BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    En grunn til å fortsette å kjøpe plater, er at en del artister kommer og går på strømmetjenestene. Særlig hvis bestemte album representerer større salgsverdi, eller artisten i seg selv ser at det lønner seg å selge musikken sin utenfor strømmetjenestene.

U

utgatt25555

Gjest
    Interessant det der, jeg var inne på tanken for noen år siden om å forenkle det hele, men så leste jeg noe av noen om at det å kjøpe fysisk var som å kjøpe seg en ”original kopi” av albumet, de som streamer leier vel strengt tatt bare musikken, men den tanken slo nå iaf rot hos meg, og da ble det å fortsette å handle fysiske album, og gjerne cd. Ikke minst ser jeg prisene på endel album på Amazon begynner å få friske priser, så det begynner vel å tynnes litt i utbudet, i Japan har man jo lest om de som mener det er en slags revival på gang med cdén, hvem vet?!

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker uansett å ha fysiske eksemplarer. Ganske romslig samling, musicus. Jeg har nok rensket ut etterhvert så fullt så mange har jeg ikke, men akkurat i dag fortoner det seg likevel som i overkant mye. Blir litt arbeid, dette her. Men utpå dagen i morgen er jeg nok en happy camper med alt i sine egne kasser på rett hylle. Når det gjelder pusekatter og andre kryp og dyr så er de i posten, Auditor. :rolleyes:

Ellers har jeg hørt litt på demoer fra min brors band som er under miks for tiden. Jeg er ikke involvert på noen som helst måte utover å si min mening, men broderen syntes det var en god anledning å gå litt kritisk i dybden når han først er på besøk. Blir nok referert til når de blir offentliggjort. Men såpass kan jeg skriver at opptaket er gjort live i et enkelt studio under Teddy's, og det låter live på en god måte. :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.092
    Torget vurderinger
    23
    Det varmer et gammelt ekornhjerte å se slike samlinger! Så kan fjortisene og andre kulturforbruksvandaler laste, rippe & strømme til krampa tar dem :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en lang og innholdsrik dag, nå er det på en måte godt den er over. Har fått lyttet litt, og har en siste lytt før jeg går til sengs nå. Siden platesamlingen (med unntak av noen bokser) befinner seg oppe og jeg vil ikke starte på den jobben nå så spiller jeg av det jeg har tilgjengelig på HDD. Pink Floyds The Endless River ligger der, og passer fint som avslutning på en fin dag. Akkurat nå har jeg kommet til den Orb-inspirerte biten av skiva. Må si jeg digger litt en hypotetisk tanke på framtidige samarbeid mellom Gilmore og Patterson.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pokker, skulle gått til sengs da PF tonet ut. Sjekket isteden tilstanden over there, og den gyseren er det vanskelig å forlate. :-\

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat nå, Nate Silver: Clinton 44% og Trump 55%! :eek:
    God morgen, pleier vi å si.
    Men det er et ønske, ikke en virkelighetsbeskrivelse, og føles feil idag.

Kondolerer.

Godt vi har platesamlingene, og HFS.
    Vi skal nok klare oss gjennom fire år, skal du se.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Oppdaget Alabama Shakes i siste del av Hovedscenen på søndag, nytt for meg i alle fall. Har nå lyttet til albumet Boys & Girls og får assosiasjoner til både Sharon Jones og Janis Joplin. Definitivt verdt en lytt, men du kjenner gjerne til dem allerede?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner til Alabama Shakes, ja. Bra saker.

Når det gjelder situasjonen over there så tror jeg ikke det får noen store konsekvenser, selv om det er mye Trump vil så begrenses alt av realpolitikken. Jeg la meg da Nate Silver spådde 78% sjanse for at Trump vinner. Det er nok helst meningsmålerne som må gå i seg selv, for de metodene som brukes i USA er altfor dårlige. Jeg er redd meningsmålingene i USA mest av alt reflekterer elitens syn.

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Valget er en farse og en tragedie. De hadde sanders som en mulighet, men klarte snevre det ned til de to apekattene for så å ende opp med Donald? o lord! Tror nok dette vil få konsekvenser det kommer ta lang tid å rette opp når den apekatten er ferdig. jeg håper jeg tar feil.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det mest uopprettelige er jo hva han kan påføre høyesterett av konservativ slagside, det kan det fort ta et tiår eller mer å rette opp. Men politikken hans er på langt nær så avskyelig som personligheten. Det er ikke noen overraskelse av det amerikanske folk velger en med hans politikk, han er jo ikke så reaksjonær eller noe slikt, men det er en overraskelse at en så avskyelig personlighet er valgbar.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal ikke jeg gjøre dette til en valg-tråd, men det er ikke til å komme fra at temaet dominerer samtalene idag, ikke bare blant de mest politisk interesserte.

Det er et uttrykk for økte motsetninger kulturelt og sosialt, sterke skillelinjer geografisk. Lavt utdannete mot akademia, by mot land.
    Hilary fikk flest stemmer, dominerer i alle storbyene, og Trump flyter inn til seier på utjevningsprinsippet.
    2016-11-09_15-58-31.jpg

http://www.nytimes.com/elections/results/president

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det mest uopprettelige er jo hva han kan påføre høyesterett av konservativ slagside, det kan det fort ta et tiår eller mer å rette opp. Men politikken hans er på langt nær så avskyelig som personligheten. Det er ikke noen overraskelse av det amerikanske folk velger en med hans politikk, han er jo ikke så reaksjonær eller noe slikt, men det er en overraskelse at en så avskyelig personlighet er valgbar.
    Krysser fingrene for at de demokratiske gamlingene i høyesterett biter tennene sammen og klamrer seg fast til livet en fire-års tid :D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Antonin Scalia fortsatt var i live, ville det nok ikke vært fullt så mye styr der, nei..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Puh, da har jeg kommet ca. 2/3 i alfabetiseringen av CD-ene. Det er på tide med en pause. Spretter en boks Big Red Soda (yeah, the real thing) og putter på den andre av mine favoritt Chet-album fra Steeplechase-epoken på slutten av syttitallet, The Touch Of Your Lips, på CD. Har ikke sett den CD-en på minst tre år, så det er et hjertelig gjenhør. :cool:

Som resten av Steeplechase-utgivelsene hans er den ikke på strømmetjenester, men heldigvis er hele albumet på YouTube for de som ikke har et fysisk eksemplar å kose seg med.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To CD-er som ikke har blitt spilt lenge ble med ned i krypten. Den første har dere allerede blitt fortalt om, den andre var Quincy Jones klassiske bossa-album. :cool:

Den finnes sikkert på strømmetjenester, men jeg gidder ikke lete.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt at noen følger opp med service for de stakkars leserne. Jeg har nok med å tøyle onsdagstourettes samtidig som bossanovaen er over, så jeg får vel heller vende tilbake til slavingen over platebunkene. Kan da ikke ta så jævlig mye mer tid? :confused:

U

utgatt25555

Gjest
    Puh, da har jeg kommet ca. 2/3 i alfabetiseringen av CD-ene. Det er på tide med en pause. Spretter en boks Big Red Soda (yeah, the real thing) og putter på den andre av mine favoritt Chet-album fra Steeplechase-epoken på slutten av syttitallet, The Touch Of Your Lips, på CD. Har ikke sett den CD-en på minst tre år, så det er et hjertelig gjenhør. :cool:

Som resten av Steeplechase-utgivelsene hans er den ikke på strømmetjenester, men heldigvis er hele albumet på YouTube for de som ikke har et fysisk eksemplar å kose seg med.

Hmm, har ikke CB på SteepleChase men noen andre mer el mindre suspekte trioer..en stund siden jeg har snurret noen av de :cool:

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.092
    Torget vurderinger
    23
    Regner med at etter katalogisering så kommer ripping og deretter overlating av CD'ene til SlukEkornet :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    You wish, squirrel! ;)

sqlgrl1.jpg

Beklager, Sluk, men Squirrel Girl er den eneste superhelten som er et ekorn. :rolleyes: Ellers merkes det at skrotten har passert et halvt århundre. Nå går jeg til sengs støl og sliten etter å ha slavet over samlingen i dag og kveld. Kastet inn håndkleet når det var en fruktkasse med sølvskiver igjen, hovedsaklig i rock/pop/blues/country-landskapet. Alt annet er nå alfabetisert innen de genrene. Jazz og klassisk er foreløpig delvis usortert, men det er ikke så ille å finne plass til. Det kan plasseres i dertil egnede møbler som befinner seg nær hifi-benken. Det er tross alt de først nevnte genrene med diverse subkulturer som utgjøre den fysisk største delen av samlingen. Noe som enkelte sorterer under jazz hører til der for meg.

NRK Jazz har fulgt meg øyeblikkene jeg har tilbrakt i krypten uten CD-ene. I morgen er alt tilbake til normalen, men uten stabler av disker som står rundt benken fordi jeg er redd for å ikke finne dem igjen hvis jeg putter dem inn i samlingen igjen. Og slike situasjoner er jo ikke holdbare. Spindelvev er glimrende akustikk-tiltak, men en uorganisert samling er grunnlag for alvorlige nevroser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.092
    Torget vurderinger
    23
    Hjertelig velkommen en tur hitover, Balboa - har ca. 4.000++ CD'er som må sorteres og katalogiseres! Brisk, pledd og enkel servering tilbys! :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er fra asken til ilden, men takk som byr. ;)

Tidlig start på musikkdagen i dag. Skysset broderen til flyplassen slik at han kan returnere til Oslo, og vel hjemme igjen har jeg plukket med meg en CD ned i krypten, Paniaguas Folia fra 1979. Finnes såvidt meg bekjent ikke på strømmetjenester. Det er et eksentrisk verk som tar utgangspunkt i de spanske folia, kjent fra komponister fra Lully til Rachmaninov, ja du finner til og med en liten snutt i Beethovens femte. De har også påvirket folkemusikken helt opp til våre trakter, så det er noen sterke temaer dette her.

Den spanske tåpeligheten kan tittelen La Folia oversettes med. Og det er da ganske mye eksentrisk tåpeligheter i stykket med en blanding av tradisjonelle instrumenter og lyder. Alt fra piskesnert til noe jeg antar er en klovnebil som kjører inn på scenen hører med i denne rariteten, som danske High Fidelity på starten av nittitallet påstod var tidenes beste opptak. Vet ikke helt om det, men flott produksjon er det i alle fall. Burde være kurant å få tak i på alle format, inkludert 24 bit download..

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er fin den La Folia. Hørte den hos en kompis for noen år siden, og har ikke tenkt mer på det før nå.
    Jeg vurderte et øyeblikk å bestille den på SACD, men så stoppet det litt opp...
    Skjermbilde 2016-11-10 kl. 18.11.36.png

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du hendelse for en pris. Selv har jeg bare den ordinære førsteutgaven på CD fra 1982. Sannsynligvis min eldste CD, og den funker fortsatt som ei kule 34 år etter at den forlot fabrikken. Sikkert fint å ha den på SACD, men hva med vinyl? Adskillig mer edruelig priset. Finnes også på XRCD fra JVC, men jeg vet ikke hva de går for. Absolutt en gøyal innspilling. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fint å finne fram til plater som etterspørs på kort tid igjen. Min yngre bror ønsket seg Housemartins, og presto så stod jeg der med sølvskiva i hånden. Riktig så trivelig. Nå gjelder det om å finne en ordning for resten. Pausemusikk for happy hour.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av mine tidlige favoritter har gått bort. Jeg husker klart min egen omtale av Various Positions i mitt onsdagshow på Radio 102, "Various Positions er en LP alle med respekt for seg selv bør ha i samlingen". En kjent kunstkritiker ringte til stasjonen etter sending og spurte hva det var som enhver med respekt for seg selv bør ha i egen samling, han hadde glemt albumtittelen. Verdensveven fantes jo ikke i 1985, i alle fall ikke for alle og enhver som i dag.

Leonard Cohen dead at 82 - Rolling Stone Magazine.

Hvil i fred, Ladies Man.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det blir egentlig litt feil å klikke liker på et innlegg om en stor artists bortgang, men...

For egen del fattet jeg interesse for Cohen først i senere tid, men ikke desto mindre setter jeg stor pris på mye av det han har utgitt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette har sannelig dominert sentralen i dag. Jeg for min del få litt mer arbeid med samlingen. Syntes det manglet noen få essensielle album, så jeg sjekket en hul puff og der lå det noen ekstra små stabler med disker som må lirkes på plass i samlingen som jeg allerede hadde plassert tilbake i kassene sine. Ja ja, skal vel ikke klage over å ha god musikk i huset. :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Feirer å ha fått kassene med rock/pop/country/blues/r'n'b/techno etc ned i krypten ferdig alfabetisert med å spille av en annen av mine eldste sølvplater, Stella av Yello fra 1985. Hører vel til blant de første ti jeg kjøpte på sølvskive. Og gøyfaktoren er der big time, som forventet. Fant en remaster på YouTube for de som ikke har denne klassikeren i samlingen sin allerede, men siden jeg ikke har tro på remastre av ting som allerede har gøy lyd så lar jeg være å høre på den selv. :cool:

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Feirer å ha fått kassene med rock/pop/country/blues/r'n'b/techno etc ned i krypten ferdig alfabetisert med å spille av en annen av mine eldste sølvplater, Stella av Yello fra 1985. Hører vel til blant de første ti jeg kjøpte på sølvskive. Og gøyfaktoren er der big time, som forventet. Fant en remaster på YouTube for de som ikke har denne klassikeren i samlingen sin allerede, men siden jeg ikke har tro på remastre av ting som allerede har gøy lyd så lar jeg være å høre på den selv. :cool:

Må være hærlig følelse, baluba.

Er snurrer'n kommet i hus?

• Liker
    Reaksjoner: TT.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er fortsatt CD som spilles i heimen. Jeg har sendt fra meg forsterkeren, men snurren vil det ta litt tid å få satt helt opp slik som avtalt. Forhåpentligvis ganske snart, jeg har blitt lovet snurre før jul. Men den jeg har en avtale med har vært så opptatt på jobb i et siste at han får nesten få lov til å ta seg litt inn først. Her skiftes det plate. Det går fra Yello og synthbasert musikk til Nei Youngs MTV Unplugged.

Det fantes tider da MTV var brukenes til noe for annet enn dårlige realityserier.

Spilles på CD, selvfølgelig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har luftet et par av de platene jeg selv har jobbet på tidligere i tråden, kan jeg jo også ta med ei plate der en av brødrene mine deltar. Vi har jo alle jobbet med musikk på et eller flere tidspunkt i livet, storebror som bor i Oslo er fortsatt ganske aktiv og har sin fanskare i det alternative countrymiljøet. Lillebror derimot har ikke drevet så mye med countryrelatert musikk, han har nok gjort seg mer bemerket i mer punka landskap. Som her på gitar i Abra Kadavra, bandet han var medlem av noen år på nittitallet.

Før eller siden kommer jeg nok til å poste noe av storebror også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt minnet på at jazz og jazzrock kan være skadelig for hørselen. Det ser ut til at slik musikk gjør det mulig å gå gjennom livet uten å kjenne til grunnpilarer i rocken som Carl Perkins. Måtte bare, Harald. Denne fortjente du. :p

Et større stjernelag enn dette har neppe vært stablet sammen på en scene. Et år etterpå var jeg på veien med mannen. :cool:
    Her er forresten resten av TV-konserten. Jeg har selvsagt hatt den på DVD i mange år.

Ringo Starr, George Harrison, Eric Clapton, Dave Edmunds, Lee Rocker, Rosanne Cash og mange flere!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn