BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du fikk deg MT-3 like før jul, ja. Et Mala-produkt som jeg kjøpte fra Audiofoni ny men fikk reisepass som innbytte for et annet Mala-produkt, Funk Firm Gett!. Det er virkelig en forsterker som tilfredsstiller den som ønsker en klassisk rørlyd. Ingen tendenser til å høres "transeaktig" ut i den. Det er fett, varmt og med en aura som kun rørforsterkere har.

Med forbehold om 0 erfaring med streaming pr. dato (det er dog en boks med slik mulighet på vei inn i huset i løpet av et par uker). Er det ikke slik at det lydmessig fra både Spotify og Tidal og hva som låter best er helt avhengig av hvilken utgivelse av et gitt album de har lagt til grunn?
    Selvfølgelig, men siden databasen er bygget opp i samme periode og det er plateselskapene som bestemmer hva som skal sendes til strømmetjenestene så er det nok utelukkende algoritmene som er forskjellige mtp sporenes beskaffenhet, selv om jeg mistenker en form for eq i Spotify. Jeg har liten tro på at de har mottatt forskjellige filer.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.059
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Du fikk deg MT-3 like før jul, ja. Et Mala-produkt som jeg kjøpte fra Audiofoni ny men fikk reisepass som innbytte for et annet Mala-produkt, Funk Firm Gett!. Det er virkelig en forsterker som tilfredsstiller den som ønsker en klassisk rørlyd. Ingen tendenser til å høres "transeaktig" ut i den. Det er fett, varmt og med en aura som kun rørforsterkere har.

Jeg et veldig fornøyd med lyden fra MT-3 :)
    Byttet til Psvane UK-6sn7 i den i går, kjøpt fra Mala. Det løftet inntrykket ytterligere noen hakk :) Tror nok den blir værende her i huset, selv om det skulle dukke opp noe annet som frister. Finner alltid en plass til den :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil også anbefale å skifte ut EL34 med 6L6. Det gav et betydelig løft i lyden med tanke på mellomtonemagi, en direkte knallvakker klang.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Selvfølgelig, men siden databasen er bygget opp i samme periode og det er plateselskapene som bestemmer hva som skal sendes til strømmetjenestene så er det nok utelukkende algoritmene som er forskjellige mtp sporenes beskaffenhet, selv om jeg mistenker en form for eq i Spotify. Jeg har liten tro på at de har mottatt forskjellige filer.
    Mye mulig. Som nevnt, dette vet jeg lite om. Bare tenkte litt i retning av iTunes, der det finnes ulike versjoner av en del utgivelser.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.059
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil også anbefale å skifte ut EL34 med 6L6. Det gav et betydelig løft i lyden med tanke på mellomtonemagi, en direkte knallvakker klang.
    Det skal jeg ikke se bort fra vil bli forsøkt :)
    Har hatt 6L6 i MP-301, og det lød magisk ja. I den står det akkurat nå Kt88, fikk litt mer effekt med dem.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye mulig. Som nevnt, dette vet jeg lite om. Bare tenkte litt i retning av iTunes, der det finnes ulike versjoner av en del utgivelser.
    Det er mulig at iTunes har et bedre utvalg i forskjellige utgaver, men de to dominerende strømmetjenestene har stort sett de samme versjonene. De får wav-filer fra plateselskapene, som komprimeres med den valgte algoritmen til strømmetjenesten og det er det som er grunnlaget for det vi får høre. Jeg er helt overbevist om at de to strømmetjenestene får samme materiale der de har samme utvalg.

@Seskage: Er litt forskjell på de to, både pluss og minus. Alt avhenger av høyttalerne du skal koble til.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du blubben ...Du vet hvorfor damer liker Cohen så godt ? Fordi han sang så TREGT at de fikk med seg teksten... ;).. Rørbytter må til,har en kompis som loggfører timer på rørene sine. Imponert over det..Men jeg er for surrete til slikt..Skulle hatt en ARC som leser av selv.. ;)

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.059
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    @Seskage: Er litt forskjell på de to, både pluss og minus. Alt avhenger av høyttalerne du skal koble til.[/QUOTE]

Er koblet til Klipsch Synergy B3 nå. Måtte ta rf-52 inn i stuen til Xindaken. 6L6 var fantastisk på RF, men til B3 syntes jeg at det ble litt mer trykk og bedre lydbilde med kt88. Men har bare fått en time eller to med kt88 enda, så kan godt være at oppfatningen endres etter en tid. Skal bytte litt mellom dem og ta en vurdering når kt88 har fått endel flere timer i drift.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du blubben ...Du vet hvorfor damer liker Cohen så godt ? Fordi han sang så TREGT at de fikk med seg teksten... ;).. Rørbytter må til,har en kompis som loggfører timer på rørene sine. Imponert over det..Men jeg er for surrete til slikt..Skulle hatt en ARC som leser av selv.. ;)
    Trodde det var fordi baritonstemmen hans fikk eggstokkene deres til å vibrere. De reagerer på samme måte når de hører Nick Cave eller vår egen Sivert Høyem. Jeg legger gjerne toneleiet litt ned når jeg er ute på rov. Enkelte kompiser har reagert på det men det kommer naturlig, det er det jeg kaller mikrofonstemmen min. Utviklet for radioprogrammer som sendes opp mot midnatt. :rolleyes:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    DANSK REFERANSELYD

Jeg kom nylig over nettstedet Nordic Dynamic (https://nordicdynamic.net), som presenteres slik på hjemmesiden:

"Nordic Dynamic is a non-profit initiative started by Peter Lyngdorf, founder of Hi-Fi Klubben, DALI loudspeakers and Steinway/Lyngdorf, Thomas Lund, CTO Broadcast & Production and Kim Rishøj, founder of TC Electronic".

Her har de bl.a. lydfiltesteren Music Tester (MusicTester – Analyzer Demo). Det er en lydfiltester som er svært enkel i bruk; alt skjer via nettleseren, og den tar 8 lydfiler av gangen.

Dette er kanskje kjente saker for leserne av denne tråden, men for meg var det terra incognita.

Jeg sjekket også musikken som distribueres av Nordic Dynamic. Og kom over at par fine stykker easy listening:

(1) https://listen.tidal.com/album/59888847
    (2) https://listen.tidal.com/album/51368520

De to ble kjøpt inn i 24/96, men spiller nok like bra fra Tidal (de fine nyanser avgjøres kanskje vel så mye av elektronikkjeden som av Tidal vs 24/96?).

Førstnevnte er av typen filmmusikk, "ambient techno" eller noe slikt. Det spirer og gror i Danmark også?

Har baluba noen nyere danske referanseforslag?

:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Danmark har alltid vært langt framme i musikkproduksjon rent teknisk, med blant annet det legendariske Puk Studios i Århus. Store artister både fra Danmark og det store utland har spilt inn plater der. Ellers har jeg minner fra åttitallet da dansk studiomusikk hadde en svært typisk åttitallsound, stram og litt lys. For meg framstår dansk musikk som delvis i framkant av utviklingen, men kanskje med fare for å være trendnisser.

At elektronika er stort der har vi visst lenge. Men ærlig talt så har dansk musikk opptatt meg svært lite med unntak av Carl Nielsen, Povl Dissing, Gasolin og en sunn dose punk som Sort Sol. Bare for å ha nevnt et lite utvalg med stort spenn. På åttitallet hadde jeg nok et lite skråblikk på dansk pop og rock siden jeg skrev om slikt, men minnene i dag strekker seg ikke lenger enn til DAD før de fikk forbud mot å kalle seg Disneyland After Dark og det sjarmerende bandet Gangway.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Trodde det var fordi baritonstemmen hans fikk eggstokkene deres til å vibrere. De reagerer på samme måte når de hører Nick Cave eller vår egen Sivert Høyem. Jeg legger gjerne toneleiet litt ned når jeg er ute på rov. Enkelte kompiser har reagert på det men det kommer naturlig, det er det jeg kaller mikrofonstemmen min. Utviklet for radioprogrammer som sendes opp mot midnatt. :rolleyes:
    Haha. Vet ikke helt om eggstokkene vibrerer, men kan i alle fall snakke for de fleste kvinner når jeg sier at mørk mannsstemme er sexy!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er fin, VSP.
    Tilfeldigvis skulle jeg akkurat til å spørre baluba selv hva han egentlig syns om You Want It Darker?

ps: og hva i all verden (eller i helvete) er Paul Kalkbrenner remix?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg sett over cd samlinga til HCS, fryktelig mye unge damer avbildet på coverne for å si det slik.
    Så harselere med Cohen blir et gedigent sidespor spør du meg :cool:

Ellers lurer jeg på om jeg skal begynne å føre timer på antall spilte timer på kablene mine, like interessant i mine øyne som å regne timer på rørene.
    Men folk må få drive med det de vil, enkelt og greit.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg sett over cd samlinga til HCS, fryktelig mye unge damer avbildet på coverne for å si det slik.

Ellers lurer jeg på om jeg skal begynne å føre timer på antall spilte timer på kablene mine, like interessant i mine øyne som å regne timer på rørene.
    Har vel noe med levetid på rørene og nysgjerrigpergenet som slår inn, regner med at levetiden på kablene er noget lengre enn levetiden på rørene forresten:)

Og når vi først snakker om rør, Er en nysgjerrigper sjøl og lurer på om jeg skal prøve Gold Lion KT66 i år.
    Kjører nå med Shuguang 6CA7-Z Treasure series. Før det hadde jeg Shuguang EL34
    Jeg er jo en historiedude og dette pirrer litt:
    "The KT66 was very popular in European radios and audio amplifiers. It was the standard output tube in the classic Quad II (1952, a version of which is still being manufactured today) and in the LEAK Type 15 (1945) and TL/12 (1948

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det var deg han siktet til HCS, men jeg kunne ikke la være å tulle litt med det.

Angående Gold Lion, husk at dette ikke har så mye med opprinnelige Gold Lion å gjøre.
    Mener de nye rørene er produsert av Sovtek, og de eier bruken av navnet. På samme måte som nyproduserte Mullard EL34 også er Sovtek produserte.

Haavard

Har vel noe med levetid på rørene og nysgjerrigpergenet som slår inn, regner med at levetiden på kablene er noget lengre enn levetiden på rørene forresten:)

Og når vi først snakker om rør, Er en nysgjerrigper sjøl og lurer på om jeg skal prøve Gold Lion KT66 i år.
    Kjører nå med Shuguang 6CA7-Z Treasure series. Før det hadde jeg Shuguang EL34
    Jeg er jo en historiedude og dette pirrer litt:
    "The KT66 was very popular in European radios and audio amplifiers. It was the standard output tube in the classic Quad II (1952, a version of which is still being manufactured today) and in the LEAK Type 15 (1945) and TL/12 (1948

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke Sovtek, vel, men produsert for amerikanske "New Sensor Corporation" på Reflektor-fabrikken? Samme som masse andre "nyproduserte" rør med klassiske navn.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høø, mobbes det at en har en variert samling ? Har jo både komplett Cohen, Cash og Waits :mad:;). Men ja, det er mye forskjellig der. Slik jeg liker det. Sexy stemmer ? Tja, vet ikke helt jeg, liker helheten ... Men mye intetsigende møl finnes helt klart.. :cool:

Tekerø ja...Har du vært i Studio studio ? Vært der et par ganger.. Han sitter faktisk på et par tre fete mikker. AKG og Neumann fra 50 tallet med rør.. Fine saker. Men om han kan å styre lyd er jeg litt usikker på, kanskje blitt litt vel mye røyking..? OG vi snakker ikke nikotin,, ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir litt mye tid tilbrakt i det som i det studioet kalles det aller helligste, ja. Det brenner friskt ifølge alle som har vært innom. Selv har jeg kun møtt mannen en håndfull ganger, men min yngre bror er han med skulderlangt hår og gitar, men ikke dreads, i denne videoen. Så han har tilbrakt noen uker i studio med den berømte gitaristen og produsenten.

Den er fin, VSP.
    Tilfeldigvis skulle jeg akkurat til å spørre baluba selv hva han egentlig syns om You Want It Darker?

Godt spørsmål, ottone. Jeg har faktisk nettopp "oppdaget" You Want It Darker. Det er stor sjanse for at den ender opp i krypten på et fysisk format. Synes det virker som et flott album etter de to gjennomkjøringene jeg har gjort fra Spotify. Akkurat som Bowie tar han styringen i sin himmelfart, og gir oss et punktum på et liv som har vært kunst i seg selv. To virkelig fine opplevelser har platen gitt meg til nå takket være strømming, og jeg føler klart at det kommer til å bli flere.

Akkurat det siste spørsmålet kan ikke jeg svare på, men skulle likt å få svar på det jeg også. :)

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.059
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Cohens "You want it darker" er et album som setter sine spor. Jeg synes det er veldig, veldig bra.
    Vis vedlegget 419131
    Et meget bra album! Var mitt svar til ungene da de spurte hva gamlefar ønsket seg til jul :) På vinyl, selvfølgelig!!!

Spilte det for yngstemann, 23 år gammel, og han ville høre det igjen. Tror tom han har lastet det ned på mobilen sin!!!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som tidligere nevnt i tråden brakte junior Wholy Martins siste til gamle far, så det ble kjellerdyp stemme her også i julen. Men han kunne like gjerne ha brakt Cohen. Fikk litt konsulenthjelp av sin onkel men gjorde valget selv. Han og hans kompiser har nettopp oppdaget Dylan, så jeg tror det går bra med de gutta. :cool:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ikke Sovtek, vel, men produsert for amerikanske "New Sensor Corporation" på Reflektor-fabrikken? Samme som masse andre "nyproduserte" rør med klassiske navn.
    Sovtek var et eget merke med egen fabrikk.
    Nå eier New Sensor Corporation merkevaren Sovtek. Før produserte Sovtek på egne fabrikker, nå på NSC sin fabrikk i Saratov.
    Så du har nok på et eller annet vis rett. Men poenget er, som du og skriver, dette har lite med opprinnelige Gold Lion å gjøre.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Wholy Martin ja, en av Norges mest oppegående artister som ennå ikke er riktig oppdaget.

Håvard

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Det blir litt mye tid tilbrakt i det som i det studioet kalles det aller helligste, ja. Det brenner friskt ifølge alle som har vært innom. Selv har jeg kun møtt mannen en håndfull ganger, men min yngre bror er han med skulderlangt hår og gitar, men ikke dreads, i denne videoen. Så han har tilbrakt noen uker i studio med den berømte gitaristen og produsenten.

Den er fin, VSP.

Godt spørsmål, ottone. Jeg har faktisk nettopp "oppdaget" You Want It Darker. Det er stor sjanse for at den ender opp i krypten på et fysisk format. Synes det virker som et flott album etter de to gjennomkjøringene jeg har gjort fra Spotify. Akkurat som Bowie tar han styringen i sin himmelfart, og gir oss et punktum på et liv som har vært kunst i seg selv. To virkelig fine opplevelser har platen gitt meg til nå takket være strømming, og jeg føler klart at det kommer til å bli flere.

Akkurat det siste spørsmålet kan ikke jeg svare på, men skulle likt å få svar på det jeg også. :)
    Morsomt å høre at du liker Cohens siste. Selv synes jeg Cohen er kanskje best bakfra, dvs. at jeg liker de to siste best av det han lagde (jeg tror de aller fleste liker Cohen best forfra). Og stemmen: den ble vel bare mørkere med årene, eller er det mikrofonvalg og -teknikk også?

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, stemmen hans ble mørkere med enda mindre spennvidde. At det blir understreket med mikrofonteknikk og i miks stemmer også. Selv liker jeg både slutten og starten, og har en sweetspot for Various Positions fra midten av åttitallet. Hifi-lyd har ingenting med det å gjøre, de låter alle akseptabelt til godt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Weeee, ny sesong med Sherlock! Første episode ligger allerede ute på Netflix, så musikken får hvile en stund. ;D
    Sherlock er bra,
    og jeg ble skikkelig imponert over Maigret med Rowan Atkinson på NRK. Det er bare produsert 2 episoder men det skal komme 2 til i 2017.
    Denne type krim er helt herlig. Vi koser oss:)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Ben Cumberbatch har litt å gjøre, ja..Tøff serie, det. Om du ikke visste det, Baluba, så er altså jeg svært glad i - spesielt britisk -TV-krim...Har komplette sett av alle de store stående i hylla her (Frost, Morse, Poirot, Wire In The Blood++) Også Miami Vice, nesten alt av CSI og flere nordiske, ink "Trapped" fra Island..Frua har dog mest av de sistnevnte (Beck, Wallander++) MASSE krim her:rolleyes:

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Den er fin, VSP.

Har aldri hørt om Kalkbrenneren ottone, men det var det eneste bildet jeg fant. Platen er forøvrig knallgod :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Nei, stemmen hans ble mørkere med enda mindre spennvidde. At det blir understreket med mikrofonteknikk og i miks stemmer også. Selv liker jeg både slutten og starten, og har en sweetspot for Various Positions fra midten av åttitallet. Hifi-lyd har ingenting med det å gjøre, de låter alle akseptabelt til godt.
    Takk for svarene :)

Cohen er en artist jeg sikkert kommer til å bli bedre kjent med. Og når man lærer noe å kjenne, vet man fort ikke bak fram lenger...

Og studioet du viste til i Danmark ser flott ut! For utstyrsentusiaster (er utstyrshorer, jf. Gearslutz, et bedre ord?) er det litt av hvert å leke seg med der. For høyttalerentusiastene tenkte jeg bl.a. på denne:

"Main Monitors :4xway 2x4000 watt system custom built by Brüel & Kjaer and SLT Copenhagen".

;-)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tidal kommer tilbake til krypten snart, men jeg kaster ikke om meg med penger nå like etter jul. MQA forandrer ikke på det.
    Og første episode i sesong 4 av Sherlock: :eek: ;D For en sesongåpning!!!

Nå litt musikkhistorie på NRK2 etter tips fra TT.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    808
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    MQA/MASTER GJENNOM TIDAL

Ser ut som om du må revurdere Spotify ganske kjapt...

Er veldig spent på å høre brukeres erfaring med Tidals nye tilbud.

http://tidal.com/no/masters

:)
    Det er i alle fall gøy å få lys i 96kHz lampa på Mojo :)
    Jeg synes det låter bra, men venter på dommen til mer erfarne folk.

det er fri trial på hifi nå

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er fin, VSP.

Har aldri hørt om Kalkbrenneren ottone, men det var det eneste bildet jeg fant. Platen er forøvrig knallgod :)
    Ja, men det blir liksom ikke helt det samme, syns nå jeg da...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sitter i kjelleren med fyr i ovnen og spiller vinylen nå. Må komme over kalkbrenneriet på et vis.
    Treaty, versjonen med strykekvartett, er sist på side 2. Frosten sitter i, hiver et par pinner innpå. Det hjelper, og Cohen funker rimelig sterkt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette traumet kommer til å sitte i en stund, merker jeg. Ber Vårherre om at salige Cohen slapp å oppleve dette selv. :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn