Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

  • Ja

    Stemmer: 43 18.5%
  • Nei

    Stemmer: 189 81.5%

  • Totalt antall stemmer
    232

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.399
    Antall liker
    20.260
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Trod du liker det litt jeg, Lars Erik ;) Hva kan ellers være grunnen til at du fortsetter og fortsetter....
    Du kan så si...

    Det har med at musikk er en estetisk hobby/yrke, der opplevelser og verdien av de bestemmes og avgjøres av den enkelte. Dette forumet har blitt totalt absurd, der opplevelser blir steinet med endeløse avhandlinger fra folk som tydeligvis ikke har den minste anelse om hva musikk og estetiske opplevelser dreier seg om. Jeg vil anta at de fleste nå har fått med seg hva disse samme enkelte mener om både priser, mangel på store nok forskjeller til at det er verdt det og annet. Men også her er det den enkelte som avgjør. Uansett hva andre mener.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Så absurd det enn kan høres ut for kabelfantomene her på hfs, så finnes det faktisk folk som kan ha fullverdige lytteopplevelser i godstolen foran anlegget uten å ha investert en formue i kabler. Dessverre finnes det også altfor mange som får hele lytteopplevelsen ødelagt hvis de vet (eller har mistanke om!) at det sitter en billig sarvekabel ett eller annet sted i signalveien.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.399
    Antall liker
    20.260
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så absurd det enn kan høres ut for kabelfantomene her på hfs, så finnes det faktisk folk som kan ha fullverdige lytteopplevelser i godstolen foran anlegget uten å ha investert en formue i kabler. Dessverre finnes det også altfor mange som får hele lytteopplevelsen ødelagt hvis de vet (eller har mistanke om!) at det sitter en billig sarvekabel ett eller annet sted i signalveien.
    Og flott er det, Larkus. Men man trenger ikke milelange, vitenskapelige avhandlinger for å få fram at man har gode opplevelser uten dyre kabler. Og man trenger heller ikke rakke ned på de som velger anderledes.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Sikkert litt off topic, men hva gjør at noen kabler blir så dyre.

    Er det noen som har kuttet opp en dyr kabel for å sjekke innmaten?
    Er det renere kobber/sølv?
    Bedre konnektorer?
    Har det kobber/sølv kabelen blir pakket inn noen betydning for lyden unntatt at kabelen blir skjermet?

    Er det ja på alle disse 4 så er jeg overbevist at det er forskjell på lyden med dyre kabler, hvis ikke så står jeg på mitt at jeg har aldri hørt forskjell på kabler, men jeg skal legge til at jeg har aldri hørt på musikk med veldig dyrekabler.
    Min erfaring er at bedre/læs som regel dyre giver bedre lyd, det adskiller sig ikke meget fra at producerer andre varer .

    Bedre lyd fås med bedre stik lavet med høj præcision, hvor der er brugt rene metaler, måske endda eksotiske såsom Rhodium , og hvor der er benyttet gode isolering materialer, typisk Teflon eller noget over i den mere eksotisk afdeling såsom træ, man skal heller ikke glemme pertinax som lyder fint men som regl er forbundet med meget billige stik, som er lave af urent og typisk magnetisk metal og så kan det ikke blive være, men kan man sætte pertinax samme med metal af topkvalitet så fungerer dette bedre lydmæssigt end Teflon som isoleringsmateriale efter min mening.

    Renere metal for selve lederen giver bedre lyd, mere dæmpning giver bedre lyd, bedre isolerings materialer imellem lederene giver bedre lyd.
    Det bør også nævnes at en del af de dyre kabler involvere håndarbejde , eller specialbyggede maskiner, dette forøger naturligvis også prisen betragteligt.

    Der er som regel også større udgifter til reklame, deltagelse på diverse hi-fi messer, tit er der også flere mellemhandler som skal tjene penge.

    Har et overfladisk kendskab til et par stykker som lave disse eksklusive kabler og mener ikke at de er millionærer eller i nærheden af at være det på nogen måde, så pengene forsvinde et eller andet sted hen, eller måske der sælges meget meget lidt i forhold til de store udgifter der er.

    Men jeg undre mig også over de højre priser , og vil godt indrømme at jeg også finde det direkte uforskammet, men det er jo ikke usædvanligt og noget som kendes fra de fleste brancher at "high-end" det bedste af det bedste/toppen af poppen , det skal bare være dyrt og eksklusivt, det kendes fra mad, tøj ,sko, dametasker ,ure, biler , solbriller osv.
    Men såvidt jeg ved tjener mange af disse firmaer som laver high-end varer ikke meget på dette, pengene tjenes på alt det spinoff disse high-end/prestige produkter giver i øget salgs på de billigere varer i firmaets sortiment, og det virker sikkert hvis mærket er cool.
    Men virker det virkelig også på hi-fi entusiaster som køber kabler???
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.399
    Antall liker
    20.260
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Larkus, Asbjørn og eventuelle glemte; jeg vil aldri bli overbevist pga lange utredninger, ispedd ironi og sarkasme. Det jeg overbevises av, er hva jeg hører. Begge har dere gjort en kjempejobb i Loudness -tråden. Den fikk meg til å ville finne ut av hvorfor både nye og remastrede CD-er ofte låter crappy. Men kun pga at ørene fortalte at dette stemte. Ørene er det man lytter med, ergo avgjør de.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror på kabler. Og jeg tror jeg vet at det er forskjell på kabler. Og jeg tror jeg vet at dyre kabler ikke nødvendigvis oppleves som bedre enn rimelige kabler. Og jeg tror jeg vet dette av egen erfaring etter å ha byttet ut svindyre kabler med rimelige. Og siden tro kan flytte fjell, tror jeg at jeg har bestemt meg for å tro at jeg opplever lyden som bedre nå.

