Snickers-is,
i siste Stereophile snakker Sam Telling over 4 sider om lydkvaliteten på CD-R kontra ferdigfabrikerte CD'er. Spesielt blir disse nye Black CD-R's fra Memorex viet oppmerksomhet.
Sam Telling hører (som veldig mange andre) at enkelte CD-R kopier, mellomlagret på harddisk, og kopiert ved gode brennerprogrammer på lave hastighter, låter bedre enn ferdigfabrikerte CD'er. Mer transparent, mer dynamisk, mer "tight" og mastertapelignende i lyden.
Sam Telling er i samtale med en George Louis. George sier "...
the truth is that there is much, much more we don't know about audio and video than we do know... I have a sientific education and I belive in measurments, but I don't think we have discovered the measurments that truly correlate well with what we hear".
Sam Telling: "Hear, hear, Mr Louis"
Videre kommer Mr. Louis med en teknisk forklaring hvorfor CD-R låter bedre enn vanlige CD'er.
"
One reason that CD-Rs almost sound better that original stamped CDs is that it's like getting free rim treatment. Original CDs are stamped from the label side, so that their pits are convex (bumps) on their reading/playing side. When the laser light hits the convex pits, the light scatters to both the inner and outer rims of the disc and is reflected back to the player's photo diode, which reads the disc.
However, on a CD-R the pits are burned into the reading/playing side so less of the laser light is scattered toward the disc's inner and outer rims"
Jeg tror Mr. Louis er inne på noe her!
Louis sier også at det er derfor "CD treatment" som grønne tusjpenner, antistat middel etc. har mindre eller ingen virkning på CD-R plater kontra vanlige ferdifabrikerte CD'er.
Og dette er også min erfaring!!
Sam Telling hadde fått kopiert mange CD-er. Blant annet en av Sterophiles test-CDer. Også denne kopien låt bedre enn originalen. Og John Atkinson kunne bekrefte at CD-R kopien var bit-for-bit 100% identisk med originalen! Til tross for dette var det klar hørbar forskjell.
Jeg vil si at enkelte ganger er det så stor hørbar gevinst på CD-R kontra vanlige CD, at det som om å gå et par klasser opp i CD spillere.
Snickers, finnes det i dag noe måleutstyr som teknisk kan dokumentere en sammenheng mellom opplevd ulik lydkvalitet mellom ferdigfabrikerte CD'er og CD-R ? Hvis det ikke finnes, vil du da si at dette er innbilte (placebo) forskjeller, og ikke reelle? ?
Vi er mange, mange som hører forskjell på CD-R og vanlige CD plater (når alt er gjort riktig!) Blant annet Petter Dahle og Birger "Base" (som fremkom i en annen tråd nylig).
Jeg fikk i 96/97 kopiert et par CD plater med musikk som jeg delvis hadde, og som kompisen min hadde. Musikken var mellomlagret på harddisk og kopiert via en Yamaha brenner. Da jeg kom hjem og skulle sjekke om kopien lydmessig kunne måle seg med originalen, ble jeg veldig forbauset: Kopien var bedre enn originalen!
NB! På dette tidspunktet hadde jeg aldri verken lest eller hørt om noen som hadde tilsvarende opplevelser, så jeg var ikke forutinntatt.
Jeg har lagt merke til at flere av "objektivistene" er på gli i CD-R spørsmålet. Nå er det flere som åpner opp for at det er opplevd ulik lydkvaliete mellom CD-R og ferdigfabrikerte CDer. For noen år tilbake de jeg (og andre) postet her på forumet at det var en slik sammenheng, da ble vi nesten latterliggjort.
Her er "objektivistene" i et nøtteskall : Deres hørsel begrenser seg til den tekniske/verifiserbare virkeligheta. Så lenga målinger og tekniske artikler understøtter hva de hører, så hører dem det! Men når intet teknisk kan understøtte lydlige fenomener, så hører dem ikke! Men når det dem ikke hører senere blir sannsynligjort at disse lydlige forskjeller kan være en realitet og at dette understøttes teknisk, ja da kan dem også høre det! :
NB! Grunnen til at jeg omtaler CD-R under Bybee tråden, er bare for å vise at ikke alt hørbart kan måles!