Magnets jul er vel litt typisk de siste års julemusikk på et område, tempoet. Flotte greier. En gledelig jul til alle god venner som har stukket hodet innom tråden og hilset på, det varmer et gammelt lubisk hjerte. ;D
Det begynner sakte å nærme seg middag. En kopp kaffe, litt marsipan og en av de største juleklassikerne det siste halve århundret snurres via Tidal. Julemusikk er ikke noe jeg kjøper mye av, det er godt vi har strømmetjenester i denne høytiden. Det finnes noe i samlingen, dere har selv sett to album bli kjøpt denne julen, og akkurat denne klassikeren burde jeg vel egentlig hatt. Gjerne på vinyl. Men i dag får det holde med Tidal, det er mer enn godt nok for meg.
Og det samme til deg og dine, atonal. Her i Krypten har julefreden endt i dag, det vil si i etasjen over. Der har vi nå fått nesten hele klanen på besøk med tre barn fra barnehage og opp til syvende klasse. Min nevø og hans familie har ankommet for julekoldtbord. Om en stund kommer min niese med hennes sønn som skal konfirmeres til våren. Og det fører til nok en omgang med gaveutdeling, mest for barna selvfølgelig. Barna i sørfylket er heldige hos oss, de får to julaftener. En i Stavanger-området og en på Karmøy.
Status så langt? En fin jul. Praktiske gaver som jeg har ymtet frampå om har blitt tatt til følge, dermed får Krypten endelig ringeklokke (det er ikke alltid jeg kan høre at det bankes på grunnet musikk). Den gamle joggebuksen med hull og slikt er ikke lenger sjarmerende inngått, nå går den i søpla siden en fin ny fra Adidas ble min i går. Den viktigste gaven av alle er nok Knosti platevaskeren, den nye varianten med sveiv... Jeg har ikke så stort innkjøp av vinyl at jeg trenger noe heftigere, og det er ikke så mange gamle som trenger en vask heller. Men noen musikk ble det ikke på meg, det var en som hadde tatt feil av åpningstidene på Shabby i Haugesund. Men musikk har vi da nok av, selv om det aldri bli helt "nok". Julen er en lat tid, så det strømmes faktisk mer enn vanlig.
God fortsettelse på julen baluba her er nok 1 juledag julen peaker i rett rettning bare hjemme med familien og slapper av, spiser drikker og litt musikk lytting innimellom.
Imorrn er det vel noe slekt greier igen
Det går litt i rykk og napp, i morgen er det nok relativt rolig igjen hvis ikke min niese og hennes sønn fortsatt er her da. Men det blir likevel rolig, sistnevnte skal dele rom med baluba junior så da ser vi ikke mye til dem siden junior har med sin nye gaming-pc. Jeg forsøker å finne litt ro oppi alt stresset med å rømme ned i Krypten en stund. Her spilles Messiah av Händel, Hogwood med The Academy of Ancient Music på Tidal. Finnes både som Masters og vanlig hifi.
Det er ikke highlights som ligger på Tidal. Er ikke sjanse til å få hørt mer enn en liten del, men det er uansett balsam for sjelen.
Og det samme til deg og dine, atonal. Her i Krypten har julefreden endt i dag, det vil si i etasjen over. Der har vi nå fått nesten hele klanen på besøk med tre barn fra barnehage og opp til syvende klasse. Min nevø og hans familie har ankommet for julekoldtbord. Om en stund kommer min niese med hennes sønn som skal konfirmeres til våren. Og det fører til nok en omgang med gaveutdeling, mest for barna selvfølgelig. Barna i sørfylket er heldige hos oss, de får to julaftener. En i Stavanger-området og en på Karmøy.
Status så langt? En fin jul. Praktiske gaver som jeg har ymtet frampå om har blitt tatt til følge, dermed får Krypten endelig ringeklokke (det er ikke alltid jeg kan høre at det bankes på grunnet musikk). Den gamle joggebuksen med hull og slikt er ikke lenger sjarmerende inngått, nå går den i søpla siden en fin ny fra Adidas ble min i går. Den viktigste gaven av alle er nok Knosti platevaskeren, den nye varianten med sveiv... Jeg har ikke så stort innkjøp av vinyl at jeg trenger noe heftigere, og det er ikke så mange gamle som trenger en vask heller. Men noen musikk ble det ikke på meg, det var en som hadde tatt feil av åpningstidene på Shabby i Haugesund. Men musikk har vi da nok av, selv om det aldri bli helt "nok". Julen er en lat tid, så det strømmes faktisk mer enn vanlig.
Fortsatt god jul, folkens. Det viktigste med julen er barna. I går var det full rulle med barn fra førskolealder til min egen syttenåring, fem til sammen. Stor glede over lekene jeg hadde plukket til de tre minste, og den nest eldste (som er min nieses sønn på fjorten) som fikk et BT-høyttaler byggesett fra Clas. Ikke noe dyre saker, men litt gøy med bygging og slikt for hele gjengen. Når julen er gøyal for barna så er den fin for oss voksne også.
God morgen, godtfolk, på denne nest siste morgenen i 2017. Stod opp klokken kvart på seks for å kjøre storebror til flyplassen. Før deg sov jeg kun et par timer fordi vi fant ut at vi skulle bygge en Spitfire jeg fikk av junior til jul litt vel sent i går kveld. Det tok sin tid, jeg vil ikke anbefale det byggesettet for barn under en viss alder. En litt vittig detalj vi fant var at piloten ligner Mysil Bergsprekken.
Dessverre er dagen allerede her. Vær og føre gjør at jeg regner med å måtte utføre sjåførtjeneste til butikk og kafé om ikke så mange timene, så det har ingen hensikt å gå til sengs igjen. Har derfor plukket opp et tips til morgenlyd i jazztråden der Svein Arne spilte Chet Bakers The Most Important Jazz Album of 1964/65 flere ganger over de siste par sidene. Jeg har som dere kjenner til et litt kritisk forhold til Bakers sekstitallsinnspillinger av den enkle grunn at han ofte var i dårlig form, for dårlig form til å overhodet få lyd ut av en trompet så derfor meldte han overgang til flygelhorn isteden. Vakkert som alltid, men ikke like teknisk suverent og inspirert som på femti- og syttitallet.
The Most Important Jazz Album of 1964/65 viser seg å være et unntak fra den regelen ut fra de låtene jeg har hørt mens jeg mekker meg en americano på sidelinjen. Også her spiller han flygelhorn, men det at han i tillegg synger litt er et godt tegn for helbredet. Kan vi kreditere metadon etter at han har blitt mer eller mindre kastet ut av Europa etter en lengre periode totalt på snørra på vårt kontinent? Han låter i alle fall freshere og mer opplagt enn på de fleste sekstitallsplatene sine. Det er litt typisk at andre bandmedlemmer får svært stor plass også på dette albumet, men jeg føler likevel en form for mer tilgivende humør overfor dette albumet enn de fleste andre fra æraen. Spillestilen hans kan minne mer om den mest velsigna perioden hans, den fra 1978 og utover mot slutten av livet. Endelig et annet sekstitallsalbum enn Baby Breeze som jeg kommer til å trekke fram flere ganger i framtiden.
For dette er kanskje hans sterkeste sekstitaller ved siden av Baby Breeze. Baby Breeze var album #2 etter returen fra Europa, også spilt inn i 1964. Jeg husker å ha lest at han spiller på et lånt flygelhorn fordi trompeten hans var stjålet på Baby Breeze, men når jeg ser at han også valgte flygelhornet også på det foregående The Most Important Jazz Album of 1964/65 så tviler jeg på den historien nå. Det var nok et bevisst valg av junkien Baker som trengte noe som krevde mindre krefter å spille på, så det tyveriet tipper jeg var mer ei pantesjappe som gav han penger til medisin. Ok, jeg er ikke Bakers kronikør eller biograf, og sitter ikke på inside info om dette, men det skulle ikke forundre meg om mine antakelser her er riktige. Det harmoniserer med så mye annet av oppførselen hans i perioden, svindel og tyverier var ikke fremmed for ham for å dekke behovene sine.
Det med flygelhornet er selvfølgelig ikke noe jeg er kritisk til i seg selv. Baker får hornet til å synge vakkert både på The Most Important Jazz Album of 1964/65 og Baby Breeze, så jeg er glad for at han hadde vett til å foreta slike valg. Spør du meg, ut fra rent musikalske årsaker, er disse to albumene de du skal ha fra denne perioden. Jeg har flere selv, men de får aldri spilletid. Det skal dette albumet få, så det farer vel rett ut på Discogs til slutt for meg for å skaffe det i fysisk format.
Begge albumene finnes selvsagt på din favoritt strømmetjeneste.
Om drøye syv timer er 2017 over, og det har vært et audioår uten de helt store forandringene i Krypten. Men endel ny musikk har det blitt, bare ikke så mye av typen ny. Tidal fører til at det tar litt tid før jeg investerer i fysiske kopier, så storparten av innkjøpene har vært eldre plater fra Discogs. Men 2017 har gitt oss mange flotte opplevelser fra musikkbransjen, det har nok vært et av de beste årene på lenge for fonogramutgivelser.
Har gått gjennom listene som folk og medier legger ut, og kan nikke anerkjennende til mye av innholdet. Hele året har jeg fått små kicks, og noen overraskelser i tillegg. Den kanskje største overraskelsen kom i form av denne guttungens utrolig flotte videreføring av arven etter Townes Van Zandt. At han kun er 22 år er nesten utrolig å tenke på.
Og med det ønskes de som følger Kryptens krønike et riktig godt nyttår!
Da er det like før jeg stikker avgårde for å feste med noen få gode venner. Hadde biff til middag i dag hos mine foreldre, nå blir det pinadø litt mer mat i form av skinkesteik hos min gode venn Rolf. Så blir det vel en tur i retning Hovedgata for å bivåne oppskytingen av fyrverkeri rundt omkring. Da er takterrassen til lillebror et perfekt utkikkspost. Som siste album avspilt i Krypten velges et annet av de som slo meg som flott i 2017.
Zephaniah OHora var et fullstendig ukjent navn for meg inntil nylig. Albumet This Highway er noe av det mest autentiske eksemplet på Chet Atkins-sounden jeg har hørt på mange, mange år. Og det gleder et gammelt hjerte med svakhet for sekstitallets Nashville. Låtene er akkurat så sterke som det kreves for å ikke bli dusinvare i den fabrikksounden, men når det først lykkes skikkelig så er det virkelig hørbart. Årets siste anbefaling blir altså et av årets album, du finner det på din favoritt strømmetjeneste.
Det er herlig å se at det finnes folk som vet forskjellen på hvordan en hilser hverandre før og etter midnatt ved overgangen til et nytt år. Fram til nyttårsaften skal det hilses med godt nyttår, med nyttår i et ord og ikke særdelt. Men etter midnatt og spesielt dagen derpå og framover skal det hilses med godt nytt år, i to istedenfor et sammensatt ord. Selv om det norske språk ikke er så ordrikt som det britiske, så har vi likevel noen små variasjoner som gjør språket vårt interessant. GODT NYTT ÅR!
Jeg kommer til å fortsette. Litt inspirert av diskusjoner om fascistoide trekk i samtiden blant annet her på HFS kommer jeg til å ta for meg Geirr Tveitt snart. Det er en komponist som fascinerer meg. Han får stor sympati fra min side på tross av at vi politisk tradisjonelt har tilhørt forskjellige fløyer, han ganske mye lenger ut enn det jeg har beveget meg. I alle fall fram til han ikke hadde noe valg og måtte velge side offentlig også, og berget sitt etterdøme slik vi kjenner ham i dag.
Til nå har det ikke blitt spilt noe musikk i Krypten, men blokkene er slått på så det ligger i alle fall tilrette for litt spilling etterhvert.
Jøss. Denne normen med hvordan det skrives før og etter var jeg ikke klar over. Selv har jeg tenkt at det egentlig uansett er feil å skrive godt nyttår, skal være godt nytt år i henhold til rettskriving, men at begge er sosialt aksepterte. Og det er vel nå jeg også bør nevne at jeg av og til glemmer meg og skriver godt nyttår selv. Faktisk hadde vi denne diskusjonen rundt bordet i går kveld
Godt nyttår henviser til tidspunktet rundt midnatt og nyttårsaften, men ikke første nyttårsdag. Derfor er det riktig å ønske folk et godt nyttår, som er ønsket om en god feiring av at året ender. Dagen derpå, altså i dag, skal vi ønske hverandre et godt nytt år. Nyttår er altså et egennavn for det tidspunktet/kvelden vi teller ned til et nytt år. Språket vårt har finurligheter som dette, der mange under særdelingsvittigheter de senere årene feilaktig har påstått at godt nytt år er et utslag av særdelings/orddelingsfeil i likhet med jul aften. Noe det altså ikke er. Nyttår dekker nemlig ikke tiden etter 31. desember. Språk er gøy!
He he, Krypten kan være litt overkant pedagogisk av og til.
I kveld måtte jeg pinadø jobbe litt, og det såvidt ut i januar? Makan til frekkhet folk har som forventer at jeg skal jobbe den andre januar! Vel, det var over etter et par timers tid så jeg får vel ikke klage heller. Har ikke engang barbert meg enda i 2018. Det får vente til i morgen.
Vi er godt i gang med det nye året, baluba er til og med barbert, men bart og metallgoatie er foreløpig fredet. Jeg tilbringer endel tid bak rattet for tiden, og med kun FM og CD i bilen så blir det fort Radio 102. Og det er ikke noe dårlig valg, Egil Houeland som er programsjef for musikk klarer å lage et allsidig og godt utvalg av musikk for både de i bilen, på jobb og hjemme. En låt som har gått endel i vinter er Tom Roger Aadlands hyllest til landsdelen vår - Vestland, Vestland.
Jeg synes det er en riktig så trivelig låt å få over bilstereohøyttalerne.
Finnes på din favoritt strømmetjeneste som digital single. Er ikke på noe album enda.
Fin låt det der. Kjørte Bergen t/r i Nyttårshelga med kun FM i bilen, og da var Radio 102 et solstreif i en jungel av tanketomt skvalder og grovkristne hysterikere.
Godt nytt år
Prøv og få se SVT dokumentæren Eran Punk som visats på svensk tv, veldig mye bra her! avsnitt 2 med bla Göteborg punken og Freddie Wadling og Haga miljøet. https://www.svt.se/eran-punk-i-tre-delar/