    Så grunnen til at jeg fremdeles følger med på disse kabeltrådene, er underholdningsverdien. Tror jeg.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Larkus, Asbjørn og eventuelle glemte; jeg vil aldri bli overbevist pga lange utredninger, ispedd ironi og sarkasme. Det jeg overbevises av, er hva jeg hører. Begge har dere gjort en kjempejobb i Loudness -tråden. Den fikk meg til å ville finne ut av hvorfor både nye og remastrede CD-er ofte låter crappy. Men kun pga at ørene fortalte at dette stemte. Ørene er det man lytter med, ergo avgjør de.
    Så fakta som støtter dine opplevelser er greit, og fakta som ikke støtter dine opplevelser er ugreit?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.399
    Antall liker
    20.260
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Larkus, Asbjørn og eventuelle glemte; jeg vil aldri bli overbevist pga lange utredninger, ispedd ironi og sarkasme. Det jeg overbevises av, er hva jeg hører. Begge har dere gjort en kjempejobb i Loudness -tråden. Den fikk meg til å ville finne ut av hvorfor både nye og remastrede CD-er ofte låter crappy. Men kun pga at ørene fortalte at dette stemte. Ørene er det man lytter med, ergo avgjør de.
    Så fakta som støtter dine opplevelser er greit, og fakta som ikke støtter dine opplevelser er ugreit?
    Ørene avgjør alltid for meg. Det er fakta jeg forholder meg til. Hva andre gjør, er opp til de.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert litt off topic, men hva gjør at noen kabler blir så dyre.

    Er det noen som har kuttet opp en dyr kabel for å sjekke innmaten?
    Er det renere kobber/sølv?
    Bedre konnektorer?
    Har det kobber/sølv kabelen blir pakket inn noen betydning for lyden unntatt at kabelen blir skjermet?

    Er det ja på alle disse 4 så er jeg overbevist at det er forskjell på lyden med dyre kabler, hvis ikke så står jeg på mitt at jeg har aldri hørt forskjell på kabler, men jeg skal legge til at jeg har aldri hørt på musikk med veldig dyrekabler.
    Jeg har kuttet opp et par moderat dyre kabler, f eks en strømkabel fra Transparent Audio for å finne ut hva som var inni den magiske boksen. Der var det noen stålringer tredd rundt kabelen og uhorvelige mengder smeltelim. Total verdi ca fem-seks kroner. Jeg la ut bilder her på HFS. Reaksjonen fra enkelte kabelfeinschmeckere var forutsigbar: De nektet å tro at dette kunne stemme, og deretter trøstet de seg med at dette var en kabel fra et par år tilbake - og de kablene som produseres i dag er selvsagt mye bedre på alle måter.

    Mitt bestemte inntrykk er at noen kabler blir så dyre fordi noen produsenter har frekkhetens nådegave og setter priser etter "tenk på et tall"-metoden. Etter et år eller to kommer de så med en oppgradert versjon, hvor eneste vesentlige forskjell er en ekstra null på prislappen. Folk som sverget til at dyrere er alltid bedre vil sikkert også kunne fortelle deg at den nye versjonen låter ti ganger bedre enn den forrige, så her er det bare å bytte ut alle kabler i anlegget til den nye versjonen med det samme.

    Jeg har ingen ting imot å bruke penger på hobbyen, men selv vil jeg gjerne bruke pengene på noe som faktisk forbedrer lyden og ikke bare masserer placeboet mitt litt ekstra. Jeg greier fint å innbille meg ting uten å betale så mye penger for det, tusen takk.
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Uansett folkens, er det mulig å høre forskjell så skal det også kunne måles. Er det ikke mulig å måle forskjell så skjer nok den "hørbare forskjellen" mellom lyttelappene.

    Det virker for meg som at de mest pragmatiske og minst dømmende innleggene kmmer fra den parten som får mest pepper i denne tråden og at at de som hevder å høre den minste forskjell er også de som har minst toleranse for å akseptere andre sine meninger og ingen vilje til å overveie muligheten for at de kan ta feil og foretrekker selvfølgelig å basere sine holdninger på følelser og tro i stedet for reelle fakta.

    Bevis de ekstreme og hørbare forskjellene ved å presentere en uhildet måling foretatt i et laboratorium, så er vel saken løst?

    Kvalitet koster, men å kreve tusenvis av dollar for en meter med sølvbelagt kopperkabel? Lurium er vel det vi kaller slikt? (har sakset et avsnitt fra Nordost sin pressemelding fra Nordost to Launch New Reference Odin 2 Cables at High End 2015 | Ultra High-End Audio and Home Theater Review


    "Odin 2 Loudspeaker Cables use 26 silver-plated, solid core conductors. Each conductor takes advantage of Nordost’s Dual Mono-Filament technology and is encased in a high purity class 1.003 FEP extrusion. The conductors are carefully arranged and precisely spaced on either side of a hollow inner core in order to provide a perfect mechanical interface along the length of the cable. The Odin 2 Bi-Wire Jumper has an identical construction, making it the perfect extension to accommodate bi-wire speakers while maintaining a consistent sonic signature throughout
    an entire sound system. Both Odin 2 Loudspeaker and Bi-Wire Jumper Cables are terminated with Nordost’s gold-plated HOLO:pLUG® spade and Z-plug banana connectors to ensure maximum surface contact and signal transfer. The retail price for the Odin 2 Loudspeaker cable is $29,999.99 for a one meter pair; additional half meter stereo increments are $3,999.99. The retail price for the Odin 2 Bi-Wire Jumpers at 13.5” (.34m) is
    $6,999.99
    ."
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert litt off topic, men hva gjør at noen kabler blir så dyre.

    Er det noen som har kuttet opp en dyr kabel for å sjekke innmaten?
    Er det renere kobber/sølv?
    Bedre konnektorer?
    Har det kobber/sølv kabelen blir pakket inn noen betydning for lyden unntatt at kabelen blir skjermet?

    Er det ja på alle disse 4 så er jeg overbevist at det er forskjell på lyden med dyre kabler, hvis ikke så står jeg på mitt at jeg har aldri hørt forskjell på kabler, men jeg skal legge til at jeg har aldri hørt på musikk med veldig dyrekabler.
    Jeg har kuttet opp et par moderat dyre kabler, f eks en strømkabel fra Transparent Audio for å finne ut hva som var inni den magiske boksen. Der var det noen stålringer tredd rundt kabelen og uhorvelige mengder smeltelim. Total verdi ca fem-seks kroner. Jeg la ut bilder her på HFS. Reaksjonen fra enkelte kabelfeinschmeckere var forutsigbar: De nektet å tro at dette kunne stemme, og deretter trøstet de seg med at dette var en kabel fra et par år tilbake - og de kablene som produseres i dag er selvsagt mye bedre på alle måter.

    Mitt bestemte inntrykk er at noen kabler blir så dyre fordi noen produsenter har frekkhetens nådegave og setter priser etter "tenk på et tall"-metoden. Etter et år eller to kommer de så med en oppgradert versjon, hvor eneste vesentlige forskjell er en ekstra null på prislappen. Folk som sverget til at dyrere er alltid bedre vil sikkert også kunne fortelle deg at den nye versjonen låter ti ganger bedre enn den forrige, så her er det bare å bytte ut alle kabler i anlegget til den nye versjonen med det samme.

    Jeg har ingen ting imot å bruke penger på hobbyen, men selv vil jeg gjerne bruke pengene på noe som faktisk forbedrer lyden og ikke bare masserer placeboet mitt litt ekstra. Jeg greier fint å innbille meg ting uten å betale så mye penger for det, tusen takk.
    Danske high fidelity gjorde vel noe tilsvarende i sin tid med en norskprodusert kabel som hadde en dings på seg. Og det de fant var vel ikke videre imponerende.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Asbjørn,
    Et helt vanlig triks i markedsføring er å innføre et grisedyrt produkt som man vet ikke vil selge.
    Deretter selger man en nedstrippet variant av denne med omtrent de samme egenskapene.
    Dette vil igjen forlede kundene til å tro at prisen på det nedstrippede produktet er den reneste 'steal'
    Så selger dette produktet i hopetall - eksakt slik som var tiltenkt fra dag 1.

    Just saying.....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sikkert litt off topic, men hva gjør at noen kabler blir så dyre.

    Er det noen som har kuttet opp en dyr kabel for å sjekke innmaten?
    Er det renere kobber/sølv?
    Bedre konnektorer?
    Har det kobber/sølv kabelen blir pakket inn noen betydning for lyden unntatt at kabelen blir skjermet?

    Er det ja på alle disse 4 så er jeg overbevist at det er forskjell på lyden med dyre kabler, hvis ikke så står jeg på mitt at jeg har aldri hørt forskjell på kabler, men jeg skal legge til at jeg har aldri hørt på musikk med veldig dyrekabler.
    Jeg har kuttet opp et par moderat dyre kabler, f eks en strømkabel fra Transparent Audio for å finne ut hva som var inni den magiske boksen. Der var det noen stålringer tredd rundt kabelen og uhorvelige mengder smeltelim. Total verdi ca fem-seks kroner. Jeg la ut bilder her på HFS. Reaksjonen fra enkelte kabelfeinschmeckere var forutsigbar: De nektet å tro at dette kunne stemme, og deretter trøstet de seg med at dette var en kabel fra et par år tilbake - og de kablene som produseres i dag er selvsagt mye bedre på alle måter.

    Mitt bestemte inntrykk er at noen kabler blir så dyre fordi noen produsenter har frekkhetens nådegave og setter priser etter "tenk på et tall"-metoden. Etter et år eller to kommer de så med en oppgradert versjon, hvor eneste vesentlige forskjell er en ekstra null på prislappen. Folk som sverget til at dyrere er alltid bedre vil sikkert også kunne fortelle deg at den nye versjonen låter ti ganger bedre enn den forrige, så her er det bare å bytte ut alle kabler i anlegget til den nye versjonen med det samme.

    Jeg har ingen ting imot å bruke penger på hobbyen, men selv vil jeg gjerne bruke pengene på noe som faktisk forbedrer lyden og ikke bare masserer placeboet mitt litt ekstra. Jeg greier fint å innbille meg ting uten å betale så mye penger for det, tusen takk.
    Danske high fidelity gjorde vel noe tilsvarende i sin tid med en norskprodusert kabel som hadde en dings på seg. Og det de fant var vel ikke videre imponerende.

    Raymond Celius sitt strømfilter... Og historien er nok ikke helt som du skriver den..uten at den har noen relevans her.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.648
    Antall liker
    3.818
    [h=2]Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?[/h]




    Etter å ha fulgt denne tråden sporadisk, må jeg - etter nøye overveielse og mye sjelegransking - si at jeg har kommet frem til konklusjonen at svaret på spørsmålet må bli JA!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?





    Etter å ha fulgt denne tråden sporadisk, må jeg - etter nøye overveielse og mye sjelegransking - si at jeg har kommet frem til konklusjonen at svaret på spørsmålet må bli JA!
    Ikke lag tull nå! Dette begynner å bli min yndlingstråd.:cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan like gjerne være en psykologisk forklaring på at noen ikke hører forskjell på kabler.
    Ja, for all del. Nå har det seg forresten slik at jeg har selv hørt små forskjeller mellom kabler (RCA signal) i eget anlegg, og at jeg har skrevet side opp og side ned om hva som skal til for at slike forskjeller kan bli hørbare. Utgangspunktet for min del er at det eksisterer elektriske forskjeller mellom kabler og at de forskjellene under visse forutsetninger kan tenkes å bli hørbare. Så vidt jeg kan se er det fortsatt eksakt ingen i denne evige diskusjonen som hevder at det ikke kan oppstå hørbare forskjeller mellom kabler i enkelte anlegg.

    Men det er likevel noen rapporterte lytteopplevelser som påkaller en viss skepsis. De som leser internasjonale hifi-fora husker kanskje figuren Patrick82 på head-fi.org. Anlegget hans besto i prinsippet av en gammel Sony Discman og noen cheapo hodetelefoner med Nordost Valhalla kabling. Hver kabeloppgradering ble beskrevet i lange bildetråder og førte (ifølge Patrick82) til "eargasms". Han drev også med modding av kablene, både med å kutte dem opp i stadig kortere biter og med å pakke dem inn i "ERS paper" (som lignet forbausende mye på toalettpapir for oss ikke-innvidde).

    Et par smakebiter, dessverre uten bilder:
    My pretty ERS Paper - pics and videos
    What is ERS Paper?
    Which air humidifier gives the best sound?
    Searching for Hello Kitty pajamas (adult size)

    Etter at han ble banned på head-fi startet han sitt eget kabelfirma, hvis man kan kalle det noe slikt, Coconut Audio. Det er vel grunn til å tvile på en del av de påståtte lytteopplevelsene hans.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Larkus, Asbjørn og eventuelle glemte; jeg vil aldri bli overbevist pga lange utredninger, ispedd ironi og sarkasme. Det jeg overbevises av, er hva jeg hører. Begge har dere gjort en kjempejobb i Loudness -tråden. Den fikk meg til å ville finne ut av hvorfor både nye og remastrede CD-er ofte låter crappy. Men kun pga at ørene fortalte at dette stemte. Ørene er det man lytter med, ergo avgjør de.
    Takk for det! Utgangspunktet der var forøvrig omtrent det samme som for kabler: Reklamen og plateanmeldelsene forteller at de remastrede utgavene er så mye bedre enn tidligere utgivelser, men for mine ører låter de verre. Hvorfor det?

    Tilsvarende med kabler: Reklamen og anmeldelser i glansede hifiblader forteller at disse gjør store forskjeller for lydkvaliteten, men for mine ører låter de likt, nesten alle sammen. Hvorfor det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Det kan like gjerne være en psykologisk forklaring på at noen ikke hører forskjell på kabler.
    Ja, for all del. Nå har det seg forresten slik at jeg har selv hørt små forskjeller mellom kabler (RCA signal) i eget anlegg, og at jeg har skrevet side opp og side ned om hva som skal til for at slike forskjeller kan bli hørbare.
    Kan dette også ha vært innbilning pga av forventnings bias? :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    For min egen del synes jeg det med testing av kabler er kjedelige greier.
    Låter det bra, er det mer gøy og pløye musikk enn og bytte kabler :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan dette også ha vært innbilning pga av forventnings bias? :)
    Ja, selvsagt. Jeg er like utsatt for slikt som alle andre. Studier har vist at det hjelper ikke engang å forstå mekanismene rundt forventningsbias, man er like fordømt påvirket av det. Det er den letteste ting i verden å innbille seg at man hører eller (ikke hører) forskjeller. Det er helt fair å utfordre meg til å demonstrere i en blindtest at jeg faktisk hørte de forskjellene jeg mente å høre. En slik utfordring ville jeg forøvrig høflig avslått, fordi det tar mye tid å arrangere noe slikt. Og da er det like fair å si at det svekker min troverdighet at jeg ikke vil eller kan demonstrere dette. So be it.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Hvis du selv mener du hørte forskjell, så holder vel det?
    Det er vel ikke om å gjøre å bevise dette overfor andre?
    Det er ihvertfall hva jeg mener om saken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, E.I.A. stiller et godt spørsmål, et slikt som jeg synes må være tillatt å stille på kabelhjørnet, og da fortjener han et seriøst svar selv om spørsmålet kanskje ikke var helt seriøst ment. Den forskjellen jeg mente å høre mellom RCA signalkabler var helt på grensen av hørbarhet, bare "noe" øverst i diskanten og en liten utglidning av hvordan cymbaler var plassert i lydbildet. Jeg mener at jeg hørte forskjell, men kan ikke være helt sikker. Bortsett fra det har jeg ikke greid å høre forskjell mellom kabler i mitt anlegg til tross for mange forsøk.

    Derimot er jeg helt sikker på at jeg hører forskjell på Logitech Transporter og Electrocompaniet EMC1-UP brukt som digital transport, Hypex UcD700AD og UcD400AD effektforsterkere, for ikke å snakke om EC AW180M og UcD400AD, eller med og uten vibrasjonsdempende underlag under EMC-1UP og AW180M - bare for å nevne noen "kontroversielle" forskjeller. Å høre forskjell mellom vinylpickuper, høyttalere, akustikkplater i rommet eller ulike mastringer av innspillingene er så lett at det ikke engang er kontroversielt.

    Er ikke dette litt interessant hvis vi vil ha best mulig lydkvalitet for pengene?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Vel, E.I.A. stiller et godt spørsmål, et slikt som jeg synes må være tillatt å stille på kabelhjørnet, og da fortjener han et seriøst svar selv om spørsmålet kanskje ikke var helt seriøst ment. Den forskjellen jeg mente å høre mellom RCA signalkabler var helt på grensen av hørbarhet, bare "noe" øverst i diskanten og en liten utglidning av hvordan cymbaler var plassert i lydbildet. Jeg mener at jeg hørte forskjell, men kan ikke være helt sikker. Bortsett fra det har jeg ikke greid å høre forskjell mellom kabler i mitt anlegg til tross for mange forsøk.

    Derimot er jeg helt sikker på at jeg hører forskjell på Logitech Transporter og Electrocompaniet EMC1-UP brukt som digital transport, Hypex UcD700AD og UcD400AD effektforsterkere, for ikke å snakke om EC AW180M og UcD400AD, eller med og uten vibrasjonsdempende underlag under EMC-1UP og AW180M - bare for å nevne noen "kontroversielle" forskjeller. Å høre forskjell mellom vinylpickuper, høyttalere, akustikkplater i rommet eller ulike mastringer av innspillingene er så lett at det ikke engang er kontroversielt.

    Er ikke dette litt interessant hvis vi vil ha best mulig lydkvalitet for pengene?
    Er ikke dette litt interessant hvis vi vil ha best mulig lydkvalitet for pengene? Absolutt best lydkvalitet for pengene vil jeg tru di fleste er ute etter , og høre forskjell på kabler er ikke enkelt tvert i mot. Har merket at det er forskjellige høyttaler merker som skiller seg ut , på mine psb nå er det lettest og høre forskjell i det øvre registeret hos meg , for psb er så klar og veldig detalliert i det området , jeg har vanskeligere og høre forskjell på bassen på psbene mine. Strøm kabler har jeg ikke prøvd enda og bruker di som er med , her er jeg litt skeptisk men jeg skal prøve det ut. Tenkte jeg skulle kjøpe inn noen meter med kabel og lage di selv men den tid den sorg. Tok en stund før jeg traff merket min på kabler når det kommer til coaxial , rca kabler , usb kabler osv osv. coaxial kabel er det utrolig vanskelig og høre forskjell , samme med rca kabler. Optical kabler hørbart forskjell nei og atter nei.

    Mvh Imagine
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Odin 2 Loudspeaker Cables use 26 silver-plated, solid core conductors. Each conductor takes advantage of Nordost’s Dual Mono-Filament technology and is encased in a high purity class 1.003 FEP extrusion. The conductors are carefully arranged and precisely spaced on either side of a hollow inner core in order to provide a perfect mechanical interface along the length of the cable. The Odin 2 Bi-Wire Jumper has an identical construction, making it the perfect extension to accommodate bi-wire speakers while maintaining a consistent sonic signature throughout
    an entire sound system. Both Odin 2 Loudspeaker and Bi-Wire Jumper Cables are terminated with Nordost’s gold-plated HOLO:pLUG® spade and Z-plug banana connectors to ensure maximum surface contact and signal transfer. The retail price for the Odin 2 Loudspeaker cable is $29,999.99 for a one meter pair; additional half meter stereo increments are $3,999.99. The retail price for the Odin 2 Bi-Wire Jumpers at 13.5” (.34m) is
    $6,999.99
    ."
    Egentlig svært fornøyelig. Jeg ser på dyre ledninger som en toppskatt på naustegubber.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Hva må til for og få god lyd?
    Hva må til for og få eier glede av hifi?
    Hva må til for og nyte god musikk?

    Spørsmål som alle har svaret på, samtidig spørsmål man aldri kan få alle enige om :)
    Vi setter alle sammen anlegg utifra hva vi mener gir, best lyd, best lyd pr krone, er smartest, er mest solid, har best design, har best byggekvalitet, har størst basselement, er det dyreste man kan få tak i, mest innovativt, beste tekniske løsningene, det et "hifi geni"( :) ) anbefalte osv....til den musikken vi spiller og rommet vi spiller i.

    Hvem som tror de har fasiten over hva den enkelte bør velge, er vel ofte dem som kritiserer andres valg mest.
    Alle har en grunn for hvorfor de velger som de gjør, og ingen ønsker og fremstå som idioter.

    Lyd fra et anlegg er smak og behag, og sterke meninger om andres smak og behag gir ingen mening, uansett hvor mange tilhengere man har.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.
    I beste mening vil jeg hevde at blindtesting for en vanlig hifientusiast både er unødvendig og et blindspor.
    Det man trenger er god tid til kvalitetslytting. Blindtesting fjerner hverken forventningsbias (med mindre man ikke vet noe om hva man tester. Det blir i praksis veldig upraktisk) eller gjør en til en bedre lytter.
    At lyttekvaliteten istedet går ned ved blindtesting er nesten ikke til å unngå.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.

    Hvis det er dette hobbyen handler om eller redselen for det så kan en like gjerne slutte.

    Hvor mye erfaring har du selv med blindtesting og hvordan brukte du dette når du endte opp med det du selv eier i dag ? Belær oss gjerne...


    Din sannhet er riktig for deg. Men det ser ikke ut til at du skjønner at ikke alle er som deg kanskje ? :cool:
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.


    Hvis det er dette hobbyen handler om eller redselen for det så kan en like gjerne slutte.

    Hvor mye erfaring har du selv med blindtesting og hvordan brukte du dette når du endte opp med det du selv eier i dag ? Belær oss gjerne...

    Din sannhet er riktig for deg. Men det ser ikke ut til at du skjønner at ikke alle er som deg kanskje ? :cool:

    Her er et godt eksempel på hva fjerning av mulige bias/holdninger og virkelig blindtesting kan føre til (les hele artikkelen - til og med det å ta av seg skoene måtte til).

    How blind auditions help orchestras to eliminate gender bias | Women in Leadership | The Guardian

    Noen som kjenner seg igjen?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.


    Hvis det er dette hobbyen handler om eller redselen for det så kan en like gjerne slutte.

    Hvor mye erfaring har du selv med blindtesting og hvordan brukte du dette når du endte opp med det du selv eier i dag ? Belær oss gjerne...

    Din sannhet er riktig for deg. Men det ser ikke ut til at du skjønner at ikke alle er som deg kanskje ? :cool:

    Her er et godt eksempel på hva fjerning av mulige bias/holdninger og virkelig blindtesting kan føre til (les hele artikkelen - til og med det å ta av seg skoene måtte til).

    How blind auditions help orchestras to eliminate gender bias | Women in Leadership | The Guardian

    Noen som kjenner seg igjen?
    Dette er et prinsipp du bruker når du kjøper audio produkter ? Hvordan går du frem praktisk ?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.
    Vejen med hifi kan ikke undgår at indeholder både forventningsbias , fejlbeslutninger, fejlinvesteringer, placeboeffekt, og alt hvad du kan nævne i den boldgade/retning, og det er man også udsat for som "kabeltroende", men med erfaringer bliver man heldigvis bedre og bedre til at håndterer dette.

    Men trods dette vil de fleste over tid opnår et bedre lydresultat , og fejlbeslutninger bliver korrigeret hen ad vejen, og det er udfra dette tidsperspektiv og selve lydresultatet at det kan siges med sikkerhed at passive komponenter og kabler har en overaskende stor betydning når helheden skal bedømmes.

    jeg har selv opnået et lydresultat som jeg ikke troede var muligt, ikke mindst på grund af min elektronikuddannelse, og det er bl.a. ved hjælp af det mange vil sige tilhører"hokuspokus" kategorien, kombineret med god og fornuftig og ikke mindst overdimensioneret elektronik i forhold til normale elektronik designregler.
    Dette kan man på sin vis også kalde hokuspokus fordi de forbedringer dette giver er meget små og betydningsløse i både beregningen , simulation og målinger.
    En normal fornuftig elektronik-mand ville udfra dette sige at en sådan ekstrem overdimensionering er vanvid og spild af penge og resurser.
    Men jeg vil gå så vidt til at sige at det kan betyder næsten alt, når man taler om den resulterende lyd. Og jo bedre dette aspekt er , jo nemmere er det at vurdere den lydmæssige betydning af de passive komponenter inklusiv kabler.
    Her er altså to eksempler på noget som målemæssigt ikke har nogen særlig effekt ,men som lydmæssigt kan være afgørende.
    Dertil kommer dæmning af de elektriske komponenter/apparater og kabler, det har også en overaskende stor effekt på lyden ,set udfra hvad der kan måles af forskelle.

    Eksempelvis kobler man en UCD 400 op som Bruno Putzeys anbefale med hensyn til strømfosrygning osv. og lader være at modificerer den i hoved og røv , så er den lige at lukke op i skide i lydmæssigt , den dur simpelthen ikke til en skid/dyt, den er fuldstændig ubrugelig hvis vi taler om seriøs hi-fi.
    Og igen kan man kun forundres over hvor forskelligt den samme konstruktion kan bringes til at lyde, hvis man bruger de tiltag jeg har forsøgt at beskrive i det ovenstående, dæmpning, perfektionering og overdimensionering af strømforsygninger, bedre komponenter set fra et audiophilt synspunkt.
    Det er simpelthen forbløffende hvilke lydforskelle der kan opnås.
    Men vi taler tilsyneladende heller ikke altid om seriøs hi-fi her, men mere om der nu kommer noget lyd igennem, eller der ikke gør.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg forundres over subjektivistenes store skepsis til fenomenet forventningsbias og blindtesting som metode innen hifi. Jeg tror forklaringen er en angst for at blindtesting kan avsløre at hifi som hobby kan ha vært et placebodrevet selvbedrag og et pengesluk. Hvis først blindtesting tas i bruk som en metode for å avdekke forskjeller mellom komponenter tror jeg det raskt vil avdekkes at sammenhengen mellom pris og lydkvalitet forsvinner etter relativt få tusenlapper opp i pris. I tillegg til kabler er nok også forskjeller i blindtest mellom forsterkere og DACer mye mindre enn mange liker å tro.


    Hvis det er dette hobbyen handler om eller redselen for det så kan en like gjerne slutte.

    Hvor mye erfaring har du selv med blindtesting og hvordan brukte du dette når du endte opp med det du selv eier i dag ? Belær oss gjerne...

    Din sannhet er riktig for deg. Men det ser ikke ut til at du skjønner at ikke alle er som deg kanskje ? :cool:

    Her er et godt eksempel på hva fjerning av mulige bias/holdninger og virkelig blindtesting kan føre til (les hele artikkelen - til og med det å ta av seg skoene måtte til).

    How blind auditions help orchestras to eliminate gender bias | Women in Leadership | The Guardian

    Noen som kjenner seg igjen?
    En orkesteraudition har svært lite med denne saken å gjøre, men jeg er for audition og musikkonkuranser bak skjerm jeg.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    "Odin 2 Loudspeaker Cables use 26 silver-plated, solid core conductors. Each conductor takes advantage of Nordost’s Dual Mono-Filament technology and is encased in a high purity class 1.003 FEP extrusion. The conductors are carefully arranged and precisely spaced on either side of a hollow inner core in order to provide a perfect mechanical interface along the length of the cable. The Odin 2 Bi-Wire Jumper has an identical construction, making it the perfect extension to accommodate bi-wire speakers while maintaining a consistent sonic signature throughout
    an entire sound system. Both Odin 2 Loudspeaker and Bi-Wire Jumper Cables are terminated with Nordost’s gold-plated HOLO:pLUG® spade and Z-plug banana connectors to ensure maximum surface contact and signal transfer. The retail price for the Odin 2 Loudspeaker cable is $29,999.99 for a one meter pair; additional half meter stereo increments are $3,999.99. The retail price for the Odin 2 Bi-Wire Jumpers at 13.5” (.34m) is
    $6,999.99
    ."
    Egentlig svært fornøyelig. Jeg ser på dyre ledninger som en toppskatt på naustegubber.
    Odin2 jumpere. 34 cm lange! Pris for ett sett(4 stk.) $6.999,99. (5 nines må vite:))
    I lengste laget til jumpere å være, spør du meg.
    Pris på ett par 2,5 meter med Odin2 ht-kabel: $42000,00 (?)
    odin2.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Odin 2 Loudspeaker Cables use 26 silver-plated, solid core conductors. Each conductor takes advantage of Nordost’s Dual Mono-Filament technology and is encased in a high purity class 1.003 FEP extrusion. The conductors are carefully arranged and precisely spaced on either side of a hollow inner core in order to provide a perfect mechanical interface along the length of the cable. The Odin 2 Bi-Wire Jumper has an identical construction, making it the perfect extension to accommodate bi-wire speakers while maintaining a consistent sonic signature throughout
    an entire sound system. Both Odin 2 Loudspeaker and Bi-Wire Jumper Cables are terminated with Nordost’s gold-plated HOLO:pLUG® spade and Z-plug banana connectors to ensure maximum surface contact and signal transfer. The retail price for the Odin 2 Loudspeaker cable is $29,999.99 for a one meter pair; additional half meter stereo increments are $3,999.99. The retail price for the Odin 2 Bi-Wire Jumpers at 13.5” (.34m) is
    $6,999.99
    ."
    Egentlig svært fornøyelig. Jeg ser på dyre ledninger som en toppskatt på naustegubber.
    Odin2 jumpere. 34 cm lange! Pris for ett sett(4 stk.) $6.999,99. (5 nines må vite:))
    I lengste laget til jumpere å være, spør du meg.
    Vis vedlegget 319883

    Er det noen fasit for hvor lange jumpere skal være ? Hvor står det da ?
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Vessel56
    Her er et godt eksempel på hva fjerning av mulige bias/holdninger og virkelig blindtesting kan føre til (les hele artikkelen - til og med det å ta av seg skoene måtte til).

    How blind auditions help orchestras to eliminate gender bias | Women in Leadership | The Guardian

    Noen som kjenner seg igjen?

    AtleT
    En orkesteraudition har svært lite med denne saken å gjøre, men jeg er for audition og musikkonkuranser bak skjerm jeg.[/QUOTE]


    Vessel56
    Her er det snakk om "blindtest" kontra tester hvor du vet hva som testes og hva dine fordommer/forutinntatthet/holdninger/bias kan ha å si for resultatet. Så jo, en "blind" prøvespilling har absolutt noe med denne saken.

    Likevel, kabelhjørnet bør absolutt ikke legges ned for det skaffer såpass mange reklameklikk til forumet at det gir god økonomi - kanskje?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vessel:
    Her er et godt eksempel på hva fjerning av mulige bias/holdninger og virkelig blindtesting kan føre til (les hele artikkelen - til og med det å ta av seg skoene måtte til).

    How blind auditions help orchestras to eliminate gender bias | Women in Leadership | The Guardian

    Noen som kjenner seg igjen?
    Atle
    En orkesteraudition har svært lite med denne saken å gjøre, men jeg er for audition og musikkonkuranser bak skjerm jeg.[/QUOTE
    Vessel
    Her er det snakk om "blindtest" kontra tester hvor du vet hva som testes og hva dine fordommer/forutinntatthet/holdninger/bias kan ha å si for resultatet. Så jo, en "blind" prøvespilling har absolutt noe med denne saken.

    Likevel, kabelhjørnet bør absolutt ikke legges ned for det skaffer såpass mange reklameklikk til forumet at det gir god økonomi - kanskje?[/QUOTE]
    Atle
    Ser poenget ditt, men det blir veldig overflatisk og i praksis har det marginal relevans. Å være jury på en audition er en ekstremt vanskelig øvelse som oftest pågår over lang tid, gjerne 12 timer. Ofte avgjør det hvem man skal sitte ved siden av resten av arbeidslivet. Sterke følelser ute å går. Forskjellene på en audition er også veldig store sammenlignet med en sammenligning av to audioprodukter.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg holder på med rew program og lærer meg ganske fort dette , jeg lurer på om jeg kan få fram målbare forskjeller ved og prøve og bytte kabler på frontene , jeg har tenkt litt på dette. Vist man måler slik det står pr i dag uten og flytte på noe får det blir juks , så skal jeg måle bare ved og bytte høyttaler kabler. Men jeg har bare monster liggende som jeg bruker på frontene og center pr i dag. Skal kjøpe meg noen meter til med den kabelen for jeg vil ha samme kabel på surround høyttalerene også. Jeg skal se om jeg får lånt meg noen kabler , for det blir utelukkende og kjøpe bare for og teste dette.

    Mvh Imagine
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg holder på med rew program og lærer meg ganske fort dette , jeg lurer på om jeg kan få fram målbare forskjeller ved og prøve og bytte kabler på frontene , jeg har tenkt litt på dette. Vist man måler slik det står pr i dag uten og flytte på noe får det blir juks , så skal jeg måle bare ved og bytte høyttaler kabler. Men jeg har bare monster liggende som jeg bruker på frontene og center pr i dag. Skal kjøpe meg noen meter til med den kabelen for jeg vil ha samme kabel på surround høyttalerene også. Jeg skal se om jeg får lånt meg noen kabler , for det blir utelukkende og kjøpe bare for og teste dette.

    Mvh Imagine
    Målbart = Hørbart.. Give or take...

    Snu på flisa.. Er det IKKE målbart, er det hvertfall ikke hørbart
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn