BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Sorry baluba, men jeg skulle så gjerne vært mer engasjert her inne, men nesten hver gang jeg kikker innom, så er dere "begravet" i en diskusjon som man ikke kan ta eller være med på strak arm. Du er mye flinkere til slikt enn meg, da jeg har nok med å holde meg oppreist/fast og kunne svare på spørsmål i min egen tråd. Uansett hyggelig å kikke innom avogtil. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å ha deg på besøk, TT. Og den hyggelige atmosfæren i din tråd må jeg jobbe hardt for å oppnå. Om ikke så lenge sitter vi nok og slarver over en kaffekopp eller tre, det ser jeg fram til. Håper i alle fall du noen ganger finner noe artig musikk i min tråd i alle fall. Og så er det jo noen moroklumper som pleier å vandre her, så jeg håper det også kan være litt underholdende å lese galskapen. ;)

Takket være ditt tips om TV-program i kveld så har jeg gått en tur ned memory lane. Det er egentlig litt rart at nettopp du skrev noe akkurat nå, for jeg hadde tenkt å referere til deg på grunn av nettopp den dokumentaren. Den fikk meg et øyeblikk til å tenke tilbake på den sommeren jeg var 11 eller 12 år. Hele familien var på bilferie med campingvogn i Danmark og Tyskland. Om kveldene satt jeg og min eldre bror på stranden der han tok med seg tolvstrengeren og spilte noen sanger. Når han dro Wild World og Father And Son fra Cat Stevens Tea For The Tillerman samlet det seg en gruppe ungdommer for å høre på, og en purung baluba var stolt over sin storebror som var så flink med sin digre kassegitar og sang. Fra den sommeren av har jeg alltid fått varme sommerfølelser i kroppen når jeg hører en av Cat Stevens låter fra den perioden. Derfor fant jeg fram Tea For The Tillerman på Spotify/Fidelify i natt etter at TV-en ble slått av. En sang gjenstår før det er ferdig spilt. :cool:

Tea-for-the-Tillerman-by-Cat-Stevens.jpg

T

TT.

Gjest
    Jeg skal ikke ta på meg æren for hverken programmet eller annet, men at min musikksmak er mye bredere enn det som vises i min tråd, bør ikke være noe overraskelse. Jeg har levet noen år og ha fått med meg mye rart. Jeg er ikke så flink til å huske artister eller låttitler, men kan like og leve med mye.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi blir jo ikke yngre heller, TT. Bare mykere i kantene. Musikksmak er noe som skal passe ens egne ører, samme hva andre måtte mene om det vi liker. Du har da spilt både punk og klassisk som jeg har fått med meg, så at du liker å chille til smooth jazz er bare naturlig. Selv om det ikke er så synlig i tråden min så liker jeg smooth jazz jeg også, men det spilles ofte når jeg inntar horisontalen og lar asylet være asyl og krypt være krypt. :)

Her kom jeg plutselig på at det var låten Morning Has Broken jeg likte best når min bror plukket opp gitaren i gamle dager, så jeg måtte spille albumet Teaser And The Firecat også. Nydelig sang, rett og slett.

T

TT.

Gjest
    Husker notene til Cat Stevens - "Morning has broken" stod på pianoet i stuen når jeg var yngre. Har vært så heldig å vokse opp i en musikalsk familie der far spilte piano og trekkspill, mor piano, søster piano og gitar og bror gitar og noe piano. Kan selv delvis traktere klaviaturet og kan lese noter. Onkel og bestefar var begge organister og jeg har flere i nære slekt som utøver musikk som yrke pt

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en velsignelse å vokse opp omgitt av musikk og kreativitet. ;D

Min far spilte kornett, min bestefar mandolin og min yngre bror spiller det han kommer over av horn og gitarer. Men det er vi tre brødrene baluba som har gjort det til levebrød i perioder av livet, men i dag er vi heldigvis lykkelige amatører. Eldste mann er riktignok ganske aktiv med konserter i Oslo-området og av og til i Danmark. Spesialitet: Cornelis på karmøydialekt.

Men det har jeg presentert for noen uker siden. Da passer det med originalen. I alle fall en sang.

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Absolutt. Å både kunne ha muligheten til å lytte til musikk i trygge omgivelser (som liten) og det å være med i musikken har betydd mye for meg.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Får da håpe vi gjør vårt for en hyggelig atmosfære her?? Jeg prøver, iallefall...Har en nypressa Tea her også..
    TT: Vi får ses på nyåret..Jeg har en Pio her...:cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.390
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Både Cat og Cornelis er go´musikk:). Av sistnevnte har jeg både samleboksen Cornelis bästa og et par skiver til. Greit skodd mao, men Tea for the Tillerman er et stygt åpent hull i Stevens-utvalget i vinylsamlinga. Det må det jo gjøres noe med.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Cornelius sin Fredrik Åkare og Cecilia Lind er en fantastisk fin sang :)
    Selv vokste jeg opp med en del sang i hjemmet. Musikk har alltid vært
    en avkobling og energipåfyll.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.082
    Torget vurderinger
    0
    FILMTIPS: BEING THERE

Being There (1979) - IMDb

Snart 40 år siden, tenk det! Men like aktuell. Og fremragende skuespill.

Så var det musikken, da:

Being There (1979) - Soundtracks - IMDb

Noen kommentarer til låtene og deres plass i filmen, baluba?

Det er som om tiden frem til 1970-tallet var en drøm, og at man (her i Vesten) i tiårene etterpå har våknet opp. Musikken fungerer sånn sett som en fin døråpner for å se inn i den gamle tiden; da alt var drøm og dust*.

*Fri tolkning av nåtiden som utelukkende står for min regning...

Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Til deg også, baluba: Et riktig godt nyttår ønsker jeg deg:).

og som jeg også skrev til TT (håper du unnskylder litt copy & paste:rolleyes:):

(beklager sent innpå en av mine tre desiderte favoritt-tråder her på HFS i det nye året. Men jeg har en periode vært så heldig å kunne prioritere familien, og når jeg har hatt tid til musikk, så har det blitt lytting. Mange nye innkjøp/julegaver;). Kommer kanskje sterkere tilbake utover dagen og helgen. Mye alenetid framover med kona på turnus;-)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, godt nytt år, Harald! Takk for at du liker tråden min så godt. Den er ment å være mildt underholdende, så det er fint å lese at noen også finner den underholdende. :D

FILMTIPS: BEING THERE

Noen kommentarer til låtene og deres plass i filmen, baluba?
    Herlig film! Så den på Karmøy Filmklubb for nesten 35 år siden, da jeg selv satt i styret til filmklubben. Soundtracket er det ikke så mye å skriver om, for det er stort sett klassiske perler. På den tiden, jeg var 16 eller 17 år på den tiden, var jeg nok sterkt opptatt av Erik Satie. De få låtene som ikke er klassisk musikk har jeg ikke noen minner om, for soundtrackalbumet har jeg aldri hørt og jeg har vel bare sett filmen en gang i ettertid. :)

Når det kommer til Funk-en så har jeg satt den til side foreløpig. Det hastet plutselig ikke så mye med all familie rundt meg. Og på nyåret, etter at junior har reist hjem, så har det egentlig bare gått en liten uke der mye annet enn hifi har opptatt meg. Men snart skal det bli vinyllyd i krypten. Når jeg likevel ikke fikk tid til å fikse det i julen så forsvant rastløsheten. Har avtalt hjelp til å få den opp å gå på nyåret, håper det skjer kjapt. :confused:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den eldre broder baluba som framfører Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind. På Karmøydialekt blir det Fredrik Båtsmann og Cecilia Lind.

Håper du liker den, Øyvind. Som bonusspor legger jeg til et opptak fra kjellerstudioet deres.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Si fra om du har lyst å teste ut et par PUer i armen etterhvert.
    Har "plutselig" fått et lite overskudd av slike :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Si fra om du har lyst å teste ut et par PUer i armen etterhvert.
    Har "plutselig" fått et lite overskudd av slike :rolleyes:
    Så vanskelig som det er å justere en unipivot-arm er jeg redd jeg kjapt kommer til å søke en "endelig" kombinasjon. Starter opp med en AT-120, og så blir det nok et bytte etter en stund, men jeg kommer som vanlig til å tenke meg godt om hvilken pickup som kommer til å passe i den endelig kombinasjonen. Nå er jo mye av karakteren i anlegget satt, det er svært lite sannsynlig at det blir noen bytter av effektforsterker og høyttalere på en lang stund i alle fall, så jeg vil kjapt kunne gjøre meg opp en mening om hvilken vei jeg vil at en pickup skal bringe meg.

Jeg takker for tilbudet. Det er jo fullt mulig at du har en pickup liggende som passer i planene mine. Men først må jeg få hørt noen uker på den kombinasjonen jeg allerede har kjøpt før jeg vet hvilken vei jeg ønsker å dreie det. Så kan vi snakkes om hva du eventuelt har liggende. Har du flere liggende så er det ikke usannsynlig at en av dem skulle stå på min shortlist. :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, unipivot er jo ikke noe man bare switcher og bytter Pu på i tide og utide, og AT 120 er jo egentlig villt mye for pengene.
    Men føler du for det etterhvert når du har feelen for å skifte kan jeg f.eks sende deg en Vintage Ortofon MC10 Super som ligger her helt arbeidsløs. Og en Japansk utgave av ADC DC90s. (Den er forresten high output og plugges rett i MM med 47Kohm).
    Hadde du hatt SME headshell/bajonett skulle jeg gjerne sendt det ADC Integra XLM.
    Har også en Transfiguration Spirit liggende, så om lysta er der er det bare å sende meg en PM :)

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den eldre broder baluba som framfører Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind. På Karmøydialekt blir det Fredrik Båtsmann og Cecilia Lind.

Håper du liker den, Øyvind. Som bonusspor legger jeg til et opptak fra kjellerstudioet deres.

Takker for videoer :) Det der var jo absolutt godkjent ;) Så din bror har eget band altså?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Da er det jo langtfra rart at vinylen tar sånn tid- UP-armer er noe regelrett herk å få riktig. Får håpe dere skremmer Funken til å holde kjeft med støyen sin..Men jeg skal lure på om ikke AT altså er synderen der. Om så er må jo den skiftes uansett...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Da er det jo langtfra rart at vinylen tar sånn tid- UP-armer er noe regelrett herk å få riktig. Får håpe dere skremmer Funken til å holde kjeft med støyen sin..Men jeg skal lure på om ikke AT altså er synderen der. Om så er må jo den skiftes uansett...
    Det kan være. Vi får se når jeg blir ferdig med prosjektet. Hvorfor tror du AT-en er synderen? Er det en vanlig feil på dem?

@Øyvind: Joda, broderen har vel hatt eget band i mange år. Det vil si, han har hatt flere band opp gjennom årene. Som soloartist ble han først anerkjent som en svært god Johnny Cash-impersonator før han tok rølpecountryen helt ut med bandet Slipshod. I etterkant av det har han konsentrert seg mest om sitt Cornelis-prosjekt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Lavere klasse AT har erfaringsmessig flere sånne problemer. ja.. Ikke så ofte på AT95 som på 120, dog...

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    AT120 har vel et ganske anstendig utgangs signal med sine 5,0 mV? Har du muligheten til å velge lav gain på Riaa?
    Dersom du har høyt utsignal på riaa samtidig som utgangsnivået på PU er høyt så plukkes det opp svært mye støy.
    Dette fant jeg ut på den harde måten og fikk en Aha opplevelse når en kompis minnet meg om å velge lavt utgangssignal på Riaa.
    Ikke alle Riaa man kan dette på da, men det er et sted å starte. :)
    Forøvrig er jo dette en PU som lastes med 47Kohm og går rett i mm inngangen om jeg ikke husker helt feil?!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, kjenner ikke til dette riaa.
    Men den level justeringen på fremsiden justerer kun det digitale signalet på USB pluggen?
    Bruker du USB?

Edit. Ser at dette er et rent MM trinn. Dvs at du må finne på noe annet om en MC skal testes.
    Leser også om jeg googler litt, at du ikke er den eneste som sliter med støy på akkurat dette riaa trinnet. :rolleyes:

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Du er neimen ikke god å slå på siste brannrunden før vi stenger her på Sentralen. Trodde det var på sommeren dere holdt det gående.8)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Litt sent på det, men vil gjerne hente frem Leonard Cohen igjen.

Skal raskt innrømme at alt han har gitt ut interesserer meg, det er nå engang slik;
    har en artist først kommet under huden på meg sluker jeg det aller meste.

- og etter å ha studert noen av diktsamlingene hans for mange år siden var definitivt Cohen på plass for meg.

Så jeg vil slå et slag for 2001s "Ten New Songs", tilbake etter nær ti års pause, grov i målet konstaterte han
    "I'm back on Boogie Street", en strøken samling sanger.

00.leonard ten new songs.jpg

Samt "Dear Heather" fra 2004, som mange trodde var Cohens avskjedsalbum og som til å begynne med fikk dårlige
    anmeldelser, i mine ører er det magisk.

00.leonard Dear Heather.jpg

Minst like anbefalingsverdig er "Blue Alert" fra 2006, utgitt av Anjani Thomas, men med Cohens tekster og med
    Cohen som produsent.

00.Anjani Blue Alert.jpg

Klippet fra Allmusic:
    "On her Blue Alert Columbia debut, Thomas co-wrote and/or finished previous fragments of his unpublished poems, lyrics from songs, and pieces in his notebooks and journals. He produced the album. The result is a sultry, smoky, spiritual record, where flesh and heart are not separate entities but intertwine and whisper together. The record begins with a soft yet pronounced exhale and a piano chord by Thomas, and she sings, "There's perfume burning in the air/Bits of beauty everywhere/Shrapnel flying/Soldier hit the dirt/She comes so close you feel her then/She tells you no/And no again/Your lip is cut/On the edge of her pleated skirt/Blue alert." It's a song of desire run amok and the disappointment of that desire thwarted: "It's just another night I guess/Another night of nakedness/You even touch yourself/You're such a flirt...."

Et slående vakkert album.

/ Morten

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leonard Cohen er jo ikke blant de som har gitt ut 60 CD-er, så det er overkommelig å samle på hans utgivelser. Og vel verdt å ha og lytte til. :)

Du er neimen ikke god å slå på siste brannrunden før vi stenger her på Sentralen. Trodde det var på sommeren dere holdt det gående.8)
    Været her er så elendig at sommer eller vinter går for det sammen. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det er full vinter på Østlandet også..Tok tre dager å gå fra Provence til Sibir....Umulig å røre seg ute uten assistanse av stegjern.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er det +7 grader og lavtrykk, regn og grått. Litt langrenn på NRK skaper det som finnes av vinter i krypten. :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Norge Rundt fra 1979 med Skien som vert er aldri forstyrrende. Herlig reportasje fra Rogaland Radio (som ikke har noe med FM, AM eller DAB å gjøre) var fin nostalgi for en som er født inn i shippingfamilie. Og reportasjen om landets siste analoge telefonsentral i Vikedal gir meg også minner fra sommerferier på starten av åttitallet. Farlig skolevei ved Jærens port var også et artig gjensyn med bilmodeller fra egen barndom og ungdomstid. ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenk at det jobbet 170 personer i Rogaland radio! Verdens nest største radiotjeneste, noe som sier litt om hvor stor den norske utenriksflåten var på slutten av syttitallet.

T

TT.

Gjest
    Det ble nevnt over 900 båter. Unger med mobiltelefon aner ikke hvor enkelt det er i dag, i forhold til dengang. Hadde en kompis i utenriksfart på 90 tallet og han var det nesten umulig å få tak i med telefon og fikk man tak i vedkommende, kostet det skjorta. Det gjør det visstnok fortsatt, men nå kan man ringe direkte til mobil og ikke om broen

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp! Husker fremdeles at vi måtte til telegrafen i sentrum for å ringe opp båter min far var på hvis min mor måtte ha kontakt med ham. Vi måtte inn og bestille samtale over broen og Rogaland radio, og så var det bare å vente til den var opprettet. Og det ble ikke gjort i utrengsmål, husker bare at det skjedde noen få ganger. Den største forskjellen på tiden før og etter GSM ble allemannseie var at vi var betydelig mer tålmodige før.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Startet opp Fidelify for å spille av den skiven som ble foreslått lenger oppe, men i dag fikk jeg denne feilmeldingen. Mulig at det hjelper med en omstart av maskinen, men med alle de bugsa som ellers herjer i det programmet så begynner det å nærme seg slutt på tålmodigheten min.

wasapi driver couldn't start.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn