Barneoppdragelse?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.806
Antall liker
8.120
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Settinga har alt å seie. iStort sett er klasse-settinga slik at vi har eit "hoff" med klakkørar som gjev taus (velvel) støtte til utagerande åtferd, medan det i praksi går mykje betre når lærar (evt rektor eller inspektør) snakkar med eleven under fire auge. I laupet av snart 27 år som lærar, har eg nesten ingen opplevingar der eleven har vore uråd å snakke med på tomannshand.
Vi har ein masse krampaktig forskning som syner at klassestorleik ikkje har noko å seie for skuleresultata. Dette vert brukt som argument for store klassar oog lite ressursar. Men eg trur alle skjønar at det er lettare å disiplinere 10 enn 30 elevar. Behovet for disiplin er dessutan mindre når gruppa er lita (om nokre av 10 elevar "gløymer seg" med småprat, gløymer å rette opp handa el.l., vert uropotensialet langt mindre enn om det er i eit like stort klasserom (typisk standardisert til 60 m2) med 30.( Uro aukar dessutan med mindre avstand til medeleven. Og standardstorleiken vart fastsett i ei tid då datamaskiner, klasseromsbibliotek og arbeidsstasjonar ikkje var aktuelt. )
Eg trur det er svært få menneske som fortener nedsettande kategorisering som "krapyl", "avskum", "idiot" og liknande. Det er eit spørsmål om setting. Og sjølvbilde. Når eit ungt menneske får tilstrekkjeleg mange beskjedar om kven dei er, endar dei med å tru på det.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Kanskje handler barneoppdragelse aller mest om foreldreoppdragelse......igjen - se på ungen din som et lite speil...
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
topline skrev:
Kanskje handler barneoppdragelse aller mest om foreldreoppdragelse......igjen - se på ungen din som et lite speil...
Dette er nok helt på kornet (og svært skremmende). Men husk, alle barn er ikke like. Forutsetningene er svært forskjellige.

Mvh
Sniff
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Har ikke barn selv, men synes klart at tendensen de siste 15-20 årene er at unger blir
frekkere og frekkere. Speil av samfunnet ?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tor Nado skrev:
Har ikke barn selv, men synes klart at tendensen de siste 15-20 årene er at unger blir
frekkere og frekkere. Speil av samfunnet ?
Det og, ja, helt klart!

mvh
Proffen
 
C

Cyber

Gjest
Anonym skrev:
totte skrev:
Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....
Kudos til deg, Anonym, du holder diskusjonen på et lavt nivå hele veien her... Kongeinnlegg det der.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Tor Nado skrev:
Har ikke barn selv, men synes klart at tendensen de siste 15-20 årene er at unger blir
frekkere og frekkere. Speil av samfunnet ?
«What is happening to our young people? They disrespect their elders, they disobey their parents. They ignore the law. They riot in the streets inflamed with wild notions. Their morals are decaying. What is to become of them?»
-Platon*

*Eller Sokrates, litt avhengig av hvilke kilder en skal tro på.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Wright skrev:
Tor Nado skrev:
Har ikke barn selv, men synes klart at tendensen de siste 15-20 årene er at unger blir
frekkere og frekkere. Speil av samfunnet ?
«What is happening to our young people? They disrespect their elders, they disobey their parents. They ignore the law. They riot in the streets inflamed with wild notions. Their morals are decaying. What is to become of them?»
-Platon*

*Eller Sokrates, litt avhengig av hvilke kilder en skal tro på.
Well, jeg snakker om litt yngre unger/barn som er en pest og plage på cafeer, tog, butikker etc...
Ofte lar foreldrene disse krypene få holde på til stor ergrelse for andre.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Var i grunnen litt urettferdig å kun sitere din post, Tor Nado – synes bare tendensen i tråden var litt i overkant «alt er elendighet, disse ungene kan jo ikke oppføre seg», uten videre tanker.

