baluba
Æresmedlem
- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.157
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Det er da heller ikke så fryktelig galt resultat, men som HC skriver så er master viktigere enn alt det andre, men det er hevet over enhver tvil over mitt anlegg at det er forskjell på make master på Spotify og Tidal. Sistnevnte låter mer likt lokalt lagra lossless-filer enn førtnevnte, og sammenligningen er foretatt med utgivelser som ikke er klusset med siden de ble mastret for CD i hine hårde dager. Kanskje det skyldes lyttetrening, men jeg mener at forskjellen er såpass åpenbar at det bør være hørbar for de fleste med et kompetent anlegg.Mnjaaaa, jeg tror deg på ditt ærlige ansikt og heller mest mot at det ikke var flaks
Å 'korrigere' EQ på en ferdig master (på såpass enkelt vis) mot en såkalt identisk fil - der er det begrensa hvor mye galt du kan gjøre med en edruelig tilnærming i utgpunktet.
IMO, åff kåårs. (Må ta forbehold før studiomafiaen/trådeier kommer og klubber meg ned )
PS: Trådeier må ikke forveksles med budeier.
Jeg kan forstå hvis noen foretrekker Spotify. Både rom, kilder og forsterker/høyttalere virker inn, og det er faktisk mulig at Spotify kan beefe opp et litt anorektisk system. Over små høyttalere (typisk pc eller dock) vil nok muligens Spotify låte best nettopp på grunn av den forskjellen jeg omtaler. Når det kommer til feite opptak så syntes jeg faktisk at Gregory Porters siste ble i det feiteste laget med Spotify, men jeg har nytt samme innspilling over Tidal. Den forrige låt mer slik jeg vil det skal låte.
Nå nå meg bare få nevne Spotify med sin codec gjør lite galt, så den fyfy-betegnelsen synes jeg er litt for drøy, Auditor. Fremdeles vil fysiske medier være førstevalg hos meg, og de låter da også best fram til jeg får en DAC som overgår den innebygde i Apollo. Men som kilde for underholdning og god musikk holder faktisk Spotify i lange baner, selv om jeg med mitt system opplever at det er litt mindre frigjort lydbilde med en litt annerledes klangbalanse enn originalen. Det gjelder også mange mastringer av fysiske medier når det er sagt, så det i seg selv betyr ikke at Spotify er fyfy. Går tilbake til lossless strømming så fort som mulig, men det er ikke på grunn av nød. Kunne godt ha levd med Spotify-lydkvalitet, spesielt siden strømming ikke er hovedkilde til musikk, men jeg får som nevnt Tidal til samme pris som Spotify.