Beste måten å friske opp bakst på: forvarm ovnen på vifte på ca. 175grad og sleng inn et par slurk med vann når du har satt inn baksten.
Fra opptint tilstand 8-12 min. etter størrelsen og hvor sprø en vil ha skorpen. Store brød ca 18-25min.
Tyter frem i småbygder
Du har kanskje merket det: I norske småbygder og sentrumsgater tyter de frem, som luftboblene i en saftig focaccia: håndverksbakerier, bakstehus og hjemmebakere.
Er vi i ferd med å få en bakerikultur igjen etter at de fleste spesialforretningene er blitt slukt av dagligvarekjedene?
Det vokser i hvert fall frem en ny underskog av små bakerier i landet vårt, forklarer redaktør for bransjenettstedet Bakeri.net, Oddbjørn Roksvaag. Han har skrevet om baker- og konditorbransjen i snart 30 år og er over gjennomsnittlig opptatt av brød. Roksvaag dekker utviklingen i bransjen og ser at det etableres alt fra 5 til 20 nye bedrifter hver måned. Antall konkurser er langt lavere.
– Mange vil inn i bransjen, drevet av lidenskap for mat og lyst til å gjøre ting selv. Det gir mer mangfold og bedre utvalg for kundene, sier Roksvaag.
For May Goh begynte det med at ektemannen fikk jobb i Norge. Hun ble med og trengte noe å gjøre. Da hun postet bilder på Instagram av brødene hun bakte, spurte noen om å få kjøpe. Under pandemien bestemte hun seg for å prøve.
Hun har fått godkjenning av Mattilsynet. Neste prosjekt er en kokebok som tar for seg baking med norske og internasjonale ingredienser.
– Det verste med å være hjemmebaker er å få tid til å sove, sier hun og ler.
– Jeg er alltid redd for at deigen skal heve seg for mye, for jeg har ingen reserveløsning.
Goh har to døtre i småskolen og konsentrerer arbeidet til to faste økter daglig: én mens jentene er på skolen, og én etter at de har lagt seg om kvelden. Midt på dagen leverer hun ut brød selv. Det har gitt en positiv sideeffekt: Hun føler at hun har bakt seg inn i det norske samfunnet.
– Jeg møter mange ulike kunder, og noen av dem blir til venner.
Men småskalaproduksjon koster. Derfor må hun ta mer enn bakeren på hjørnet. Brødprisen begynner på 72 kroner, mens bokhvetebrødet til 170 kroner er det dyreste A-magasinet har funnet i Norge.
Lavkarbo og glutenallergi
Norge ble et brødland for godt over hundre år siden. Da kom støpejernskomfyren og med den det ovnsbakte brødet. Tidlig på 1900-tallet gikk vi fra en varmmatkultur med grøt, lefser og flatbrød til en kaldmatkultur med brød til frokost, lunsj og kvelds, forteller Sifo-forsker Annechen Bahr Bugge.
I dag er det lite som skriker «norsk mat» like sterkt som matpakke med grovbrød og brunost. Akk, hvor kraftig kan ikke savnet bli etter utenlandsturer med spicy nudelretter og plastinnpakket loff?
Likevel har brødforbruket pr. innbygger falt de siste tiårene. Lavkarbodiett og glutenallergi er to forklaringer som ofte trekkes frem. Det er også færre som spiser brødmat til kvelds og lunsj.
– Brødet har mange konkurrenter. Samtidig har nye brødtyper som pita og wrap gjort brødmat til en del av middagen, sier forsker Bugge.
Men når brødkonsumet synker, hvordan kan det være marked for alle de nye? Svarene er at befolkningen øker, og at folk som bakte hjemme under pandemien, har begynt å kjøpe brød igjen. Dessuten kastes det skremmende mye brød, over 300.000 daglig i Norge, viser en undersøkelse fra 2022.
Folk i bransjen trekker også frem kontrasten til de små bakeriene: Industribakerier som driver masseproduksjon. Deiger som importeres frosne fra utlandet. Bakverk tilsatt gluten og konserveringsmidler. Brød som ser grove ut, men smaker mest luft.
– Jo mer industrialisering, dess bedre plass til de små, sier Roksvaag i Bakeri.net.
Kommenterte prisøkningen
Ta for eksempel Slemmestad. Et tettsted i Asker ved Oslofjorden, med 4700 innbyggere, Circle K-stasjon og Kiwi-butikk. For seks år siden ble Cafe Plenum etablert her, med lokaler i en brakkerigg. Tre år senere snublet den unge bakeren Ludvig Myhre Andersen (27) innom sammen med familien. Barna satte seg ned i lekekroken og ville ikke gå.
«Det er ikke sånn at dere trenger baker? For det ser ikke ut som jeg kan gå med det første.»
Han signerte kontrakt to uker senere.
Samtidig åpnet bakeriet sitt andre utsalg, i nabobygda Heggedal.
Salgstallene er ikke enorme, men stabile. Det går 50–60 brød hver dag, dobbelt så mange i helgene. Og 16. mai i år satte de salgsrekord: Allerede kvart over ni på morgenen var de utsolgt for landbrød.
– Folk i Slemmestad er veldig glade i grovbrød. Flere og flere er interessert i grovhetsprosent og hvilke frø og korn som er brukt, forteller Andersen, som får alt mel levert fra lokale produsenter.
Den unge bakeren er en hengslete type, kledd i mørk grønn T-skjorte og caps. Han jobber med innøvede bevegelser, lemper deiger inn og ut av ovnen, snitter surdeigen med barberblad så motivet blir et hveteaks. I sin forrige jobb sto han mest med kanelboller og croissanter.
– Men jeg elsker brød. Det beste er å se resultatet når du skyver det ut av ovnen.
Så tar han ut sin stolthet: det grove speltbrødet med ristede sesam- og valmuefrø. Det har hevet i 18 timer i kjøleskap og ser ut som en stor, rund sjokoladebrun kake. Prisen på 78 kroner er bygdefolket villig til å betale.
– Da vi måtte sette opp prisene, kommenterte folk det. Men vi har ikke merket noen nedgang i salget, sier Andersen.
Listen er sortert etter dyreste brød. Prisene er hentet fra nettsidene til bakeriene eller samlet inn pr. telefon. Vekten og størrelsen på brødene varierer, og prisen forteller derfor ikke alt. Baguetter er tatt med og er ofte billigste brød.
^Ser bedre ut en croissantene til en som ville at vi skulle selge deres i gårdsbutikken. Det var boller med croissantform!
Hvor finner man Oslos beste croissanter nå? En stund var det på Boulangerie M. Bakeren der, Manuel Chovin, stilte hos Mølleren Sylvia med vareprøver, og viste stolt frem sitt mesterbandolær gitt ham etter opplæringen i Frankrike.
Croissantene var himmelske, men har han klart å opprettholde kvaliteten? En stund siden jeg kjøpte croissanter fra Boulangerie M.
^Ser bedre ut en croissantene til en som ville at vi skulle selge deres i gårdsbutikken. Det var boller med croissantform!
Hvor finner man Oslos beste croissanter nå? En stund var det på Boulangerie M. Bakeren der, Manuel Chovin, stilte hos Mølleren Sylvia med vareprøver, og viste stolt frem sitt mesterbandolær gitt ham etter opplæringen i Frankrike.
Croissantene var himmelske, men har han klart å opprettholde kvaliteten? En stund siden jeg kjøpte croissanter fra Boulangerie M.
Samboeren baker innimellom croissanter hjemme, det er en ganske omstendelig prosess. Det er litt artig på en del steder som selger slike at melk ikke er listet som allergen. Ordentlige crossianter inneholder smør. Mye smør. At det jukses med olje i industrien er ikke så overraskende forsåvidt men mår man tar 40-50 kroner stykket så burde man i det minste kunne bruke ordnetlige råvarer.
I Paris koster en ordentlig croissant et sted rundt 1 Euro.
Det brukes som regel en type smør med lavere vannprosent og dermed har en høyere smeltepunkt som er bedre egnet til laminerte bakevarer.
Prøvd å få tak i sånt her i Norge, men det er vanskelig og dyrt.
^Ser bedre ut en croissantene til en som ville at vi skulle selge deres i gårdsbutikken. Det var boller med croissantform!
Hvor finner man Oslos beste croissanter nå? En stund var det på Boulangerie M. Bakeren der, Manuel Chovin, stilte hos Mølleren Sylvia med vareprøver, og viste stolt frem sitt mesterbandolær gitt ham etter opplæringen i Frankrike.
Croissantene var himmelske, men har han klart å opprettholde kvaliteten? En stund siden jeg kjøpte croissanter fra Boulangerie M.
Boulangerie M, Oslo, Norge. 2 861 liker dette · 10 snakker om dette · 316 har vært her. Populært tradisjonelt bakeri på Ensjø! Vi har deilige, franske bakevarer, kaffe og lunsjretter. På kvelden...
www.facebook.com
Er best å være der på morgen, da det fort blir tomt i hyllene utover dagen.
Boulangerie M, Oslo, Norge. 2 861 liker dette · 10 snakker om dette · 316 har vært her. Populært tradisjonelt bakeri på Ensjø! Vi har deilige, franske bakevarer, kaffe og lunsjretter. På kvelden...
www.facebook.com
Er best å være der på morgen, da det fort blir tomt i hyllene utover dagen.
Nå bor jeg i Sverige og er sjelden i Oslo.
Min kone hadde en butikk i Oslo og Manuel Chovin leverte til denne, det var byens beste croissanter da og som jeg skriver i innlegget du svarer på undrer jeg om det er noen som er bedre enn Ms? Croissants of Oslo er enige med deg, og de har vel prøvd det som er av bud på øvelsen croissanter i Oslo.
Har dessverre ikke bildet jeg tok av Manuel Chovin da han kom for å vise vareprøver og bevise at han var mesterbaker og medlem av Frankrikes Compagnons du Devoir. Hans ordensbånd lå i en forseggjort treboks, med laugskjoldet på. Respekt. Ser på google at de også har åpnet på Skøyen? Får håpe kvaliteten er ivaretatt.
Surdeigsbrød med skoldet havre og helkorn. Stekt nå i morges. Forsøk #2 siden første batch ble for løs i deigen grunnet skåldingen. #2 ble veldig bra synes jeg.
Var oppe 0430. Tidlig i seng og tidlig opp.
Kjører en tilsvarende runde med samme oppskrift på jobb nå. Hvis den blir like bra så blir det en storproduksjon til et årlig julemarked vi har her på skolen. Klarer ikke bake nok, det blir revet vekk etter hvert som det kommer ut av ovnen. Lager til den tid batcher på 60 og 60 brød. I tillegg kommer landbrød og julebrød. Blir hardt, spennende og morsomt.
Piffer opp med en klassiker i heimen. Skåldet havre og helkorn. 70% hydrasjon. Hevet i 24 timer på kjøl. Alltid like spennende om surdeigen er i form. Emnene ser litt stusselig ut når jeg snitter dem før steking men kulturen danner så mye små luft-bobler i deigen som ekspanderer når det blir varmt i ovnen. Skåldet havre og helkorn gjør at brødene blir veldig holdbare og saftige.
Joda, et godt spørsmål. Noen ganger går det ned på høykant, andre ganger når ungene er hos exen så rekker jeg ikke spise dem ferske. Da er det praktisk at de varer