Bør spilleautomater forbys i Norge?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ja det går an å forby slikt som bare fører elendighet med seg. Å sammenligne pengespill med chips og sjokolade gir ikke mening, -dette er nytelsesmidler med av risiko. Å sammenligne med hifi er bare for å provosere.

Om nå enkeltmenneskets frihet (!) krenkes av dette så er det verd den prisen. Så høyverdige er ikke disse frihetene vi snakker om her at det går ut over vår sivilisasjon. En sivilisasjon kjennetegnes ved at den er regulert med normer og regler.

Morsomt argument at folk bare søker hardere spillemiljøer f.eks på internett.

Begrens tilgjengeligheten på skadelige varer og tjenester. All vitenskap (som ikke er kjøpt) viser at det virker forebyggende.

Prøv gjerne å føre bevis for det motsatte!
Påstår du at chips og sjokolade ikke er farlig?

Diabetes type 2, en epidemi med store kostnader.
Type 2 diabetes, en global epidemi.
Norge rammes av fedmeepidemi.
Over 10.000 dør årlig av kreft.

At hifi går utover økonomien er selvsagt. De fleste herværende har brukt titusenvis på hifi, hvis de selger utstyret sitt er det bare for å kjøpe noe nytt, stadig dyrere, stadig fetere. Selvsagt blir man hektet, det er bare å lese hvordan folk oppgraderer for å skjønne det.

At du ikke mener at alkohol, brus, sjokolade, chips, kaker, sukker, rødt kjøtt, pølser, dressing og andre usunnheter såvel som hifi bør forbys av regjeringen for å skjerme folks liv, helse og økonomi, er vanskelig å forstå. De argumentene du bruker over er direkte overførbare på alt dette.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke så galt med hi-fi, at noen har spilt seg fra hus, hjem og familie med musikk ?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Løkken:

Nei, det påstod jeg virkelig ikke!

Du kan ikke bare bruke logikk på samfunnspørsmål! Det trengs skjønn også!

Finn en definisjon på skjønn, så du skjønner hva jeg mener, din teoretiker!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Kun på HIFI Sentralen at teoretiker blir brukt som skjellsord ;D ;D ;D

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Løkken:

Nei, det påstod jeg virkelig ikke!

Du kan ikke bare bruke logikk på samfunnspørsmål! Det trengs skjønn også!

Finn en definisjon på skjønn, så du skjønner hva jeg mener, din teoretiker!
Greit, du avviser logisk/rasjonell tankegang og baserer dine prinsipper for samfunnsstyring på subjektivt skjønn. Jeg håper virkelig at du aldri får ansvaret for å styre et samfunn, når du kun baserer deg på egen oppfatning og avviser rasjonalitet vil du nok kjøre det i grøfta rimelig fort.

At du henviste til vitenskap/empiri i forrige innlegg er, i kontekst av overstående, mildt sagt pussig.

M

Mulelid

Gjest
Ikke ta meg SÅ høytidlig, men saken er at røyk er gift og skadelig uansett hvem som røyker.. Dessuten er ikke røyking noe man bør gjøre sammen med HIFI-utstyr siden det siver inn i apparatet og legger igjen en hinne som tar knekken på elektronikken. :)

W

wurst

Gjest
Jeg vet om flere som får bedret sin økonomi pga dette forbudet. Nå kan de bruke pengene på noe nyttig.
Og hva er etter din mening nyttige ting? Hva slags "nytte" er det du tenker på?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Greit, du avviser logisk/rasjonell tankegang og baserer dine prinsipper for samfunnsstyring på subjektivt skjønn. Jeg håper virkelig at du aldri får ansvaret for å styre et samfunn, når du kun baserer deg på egen oppfatning og avviser rasjonalitet vil du nok kjøre det i grøfta rimelig fort.

At du henviste til vitenskap/empiri i forrige innlegg er, i kontekst av overstående, mildt sagt pussig.
Ha, ha, ha - jeg skrev "at det trengs bruke skjønn OGSÅ!" Jeg stoler på lesekyndigheten din, så her er det snakk om å være vrang. Du forstår det du vil.

wurst: Nei vi kan jo kverulere bort enhver rimelig forståelse av hva som er nyttig - om du vil!

W

wurst

Gjest
wurst: Nei vi kan jo kverulere bort enhver rimelig forståelse av hva som er nyttig - om du vil!
Jeg kverulerer ikke, jeg bare spør - for oppklaringens skyld. Det er jo også mulig at det som er nyttig for deg synes unyttig for enkelte andre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Påstår du at chips og sjokolade ikke er farlig?

Diabetes type 2, en epidemi med store kostnader.
Type 2 diabetes, en global epidemi.
Norge rammes av fedmeepidemi.
Over 10.000 dør årlig av kreft.

At hifi går utover økonomien er selvsagt. De fleste herværende har brukt titusenvis på hifi, hvis de selger utstyret sitt er det bare for å kjøpe noe nytt, stadig dyrere, stadig fetere. Selvsagt blir man hektet, det er bare å lese hvordan folk oppgraderer for å skjønne det.

At du ikke mener at alkohol, brus, sjokolade, chips, kaker, sukker, rødt kjøtt, pølser, dressing og andre usunnheter såvel som hifi bør forbys av regjeringen for å skjerme folks liv, helse og økonomi, er vanskelig å forstå. De argumentene du bruker over er direkte overførbare på alt dette.
Du treff dårleg med matallegorien. Problemet er ikkje at folk et kjøt. Det er mengda, men framfor alt samansetninga av kosthaldet som er tvilsamt helsemessig. Då kan du ikkje forby ein faktor. Du kan heller ikkje forby alle faktorar, for då vil folk få mangelsjukdomar.
Beste måten er å sikre at folk får ei god og harmonisk oppvekst, god utdanning og gode relasjonar til sine medmenneske. Då gjer dei typisk lite gale, og er i stand til å gjere val baserte meir på fornuft enn affekt...

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg kverulerer ikke, jeg bare spør - for oppklaringens skyld. Det er jo også mulig at det som er nyttig for deg synes unyttig for enkelte andre.
Ja, ikke sant. Og så vil du komme med en lekse om individets rett til å velge hva som er nyttig for seg og så videre...
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Et tips: Pink er inne på noe!

W

wurst

Gjest
Ja, ikke sant. Og så vil du komme med en lekse om individets rett til å velge hva som er nyttig for seg og så videre...
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Nei, denne gangen hadde jeg tenkt at jeg skulle bestemme hva som var nyttig for deg!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
wurst: Noe sånt ja, det var det jeg tenkte.

En person som er avhengig av noe har ikke et fritt valg. Det er det som er problemet med avhengighet. Derfor er vedkommende person et problem for seg selv og andre.

Det er mange som er glade for at de ble hjulpet ut av avhengighet. Jeg synes vi skal legge forholdene til rette slik at færrest mulig blir avhengige, og for å hjelpe de som har blitt avhengige. Det betyr at flest mulig er frie til å ta valg (det er vel det dere frihetsfrikere er opptatt av?).

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.780
Egentlig kan det se ut som mye av problemene rundt automatene ble løst med å forby bruk av sedler. Hvis man også hadde redusert maksgevinsten til kr. 20 tror jeg hele problematikken hadde vært borte.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.079
Hmm, sånn apropos, noen som vet hva man må forvente å betale for en god gammeldags kroneautomat på bruktmarkedet?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.558
Hmm, sånn apropos, noen som vet hva man må forvente å betale for en god gammeldags kroneautomat på bruktmarkedet?
Den gang jeg var barn virket det nesten som en uoppnåelig drøm å vinne toppgevinsten på 7 kroner.

Representanten for automatbransjen i norge sier at når vi nå får et automatforbud går vi fra "vondt til verre", fordi spillerne vil flytte sin aktivitet over til nettgambling. og da har ikke staten noe kontroll med utviklinga.

Fikk meg til å tenke på USA... der har nå den eksplosive utviklinga i pengeomsetning på nettspill (poker) ført til bekymringer hos myndighetene. Det er vistnok et flertall i senatet som ønsker et lovforbud mot at banker og finansieringsselskap kan utføre pengetransaksjoner relatert til gambling. Interessant utvikling i det liberale og frie USA...he..he.. Men også her kommer dobbeltmoralen hos amerikanerne til syne; det er greit at du kan dra til Las Vegas og spille fra deg gård og grunn i løpet av minutter (hvis en ønsker det), men den javne amerikaner skal ikke få lov til å gjøre det samme via nettet (hvis en ønsker det). Hva slags frihet er dette?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Internasjonal forskning visr for øvrig at det ikke er direkte sammenheng i at spilleavhengige går over på nettspill dersom automatene forsvinner. Det skjer kun i liten grad. Det har visst noe å gjøre med direkte kontra indirekte utbetalinger.
Ved å fjerne de direkte utbetalingene vil antallet spilleavhengige gå ned viser resultatene.

Honeky

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.558
Internasjonal forskning visr for øvrig at det ikke er direkte sammenheng i at spilleavhengige går over på nettspill dersom automatene forsvinner. Det skjer kun i liten grad. Det har visst noe å gjøre med direkte kontra indirekte utbetalinger.
Ved å fjerne de direkte utbetalingene vil antallet spilleavhengige gå ned viser resultatene.

Honeky
Viser forskninga hvilke type mennesker som søker nettspill da, og hva som driver dem til å bruke mange timer av døgnet til denne type fritidssysler?
- og hvorfor det er en slik eksplosiv vekst for slikt, spesielt i USA ?

Topp Bunn