Jeg har bodd en god del år i England, og synes ett aspekt ved barneoppdragelse der er direkte merkelig. De oppfører (ofte) seg som engler på skolen, er høflige som få og attpåtil relativt flittige. Samtidig er det få barn som kan være så gjennomført bråkete og ufyselige når de er sammen med foreldrene sine som britiske. Lurer fælt på hva som driver frem så forskjellig oppførsel i forskjellige arenaer.
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
Det einaste verkelege kompetansekravet til foreldre, er til fertilitet.
For å sitere inspektør Closeau : "Nøt anymøøøre". Når det er sagt, så virker det i enkelte tilfelle som fertiliteten er omvendt proporsjonal med omsorgsevnen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.806
Antall liker
8.120
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Olaf skrev:
Det einaste verkelege kompetansekravet til foreldre, er til fertilitet.
For å sitere inspektør Closeau : "Nøt anymøøøre". Når det er sagt, så virker det i enkelte tilfelle som fertiliteten er omvendt proporsjonal med omsorgsevnen.
I fall du har rett, er det evolusjonsmessig svært tankevekkjande....
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
I motsetning til tidligere, hvor fertilitet var en nådeløs forutsetning for å få eget avkom, er det nå mulig å få assistert befruktning. Dette forutsetter imidlertid en refleksjonsprosess som i enkelte tilfelle synes fraværende ifbm "tradisjonell" reproduksjon.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Blir spanande å sjå kva eg kan fylle på i klokeboka mi etter denne veka!
Er på kurs i samspillsmetoden "Dialog", som etter enkeltes mening er et Colombi egg.
Etter første dag tenker jeg; det finnes da andre metoder som gjør jobben minst like bra.....
Skal oppdatere etterhvert som uka skrider fram!

mvh
Proffen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Anonym skrev:
totte skrev:
Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....
Kudos til deg, Anonym, du holder diskusjonen på et lavt nivå hele veien her... Kongeinnlegg det der.
:)
Ut fra denne tråden sitter jeg med inntrykk av at lærere føler det samme for barn som Jenny Fields føler for menn.
 
R

RoDa

Gjest
room skrev:
Haavard skrev:
RoDa skrev:
Lær flere foreldre PMTO

R
Forklar.
Har unger på en PALS skole, jobber med Lp selv i skoleverket.

Håvard


Parent Management Training Oregon (PMTO)
Metoden Parent Management Training Oregon (PMTO) er rådgivning for foreldre med barn mellom 3 og 12 år som viser tydelige tegn på høyt aggresjonsnivå, og som hyppig kommer i konflikt med andre barn og voksne.
Metoden går ut på at foreldrene får opplæring i hvordan de kan bli flinkere til å fremme sosial atferd hos barna og redusere avvikende atferd i hverdagen. De får råd og veiledning gjennom ukentlige samtaler, både ansikt til ansikt og på telefon. Foreldrene kan delta individuelt eller i grupper.

Studier viser at behandlingen fører til at barnets atferdsvansker blir betydelig mindre både i hjemmet og på skolen. Det er påvist at behandlingen har positive langstidseffekter både for barnet og for eventuelle søsken.



fra bufetat.no sine egne sider.
Kjenner ikke til dette men klippet og limt kun som opplysning.
Jeg har gått et slikt kurs, ikke fordi jeg ville.... men fordi kona meldte oss på.
Vi har ikke barn som gjør at vi får slikt tilbud gjennom bufetat, men det var mulig å melde seg på.
Var ikke mye innstilt på at vi skulle ta et sånt kurs, problemfrie barn og alt...Vi "normale" trenger da ikke sånt....?

Men steike for oppvåkning og herlig mye godt å lære.
Noe av det var allerede verktøy vi brukte, men minst like mye var nytt!

Hint: Det handler om deg som pappa, og hva du gjør. (Skriver pappa siden det er så lite mammaer her inne uansett)

Fine ord som "tilstedeværelse" og "tenk på barna som små speil" er nettopp det, fine ord.
For å få det til å bli mer, så må du bryte det ned til handlinger som du kan gjøre.

Med PMTO får du en teknikk på hvordan gjøre hverdagen mer forutsigbar.
Det krever mye av deg, og at du (sannsynligvis) må endre deg, men resultatet.... :)

R
 
R

RoDa

Gjest
Poenget mitt er at selv om det i utgangspunktet er ment som en metode for å hjelpe foreldre med barn som er i ferd med å utvile adferdsvansker, så funker det imho i praksis meget godt som et grunnkurs mamma&pappa.

R
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.806
Antall liker
8.120
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
cybervision_ skrev:
Anonym skrev:
totte skrev:
Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....
Kudos til deg, Anonym, du holder diskusjonen på et lavt nivå hele veien her... Kongeinnlegg det der.
:)
Ut fra denne tråden sitter jeg med inntrykk av at lærere føler det samme for barn som Jenny Fields føler for menn.
Frå Garps bok? Nei, dårleg samanlikning. Men pedagogar som Owen Meany kunne vore greitt...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
cybervision_ skrev:
Anonym skrev:
totte skrev:
Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....
Kudos til deg, Anonym, du holder diskusjonen på et lavt nivå hele veien her... Kongeinnlegg det der.
:)
Ut fra denne tråden sitter jeg med inntrykk av at lærere føler det samme for barn som Jenny Fields føler for menn.
Frå Garps bok? Nei, dårleg samanlikning. Men pedagogar som Owen Meany kunne vore greitt...
Hadde vel vært bedre om jeg hentet litt inspirasjon fra figuren Jochum i boka Jonas og omtaler lærerstanden som Salamanderne....
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Det viktigste i oppdragelse, være seg av bikkje eller barn, er å ha tydelige grenser og være konsekvent.
Tomme trussler er håpløst.

"Oppfører du deg ikke pent nå så drar vi hjem." er ungen fremdeles dust, er det bare å dra hjem, selv om du syns selskapet er innmari artig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.281
Antall liker
6.667
Et alternativ til trusler er å overse barn som ikke oppfører seg og gi dem oppmerksomhet når de oppfører seg.
 
R

RoDa

Gjest
Nex og BT:

Tydelige beskjeder og negativ konsekvens.
Ignorering og positiv forsterkning.

Verktøy i PMTO. ;)

R
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.281
Antall liker
6.667
Den største utfordringen med å overse håpløse unger er at utenforstående kan bli sinte på deg.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Min rolle i formingen av mine barn er kanskje det som i størst grad skremmer livsskiten av meg. Ser at en del av de tingene jeg liker dårligst med meg selv dukker opp i neste ledd. Opplever også at jeg i alt for liten grad makter å følge opp, oppmuntre og ”vanne” utviklingen. Så det er ikke det lille av ulydighet og uønsket adferd jeg opplever som et problem, det er alt det positive jeg skulle ha bidratt med og alt det ubevisst ugunstige jeg dytter videre.


Vi snakker ikke om tung omsorgssvikt eller noe slikt, men de fortjener full pakke og forstand fra opphavet. Er usikker på hvordan det evalueringsskjemaet vil se ut om 20 år...

Mvh
Sniff
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.806
Antall liker
8.120
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
cybervision_ skrev:
Anonym skrev:
totte skrev:
Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....
Kudos til deg, Anonym, du holder diskusjonen på et lavt nivå hele veien her... Kongeinnlegg det der.
:)
Ut fra denne tråden sitter jeg med inntrykk av at lærere føler det samme for barn som Jenny Fields føler for menn.
Frå Garps bok? Nei, dårleg samanlikning. Men pedagogar som Owen Meany kunne vore greitt...
Hadde vel vært bedre om jeg hentet litt inspirasjon fra figuren Jochum i boka Jonas og omtaler lærerstanden som Salamanderne....
Jochum er nettopp lærar. Ein klassisk suttung. Og i nær slekt med Ole Viig, vårt (og Bjørnstjerne Bjørnsons store pedagogiske forbilete.
Bjørneboe var visstnok ein god læarar, så lenge han heldt ut denne krevjande jobben. (Vi veit alle korleis det gjekk med han - rett nok av fleire årsakar enn lærargjerninga, vil eg tru) Men han ga seg tid til å la Jochum seie kva han meinte om desse salamandarane. Paragrafryttarar, byråkratar og funksjonærpedagogar. I den grad dei er til stades i norsk skule, er dei stort sett plasserte andre stadar enn der elevane er. Dei syter for at lærarane skal drive med alt anna enn undervisning_, gå på ymse møte og føre statistikkar over ymse testar. Eller sit trygt, anonymt og godt på internett der dei slengjer ut av seg passe sure og lettvinte besserwisserkommentarar pga. eittelleranna gammalt nag frå vonde barndomsopplevingar i det undermedvitne slagget i sinnet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.806
Antall liker
8.120
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sniff skrev:
Min rolle i formingen av mine barn er kanskje det som i størst grad skremmer livsskiten av meg. Ser at en del av de tingene jeg liker dårligst med meg selv dukker opp i neste ledd. Opplever også at jeg i alt for liten grad makter å følge opp, oppmuntre og ”vanne” utviklingen. Så det er ikke det lille av ulydighet og uønsket adferd jeg opplever som et problem, det er alt det positive jeg skulle ha bidratt med og alt det ubevisst ugunstige jeg dytter videre.


Vi snakker ikke om tung omsorgssvikt eller noe slikt, men de fortjener full pakke og forstand fra opphavet. Er usikker på hvordan det evalueringsskjemaet vil se ut om 20 år...

Mvh
Sniff
Eit svinaktig godt spørsmåll du kan stille dine håpefulle er: "kva har du lært på skulen i dag?" - må ikkje forvekslast med "korleis har du hatt det på skulen i dag?" Bra det også, men det fyrste er veldig viktig. Vis interesse, det er avgjerande, og noko av det enklaste å få til.
 
R

RoDa

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
RoDa skrev:
Nex og BT:

Tydelige beskjeder og negativ konsekvens.
Ignorering og positiv forsterkning.

Verktøy i PMTO. ;)

R
Og så velfortent ros, vil eg tru?
Ros er noe av det mest utfordrende.
Ligger ros i positiv forsterkning, du skal rose fem ganger for hver ris.

R
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Audiophile-Arve skrev:
Sniff skrev:
Min rolle i formingen av mine barn er kanskje det som i størst grad skremmer livsskiten av meg. Ser at en del av de tingene jeg liker dårligst med meg selv dukker opp i neste ledd. Opplever også at jeg i alt for liten grad makter å følge opp, oppmuntre og ”vanne” utviklingen. Så det er ikke det lille av ulydighet og uønsket adferd jeg opplever som et problem, det er alt det positive jeg skulle ha bidratt med og alt det ubevisst ugunstige jeg dytter videre.


Vi snakker ikke om tung omsorgssvikt eller noe slikt, men de fortjener full pakke og forstand fra opphavet. Er usikker på hvordan det evalueringsskjemaet vil se ut om 20 år...

Mvh
Sniff
Eit svinaktig godt spørsmåll du kan stille dine håpefulle er: "kva har du lært på skulen i dag?" - må ikkje forvekslast med "korleis har du hatt det på skulen i dag?" Bra det også, men det fyrste er veldig viktig. Vis interesse, det er avgjerande, og noko av det enklaste å få til.
:) Takk for tipset. Ærlig talt tror jeg at gutta har det bra og at de merker at jeg er der og bryr meg. Men av og til kommer det kasta på en: Hva er det jeg har begitt meg utpå? Oppdra små uerstattelige og unike! Det er et uendelig ansvar liksom.

Mvh
Sniff
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå skal vi ikke oppi all diskuteringen glemme et viktig faktum:
DET STORE FLERTALLET AV FORELDRE DER UTE, GJØR EN FLOTT JOBBE MED SINE YNDIGE SMÅ!!! ;D
ALL MULIG HONNØR TIL DERE, DET ER DERE VERDT!

Det som "bekymrer" meg ein schmule, er at jeg mistenker/aner at tendensen er økning i graden av egosime, uønsket atferd og manglende evne/vilje til empati med og respekt overfor medmennesker.........

(har dessuten just skummet gjennom drøyt 50 sider i en bok jeg skal lese denne uken, i forbindelse med kursingen jeg er med på, og noe av det jeg leste idag, både skremmer og bekrefter ting jeg har tenkt i snart et års tid....det var itt`no gøy, for å si det sånn......... :'(

mvh
Proffen
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
frihet under ansvar. mor og far som gode rollemodeller.
 
R

RoDa

Gjest
Proffen skrev:
Det som "bekymrer" meg ein schmule, er at jeg mistenker/aner at tendensen er økning i graden av egosime, uønsket atferd og manglende evne/vilje til empati med og respekt overfor medmennesker.........
Ja, og så samtidig laster du ned musikk fra nettet? :D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
RoDa skrev:
Proffen skrev:
Det som "bekymrer" meg ein schmule, er at jeg mistenker/aner at tendensen er økning i graden av egosime, uønsket atferd og manglende evne/vilje til empati med og respekt overfor medmennesker.........
Ja, og så samtidig laster du ned musikk fra nettet? :D
Vettu, DET har jeg faktisk aldri gjort!!! ;D Så det så.............

mvh
Proffen
 
Topp Bunn