BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Plukket selv også opp denne Tine Thing Helseth juleplaten for flere måneder siden på Fretex.

I all hovedsak pga at det var en hybrid SACD slik at jeg fikk testet fremtidlige SACD spillere jeg ramler over men det viste seg faktisk at platen faktisk ikke var så ille. En god juleplate.. Og det kommer ifra en som generelt ikke kan fordra slike plater.

Og jenta var søt og da.. Det hjalp litt det og.. :rolleyes:

Frog79

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hjelper veldig godt. Dette er ei juleplate som strengt tatt kan spilles hele året. Derfor helt innenfor. Dylan-greia er en mer kuriøs affære, he he he.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter en tidlig morgen med avsending av det som trengs av signerte dokumenter før ferien kan ta til så har desemberfreden senket seg over Krypten. Snøen utenfor er i ferd med å smelte bort, det har vært regn i dag. Underkjølt regn er livsfarlige greier på veiene, men hovedveien som jeg skal kjøre til Haugesund senere er helt bar nå. Derfor mekkes en god kopp svartbrent kaffe mens skuldrene senkes, og to gamle klassikerplater får avspilling uten pause fra en enkel CD.

I 2000 fikk nemlig plateselskapet RCA fart på sakene og gav ut alt av Harry Nilsson, Lennons bestis, på nytt. Flere album på typen to for en, som denne sølvdisken med hans første to album og en bonusdisk der han har spilt inn låtene på ny for et album som er en kombinasjon av låtene fra de to første. Tror jeg også skal gi et par spor fra bonusdisken en liten spinn, jeg har faktisk aldri spilt den tidligere. Stort sett har jeg vært mett etter de to albumene på disk en, men i dag passer det godt med litt mer Nilsson. Om jeg også går for Nilsson Schmilsson eller Son of Schmilsson senere vet jeg ikke helt enda, men det er noe med Nilsson som gjør at jeg gjerne tåler litt drøye doser. Han var en variert og fin artist. Her er den låten de fleste forbinder han med. Den er på hans andre album, Aerial Ballet.

Finnes på Tidal og andre strømmetjenester.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en omgang med Nilsson Schmilsson. Som selvsagt finnes på din favoritt strømmetjeneste. 8)

Ps, dette er en slåbrokk. ;)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble enda mer Harry Nilsson. Som avslutning på min firealbums Nilsson binge har jeg valgt meg det albumet som på mange måter ble Randy Newmans gjennombrudd som låtskriver, Nilsson sings Newman fra 1970. Samtidig som det introduserer det store publikumet for denne låtskriveren som kom til å få mye mer oppmerksomhet utover sytti- og åttitallet så er det også et fint og dempet album til Nilsson å være. Ingen flippa stonerhumor ala Coconut, bare nedstrippa arrangementer hovedsaklig basert på piano og vokal, og tangentene er det Newman selv som trakterer. Det er i og for seg lett å høre for de som kjenner Randy Newman.

Jeg har valgt meg vakre I'll Be Home, siden det kanskje er den av Newmans tidlige komposisjoner som er best kjent her hjemme.

Finnes på din favoritt strømmetjeneste, men i dag er jeg glad jeg har en fysisk platesamling. Nettet er av og på. Korte avbrudd på et minutt eller så, slik at det påvirker ikke surfing og lesing så mye, men hele album er umulige å få spilt av uten minst et avbrudd. Derfor, fysiske medier og de få FLAC-filene jeg har på HDD ruler Krypten denne uken fram til nå.

• Liker
    Reaksjoner: oct

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.394
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Forhåpentligvis ikke ... with bells on;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt treg og ensporet i dag, så jeg skjønner ikke helt hva som forhåpentligvis ikke skal skje. :confused:

Såpass ensporet at jeg styrte rett inn i det albumet som Randy Newman valgte å selv spille inn I'll Be There på, Little Criminals. Altså syv år etter Nilssons tolkning. Sjelden har samtidens kritikere vært mer i utakt med historiens dom enn om akkurat dette albumet. I sin tid fikk det lunken mottakelse av et stort sett samlet kritikerkorps, i dag ser vi at ingen andre album av Randy Newman inneholder flere evergreens. Her er en av dem.

Btw, stor takk til impulse for å gi meg denne CD-en. Kjøpte Little Criminals på vinyl i 1981 eller 1982, men det eksemplaret har jeg ikke hatt siden en gang på nittitallet. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt treg og ensporet i dag, så jeg skjønner ikke helt hva som forhåpentligvis ikke skal skje. :confused:
    Forhåpentligvis at resten av tittelen på låta ikke var ... with bells on.
    Mao en cover av denne:eek::

Ehhhh, ja. Ikke de stolteste øyeblikket til de to, men de hadde en slags juletradisjon som jeg helst velger å ikke huske. Kanskje derfor jeg ikke tok den pasningen slik det burde bli tatt. ;)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kenny Rogers har bare gjort en ting IMO som er verdt å få med seg, og det er filmen The Gambler med tilhørende soundtrack. OK, det var to ting da, men det stopper der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kenny Rogers har bare gjort en ting IMO som er verdt å få med seg, og det er filmen The Gambler med tilhørende soundtrack. OK, det var to ting da, men det stopper der.
    Han har vel litt til, kongen av crossover. Men crossover er ikke min greie, så det er ikke mye i min samling.
    Dolly derimot er jo dronningmora i country. Må være noe slik siden Emmylou er dronninga.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg har nok ikke gått Kenny i sømmene, så spennende er han absolutt ikke. Så joda, noen vil nok hevde at det finnes mer, jeg for min del er ganske sikker på at jeg ikke har behov for mer enn det jeg allerede har fått med meg. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.330
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har aldri tatt meg tiden til å lytte skikkelig til tekstene til Randy Newman. Har nå lagret den du nevnte litt lengre oppe i tråden, og skal gi ham nødvendig konsentrert tid en dag det passer :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han var litt av en performer, tkr. Jeg har alltid hatt stor glede av musikken hans.

I dag har jeg lært at Harry Nilsson ikke var tøff i pysjamas ;)
    Ingen er tøff i pyjamas... Men det er lett å være tøff i frakk. :cool:

Har aldri tatt meg tiden til å lytte skikkelig til tekstene til Randy Newman. Har nå lagret den du nevnte litt lengre oppe i tråden, og skal gi ham nødvendig konsentrert tid en dag det passer :)
    Han er verdt det, og jeg synes akkurat det albumet er underholdende. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Simin Tander kjenner vi sentralister best som samarbeidspartner med våre egne Tord Gustavsen og Jarle Vespestad. Men den tyske vokalisten og musikeren med afghansk far har flere prosjekter, også en solokarrière som på mange måter hadde passet like godt inn i ECM-sfæren som Tord Gustavsen Trio. I alle fall albumet Where Water Travels Home, som kom ut på labelen Jazzhaus. Hun synger på flere språk, fra sin fars pashto til engelsk. Men uansett hvilket språk hun synger på så får jeg ikke med meg teksten. Hennes sang er mer et melodisk instrument enn et uttrykk av tekst. Innholdet ligger mer i formen enn ordenes betydning, og mye er improvisert.

Du finner det på din favoritt strømmetjeneste.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Grace Jones er nesten i en kategori for seg selv.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grace Jones er nesten i en kategori for seg selv.
    Ja, hun er det. I skjæringspunktet mellom reggae, disco og avant garde på sitt beste, men helt på sin egen måte. Absolutt å foretrekke i perioden hun jobbet med Sly & Robbie under Chris Blackwell og Alex Sadkins studioledelse. Det er noe totalt tidløst over de platene, de kunne vært produsert når som helst fra rundt 1980 fram til 2017. Så tidløse kvaliteter kan de fleste artister bare drømme om, for det fordrer en utrolig karisma og en så gjennomført produksjonsfilosofi og låtvalg at de færreste er nok framsynt til å få til det. De står som påler, nesten som en egen kategori som du skriver. :)

Haugesund var vellykket. Plukket opp en liten krisegave i form av musikk fra Shabby i tilfelle den CD-en jeg har bestilt til min far ikke ankommer tidsnok til julaften. Og på Rema 1000 på Raglamyr traff jeg ei hyggelig jente på lageret som gav meg flere plastkasser av den typen de får fersk sjampinjong i slik at det siste årets CD-innkjøp endelig skal får fast plass i hyllene. Så slipper jeg å lese Slukets formaninger om å städa upp for fan når jeg til slutt får postet noen nye bilder fra Krypten. :rolleyes:

Litt arbeid blir det, men det er jo litt kosearbeid når musikk organiseres. Men det er nok godt over 100 CD-er som skal inn, og da er det like greit å foreta ny alfabetisering av samlingen siden jeg ikke har oversikt over hvor mye som skal inn hvor akkurat nå. Jeg antar at fordelingen vinyl vs CD er omtrent 20/80 %. Prisforskjellen er nok mye av årsaken til det, jeg vurderer hele tiden om hvor viktig det er å få et album på vinyl istedenfor CD og holder det opp mot prisen. Får jeg en CD til 10% av vinylprisen så skal sannelig vinylskiven låte godt eller CD-en låte dårlig for at jeg satser på vinyl når det er litt stramt. Men jeg kjøper ikke ihjelkomprimerte remastre på CD, da finner jeg heller en eldre master eller kjøper det på vinyl.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.202
    Torget vurderinger
    2
    Klarte aldri å bli venn med cd jeg,min første og eneste cd spiller ble kjøpt i 1987.
    Akkurat nå spilles The Adventures "Theodore and friends" på sort gull i min mancave,en god helg ønskes i krypeten :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klarte aldri å bli venn med cd jeg,min første og eneste cd spiller ble kjøpt i 1987.
    Akkurat nå spilles The Adventures "Theodore and friends" på sort gull i min mancave,en god helg ønskes i krypeten :)
    Tipset tas til følge og favorittmerkes i Tidal. Her spilles ei plate som du garantert kjenner godt, John Martyns Solid Air på CD. :)
    God helg, HeyHo!

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.202
    Torget vurderinger
    2
    Tipset tas til følge og favorittmerkes i Tidal. Her spilles ei plate som du garantert kjenner godt, John Martyns Solid Air på CD. :)
    God helg, HeyHo!
    Det er viss fare for at du og jeg er som hund og katt når det gjelder musikk? :)
    Måtte google John Martyns men favorittmerket han i Tidal sånn at jeg kan utvide min musikalske horisont.
    Har god erfaring siden jeg lovet å høre gjennom alle album som dumpet ned i posten,bestilt av mine døtre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God helg, HeyHo!
    Det er viss fare for at du og jeg er som hund og katt når det gjelder musikk? :)
    Måtte google John Martyns men favorittmerket han i Tidal sånn at jeg kan utvide min musikalske horisont.
    Har god erfaring siden jeg lovet å høre gjennom alle album som dumpet ned i posten,bestilt av mine døtre.
    Det er lenke til albumet i teksten, enkelt å finne. Martyns beste IMO, gjelder også som audiofil opplevelse.
    De unges valg av musikk den oss gamle skal vi ikke kimse av. Junior gav meg Wholy Martin til jul i fjor.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ikke noe Japan-import denne helgen, Crusty? Vel, det jo kult det her også. 8)
    God helg til Crusty og alle andre som stikker hodet innom Krypten.
    Hehe, nei, har kick på bæltøffe latinas akkurat nå. God helg til deg og! :cool:

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    God søndag, Baluba :) Her går det i litt mer heavy musikk som vanlig. Akkurat nå er det denne:

DSC05726.JPG

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fant den på Tidal, men det er litt for sent til det rocka element nå. Filmtid med broderen, noen få spor etter det før sengekanten.
    Favorittmerkes for senere nytelse. 8)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Noen låter fester seg til hjernebarken. For meg har det i siste har det vært If you tolerate this your children will be next, av Manic Street Preachers.
    Har egentlig ikke noe forhold til bandet, men hørte denne låta på NRK P13 nylig. Synes det rett og slett er en fin poplåt, og at den passer inn i den utmerkede tråden til baluba. Ønsker alle en god mandag :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God pop er alltid velkomment i Kryptens krønike The Twilight Zone. ;D

Selv har jeg gått tilbake i tid og besøkt en gammel popfavoritt fra åttitallets nyere arbeider. Paul Heaton fanget min interesse med The Housemartins på midten av åttitallet, senere hadde jeg litt sansen for hans The Beautiful South. Men hans solomateriale har jeg ikke hatt noe som helst forhold til før i dag. På Tidal fant jeg et godt utvalg, og valgte meg albumet Acid Country fra 2010.

PAUL-HEATON-COV.jpg

Og sannelig så viser det seg at Heaton ikke har sviktet sitt låtskrivertalent og sine idealer i nyere tid heller, det var en fornøyelig opplevelse å lytte til dette albumet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn