BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg nevnte Carnaval des Animaux på SACD..et absolutt nydelig stykke musikk, det..

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.979
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Tilbake til samtiden og samtidsmusikken. Kjartan Sveinsson var medlem i Sigur Rós, og med Der Klang Der Offenbarung Des Göttlichen tar han steget inn i orkestermusikken. Det ambisiøse verket kaller han en opera i fire akter. Fire korte akter, de varer til sammen 35 minutter, så det er ingen langdryg opplevelse for de som måtte frykte det. Ganske så opphøyet og rett og slett ambient i sin sakrale form, føler jeg. Vel verdt å sjekke ut for noen og enhver.

Vis vedlegget 408096

Noe jeg finner interessant er at verket er utgitt på dobbel 10", det er jo litt gøyalt. Fin gatefold og greier, og prisen er jo ikke helt avskrekkende til å være en limited edition-utgivelse. Lurer litt på om jeg skal bestille et til meg selv på nettet?
    Fortsett å opplys meg om slik vakker musikk er du snill :)

Hørte dette albumet da jeg spiste frokost i dag tidlig, og hadde mer lyst til å spille det en gang til enn å gå på jobb ;) Jeg har aldri vært noen lytter til opera/klassisk, men slikt som dette får meg til å ønske å høre mer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til samtiden og samtidsmusikken. Kjartan Sveinsson var medlem i Sigur Rós, og med Der Klang Der Offenbarung Des Göttlichen tar han steget inn i orkestermusikken. Det ambisiøse verket kaller han en opera i fire akter. Fire korte akter, de varer til sammen 35 minutter, så det er ingen langdryg opplevelse for de som måtte frykte det. Ganske så opphøyet og rett og slett ambient i sin sakrale form, føler jeg. Vel verdt å sjekke ut for noen og enhver.
    Fortsett å opplys meg om slik vakker musikk er du snill :)

Hørte dette albumet da jeg spiste frokost i dag tidlig, og hadde mer lyst til å spille det en gang til enn å gå på jobb ;) Jeg har aldri vært noen lytter til opera/klassisk, men slikt som dette får meg til å ønske å høre mer.
    Skal gjøre mitt beste for å komme opp med noe nytt og spennende. Jeg er litt usikker på om du kommer til å oppfatte Rolf Wallins Manyworlds som noe å skrape på døren for eller om du som meg vil la deg forføre av de vakre klangene til Wallin. Og den flotte framførelsen til Hardenberger på trompet og Bergen Filharmoniske Orkester ledet av John Storgårds.

Jeg fikk dessverre ikke reist til Oslo i mars for å se hans sci fi-opera Elysium. Når jeg leser anmeldelser som denne i Financial Times gleder jeg meg stort til operaen blir gitt ut på CD. Selv har jeg bare Manyworlds på sølvskive, og den ligger også på Tidal for dere som ikke har den. Det er noe med de varme og klangfulle tonelandskapene hans som fascinerer meg like mye som de mer ambiente komponistene av hans generasjon.

Denne videoen er basert på grafikken som var laget å bli spilt av sammen med musikken:

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.979
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Manyworlds ble nok for sært og spesielt for meg, det er nok musikk jeg må "øve" på for å skjønne ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt besøk av Wilhelm Tell i krypten, og da blir det ofte litt eldre rock. Da han forlot krypten for bare noen minutter siden satt vi og hørte på et fremragende livealbum av John Cale fra tidlig åttitall. Skal du få hørt den må du enten kjøpe den som FLAC eller mp3 fra plateselskapet, eventuelt brukt på verdensveven. Finnes i et opplag på vinyl fra 1984, og et på CD fra nyere tid. Hadde den i sin tid på vinyl, og har savnet den såpass mye at jeg måtte kjøpe filene i sommer. :cool:

john cale comes alive.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Seskage: Kaller du det sært??? Easy as pie, det der. Hva er IKKE sært i din bok?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som ikke ble for sært for ham var i alle fall musikken til Kjartan Sveinsson og Arvo Pärt. Og mange finner den ganske sær. Kanskje dere kan like denne snodige platen? Rufus Wainwright er ikke mest kjent for opera og denslags genre heller. I likhet med Sveinsson er Wainwright mer kjent for rock enn orkestermusikk, men også han har kommet ut av skapet som samtidskomponist og artist.

102766.jpeg

Variasjon fra rock til opera i en snodig kobling som kunne vært prog, men er det likevel ikke. :cool:

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.979
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Seskage: Kaller du det sært??? Easy as pie, det der. Hva er IKKE sært i din bok?
    Hehe, bær over med meg :)

Det er først det siste året jeg har forsiktig begynt å bevege meg mot å lytte til litt jazz og andre musikksjangere enn populærmusikk fra 70-tallet og fremover. Blitt mest fusion, Soul, rock og pop uten noen spesiell tanke bak musikkspillingen.

Interessen for musikk tok seg opp igjen da ungene var flyttet ut og jeg kjøpte stereoanlegg igjen. Skynder meg langsomt og koser meg med det jeg har av utstyr og musikk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gi Rufus en sjanse, Seskage. Musikken er svært variert utover platen, en liten reise i både genre og uttrykk som er fin underholdning.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.979
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Gi Rufus en sjanse, Seskage. Musikken er svært variert utover platen, en liten reise i både genre og uttrykk som er fin underholdning.
    Den spiller allerede her :)

Jeg prøver å ha et åpent sinn til musikk, og selv om ikke alt "treffer" umiddelbart så kan jeg prøve igjen. Noe forblir, kall det uforståelig og noe vokser og blir interessant etter noen gjennomspillinger :)

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.979
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Den spiller allerede her :)

Jeg prøver å ha et åpent sinn til musikk, og selv om ikke alt "treffer" umiddelbart så kan jeg prøve igjen. Noe forblir, kall det uforståelig og noe vokser og blir interessant etter noen gjennomspillinger :)
    dette er et album som vil bli spilt flere ganger :)
    Likte det jeg hørte.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Rufus er en morsom fyr, ja...Vurderte å kjøpe den der selv da den var ny, men slo det fra meg...litt for lite utfordringer i den..hehe..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ei av disse søte, hifivennlige pikene fra totusentallet har fått lov til å varme opp rørene. Det har blitt en litt sein start på denne biten av dagen i dag. Fint at det er nok å gjøre innimellom. Uansett, om et øyeblikk er rørene varme nok for å lytte litt. Lar meg inspirere til å la julen komme tidlig i krypten av musicus tråd, der han spilte Bugge Wesseltofts It's Snowing On My Piano.

En liten sidekommentar til det som foregår i hifidiskusjoner omkring for eksempel rørmagi og rundstrålere for tiden, de ideologiske kranglene har faktisk vært penere enn forventet, det har til og med vært tilnærminger til temaet som har vært genuint nysgjerrige. Og fint er det, for klimaet har hatt behov for litt nedkjøling på sentralen. Det er ille nok med global oppvarming, om ikke sentralen skal overopphetes i tillegg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har lett litt rundt i landskapet rundt The Touré-Raichel Collective. Pappa Ali Farka Touré kjenner jeg godt fra før. Israelske Raichels egne utgivelser fikk jeg ikke helt foten for. Vieux Farka Touré derimot gav meg et lite kick, spesielt et samarbeid han har med amerikanske Julia Easterlin. Touristes heter albumet, og finnes på Tidal.

Virkelig en annerledes og lettlikt hybrid. :cool: Finnes sikkert også på Spotify.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helga starter tidlig i krypten, ingen forpliktelser i det hele tatt i dag utover en tur i posten hvis det lar seg gjøre. Chiller i krypten før jeg skal lage meg en kopp kaffe eller te, har ikke bestemt meg enda. Reflekterer litt over at jeg aldri har gått på hifimesser, og heller ikke har tilbrakt så altfor mye tid i hifibutikker de siste tyve årene. Hell, jeg fikk ikke engang med meg at Eagles Hell Freezes Over var over alt på messer og i butikkdemoer hvis ikke Stig hadde fortalt meg det under et besøk han avla oss på Møhlenpris i 96. Og det har vært en velsignelse, for jeg har sluppet å få spilt ihjel plater jeg kanskje liker.

Jo, jeg har vært på ei messe. Det var Hifisenterkjedens messe i Bergen i 95. Jeg kjøpte meg Sansui AU 907 på den messen, og der hørte jeg Sillesen spille Fever. Det har visst blitt en messegjenganger, men siden jeg kun har opplevd det en gang så har det ingen betydning for meg. I dag har jeg fått det for meg å gi ei plate som er lett å like men populær å mislike på grunn av overeksponering, Norah Jones debut Come Away With Me. Det er ikke alle låtene som er av samme kaliber, men få album er så sterke. Likevel så føler jeg at det er ei plate som holder godt mål, den er både behagelig og tildels underholdende. Hvis du ikke har blitt påtvunget denne av selgere med slips så er det heldigvis fortsatt et godt hørbart album. Ble bare minnet på den fordi jeg ble positivt overrasket over Norah Jones' nye album, som bringer henne tilbake til røttene igjen. Sett bort fra Little Willies er det lite jeg har brydd meg noe særlig om fra hennes side i senere tid.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips om Serge Gainsbourg, Histoire de Melody Nelson og Rolf Wallin, Act. Hadde en fin stund i går kveld med dem:) Prøvde meg på Warszawa også, men det var ikke i min gate.
    Jeg stiller i samme kategori, to messer og ett butikbesøk de siste 20 årene. Det som har slått meg er at tiden nesten har stått stille, det er "same shit, new wrapping".

God helg I krypten!

U

utgatt25555

Gjest
    God helg ønskes til andre vestsiden, her lades det med god gammel Norsk husmannskost (Fårikål) og to nye skiver, Radiohead´s siste og Paal Flaata gjør Mickey Newbury, skal vel få skyllt det hele ned med litt Linie Akevitt etterhvert også, så helgen starter bra, god musikk, mat, drikke og gode venner, hva mer kan ett hjerte begjære :)

God helg!

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker for den til begge to. Det blir stort kalas i morgen, når jeg skal i femtiårslag til min fetter og hans kone, de fyller år omtrent samtidig. Blir nok gjensyn med mange venner fra gymnasårene og bøtter med vin og brennevin, tipper jeg. Og åttitallsmusikk så det ljomer. Blir nok artig, det. :cool:

Her sluttet nettopp Tidal å virke. Jeg har familiemedlemskap via min bror. Vet ikke helt hva som er årsaken, får sjekke med ham om familieabonnementet er gått ut. Heldigvis har jeg en passende fysisk samling i krypten, så det er bare til å reise seg fra sofaen og gå bort til hyllene. Ikke verre enn det, men litt irriterende fordi jeg føler for å sjekke ut noe ny musikk nå. Får vel orden på det senere. :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det ble nesten likt med meg, vi skal i femtiårslag til min kones fetter i morgen:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir ei bløt helg, altså. Her nytes Janets The Velvet Rope, et resultat av at jeg ikke får Tidal til å fungere i kveld. Den lå øverst i ei av bunkene foran anlegget. Og jeg lar meg fortsatt forføre. Slik som den litt yre herren i videoen under. ;)

Massevis av gøyal bass på den platen. Det slår meg hvor godt r'n'b-produksjoner låter i krypten nå. O0

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Husk, jeg er jazzmann på halsen også- spiser det meste innen musikk, elsker å oppdage nye ting- via å bruke både ører og hode. Altså skal musikken utfordre og overraske hele tida- det gjelder også kjente plater. I det siste har man reoppdaget flere formater og deres dynamiske potensiale i kraft av å være det format de er. Og på den måten også blitt utfordret igjen. Det er noe digitalfilisterne bør prøve. Så forstås det mer av hva som er selve poenget med hobbyen for den enkelte. Og kanskje også hvorfor ikke alt er bedre når det ligger på en HDD. Venter fortsatt på en liten pakke...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bøyer meg i hatten for din mangesidige musikkunskap, baluba. Men kjenner du, eller andre, til dette bandet?:cool:

Kjenner til dette ja, har spilt sammen med trommisen. I et band som kalles "Nidingr".

QUOTE]

Se der, ja, moro! Skulle bare skryte litt av brorsan som var han som spelte på gitaren:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette skal det lyttes mer til når jeg får tid. Har fått besøk av min eldste bror, så huset står litt på hodet akkurat nå. Men takker for bidrag til tråden min, alltid gøy å høre ny musikk. :cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    For den som ønsker det: 4 for 3 på "Tidenes Album"lista til Platekompaniet nå- selvfølgelig på LP. For min del er det veldig greit, da jeg allerede har 65% av den lista..og ikke har lyst på resterende femogtredve..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Venter til vinylsnurre er i hus før jeg kjøper noe mer nå. Jeg må forsøke å få unna alt stresset her hjemme med mine brødre så jeg får sendt avgårde en pakke i dag. Er litt av hvert å få orden på når brødre møtes for første gang på mange måneder. :rolleyes: Men vi avslutter i alle fall dagene med litt deilig musikk i krypten. :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.276
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt å følge med i tråden, baluba. Mye spennende musikk, selv om alt naturlig nok ikke alltid treffer meg. Koste meg på søndag med Angele Dubeau & La Pieta sin Arvo Part sak, og jaggu satt jeg den ikke på i dag også. Takker :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Arvo er kult nok for de aller fleste...såpass kult at flere bekjente kaller ham P...o Art..enkelte av de innspillingene der er nettopp perverst gode..Det kan forresten også den Fonika 601en være som ligger ute..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe av Pärt kan nok bli litt i det meste laget for folk flest, men ellers er han nok lett tilgjengelig. Ellers stresses det med mine brødre i dag, masse skal gjøres mens vi fortsatt er samlet. Stresser med å få komme meg fri lenge nok til å komme meg i posten, og nå har jeg tatt meg en akevitt uten å tenke meg om. Det betyr at turen må tas til fots når jeg slipper fri. Fanden ta at jeg er så glad i å ta en skarp sammen med mine greie brødre, når noe slikt stikkes opp under nesen på meg glemmer jeg tid og sted. Så kjørbar er jeg altså ikke lenger. Er det rart jeg kaller meg baluba? :confused:

Ellers er hele CD-samlingen båret opp i stuen, så Sluket får viljen sin. De digre stablene rundt og foran benken er borte, og nå skal alt være klart for alfabetisering og katalogisering. I morgen er samlingen på plass i krypten igjen med alt på sin rette plass. :D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vel, da blir det vel imorra, da? Den katalogen vil jeg gjerne se..hehe..Resten av natta går i det amerikanske valget her..Ingen søvn før jeg veit at Hilary har inntatt Huset..Motsatt resultat er imo en garanti for at verden er på vei til et visst varmt sted- et sted der husherren har horn og høygaffel..CLINTON FOR PRESIDENT!!

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Ellers er hele CD-samlingen båret opp i stuen, så Sluket får viljen sin. De digre stablene rundt og foran benken er borte, og nå skal alt være klart for alfabetisering og katalogisering. I morgen er samlingen på plass i krypten igjen med alt på sin rette plass. :D
    Viktig og gøyalt arbeid det der å alfabetisere og katalogisere Nå vet jeg ikke takhøyden i krypten men det funker med utgåtte Benno tok meg friheten å legge inn ett bilde av musikk veggen avd digitalis her hjemme ;)

IMG_3346.jpg

mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Musicus: Hvor mange er det?

• Laster inn…