådet man ville ha gitt seg selv: bruk heller pengene på forsterker, høyttalere, akustikk - you name it - i beste velmening, og basert på egne dyrekjøpte erfaringer?

    Det man legger opp til nå er å stemple visse erfaringer og meninger som mindreverdige i forhold til andre erfaringer og meninger. Slikt som inkvisisjonen og andre vi helst ikke vil sammenligne oss med, drev, og driver, med. Men som jeg synes at Hifisentralen bør holde seg unna.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    3.364
    Torget vurderinger
    49
    De som hører forskjell og vil diskutere kabler kan gjøre dette under kabelhjørnet, og de som vil diskutere effekten, blindtesting og prissetting av kabler kan gjøre dette under Forskjeller og testmetodikk.
    Synes det var en genial løsning fra Høvdingen.
    Kabel diskusjon på kabelhjørnet og teknikk, vitenskap og snåsakasting på Tech hjørnet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Er ikke kimen til disse kranglene noe sånt som unge hr nybegynner som spør "hvilken kabel skal jeg bruke til mine nye høyttalere", hvorpå svaret er delt mellom "du må har kabel sånn og sånn for den låter mest transparent" til "høyttalerkabler låter likt, bare du har nok tverrsnitt". Og *pang* der er diskusjonen i gang. Stakkar nybegynner.

    Er det ikke mulig å svare tilbake at "høyttalerkabler er kontroversielt. Noen mener det har mye å bety for lyden, mens andre gjør det ikke." og så kanskje en henvisning til riktig menighetstråd?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Betyr dette at det skal være lov å si at "jeg hører forskjell" - men forbudt å si at "jeg hører ikke forskjell"?
    I en kabeldiskusjon så må det jo være lov til å si at en ikke hører forskjell på kabel A og kabel B, men hvis en f.eks. sier at en ikke hører forskjell på noen kabler, spør om blindtesting, prissetting osv., så vil dette være forstyrrende elementer som kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Jeg tror de fleste forstår hvordan denne oppdelingen er tenkt. I kabelhjørnet så er tanken å diskutere lydmessige forskjeller og tekniske spørsmål om gitte kabler og kabeltilbehør, mens generelle diskusjoner om kabler som innbefatter effekt, pris vs ytelse, blindtesting, svindel, voodoo etc. kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Skal vi få til dette må kabelhjørnet ha nokså klare regler, og det vil kreve en tøff linje fra moderatorene. Det blir ingen enkel jobb å lage konkrete regler, og jeg skal se litt nærmere på et par utenlandske forum for å se hvordan de har forsøkt å løse dette.

    En ting er ihvertfall sikkert - det er veldig mange som er lei av avsporinger og krangling i kabelhjørnet, og jeg skjønner at denne løsningen ikke er ideell, og hvis noen har noen bedre idé, så er det bare å fyre løs.

    Mvh
    Høvdingen
    Så hvis min erfaring er at "jeg ikke hører forskjell på noen kabler", er det en uønsket erfaring, som jeg ikke skal få lov til å bringe til torgs? Og hvis jeg hører forskjeller - om enn ganske små - skal jeg altså ikke ha lov til å antyde at forskjellene - etter min subjektive vurdering, naturligvis - er så små at jeg ikke har vurdert dem verdt pengene? Og hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til sitt anlegg, skal man ikke da kunne gi det rådet man ville ha gitt seg selv: bruk heller pengene på forsterker, høyttalere, akustikk - you name it - i beste velmening, og basert på egne dyrekjøpte erfaringer?

    Det man legger opp til nå er å stemple visse erfaringer og meninger som mindreverdige i forhold til andre erfaringer og meninger. Slikt som inkvisisjonen og andre vi helst ikke vil sammenligne oss med, drev, og driver, med. Men som jeg synes at Hifisentralen bør holde seg unna.

    Hvorfor gi råd om akustikk, forsterkere, kilde med mer når en gi råd på KABEL-hjørnet Ulf ? En søker vel å finne info der info er ?

    Og dine synspunkter på kabler ifht det andre du nevner er da vitterlig ikke noe mindreverdig. Men det er kanskje greit å diskutere erfaringer gitt de erfaringer en har, ikke de en mener andre burde ha ...
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Så ønsketenkning og eventyr på "kabelhjørnet", og virkelighet på "forskjeller og testmetodikk" ?

    Why the hell not .....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror statistikken på kabelhjørnet taler for seg selv. De «klassiske» «krangletråder» er de mest populære på kabelhjørnet - flest innlegg og flest visninger. Vi liker kort og godt en god krangel om boutique-kabler og liknende. «Føle- og synsetråder» dør ut av seg selv etter noen ganske få innlegg.

    Kabelhjørnet
    Kabelhjørnet

    Kabelhjørnet
    Kabelhjørnet

    Hvorfor vil «vi» forby noe som begge «leirene» «liker» (inkl. kos med misnøye og alle andre avarter)?

    mvh
    KJ
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Støtter store Høvding her.

    Til dere antikabelteoretikere, tror dere virkelig at vi som hører forskjellen på kabler, ikke er i stand til å tenke og filtrere ut all den bullsjiten noen av kabelpusherne driver med ? Vi er ikke så veldig opptatt av teori hele tiden, vi leser ikke med ørene.

    Den kabelen som låter best i et gitt oppsett , ja den blir. Og det har nada med prisen på kabelen å gjøre. Har selv billige clas kabler og kostbare kabler. De fungerer meget bra, men ikke alltid på det samme utstyret.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Betyr dette at det skal være lov å si at "jeg hører forskjell" - men forbudt å si at "jeg hører ikke forskjell"?
    I en kabeldiskusjon så må det jo være lov til å si at en ikke hører forskjell på kabel A og kabel B, men hvis en f.eks. sier at en ikke hører forskjell på noen kabler, spør om blindtesting, prissetting osv., så vil dette være forstyrrende elementer som kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Jeg tror de fleste forstår hvordan denne oppdelingen er tenkt. I kabelhjørnet så er tanken å diskutere lydmessige forskjeller og tekniske spørsmål om gitte kabler og kabeltilbehør, mens generelle diskusjoner om kabler som innbefatter effekt, pris vs ytelse, blindtesting, svindel, voodoo etc. kan tas under Forskjeller og testmetodikk.

    Skal vi få til dette må kabelhjørnet ha nokså klare regler, og det vil kreve en tøff linje fra moderatorene. Det blir ingen enkel jobb å lage konkrete regler, og jeg skal se litt nærmere på et par utenlandske forum for å se hvordan de har forsøkt å løse dette.

    En ting er ihvertfall sikkert - det er veldig mange som er lei av avsporinger og krangling i kabelhjørnet, og jeg skjønner at denne løsningen ikke er ideell, og hvis noen har noen bedre idé, så er det bare å fyre løs.

    Mvh
    Høvdingen
    Så hvis min erfaring er at "jeg ikke hører forskjell på noen kabler", er det en uønsket erfaring, som jeg ikke skal få lov til å bringe til torgs? Og hvis jeg hører forskjeller - om enn ganske små - skal jeg altså ikke ha lov til å antyde at forskjellene - etter min subjektive vurdering, naturligvis - er så små at jeg ikke har vurdert dem verdt pengene? Og hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til sitt anlegg, skal man ikke da kunne gi det rådet man ville ha gitt seg selv: bruk heller pengene på forsterker, høyttalere, akustikk - you name it - i beste velmening, og basert på egne dyrekjøpte erfaringer?

    Det man legger opp til nå er å stemple visse erfaringer og meninger som mindreverdige i forhold til andre erfaringer og meninger. Slikt som inkvisisjonen og andre vi helst ikke vil sammenligne oss med, drev, og driver, med. Men som jeg synes at Hifisentralen bør holde seg unna.

    Hvorfor gi råd om akustikk, forsterkere, kilde med mer når en gi råd på KABEL-hjørnet Ulf ? En søker vel å finne info der info er ?

    Og dine synspunkter på kabler ifht det andre du nevner er da vitterlig ikke noe mindreverdig. Men det er kanskje greit å diskutere erfaringer gitt de erfaringer en har, ikke de en mener andre burde ha ...
    Det spiller da ingen rolle i hvilket "hjørne" noen ber om råd m.h.t. kabelvalg. Hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til et gitt anlegg, anser jeg det som min rett - som et likeverdig medlem av Hifisentralen - å bringe mine subjektive erfaringer og subjektive vurderinger på banen. Herunder også at etter mine erfaringer og etter min subjektive vurdering kan det være bedre anvendte penger å legge pengene i forsterkere, høyttalere, akustikk - you name it - hvis jeg mener at det er relevant for saken. Det må ikke bli slik at de som hører forskjell, har forskjørsrett i forhold til dem som ikke kan påberope seg å høre store forskjeller.

    Etter min mening, koker det hele ned til hvordan man formulerer sine erfaringer og meninger - ikke til hvilke erfaringer og meninger man faktisk har. Og i en beslutningssituasjon kan det være vel så nyttig å bli gjort oppmerksom på alternativer som å bli strøket medhårs.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    3.364
    Torget vurderinger
    49
    Det er stor forskjell på din saklighet ULF, og innlegg som dette :
    "Så ønsketenkning og eventyr på "kabelhjørnet", og virkelighet på "forskjeller og testmetodikk" ?

    Why the hell not ....."

    Som burde få en eget "Søppelhjørnet" kategori.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Litt OT, men jeg får assosiasjoner til fysikerene som jobber i CERN (Large Hadron Collider). Flåsete sagt skal fysikerene være delt i to grupper: En gruppe eksperimentalister og en gruppe teoretiske fysikere. Førstnevnte er opptatt av at man alltid skal måle på fysiske system for å finne et fenomen, mens sistnevnte er (kun) opptatt av teoretiske matematiske bevis hvordan verden henger sammen. Etter det jeg har skjønt kan det være til tider svært steile fronter mellom disse. Men met betyr ikke at den ene eller den andre har mer rett, det er bare to betrakninger på det samme, bare at angrepsvinkelen er ulik. CERN anerkjenner og mener begge kategoriene er essensielt for forskningen, og at det er i gnisningspunktet i disse meningene at man finner nye ting.

    Er ikke kabeldiskusjonene litt lik?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Så ønsketenkning og eventyr på "kabelhjørnet", og virkelighet på "forskjeller og testmetodikk" ?

    Why the hell not .....
    Hva med misforstått, mistilpasset, og/eller feil anvendt "kabelvitenskap" på "forskjeller og testmetodikk", og opplevelser og erfaringer på "kabelhjørnet"?

    Why the hell not .....

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.552
    Torget vurderinger
    4
    Ansett heller flere admins da :) Falitterklæring å dele det opp mener jeg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så hvis min erfaring er at "jeg ikke hører forskjell på noen kabler", er det en uønsket erfaring, som jeg ikke skal få lov til å bringe til torgs? Og hvis jeg hører forskjeller - om enn ganske små - skal jeg altså ikke ha lov til å antyde at forskjellene - etter min subjektive vurdering, naturligvis - er så små at jeg ikke har vurdert dem verdt pengene? Og hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til sitt anlegg, skal man ikke da kunne gi det rådet man ville ha gitt seg selv: bruk heller pengene på forsterker, høyttalere, akustikk - you name it - i beste velmening, og basert på egne dyrekjøpte erfaringer?

    Det man legger opp til nå er å stemple visse erfaringer og meninger som mindreverdige i forhold til andre erfaringer og meninger. Slikt som inkvisisjonen og andre vi helst ikke vil sammenligne oss med, drev, og driver, med. Men som jeg synes at Hifisentralen bør holde seg unna.

    Hvorfor gi råd om akustikk, forsterkere, kilde med mer når en gi råd på KABEL-hjørnet Ulf ? En søker vel å finne info der info er ?

    Og dine synspunkter på kabler ifht det andre du nevner er da vitterlig ikke noe mindreverdig. Men det er kanskje greit å diskutere erfaringer gitt de erfaringer en har, ikke de en mener andre burde ha ...
    Det spiller da ingen rolle i hvilket "hjørne" noen ber om råd m.h.t. kabelvalg. Hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til et gitt anlegg, anser jeg det som min rett - som et likeverdig medlem av Hifisentralen - å bringe mine subjektive erfaringer og subjektive vurderinger på banen. Herunder også at etter mine erfaringer og etter min subjektive vurdering kan det være bedre anvendte penger å legge pengene i forsterkere, høyttalere, akustikk - you name it - hvis jeg mener at det er relevant for saken. Det må ikke bli slik at de som hører forskjell, har forskjørsrett i forhold til dem som ikke kan påberope seg å høre store forskjeller.

    Etter min mening, koker det hele ned til hvordan man formulerer sine erfaringer og meninger - ikke til hvilke erfaringer og meninger man faktisk har. Og i en beslutningssituasjon kan det være vel så nyttig å bli gjort oppmerksom på alternativer som å bli strøket medhårs.
    Men hvorfor skal du, "som likeverdig medlem (jøssenam), gi utrykk for disse når folk spør om KABLER, og ikke forsterkere , høyttalere osv ?? Inne på KABEL hjørnet ? kan du ikke komme med dine råd vedr hva som er viktig for DEG når det blir spurt om totaliteten , og ikke komme med dette på KABEL hjørnet ?? Er det så vanskelig å forstå ?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Kabelhjørnet var opprinnelig ment for de som ville diskutere forskjellen de hører på ulike kabler, og det spørs om løsningen ikke er at vi deler opp diskusjonene.

    De som hører forskjell og vil diskutere kabler kan gjøre dette under kabelhjørnet, og de som vil diskutere effekten, blindtesting og prissetting av kabler kan gjøre dette under Forskjeller og testmetodikk.

    De som hører forskjell på kabler er ikke interessert i å høre at kabler bare er tull, men vil gjerne dele sine erfaringer med andre. Det er enkelte som nærmest ser det som en plikt å overbevise disse menneskene om at kabler bare er bortkastede penger, men ettersom det er såpass mange som gjerne vil diskutere kabler uten innblanding fra kabel-motstandere, så virker dette som rette veien å gå. Dette er også en løsning som er benyttet på enkelte utenlandske forum, og jeg tror det er veldig mange som er veldig lei av alle krangletrådene om kabler. De som ikke hører forskjell eller mener det er svindel får heller ta dette under Forskjeller og Testmetodikk.

    Etter snart 15 år så er det absolutt ingen som ikke har fått med seg disse krangletrådene, og det er fortsatt veldig mange audiofile som tror på effekten i ulike kabler. Det eneste som oppnås i disse krangletrådene er dårlig stemning og personangrep, og jeg ser ingen annen løsning enn å separere diskusjonene, og samtidig lage en klar regel som forklarer dette.

    Jeg skjønner at enkelte vil si seg kraftig uenig i dette forslaget, men jeg klarer ikke å se noen annen løsning.

    Mvh
    Høvdingen
    På tide. Iverksett snarest.
     

    Hamsun

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.05.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    7
    HCS
    Det burde være ganske enkelt å forstå at en som søker råd om kabler ser på Kabelhjørnet, og derfor bør også kritiske betraktninger også kunne leses der. Derfor bør Ulf-B få skrive sitt der, akkurat som du kan.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS
    Det burde være ganske enkelt å forstå at en som søker råd om kabler ser på Kabelhjørnet, og derfor bør også kritiske betraktninger også kunne leses der. Derfor bør Ulf-B få skrive sitt der, akkurat som du kan.

    Kritiske betraktninger når det gjelder kabler er jeg helt med på. Mye vrøvl der ute. Men å komme trekkende med å si at det er viktigere å se på rom, forsterker mm. når en person spør om KABLER på dets egen underforum er direkte uforskammet..
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Diskutions forum = et sted hvor man kan diskutere for eller imod.

    Ny hifisentral= du ser pæn yt, nei du er pænere, nei nei du er den pæneste, ikke fanden du ser best ut. Å mange tak;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Så hvis min erfaring er at "jeg ikke hører forskjell på noen kabler", er det en uønsket erfaring, som jeg ikke skal få lov til å bringe til torgs? Og hvis jeg hører forskjeller - om enn ganske små - skal jeg altså ikke ha lov til å antyde at forskjellene - etter min subjektive vurdering, naturligvis - er så små at jeg ikke har vurdert dem verdt pengene? Og hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til sitt anlegg, skal man ikke da kunne gi det rådet man ville ha gitt seg selv: bruk heller pengene på forsterker, høyttalere, akustikk - you name it - i beste velmening, og basert på egne dyrekjøpte erfaringer?

    Det man legger opp til nå er å stemple visse erfaringer og meninger som mindreverdige i forhold til andre erfaringer og meninger. Slikt som inkvisisjonen og andre vi helst ikke vil sammenligne oss med, drev, og driver, med. Men som jeg synes at Hifisentralen bør holde seg unna.

    Hvorfor gi råd om akustikk, forsterkere, kilde med mer når en gi råd på KABEL-hjørnet Ulf ? En søker vel å finne info der info er ?

    Og dine synspunkter på kabler ifht det andre du nevner er da vitterlig ikke noe mindreverdig. Men det er kanskje greit å diskutere erfaringer gitt de erfaringer en har, ikke de en mener andre burde ha ...
    Det spiller da ingen rolle i hvilket "hjørne" noen ber om råd m.h.t. kabelvalg. Hvis noen ber om råd m.h.t. hvilke kabler han bør kjøpe til et gitt anlegg, anser jeg det som min rett - som et likeverdig medlem av Hifisentralen - å bringe mine subjektive erfaringer og subjektive vurderinger på banen. Herunder også at etter mine erfaringer og etter min subjektive vurdering kan det være bedre anvendte penger å legge pengene i forsterkere, høyttalere, akustikk - you name it - hvis jeg mener at det er relevant for saken. Det må ikke bli slik at de som hører forskjell, har forskjørsrett i forhold til dem som ikke kan påberope seg å høre store forskjeller.

    Etter min mening, koker det hele ned til hvordan man formulerer sine erfaringer og meninger - ikke til hvilke erfaringer og meninger man faktisk har. Og i en beslutningssituasjon kan det være vel så nyttig å bli gjort oppmerksom på alternativer som å bli strøket medhårs.
    Men hvorfor skal du, "som likeverdig medlem (jøssenam), gi utrykk for disse når folk spør om KABLER, og ikke forsterkere , høyttalere osv ?? Inne på KABEL hjørnet ? kan du ikke komme med dine råd vedr hva som er viktig for DEG når det blir spurt om totaliteten , og ikke komme med dette på KABEL hjørnet ?? Er det så vanskelig å forstå ?
    Jeg gir da ikke råd om konkrete forsterkere, høyttalere o.s.v. når noen ber om råd om hvilke kabler han skal kjøpe - men anser det min rett å komme med innspill om at pengene - etter mine erfaringer og subjektive vurderinger - kan hende er bedre anvendt på andre måter i spesielle tilfeller. Det blir jo uansett opp til den som mottar rådene, å bruke de rådene han får etter beste evne - men meningssensur hører ikke hjemme på et åpent forum som Hifisentralen. Og i beslutningsprosesser spiller "Djevelens advokat" en viktig rolle - det er et kvalitetssikringsprinsipp som er velkjent fra tidenes morgen. Medhårs-prosesser gir sjelden gode beslutninger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende den stakkars nybegynnere ikke er klar over dette med akustikk.
    i butikkene er de jo mest opptatt av å selge deg en kabel.
    Den stakkars nybegynneren har ikke hørt fra en eneste butikkselger att dette er ett meget viktig pkt.
    Langt viktigere en kabler i første omgang.
    Kan hende det er derfor blant annet att jeg kommer med dette med akustikk.
    har holdt på en del år med hi fi.
    Startet i 77, og prøvde mye forskjellige kabler den gangen også.
    Fikk aldri noen aha opplevelser før jeg begynte å flytte rundt på ting.
    At mann da ikke skal kunne komme med disse opplysningene til en nybegynner synes jeg er feil.
    Men for all del man kan jo sende en PM om temaet til den det gjelder.

    Steinar.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Greit nok med NYBEGYNNERE...Men ser jo at den samme argumentasjonen brukes ovenfor folk som har mengder erfaring, også med kabler...Hva er det for noe tull da ?


    Djevelens advokat skal med andre ord gi råd som ikke er i forhold til spørsmålet som er gitt ? Tull!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Det er stor forskjell på din saklighet ULF, og innlegg som dette :
    "Så ønsketenkning og eventyr på "kabelhjørnet", og virkelighet på "forskjeller og testmetodikk" ?

    Why the hell not ....."

    Som burde få en eget "Søppelhjørnet" kategori.

    Det var min umiddelbare reaksjon på Høvdingens forslag.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan hende den stakkars nybegynnere ikke er klar over dette med akustikk.
    i butikkene er de jo mest opptatt av å selge deg en kabel.
    Den stakkars nybegynneren har ikke hørt fra en eneste butikkselger att dette er ett meget viktig pkt.
    Langt viktigere en kabler i første omgang.
    Kan hende det er derfor blant annet att jeg kommer med dette med akustikk.
    har holdt på en del år med hi fi.
    Startet i 77, og prøvde mye forskjellige kabler den gangen også.
    Fikk aldri noen aha opplevelser før jeg begynte å flytte rundt på ting.
    At mann da ikke skal kunne komme med disse opplysningene til en nybegynner synes jeg er feil.
    Men for all del man kan jo sende en PM om temaet til den det gjelder.

    Steinar.
    Fritt etter Marie Bergman: Inte ger man fan i akustiken.

    Her er forøvrig en versjon jeg liker:

     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Vi har da vel også saktens en egen avdeling for akustikk i forumet også. Om jeg har et spørsmål om en stump kabel så vil jeg helst ha svar på spørsmålet om kabel, ikke beskjed om å bygge om stua...sånn satt på spissen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi har da vel også saktens en egen avdeling for akustikk i forumet også. Om jeg har et spørsmål om en stump kabel så vil jeg helst ha svar på spørsmålet om kabel, ikke beskjed om å bygge om stua...sånn satt på spissen.
    Sånn satt på spissen, må du finne deg i litt av hvert på et åpent forum. "Råd om å bygge om stuen" er da ikke det samme som "å få beskjed om å bygge om stuen". Du er da din egen sjef og kan sile unna det som ikke passer for deg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.851
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabelhjørnet var opprinnelig ment for de som ville diskutere forskjellen de hører på ulike kabler, og det spørs om løsningen ikke er at vi deler opp diskusjonene.

    De som hører forskjell og vil diskutere kabler kan gjøre dette under kabelhjørnet, og de som vil diskutere effekten, blindtesting og prissetting av kabler kan gjøre dette under Forskjeller og testmetodikk.

    De som hører forskjell på kabler er ikke interessert i å høre at kabler bare er tull, men vil gjerne dele sine erfaringer med andre. Det er enkelte som nærmest ser det som en plikt å overbevise disse menneskene om at kabler bare er bortkastede penger, men ettersom det er såpass mange som gjerne vil diskutere kabler uten innblanding fra kabel-motstandere, så virker dette som rette veien å gå. Dette er også en løsning som er benyttet på enkelte utenlandske forum, og jeg tror det er veldig mange som er veldig lei av alle krangletrådene om kabler. De som ikke hører forskjell eller mener det er svindel får heller ta dette under Forskjeller og Testmetodikk.

    Etter snart 15 år så er det absolutt ingen som ikke har fått med seg disse krangletrådene, og det er fortsatt veldig mange audiofile som tror på effekten i ulike kabler. Det eneste som oppnås i disse krangletrådene er dårlig stemning og personangrep, og jeg ser ingen annen løsning enn å separere diskusjonene, og samtidig lage en klar regel som forklarer dette.

    Jeg skjønner at enkelte vil si seg kraftig uenig i dette forslaget, men jeg klarer ikke å se noen annen løsning.

    Mvh
    Høvdingen
    Hva har prissetting på kabler med Forskjeller og testmetodikk å gjøre?
    Svar: Ingenting.

    Forøvrig er jeg helt enig i at kabelhalleluja hører hjemme på kabelhjørnet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Rolig nå:)
    Jeg er ganske sikker på att de som har jobbet en del med akustikk på rette måten, har fått frem et langt bedre resultat en kabler.
    Sier ikke att kabler er tull, langt der ifra.
    Dette er også en ting som må til for å få lyden frem.
    Men eiergleden er stor, ved å jobbe med akustikken.
    Så å si att ting er tull er vel å ta hardt i, når man da blander inn djevelens advokater på toppen av det hele.
    Litt rund i kantene må man da være.

    Mvh.
    Steinar.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi har da vel også saktens en egen avdeling for akustikk i forumet også. Om jeg har et spørsmål om en stump kabel så vil jeg helst ha svar på spørsmålet om kabel, ikke beskjed om å bygge om stua...sånn satt på spissen.
    Sånn satt på spissen, må du finne deg i litt av hvert på et åpent forum. "Råd om å bygge om stuen" er da ikke det samme som "å få beskjed om å bygge om stuen". Du er da din egen sjef og kan sile unna det som ikke passer for deg?
    Sile er fint. Men hva er da vitsen med underfora ? Når en kan mene noe om alt , på tvers og kryss som det passer en best ? Fordi motparten skal "sile" den er lirer utav seg ????
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rolig nå:)
    Jeg er ganske sikker på att de som har jobbet en del med akustikk på rette måten, har fått frem et langt bedre resultat en kabler.
    Sier ikke att kabler er tull, langt der ifra.
    Dette er også en ting som må til for å få lyden frem.
    Men eiergleden er stor, ved å jobbe med akustikken.
    Så å si att ting er tull er vel å ta hardt i, når man da blander inn djevelens advokater på toppen av det hele.
    Litt rund i kantene må man da være.

    Mvh.
    Steinar.
    Det har du rett i, at romslighet kommer en langt med. men nå er det slik at mer krangling og personangrep skal en lete lenge etter enn det en finner i denne delen av forumet. Hvorfor er det slik ? Fordi vi ikke er like rause, ikke svarer på det som det spørres om, er ufine ? Jeg vet ikke. Men jeg synes det er realt at en holder seg til topic og ikke ranter av seg ting , bare for å være velmenende på EGNE vegne.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    ... og det er fortsatt veldig mange audiofile som tror på effekten i ulike kabler.
    Meiner du at det at "mange audiofile trur på effekten i ulike kablar" veier tyngre enn vitenskapen som seier at den høyrbare forskjellen i ulike kablar er fråverande?
    Det er mange år siden jeg sluttet å bry meg om vekt, men hvis jeg hører/tror jeg hører/mener jeg hører/opplever at jeg hører forskjeller på kabler, holder det i massevis for meg, og da kan vitenskapen ta målingene sine og dra så langt det er laga vei.:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Rolig nå:)
    Jeg er ganske sikker på att de som har jobbet en del med akustikk på rette måten, har fått frem et langt bedre resultat en kabler.
    Sier ikke att kabler er tull, langt der ifra.
    Dette er også en ting som må til for å få lyden frem.
    Men eiergleden er stor, ved å jobbe med akustikken.
    Så å si att ting er tull er vel å ta hardt i, når man da blander inn djevelens advokater på toppen av det hele.
    Litt rund i kantene må man da være.

    Mvh.
    Steinar.
    Det har du rett i, at romslighet kommer en langt med. men nå er det slik at mer krangling og personangrep skal en lete lenge etter enn det en finner i denne delen av forumet. Hvorfor er det slik ? Fordi vi ikke er like rause, ikke svarer på det som det spørres om, er ufine ? Jeg vet ikke. Men jeg synes det er realt at en holder seg til topic og ikke ranter av seg ting , bare for å være velmenende på EGNE vegne.
    Så lenge man ikke er ufin synes jeg man kan komme med kommentarer som er off tropic. Men personangrep som forekommer her på sentralen er jeg sterkt motstander av.
    Alle skal ha lov til å mene ting, det er da et åpent forum.
    Men det er blitt alt for mye skittkasting her inne.
    Virker til tider som det er en haug med drittunger.
    Nå må folk se å bli voksene, eller er det jeg som er blitt for gammel:)

    Steinar.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Må jo for pokker ikke ødelegge de gode krangletrådene med å bli venner nå da. Ledninger er ett hælvete. Sånn er det bare.
    Ser at argumentet. Vi skremmer bort de unge dukker opp i ny og ne. Hvordan var det der med unge og sosialemedier igjen?
    Å ja de har vokst opp med det. Er det noen som kan sile info og nyttegjøre seg nettopp det de trenger. Så er det de unge ja.
    Så forsett underholdningen gutter ingen fare med rekrutteringen.
    Og når det gjelder ledning/kabel. Glødet sølv i bomullstrømpe er best :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn